Presidentinvaalit 2024

150.000 lienee ihan realistinen arvio varustettavissa olevien miesten määrästä. Tuon päälle voidaan sitten kirjata kiväärimiehiä ja tukiporukkaa nollasta puoleen miljoonaan. Sodan ajan vahvuushan on monella tapaa teoreettinen luku. Siitä kertoo mm. se että kirjavahvuutta voitiin nostaa 50.000 ukolla ilman että ketään tosiasiallisesti lisättiin tai euroakaan panostettiin. Alettiin vain kirjata ja laskea eri tavalla kuin aikaisemmin eli 230.000=280.000. Lukuna voidaan esittää se mistä kenellekin tulee hyvä mieli.
Eli mielestäsi haavisto on ollut ihan oikealla asialla esittäessään että Puolustusvoimien kriisiajan vahvuutta (mitä se sitten tarkoittakaan?) pudotettaisiin 350.000:sta alle puoleen eli 150.000:een?
Entä siitä haaviston ehdotuksesta että puolustusbudjetin osuus pudotettaisiin 1%:iin BKT:sta?
https://www.verkkouutiset.fi/a/tunt...n-halusi-leikata-suomen-asevoimilta/#665cf8fd

Eihän tässä sinällään ole kysymys pelkästään luvuista, vaan pikemminkin presidenttiehdokkaan suhtautumisesta sekä maanpuolustukseen että puolustusvalmiuteen yleensäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Eli mielestäsi haavisto on ollut ihan oikealla asialla esittäessään että Puolustusvoimien kriisiajan vahvuutta (mitä se sitten tarkoittakaan?) pudotettaisiin 350.000:sta alle puoleen eli 150.000:een?
Entä siitä haaviston ehdotuksesta että puolustusbudjetin osuus pudotettaisiin 1%:iin BKT:sta?
https://www.verkkouutiset.fi/a/tunt...n-halusi-leikata-suomen-asevoimilta/#665cf8fd

Eihän tässä sinällään ole kysymys pelkästään luvuista, vaan pikemminkin presidenttiehdokkaan suhtautumisesta sekä maanpuolustukseen että puolustusvalmiuteen yleensäkin.
En minä tiedä mitä Haavisto on tarkoittanut. Kunhan muistutin ettei tuo olisi välttämättä vaikuttanut jollain tapaa asiallisesti varustettujen taistelujoukkojen määrään ensinkään. Läskiä riitti leikattavaksi. Olennaista on se että tuolla ei olisi säästetty mitään koska yksi luku ei sellaisenaan kerro mitään. Se on vain helppo luku julkisesti taivasteltavaksi. Yhdistelmä 1% bkt:sta ja 150.000 kuulostaakin sitten jo karmaisevalle.

On myös hyvä muistaa että puheet ovat puheita ja leikkuria on sittemmin myös reilulla kädellä käytetty.
 
En minä tiedä mitä Haavisto on tarkoittanut. Kunhan muistutin ettei tuo olisi välttämättä vaikuttanut jollain tapaa asiallisesti varustettujen taistelujoukkojen määrään ensinkään. Läskiä riitti leikattavaksi. Olennaista on se että tuolla ei olisi säästetty mitään koska yksi luku ei sellaisenaan kerro mitään. Se on vain helppo luku julkisesti taivasteltavaksi. Yhdistelmä 1% bkt:sta ja 150.000 kuulostaakin sitten jo karmaisevalle.

On myös hyvä muistaa että puheet ovat puheita ja leikkuria on sittemmin myös reilulla kädellä käytetty.
Juuri näin... Meidän on mahdotonta tietää mitä haavisto on näillä lukuisilla maanpuolustukseen kohdistuvilla aloitteillaan tarkoittanut.

Siksi olisi todella hienoa saada häneltä selvitystä esim. siitä...

Mitä hän tarkoitti ulkoministerinä ollessaan määrätessään venäläisten maahantulon osalta viisumikäytännön mahdollisimman löyästä kohtelusta?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009935112.html
Jopa huomattavasti lievemmästä kuin EU:n ja Schengen säädökset tuolloin edellyttivät.
- meidän on mahdotonta tietää jollei haavisto itse kerro vaikuttimistaan...sen kertomista voisi edellyttää presidenttiehdokkaalta.

