Praha 1968 -miten Suomen PV/RVL reagoi?

Tikkakoskella pitkään palvellut entinen ilmavoimien mekaanikko on kertonut minulle, että Prahan miehityksen aikaan Luonetjärven kentän kiitotiet tukittiin ajamalla kantahenkilökunnan henkilöautot tukkeeksi. Ideana oli kuulemma estää neukkujen mahdollisten kuljetuskoneiden laskeutuminen.

1960-luvun lopulla sotilaspiirit sopivat TVH:n ja maansiirtoyritysten kanssa kiitoratojen tukkimisen ajoneuvoin etukäteen eri käskystä, en usko että henkilöautoja olisi tarvittu. Samoihin aikoihin ilmaantui Sturmeja tärkeimpien lentokenttien kupeeseen, hajavarastointia erinäisiin julkisiin rakennuksiin ym. Toimenpiteet aloitettiin kuitenkin jo hyvissä ajoin ennen 1960-luvun loppua ja Prahan kevättä.

Tiilikaisen Kylmän sodan kujanjuoksi -kirja on kyllä sellaista tajunnanvirtaa ja höpöjuttua sisältävää että mahdolliset tosiasiatkin jäävät huuhaan alle.

Suomessahan on ongelmana, että 2008 suljettiin siihen asti auki olleet PV:n arkistot vuosilta 1952-1973 tutkijoilta. Ongelmana on se, että vieraan vallan toimija ehti jo kopioida sieltä kaiken relevantin (jos nyt 45 vuotta vanhat asiat ovat relevantteja, lähinnä ehkä jotkut linnoitepiirustukset tms.) ja samalla pv:n toiminnan tutkimus jopa kantahenkiökunnan tutkimustyöhön vaikeutui. Sen takia edelleen ollaan erinäisten höpöjuttujen varassa. Samalla pv:ltä on viety historia, jota voisi käyttää nykypäivän ratkaisujen ymmärtämiseen.
 
Mennään ajassa vähän eteenpäin. Vuonna 1993 pantiin juuri näihin aikoihin lkp-harjoitus käyntiin Savon Prikaatissa. Muistan kun kateltiin televisiosta näkymiä Moskovasta ja tuumittiin, että mitäköhän tästä tulee?
No, niin on hassu nuoren ihmisen mieli, että kokelastupa oli henkisesti täysin valmiina sotaan, ettei jopa puuhun sitomisen tarpeessa :):unsure::rolleyes:.
Pelkkää arvailuahan se oli nämä yhteensattumat, toki mitään ei sanottu ja kaikki oli vain omaa nuorten miesten tulkintaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Venäjän_perustuslaillinen_kriisi_1993
Eiköhän vain armeijan autoissa ollut nokka kohti rajaa käännettynä myös neukkulan romahtaessa? Tätäkin olen kuullut silloin intissä palvelleilta.
 
Tuon Luonetjärven kiitotien suojaamisen autoilla (henkilö-?) olen myös kuullut, en vaan muista mistä. Vaikka siis siellä itse 80-luvulla palvelinkin.
 
Mielenkiintoinen oli myös kuvaus vuodelta 1977, kun neuvostoliittolaiset lentokonekaapparit olivat Seutulassa. Paikalle juoksutettiin ensin joku varusmiesten virka- apu- ja sammutusosasto. Suomen hallitus meni lentokentälle pitämään hätäkokousta. Neukit perässä. Paavo Väyrynen päästi Neuvostoliiton suurlähettilään sinne. Kenraali Ermei Kanninen itki häpeästä, kun oven takana Neuvostoliiton lähettiläs johti Suomen tasavallan hallituksen kokousta.

Kanninen sopi nopeasti poliisin kanssa alueen eristämisestä eivätkä neuvostoliittolaiset enää kentälle päässeet.

