Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En usko, että Misu olisi kovin hyvä tykistön ammustäydennyksiin ilman huomattavia modifikaatioita. Mutta, mitenkäs kävisi Mortar carrier-versio... Toki vaatii muutostöitä/uudelleen suunnittelua, mutta varmaan 1 tuliannos mahtuisi miehistöineen. Jos ajatellaan modulaarisella lähtökohdalla niin tuosta varmaan saisi samanlaisia versioita kuin pasista eli APC, ambulanssi, komentopaikka jne sekä uusia versioita heitinajoneuvo.
 
Kuvassa tutkimuksen pohjalta saamani kuva Misun alustan rakenteesta ja materiaalista.
 

Liitteet

  • Misu alusta.webp
    Misu alusta.webp
    5.6 KB · Luettu: 33
40mm on epätarkka kauas, mutta 20mm ampuu laakana ja tekee huomattavaa tuhoa kevyelle kalustolle. Jos ammutaan vaikka kenttätykkiä niin 20mm todennäköisimmin osuu ja tekee sen korjauskelvottomaksi.

Vaan tehdäänkö 20-millisiä tykkejä vielä, muuta kuin jenkkiläistä gatlingia? Äkkipäätä tuntuu että yksipiippuisissa 25-millinen on pienin kaliiperi mitä nykyään on käytössä. (Vai onko meillä Väinämöisen Madsenit vielä luolastossa...)
 
Vaan tehdäänkö 20-millisiä tykkejä vielä, muuta kuin jenkkiläistä gatlingia? Äkkipäätä tuntuu että yksipiippuisissa 25-millinen on pienin kaliiperi mitä nykyään on käytössä. (Vai onko meillä Väinämöisen Madsenit vielä luolastossa...)

Esimerkiksi kyllä.

Edit. Tässä yksi, joka sopisi sekä kotimaanpuolustukseen sekä kriha hommiin. http://www.army-guide.com/eng/product4271.html
 
  • Tykkää
Reactions: TT
KVG vaikkapa "20 mm cannon RWS" jne. ja kyllä lähtee...
 
Olen edelleen sitä mieltä, että sergei asetorniin olisi sopiva talonpoikaisratkaisu köyhälle katajaiselle kansallemme.

Edit. Siinä esimerkki
aCxTQCw.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyseistä viritelmää on kyllä testattu ällin katolla. Siitä, miten se toimi, tai onko sitä joukoille tulossa, ei ole hajua. Lataajille ei ainakaan tilaa hirveästi siellä katolla ole.

Tuossa kuvassa tosin näyttäisi olevan kaksi 14,5mm KPV:ta rinnan.
 
Kyseistä viritelmää on kyllä testattu ällin katolla. Siitä, miten se toimi, tai onko sitä joukoille tulossa, ei ole hajua. Lataajille ei ainakaan tilaa hirveästi siellä katolla ole.

Tuossa kuvassa tosin näyttäisi olevan kaksi 14,5mm KPV:ta rinnan.

Nyt kun mainitsit asiasta niin... taidat olla oikeassa. Enkä tarkoita alkuunkaan sitä, että sergei laitettais sellaiseen minnekään katolle vaan RCWSään niinkuin XA-360ssä on fiftycal. Yksittäin tai kaksittain.
 
Nyt kun mainitsit asiasta niin... taidat olla oikeassa. Enkä tarkoita alkuunkaan sitä, että sergei laitettais sellaiseen minnekään katolle vaan RCWSään niinkuin XA-360ssä on fiftycal. Yksittäin tai kaksittain.

Ei sinällään huono idea, kunhan kyseinen torni olisi jo olemassa oleva ja hyväksi todettu, eikä kotimaista tuotantoa. Mutta sitten käydään miettimään rahoitusta.... toki, olihan suomella varaa hankkia helvetin kallis itkk jalustakin XA-360 sarjaan :)...
 
http://timoheinonen.fi/koeajossa-uu...hdistaa-kuorma-autoon-parhaan-panssarisuojan/

Misun pohjaratkaisu tuottaa siis Stanag 4569 tason 1 suojan. Ruukin ja SSAB esitteistä löytyy yksi kaavio, josta ilmenee että tason 3 suoja painaa 80 kg/neliömetri. Misun suojan lisääminen tasoon 3 toisi painoa tuommoiset ehkä 1000kg eli paino olisi 15 tonnia ja kantavuus 9/5 tonnia. XA-203 painaa 20300kg ja sen suojaustaso vastaa tasoa 3. Suomalaiset sotilasajoneuvot-kirjan mukaan XA-200 sarja suojaa 12,7mm vastaan eli se menee tasojen 3 ja 4 väliin, samoin kävisi Misussa. Päällekkäin olisi tasojen 1 ja 3 suojaukset.

Neljän 155mm kranaatin pakkaus painaa noin 190kg joten painon puolesta maastossa kulkisi 26 laatikkoa eli 104 kranaattia. Ihan näin vaan sivuhuomiona.
 
Aivan mahtava idea käyttää panssaroitua MRAP:ia täydennyksissä :rolleyes:.....