Selvää lienee ettei ulkomisteri voi ihan lämpimikseen käskyttää tällaisista lievennyksistä Schengen-alueen yhteisiin määräyksiin.
- pahoin pelkään ettei presidenttiehdokas haavisto enää muista tähän liittyviä yksityiskohtia..
....................................

Ja, kuinka sattuikaan että samainen haavisto ilmoitti muutama päivä sitten, että "Suomen tulisi luopua kaksoiskansalaisuudesta venäjän kansalaisten osalta."
- tämähän on aivan mainio ehdotus ja saa varmasti laajan kannatuksen...

Jotta hänen ehdotuksensa konkretisoituisi niin olisi erityisen toivottavaa että kansanedustaja haavisto tekisi tästä esityksestään ihan virallisen lakialoitteen eduskunnelle.
- näin hallitus ja eduskunta voisivat ottaa haaviston lakialoitteen "Suomen tulisi luopua kaksoiskansalaisuudesta venäjän kansalaisten osalta." käsiteltäväksi.
- esimerkiksi jo tulevalla kevätistuntokaudella. Voisin uskoa että sillä olisi erinomaiset mahdollisuudet toteutua, varsinkin kun vihreät olisivat tukemassa esitystä.
- lakialoitteen tekeminen olisi helppo juttu...haavisto on niitä tehnyt uransa aikana varmasti sadoittain.

Mutta, mutta... Arvatkaapa mitä minä epäilen tapahtuvaksi...Oikein!

haavisto ei tule "kuuna päivänä" tekemään tällaista lakialoitetta. Eikä hän tule sellaista kannattamaan vaikka sen esittäisi joku muu.
- todellisuudessa kyse on pelkästä "sumutuksesta" näin vaalien alla.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009925247.html
 
Tarkastellaan joidenkin ehdokkaiden reagointia Gazan eiliseen informaatiosotkuun. Tilanne ilmeisesti on se, että islamilainen Jihad -järjestön raketti päätyi sairaalan parkkipaikalle. Yhtään kuvaa vahingoittuneesta sairaalasta ei ole olemassa. Parkkipaikalla on metrin kuoppa.

Haavisto nielaisi sadat kuolonuhrit ja yrittää pitää kielen keskellä suuta mutta viittaa selvästi Israeliin syyllisenä kirjoittaessaan Sodan oikeussääntöihin ei kuulu ”kostaminen samalla mitalla”.

Huom! HS välitti uutisessaan Sauli Niinistön, Elina Valtosen ja Pekka Haaviston viserrykset ja otsikoi uutisen... ;)

Pekka Haavisto vaatii Gazan sairaalaan kohdistuneen iskun tekijöitä vastuuseen teostaan​



Olli Rehn näyttää twiitanneen eilen illalla tulevaisuuden koulutustrendejä koskevan kolumninsa OAJ:n julkaisussa.

Alexander Stubb ei suomeksi liikaa kirjoittele, mutta on visertänyt miltei suoran englanninnoksen presidentti Sauli Niinistön kolme tuntia aiemmin laittamasta twiitistä:


Jussi Halla-aho ei ole pariin päivään visertänyt.

Vertailun vuoksi Niinistön lyhyt kuittaus:

Niinistön viserrys on täysin odotustenmukainen: mitä muutakaan pienen ja perinteisesti puolueettoman maan presidentti (ja juristi) voisi asiasta sanoa kuin painottaa lakia ja järjestystä? Presidentin liikkumavara on erittäin pieni ja sen ylittäminen tulkitaan helposti keulimiseksi.

Virallinen Suomi yrittää olla Lähi-idän lääkäri, ei tuomari, koska hätäisessä tuomaroinnissa on vain hävittävää. Omasta mielestä myös julkinen lääkäröinti kannattaa pitää ihan minimissään: Suomen ei kannata tähän soppaan sekaantua yhtään enempää kuin on pakko. Mutta kulissien takana pitää toimia, kuten oikein on.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin... Meidän on mahdotonta tietää mitä haavisto on näillä lukuisilla maanpuolustukseen kohdistuvilla aloitteillaan tarkoittanut.

Siksi olisi todella hienoa saada häneltä selvitystä esim. siitä...