Paavo Väyrynen on myös valmistellut vieraan vallan edustajan kanssa Suomen laillisen hallituksen kaatamista 1980. Tämän on todistanut myös osapuoli: KGB-mies Viktor Vladimirov.

@Vonka onko näihin lähteitä? Aika oleellista tähän päivään..
 
1960-luvun lopulla sotilaspiirit sopivat TVH:n ja maansiirtoyritysten kanssa kiitoratojen tukkimisen ajoneuvoin etukäteen eri käskystä, en usko että henkilöautoja olisi tarvittu. Samoihin aikoihin ilmaantui Sturmeja tärkeimpien lentokenttien kupeeseen, hajavarastointia erinäisiin julkisiin rakennuksiin ym. Toimenpiteet aloitettiin kuitenkin jo hyvissä ajoin ennen 1960-luvun loppua ja Prahan kevättä.

Tiilikaisen Kylmän sodan kujanjuoksi -kirja on kyllä sellaista tajunnanvirtaa ja höpöjuttua sisältävää että mahdolliset tosiasiatkin jäävät huuhaan alle.

Suomessahan on ongelmana, että 2008 suljettiin siihen asti auki olleet PV:n arkistot vuosilta 1952-1973 tutkijoilta. Ongelmana on se, että vieraan vallan toimija ehti jo kopioida sieltä kaiken relevantin (jos nyt 45 vuotta vanhat asiat ovat relevantteja, lähinnä ehkä jotkut linnoitepiirustukset tms.) ja samalla pv:n toiminnan tutkimus jopa kantahenkiökunnan tutkimustyöhön vaikeutui. Sen takia edelleen ollaan erinäisten höpöjuttujen varassa. Samalla pv:ltä on viety historia, jota voisi käyttää nykypäivän ratkaisujen ymmärtämiseen.

Voisitko kertoa nopeasti muutama asian, joka Tiilikaisen kirjassa on huuhaata? Se 1977 kaappaus on kuvattu ihan yhtäpitävästi myös Junttilan ja poliisien toimesta. En myöskään ole kuullut Kirkkomaalla syksyllä 1968 olleilta kritiikkiä.


Valista vähän.
 
70-luvun alkupuolella nöösinä kuului meil päi mitä ihmeellisimpiä juttuja. Tornihuhujen aatelia oikein. Siitä sekasotkusta ei ihan helpolla totuutta esiin kaiveta. Ehkä se on tarkoituskin ollut.
 
Voisitko kertoa nopeasti muutama asian, joka Tiilikaisen kirjassa on huuhaata? Se 1977 kaappaus on kuvattu ihan yhtäpitävästi myös Junttilan ja poliisien toimesta. En myöskään ole kuullut Kirkkomaalla syksyllä 1968 olleilta kritiikkiä.

Valista vähän.

Lahjoitin oman Tiilikaiseni kiertoon aikoja sitten, joten teos ei ole käsillä. Esimerkiksi juttu TB:n neuvostotankeille tarkoitetusta polttoaineesta on juuri tällainen, liekö sitten tien toisella puolella ollut Shellin huoltoasema suunniteltu impperialististen revanssilänsisaksalaisten valloitusta varten?

Toki kirjassa on tuotu esille todennettavissa olevia asioita, kuten 1977 konekaappauksen episodi. Kuitenkin, epäluotettava teos. Valitettavasti. PV:n kylmä sota kaipaisi kunnon akateemista tutkimusta.
 
1960-luvun lopulla sotilaspiirit sopivat TVH:n ja maansiirtoyritysten kanssa kiitoratojen tukkimisen ajoneuvoin etukäteen eri käskystä, en usko että henkilöautoja olisi tarvittu. Samoihin aikoihin ilmaantui Sturmeja tärkeimpien lentokenttien kupeeseen, hajavarastointia erinäisiin julkisiin rakennuksiin ym. Toimenpiteet aloitettiin kuitenkin jo hyvissä ajoin ennen 1960-luvun loppua ja Prahan kevättä.