En sanonut niin... Sitä paitsi se on kuorma-auto. Se on muutenkin jännä vehje, koska se on käytännössä MRAP/APC, mutta periaatteessa kuorma-auto. Mikä se oikeasti sitten on? Panssaroinnin puolesta taistelutaksi ja aselavetti, kuormakantokyvyn puolesta kuorma-auto/järjestelmäajoneuvo.
 
http://timoheinonen.fi/koeajossa-uu...hdistaa-kuorma-autoon-parhaan-panssarisuojan/

Misun pohjaratkaisu tuottaa siis Stanag 4569 tason 1 suojan. Ruukin ja SSAB esitteistä löytyy yksi kaavio, josta ilmenee että tason 3 suoja painaa 80 kg/neliömetri. Misun suojan lisääminen tasoon 3 toisi painoa tuommoiset ehkä 1000kg eli paino olisi 15 tonnia ja kantavuus 9/5 tonnia. XA-203 painaa 20300kg ja sen suojaustaso vastaa tasoa 3. Suomalaiset sotilasajoneuvot-kirjan mukaan XA-200 sarja suojaa 12,7mm vastaan eli se menee tasojen 3 ja 4 väliin, samoin kävisi Misussa. Päällekkäin olisi tasojen 1 ja 3 suojaukset.

Neljän 155mm kranaatin pakkaus painaa noin 190kg joten painon puolesta maastossa kulkisi 26 laatikkoa eli 104 kranaattia. Ihan näin vaan sivuhuomiona.

Kirjoituksessa mainittiin että lähtötaso ballistisen suojan osalta on Level 1. Siinä ei puhuttu varsinaisesti miinasuojauksesta joka menee oman luokittelunsa mukaan.

Jos ballistinen suojaus on tasoa 1 niin miinasuojaus on yleensä vähintään tasoa 2 (6 kg) tai enemmän. Sen lisäksi miinasuojaustasossa määritetään myös onko suojaus rungon vai renkaan alla tapahtuvaa räjähdystä vastaan (esim 2a tai 2b).

Panssaroinnista mainittiin Exote joka ilmeisesti eroaa perus panssariteräksistä, ollen erityisesti kevyempi. http://www.exote-armour.com/
 
Kirjoituksessa mainittiin että lähtötaso ballistisen suojan osalta on Level 1. Siinä ei puhuttu varsinaisesti miinasuojauksesta joka menee oman luokittelunsa mukaan.

Jos ballistinen suojaus on tasoa 1 niin miinasuojaus on yleensä vähintään tasoa 2 (6 kg) tai enemmän. Sen lisäksi miinasuojaustasossa määritetään myös onko suojaus rungon vai renkaan alla tapahtuvaa räjähdystä vastaan (esim 2a tai 2b).

Panssaroinnista mainittiin Exote joka ilmeisesti eroaa perus panssariteräksistä, ollen erityisesti kevyempi. http://www.exote-armour.com/

Aiemmin linkkaamassani tutkimuksessa alustan vaatimus oli miinasuojaus 3 a/b ja toiveena taso 4 a/b.
 
MRAP:n ideana on hyödyntää panssaroidussa ajoneuvossa pitkälti siviilimaailmassa käytössä olevia osia, tinkimättä suojauksesta. Tällöin käytännössä runko ja suojaus on kehitetty jälkeenpäin ja kaikki muu (voimansiirto, moottori, tekniikka jne.) on jo käytössä siiviili versioissa.

Muistaakseni esimerkiksi joku mrap oli esimerkiksi panssarointia lukuunottamatta itseasiassa roskauton perustalta rakennettu. Antaa vähän kuvaa siitä mitä tarkoittaa, kun haetaan tietyissä osissa massatuotannon tuomaa hintaetua.

Eli MISU on mihistönkuljetusajoneuvo jonka sieluna on siviilikuormaauto. Toisin sanoen se on edullinen, helppo rakentaa ja korjata, edulliset varaosat joiden saatavuus on hyvä ja edelleen suorituskyky riittää miehistönkuljetukseen.
 
Viimeksi muokattu:
MRAP:n ideana on hyödyntää panssaroidussa ajoneuvossa pitkälti siviilimaailmassa käytössä olevia osia, tinkimättä suojauksesta. Tällöin käytännössä runko ja suojaus on kehitetty jälkeenpäin ja kaikki muu (voimansiirto, moottori, tekniikka jne.) on jo käytössä siiviili versioissa.

Muistaakseni esimerkiksi joku mrap oli esimerkiksi panssarointia lukuunottamatta itseasiassa roskauton perustalta rakennettu. Antaa vähän kuvaa siitä mitä tarkoittaa, kun haetaan tietyissä osissa massatuotannon tuomaa hintaetua.

Eli MISU on mihistönkuljetusajoneuvo jonka sieluna on siviilikuormaauto. Toisin sanoen se on edullinen, helppo rakentaa ja korjata, edulliset varaosat joiden saatavuus on hyvä ja edelleen suorituskyky riittää miehistönkuljetukseen.

Misua liikuttaa kuorma-auton osat, mutta päällä mil-tech rautaa, joka tekee suurimman osan hinnasta. Se tiedetään, että sen pitäisi maksaa alle puoli miljoonaa per laaki ja yksi kuorma-auto maksaa 35+ tonnia (A2045 oli jotain 30 tonnia kappaleelta). Sisu E13 taitaa olla 300-400000 kappaleelta.
 
Back
Top