Tikkakoskella pitkään palvellut entinen ilmavoimien mekaanikko on kertonut minulle, että Prahan miehityksen aikaan Luonetjärven kentän kiitotiet tukittiin ajamalla kantahenkilökunnan henkilöautot tukkeeksi. Ideana oli kuulemma estää neukkujen mahdollisten kuljetuskoneiden laskeutuminen.
1960-luvun lopulla sotilaspiirit sopivat TVH:n ja maansiirtoyritysten kanssa kiitoratojen tukkimisen ajoneuvoin etukäteen eri käskystä, en usko että henkilöautoja olisi tarvittu. Samoihin aikoihin ilmaantui Sturmeja tärkeimpien lentokenttien kupeeseen, hajavarastointia erinäisiin julkisiin rakennuksiin ym. Toimenpiteet aloitettiin kuitenkin jo hyvissä ajoin ennen 1960-luvun loppua ja Prahan kevättä.
Tiilikaisen Kylmän sodan kujanjuoksi -kirja on kyllä sellaista tajunnanvirtaa ja höpöjuttua sisältävää että mahdolliset tosiasiatkin jäävät huuhaan alle.
Suomessahan on ongelmana, että 2008 suljettiin siihen asti auki olleet PV:n arkistot vuosilta 1952-1973 tutkijoilta. Ongelmana on se, että vieraan vallan toimija ehti jo kopioida sieltä kaiken relevantin (jos nyt 45 vuotta vanhat asiat ovat relevantteja, lähinnä ehkä jotkut linnoitepiirustukset tms.) ja samalla pv:n toiminnan tutkimus jopa kantahenkiökunnan tutkimustyöhön vaikeutui. Sen takia edelleen ollaan erinäisten höpöjuttujen varassa. Samalla pv:ltä on viety historia, jota voisi käyttää nykypäivän ratkaisujen ymmärtämiseen.