Tuon Luonetjärven kiitotien suojaamisen autoilla (henkilö-?) olen myös kuullut, en vaan muista mistä. Vaikka siis siellä itse 80-luvulla palvelinkin.

Joo. Samainen ex-mekaanikko oli valmistelemassa kentän päätyyn asemia noille Sturmeille. Pidän lähdettä luotettavana kun tunnen miehen vuosien takaa. Aloitti 60-luvun puolivälissä kanta-aliupseerina Hämeen Lennostossa. Työskenteli mm. Gnatien parissa. Kun joukko-osasto sitten siirtyi Rovaniemelle ja muuttui Lapin Lennostoksi, päätti kaveri vielä jäädä Tikkakoskelle.
 
Lahjoitin oman Tiilikaiseni kiertoon aikoja sitten, joten teos ei ole käsillä. Esimerkiksi juttu TB:n neuvostotankeille tarkoitetusta polttoaineesta on juuri tällainen, liekö sitten tien toisella puolella ollut Shellin huoltoasema suunniteltu impperialististen revanssilänsisaksalaisten valloitusta varten?
.

Minullakaan ei ole kirjaa, mutta siinähän kerrottiin vain esimerkkinä kylmän sodan juoruista se, miten puolustushallinnossa pelättiin, että Suomen Petroolin huoltoasemat oli tehty neuvostotankeille. Tähän oli ihan järkevä tausta.

Trustivapaa Bensiini (TB) meni Sojuznefteeksportin omistukseen vuonna 1948. Toimitusta varten perustettu valtioneuvoston alainen ulkomaalaisen omaisuuden hoitokunta takavarikoi saksalaisilta yksityisiltä omistajiltaan Suomen Petrooli Oy:n ja luovutti myös sen Neuvostoliiton valtiollisen öljy-yhtiön V/O Sojuznefteexportin haltuun. Suomen Petroolilla oli säiliöitä Kotkassa ja jakeluvarasto Turussa. Sojuznefteexport lähti pyörittämään öljytuotekauppaa Suomessa näiden kahden sisaryrityksen avulla, joista TB-brändi vastasi vähittäismyynnistä ja Suomen Petrooli Oy jalostamo- ja maahantuontibisneksestä.

Tausta oli siis se, että yhtiö rakensi 1960-luvulla pieniin, vain muutaman traktorin käsittäviin kyliin huoltoasemia, joissa oli valtavat dieseltankit. Asemat herättivät paikallisissa huvittuneisuutta, mutta puolustusministeriössä pantiin huolestuneena merkille, että yhteistä noille asemille oli riittävien käyttäjien puute ja itärajan läheisyys. Spekuloitiin, että suuriin dieseltankkeihin olisi varattu polttoainetta esimerkiksi Neuvostoliiton panssarivaunuille mahdollistaen nopeamman etenemisen mahdollisessa sotatilanteessa. Kylissä ei ollut mitään Shelliä revisionisteille. :D Nettinaureskelua olen minäkin nähnyt, mutta se on tehty 2000-lukulaisen silmällä. Silloin Suomi oli toisenlainen, eikä ollut vielä kahta (jos yhtäkään) asemaa eikä kolmea pankkia joka kylässä.

Tiilikainen ei siis väittänyt skenaariota todeksi vaan kertoi, mitä silloin mietittiin ja ihmeteltiin.
 
Tämmönen tuli vielä mieleen, että ilmavoimat lensi Saab Safir -yhteyskoneilla itärajan pinnassa reitillä Lappeenranta-Joensuu. Tähystelivät itärajan takaista Suomeen johtavaa tiestöä mahdollisten panssareiden varalta. Lähde: Tiilikaisen kirja jos en väärässä ole.
 
