PSJ-joukkueessa vuoden koulutettuna, ei muuten kertaakaan tarvinnut mitään nakkikoneajoneuvoja, tosin en väitä etteikö sellaista tilannetta voi tulla eteen kun ei onneksi kovilla toisiamme ammuttu. Huolto tulee eteen jos sitä tarvitaan, ja vaikkei tulisikaan se on lähes heti kärjen takana, komento ja krh-osien takana. JJ voi toki lähteä vaikka käskynantoon, mutta eiköhän sekin valitse turvalliseksi todetun reitin ennemmin kuin riskeeraa miinaan ajamista... parin kilometrin matkalla.
Oletetaan nyt kuitenkin että se Pasi lähtee seikkailuun. Totta kai se voi mennä eri reittiä. En tosin tiedä miksi, koska jos Pasi täytyy johonkin lähettää se on joko A: hakemassa tarvikkeita B: viemässä haavoittuneita, jolloin C: se ajaa komppanian selustaan sitä reittiä mitä edettiin, koska se on tunnetusti vapaa vihollisesta ja miinoista, ja ennenkaikkea, koska siinä samassa rännissä se huolto on.
Sama tässä. Yhteydenpito ja koordinointi on komppanian päällikön homma eikä mekanisoidussa yksikössä sitä joukkuetasalla harrasteta kuin korkeintaan JJ radiolla koska yleensä ajoneuvot ja ryhmyrit ovat joukkueen verkossa, ja koska ollaan toisistaan näköetäisyydellä. Mutta jos nyt ei radiot toimi, huollossa ja komennossa on kaikki kuolleita tai ajoneuvot paskana, ja joukkueenjohtaja pakkoraossa siihen nakitetaan niin sitä varten on olemassa MP-lähetti. Se lukee jo tuossa tehtävänimikkeessä mitä varten se kokoonpanossa on. Jos prätkähiiretkin on kaikki vainajia, niin silloin saatetaan Pasi laittaa. Mutta mitäs pirua, ne pataljoonan muut yksiköt on joko A: tasalla, eli vihollisen ent. asemissa tai niistä viistossa, ts. reitillä joka on korkeintaan varamiinoitettu, tai B: oman komppanian takana reservissä, jolloin mennään takaisin vanhaa reittiä.
Ja tuosta esseestä huolimatta, itse itseäni lainaten, rautalangasta vääntäen, minulla ei ole mitään miinasuojausta vastaan. Se ei vain ole minun listallani yhtä tärkeä ominaisuus kuin liikkuvuus, ja ennenkaikkea vaikea havaittavuus, vaan tulee vasta näiden jälkeen.
Koska se on ihan yhdentekevää miten miinasuojattu se on, jos se on sidottu tiestöön ja havaitaan helposti satojen metrien päähän. Koska se on sen jälkeen tikkatauluna, eikä pääse edes suojaan. Koska jos sen ainoa hyöty Pasiin verrattuna on ettei se räjähdä aivan paskaksi miinaan ajaessaan, se on vain entistä suurempi rasite sille joukkueelle sen päätehtävässä. Hyvä jos miinasuoja saadaan sivussa, ilman että muut ominaisuudet kärsii. Mutta jos siellä kärjessä hilluu joku perkeleen pehmeä ajoneuvo, niin olisi ihan kaikkien kannalta suotavaa että se pysyy piilossa, tai havaittaessa pääsee suorasuuntaukselta karkuun, ja mielellään vielä ilman että sitä tarvitsee jälkikäteen olla hinaamassa takaisin tielle.
Tässä on ihan selkeästi näkemysero siinä että mitä ominaisuutta/ominaisuuksia painotetaan. Ja koska ei tiedetä miten liikkuva/liikkumaton MiSu todellisuudessa on, ja siluetistakin voidaan vain heittää arvioita mittojen perusteella, ei voida vertailla Pasiin, ja ollaan ihan spekuloinnin asteella.
Olen tutustunut, kahden YouTube-videon avulla ja hakenut tutkinnonkin kantapään kautta. Olen ollut harjoituksissa sillä kuuluisalla keltaisella A2:lla, eli taistellut sitä uutta taistelutapaa vastaan. Tosin en tajua miten se, että miinoja voi olla joka paikassa nyt tietää sitä että Pasi ei pääse oman komppanian/pataljoonan selustaan käymättä siinä välissä kiertoradalla, kun edelleen, kun ne prätkähiiret ja panssaritiedustelu nimenomaan käy läpi ne käytettävät rännit miinojen varalta. Ja vaikkei tiedustelu niitä huomaisikaan, ja mikään joukkueen/komppanian ajoneuvo ei ole niihin ajanut, niin miinat näkee ihan hyvin tiestä (ja usko pois, hajp miinoittaa kyllä ihan riittävästi, joten niiden havaitsemista tuli harjoiteltua vähän jo liikaakin), joten pitää olla melkoiset pullonpohjalinssit ettei erota kaivuujälkiä paljaalla silmällä eikä lämpökameralla.