Mitä hän tarkoitti ulkoministerinä ollessaan määrätessään venäläisten maahantulon osalta viisumikäytännön mahdollisimman löyästä kohtelusta?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009935112.html
Jopa huomattavasti lievemmästä kuin EU:n ja Schengen säädökset tuolloin edellyttivät.
- meidän on mahdotonta tietää jollei haavisto itse kerro vaikuttimistaan...sen kertomista voisi edellyttää presidenttiehdokkaalta.

Selvää lienee ettei ulkomisteri voi ihan lämpimikseen käskyttää tällaisista lievennyksistä Schengen-alueen yhteisiin määräyksiin.
- pahoin pelkään ettei presidenttiehdokas haavisto enää muista tähän liittyviä yksityiskohtia..
....................................

Ja, kuinka sattuikaan että samainen haavisto ilmoitti muutama päivä sitten, että "Suomen tulisi luopua kaksoiskansalaisuudesta venäjän kansalaisten osalta."
- tämähän on aivan mainio ehdotus ja saa varmasti laajan kannatuksen...

Jotta hänen ehdotuksensa konkretisoituisi niin olisi erityisen toivottavaa että kansanedustaja haavisto tekisi tästä esityksestään ihan virallisen lakialoitteen eduskunnelle.
- näin hallitus ja eduskunta voisivat ottaa haaviston lakialoitteen "Suomen tulisi luopua kaksoiskansalaisuudesta venäjän kansalaisten osalta." käsiteltäväksi.
- esimerkiksi jo tulevalla kevätistuntokaudella. Voisin uskoa että sillä olisi erinomaiset mahdollisuudet toteutua, varsinkin kun vihreät olisivat tukemassa esitystä.
- lakialoitteen tekeminen olisi helppo juttu...haavisto on niitä tehnyt uransa aikana varmasti sadoittain.

Mutta, mutta... Arvatkaapa mitä minä epäilen tapahtuvaksi...Oikein!

haavisto ei tule "kuuna päivänä" tekemään tällaista lakialoitetta. Eikä hän tule sellaista kannattamaan vaikka sen esittäisi joku muu.
- todellisuudessa kyse on pelkästä "sumutuksesta" näin vaalien alla.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009925247.html
Haaviston kamppis taitaa olla siinä pisteessä että hänellä on pelkästään hävittävää. Pakki on joka tapauksessa silmässä. Silloin on tapana pitää suu supussa ja toivoa parasta.
 
Haavisto ja kadonnneen muistin metsästys. IS kysyy Haavistolta hänen rooliaan poikkeavaan EU-linjaukseen, venäläisille myönnettäviin viisumeihin liittyen syyskuussa:
"En muista, onks tästä mitään, olenko mä sanonut tästä jotakin? En muista, oliko Suomella ollut ja mistä syystä eri käytäntö, en muista, tämä ei kilkata mitään kelloja, Haavisto sanoi tuolloin".


IS:n tietopyynnöllä haltuunsa saama Haaviston avustaja Rainteen sekä konsulipäällikkö Tuomisen sähköpostikeskustelu:
"Pasi, jatkona äskeiseen puheluumme – UMI (toim. huom. Haavisto) piti tärkeänä, että 1.9. alkaen vaadittavien lisätietojen/liitteiden suhteen noudatetaan niin joustavaa linjaa kuin Schengen-säädösten puitteissa vain on mahdollista. Selvittäisittekö, miten pitkälle esimerkiksi henkilön oma ilmoitus pyydetyistä tiedoista riittää, tai voisiko oman ilmoituksen yhteydessä sitoutua toimittamaan liitteet pyydettäessä? Jos liitteet on pakko jatkossa toimittaa, tulisi ko. tiedot voida todistaa mahdollisimman helpolla ja kevyellä tavalla ja tämä tulisi myös ohjeistaa hakijoille ja käsittelijöille. Kuittaatko, kun olette katsoneet, miten tämä voisi käytännössä mennä. Kiitos avustasi!"


Luojan kiitos, Haaviston muistin (avustettuna) palauduttua. Tälle viisumimysteeri-toimijuudelle löytyy luonnollinen ja tosipohjainen selitys; huoli suomalaisen yritystoiminnan toimintaedellytysten turvaamisesta:
"Ministerinä olin erityisen huolestunut, että uusista käytännöistä päätettäessä on tärkeää antaa tietoa muun muassa matkailualan toimijoille niin, että tarpeettomia epäselvyyksiä ei ilmene".
 