Tämmönen tuli vielä mieleen, että ilmavoimat lensi Saab Safir -yhteyskoneilla itärajan pinnassa reitillä Lappeenranta-Joensuu. Tähystelivät itärajan takaista Suomeen johtavaa tiestöä mahdollisten panssareiden varalta. Lähde: Tiilikaisen kirja jos en väärässä ole.

Kyllä Prahan syksy oli pelottava myös meidän kannaltamme. Tiilikainen kykeni kirjoittamaan vain, mitä hän itse koki linnakkeella ja mitä kaverit juorusivat omista toimistaan, mutta kenelläkään ei ole kokonaiskuvaa oikein mistään. Vieläkään.

Olen alkanut ajatella, että ehkäpä ei ole syytäkään olla.

Haha, sinulla on hieno avatar!
 
Kyllä Prahan syksy oli pelottava myös meidän kannaltamme. Tiilikainen kykeni kirjoittamaan vain, mitä hän itse koki linnakkeella ja mitä kaverit juorusivat omista toimistaan, mutta kenelläkään ei ole kokonaiskuvaa oikein mistään. Vieläkään.

Olen alkanut ajatella, että ehkäpä ei ole syytäkään olla.

Haha, sinulla on hieno avatar!
OT:
@tulikomento avatar on kyllä iskevä :) Pitäskö sitä ihan verenperinnön vuoksi katsella Matin kuva itselle :D
 
Kyllä Prahan syksy oli pelottava myös meidän kannaltamme. Tiilikainen kykeni kirjoittamaan vain, mitä hän itse koki linnakkeella ja mitä kaverit juorusivat omista toimistaan, mutta kenelläkään ei ole kokonaiskuvaa oikein mistään. Vieläkään.

Olen alkanut ajatella, että ehkäpä ei ole syytäkään olla.

Haha, sinulla on hieno avatar!

Taisit aiemmin ketjussa nostaa esille Yrjö Keinosen. PV:n komentaja oli miehityksen alkaessa tosiaan vierailulla Pohjois-Norjassa. Norjalainen kollega keskeytti karkelot ja kertoi Keinoselle että hänellä on nyt helvetillinen kiire Osloon, jossa hallitus odottaa tietoja maan puolustusvalmiudesta. Keinonen ei nähnyt että hänellä olisi mitään kiirettä palata Helsinkiin. Palasi autolla Suomeen. Jäi tarkistamaan tuolloin käynnissä ollutta Rovajärven tykistöleiriä ja jäikö vielä senkin jälkeen käyskentelemään jonnekin päin Lappia.
 
TB:n omistavat nykyisinkin venäläiset. Lukoil omistaa koko huoltamoketjun. Mutta kyllä minä asioin TB:llä mielelläni. Malmin pikku tebari on ainoita huoltoasemia Helsingissä, joissa saa vielä oikeaa huoltopalvelua ja voi vaikka laittaa lamput tai vaihdattaa öljyt, jne. Voi olla jopa ainoa.

Samaten Pirkkalan TB on upea. Minulla oli reissussa autosta lähtenyt energiat kovalla 30 graadin pakkasella. Siihen jäi kadulle. Ei inahdustakaan. Soitin TB:lle, että olisiko sopivaa akkua, jos tulen taksilla hakemaan. Huoltamon pitäjä kysyi, missä olen. "Olen siinä viidessä minuutissa." Hän räjäytti auton käyntiin ja sain ajaa auton suoraan halliin jatkotutkimuksiin.

Niinpä ihan periaatteesta kannatan toimintaa, jota ei muuten missään aapeeceellä näy eikä kuulu.
 
TB:n omistavat nykyisinkin venäläiset. Lukoil omistaa koko huoltamoketjun. Mutta kyllä minä asioin TB:llä mielelläni. Malmin pikku tebari on ainoita huoltoasemia Helsingissä, joissa saa vielä oikeaa huoltopalvelua ja voi vaikka laittaa lamput tai vaihdattaa öljyt, jne. Voi olla jopa ainoa.