Mielenkiintoista. Aaltola kertoo, että joku olisi luvannut hänelle mediasta enemmän näkyvyyttä, jos hän ostaa lisää mainostilaa.

Päätoimittajien yhdistys on nyt tuohduksissaan.

Minä olen nyt vähän tyhmä. Eikö näkyvyys sitten lisäänny mainoksien avulla? Vai tarkoittaako tämä siis että lehti olisi luvannut niiden ulkopuolelta (esim. jutuissa) lisää näkyvyyttä, jos ostaa mainoksia? Sitä kai se tarkoittaa, koplausta.

Muuten olen sitä mieltä, että jos sopuleiden varpaille käy astelemaan, siellä ovat mutta myös koko maan herkimmät tyypit vastassa. Sen Aaltola luultavasti saa edestään.

 
Mielenkiintoista. Aaltola kertoo, että joku olisi luvannut hänelle mediasta enemmän näkyvyyttä, jos hän ostaa lisää mainostilaa.

Päätoimittajien yhdistys on nyt tuohduksissaan.

Minä olen nyt vähän tyhmä. Eikö näkyvyys sitten lisäänny mainoksien avulla? Vai tarkoittaako tämä siis että lehti olisi luvannut niiden ulkopuolelta (esim. jutuissa) lisää näkyvyyttä, jos ostaa mainoksia? Sitä kai se tarkoittaa, koplausta.

Muuten olen sitä mieltä, että jos sopuleiden varpaille käy astelemaan, siellä ovat mutta myös koko maan herkimmät tyypit vastassa. Sen Aaltola luultavasti saa edestään.

Ainakin tuli näkyvyyttä eikä maksanut mitään.
 
Mielenkiintoista. Aaltola kertoo, että joku olisi luvannut hänelle mediasta enemmän näkyvyyttä, jos hän ostaa lisää mainostilaa.

Päätoimittajien yhdistys on nyt tuohduksissaan.

Minä olen nyt vähän tyhmä. Eikö näkyvyys sitten lisäänny mainoksien avulla? Vai tarkoittaako tämä siis että lehti olisi luvannut niiden ulkopuolelta (esim. jutuissa) lisää näkyvyyttä, jos ostaa mainoksia? Sitä kai se tarkoittaa, koplausta.

Muuten olen sitä mieltä, että jos sopuleiden varpaille käy astelemaan, siellä ovat mutta myös koko maan herkimmät tyypit vastassa. Sen Aaltola luultavasti saa edestään.

Ymmärsin asian niin että mainoksen lisäksi olisi samaan rahaan saanut lehteen myös itsestään positiivisen jutun. Kun Aaltola ei tätä väittämäänsä ole yksilöinyt niin kuulostaa jenkeistä lainatulta toimintamallilta eli epämääräiselle huhuilulle. Alkaa haiskahtaa jonkinlaiselle sameiden vesien republikaani-hihhulille tämä meidän Aaltola.
 
Ymmärsin asian niin että mainoksen lisäksi olisi samaan rahaan saanut lehteen myös itsestään positiivisen jutun. Kun Aaltola ei tätä väittämäänsä ole yksilöinyt niin kuulostaa jenkeistä lainatulta toimintamallilta eli epämääräiselle huhuilulle. Alkaa haiskahtaa jonkinlaiselle sameiden vesien republikaani-hihhulille tämä meidän Aaltola.

Mainostilan myyjät eivät ole päätoimittajia. On mahdollista, että joku ulkoistettu puhelinmyyjä on käyttänyt tällaisia vihjailuja ilman, että toiminnalla olisi sen kummemmin katetta kuin tukeakaan varsinaisista toimituksista.
 
Mainostilan myyjät eivät ole päätoimittajia. On mahdollista, että joku ulkoistettu puhelinmyyjä on käyttänyt tällaisia vihjailuja ilman, että toiminnalla olisi sen kummemmin katetta kuin tukeakaan varsinaisista toimituksista.
Jep. Inhottava heitto noin epämääräisenä. Ei muuta kuin lehden nimi julki niin asia saadaan pureksittua.
 
Hesarissa on alkanut Halla-ahon lokaaminen. Tarkoitus varmastikin on ettei Halla-ahosta tulisi porvariäänestäjien ykköstä missään tapauksessa.
Äänestän aivan varmasti Halla-ahoa.
Se on osa sarjaa, jossa selvitellään presidenttiehdokkaiden taustoja. Ne kannattaa lukea suoraan sylttytehtaasta, jotta voi vertailla. Voin referoida illemmalla.
 