Samaten Pirkkalan TB on upea. Minulla oli reissussa autosta lähtenyt energiat kovalla 30 graadin pakkasella. Siihen jäi kadulle. Ei inahdustakaan. Soitin TB:lle, että olisiko sopivaa akkua, jos tulen taksilla hakemaan. Huoltamon pitäjä kysyi, missä olen. "Olen siinä viidessä minuutissa." Hän räjäytti auton käyntiin ja sain ajaa auton suoraan halliin jatkotutkimuksiin.

Niinpä ihan periaatteesta kannatan toimintaa, jota ei muuten missään aapeeceellä näy eikä kuulu.

Kun aikoinaan kuulin, kukaTB.n omistaa, olen aina kiertänyt sen aseman kaukaa, ihan periaatteen vuoksi.
 
Kyllä Prahan syksy oli pelottava myös meidän kannaltamme. Tiilikainen kykeni kirjoittamaan vain, mitä hän itse koki linnakkeella ja mitä kaverit juorusivat omista toimistaan, mutta kenelläkään ei ole kokonaiskuvaa oikein mistään. Vieläkään.

Kyllähän kokonaiskuvaa on käsitelty useissa teoksissa. Mitään erityisen raflaavaa ei ole syntynyt kun ei ole oikein ollut syytäkään. NL:n valmiuden lisääminen laitettiin merkille, tiedustelutoimintaa lisättiin, tiettyjä ra-yksiköiden vaatimattomia valmiusliikkeitä tehtiin. Samalla aikakauden rutiiniluontoiset toimenpiteet ovat jutuissa laajentuneet 50 vuoden kuluessa myyttisiin mittoihin. Tosiasiassahan pv oli alkanut varautumaan yllätyshyökkäyksen torjuntaan jo 1960-luvulta - oikeastaan jo 1950-luvulta ja toiminta jatkui samoilla linjoilla.

Prahan kevään korostamisessa unohtuu myös se, että maailma oli käynyt maailmansodan partaalla 1958, 1961 ja 1962 josta puolustusvoimille lienee tullut jotain rutiinia valmiuden korotuskysymyksissä.

Huhupuheet aiheutuvat lähinnä siitä, että vuoden 1968 puolustusvoimat olivat erittäin hankalassa raossa jonka vuoksi minkäänlaista tiedotusta ei harjoitettu. Samasta syystä myös salailu oli viritetty naurettavalle tasolle - esimerkiksi tutka-asemista ei puhuttu, puhuttiin lennonvarmistusasemista. Jälkikäteen taas tutkimusta ei ole viitsitty kylmän sodan puolustusvoimista tehdä. Siviilitutkijoille on riittänyt sota-aikojen tonkiminen, sotilaille kai ehkä 1950-1980 -lukujen menneisyys on ehkä jotenkin nolo episodi.
Mutta kun sota-asiat ovat jänniä ja erityisen jänniä ne olivat kylmän sodan Suomessa jossa kaikki tietävät mitä varten puolustus on olemassa mutta kukaan ei voinut todeta tätä julkisesti!
 
Viimeksi muokattu:
Tiilikainen ei siis väittänyt skenaariota todeksi vaan kertoi, mitä silloin mietittiin ja ihmeteltiin.

No pitääpä tarkistaa! Jutussahan oli kaikki tornarin elementit, mukaan lukien slaavilaisittan murtava tukkukauppias joka kaupitteli 1991 hyvin panssarivaunuihin sopivaa polttoainetta suoraan lähivarastosta. Mää vaan kauhia paljo ihmettele mitä se kylällä perustettu vartiojoukkue, jonka varusteeet olivat kunnantalon kellarissa, olisi tehnyt sille supersalaiselle T-55 panssarivarikolle sotatilanteessa. Ehkäpä tankannut omat traktorinsa. No, mitäpä muutakaan lähdeviittettömältä huhupakkaukselta voi odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top