Hesarissa on alkanut Halla-ahon lokaaminen. Tarkoitus varmastikin on ettei Halla-ahosta tulisi porvariäänestäjien ykköstä missään tapauksessa.
Äänestän aivan varmasti Halla-ahoa.
Iltapaskan kakkakökkäreessä vääristellään jälleen kerran Halla-ahon vanhaa blogikirjoitusta. Blogikirjoituksessaan Halla-aho kritisoi suomalaista oikeuslaitosta, jonka mukaan on täysin luvallista väittää, että "humalassa tappaminen on suomalaisten kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre", mutta väitteestä "ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre" napsahtaakin tuomio kansanryhmää vastaan kiihottamisesta. :ROFLMAO:

Suomalaisessa oikeuslaitoksessa eräät eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset ja tähän asiaan pitäisi saada muutos. Mitä taas maahanmuuttopolitiikkaan tulee, niin Halla-aho on ollut valovuosia muita ehdokkaita edellä, pl. Sari Essayah, joka on ymmärtääkseni varsin nuiva akka, mikä erittäin positiivinen piirre kivapuhetta suoltavien bimbojen joukossa.
 
Ymmärsin asian niin että mainoksen lisäksi olisi samaan rahaan saanut lehteen myös itsestään positiivisen jutun. Kun Aaltola ei tätä väittämäänsä ole yksilöinyt niin kuulostaa jenkeistä lainatulta toimintamallilta eli epämääräiselle huhuilulle. Alkaa haiskahtaa jonkinlaiselle sameiden vesien republikaani-hihhulille tämä meidän Aaltola.

Minä taas uskon että tuossa Aaltolan väittämässä on osaksi perää. Kyllä noilla puolueiden ehdokkailla (lasken kaikki muut puolueiden ehdokkaiksi, koska niitä ne oikeasti ovat) on omat etunsa liittyen mediaan. Sitä positiivista näkyvyyttä pystyy myös ”ostamaan”. Olisi vähän lapsellista olettaa ettei näin tapahtuisi. Voidaan myös asioita antaa ymmärtää, vaikeaa siinä on julkisuuteen tulla nimillä syyttämään.

No oli miten oli. Aaltola ei tule pääsemään toiselle kierrokselle. Vasta toisella kierroksella nähdään se median mahti kun alkavat ajamaan Haavistoa oikein kunnolla presidentiksi. Itse epäilen että näin tulee tapahtumaan. Ainakin Ylen toimittajien toimesta.
 
Minä taas uskon että tuossa Aaltolan väittämässä on osaksi perää. Kyllä noilla puolueiden ehdokkailla (lasken kaikki muut puolueiden ehdokkaiksi, koska niitä ne oikeasti ovat) on omat etunsa liittyen mediaan. Sitä positiivista näkyvyyttä pystyy myös ”ostamaan”. Olisi vähän lapsellista olettaa ettei näin tapahtuisi. Voidaan myös asioita antaa ymmärtää, vaikeaa siinä on julkisuuteen tulla nimillä syyttämään.

No oli miten oli. Aaltola ei tule pääsemään toiselle kierrokselle. Vasta toisella kierroksella nähdään se median mahti kun alkavat ajamaan Haavistoa oikein kunnolla presidentiksi. Itse epäilen että näin tulee tapahtumaan. Ainakin Ylen toimittajien toimesta.
Kaikenlaista tapahtuu mutta väitteen esittävä ehdokas saisi sen myös yksilöidä.

Sitäkin tapahtuu että ehdokas julkaisee lehdessä mainoksen jota ei koskaan laskuteta. Ilmaista mediatilaa kai sekin muttei tule koskaan kirjattua vaalirahoitukseksi. Eikä toiminta varmaan tuohon rajoitu mutta näitä pitäisi saada julkisuuteen.
 
Hesarissa on alkanut Halla-ahon lokaaminen. Tarkoitus varmastikin on ettei Halla-ahosta tulisi porvariäänestäjien ykköstä missään tapauksessa.
Äänestän aivan varmasti Halla-ahoa.
Halla-aho itse näyttää olevan vähän toista mieltä tästä ystävyydestä:

 
Back
Top