Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jotenkin näin, mutta mie kommentoinkin tuohon pähkäilyyn onko laillista kieltäytyä myymästä vai ei. Kun kyse ei ole monopolista.
Voi hyvät hyssykät. Miksi kukaan tekisi ajoneuvojen yleismoottoreita jos ei myisi niitä. Tottakai toimittaja myy ja hieman ostajan mukaan myös hinnoittelee. Mitä tekisi sadat tuhannet muut Cumminsin moottoreita kaipaavat jos niitä ei myytäisi. Silloin jonkun jo kannattaisi tehdä Cumminsin kiinnityspisteisiin sopivan kokoista moottoria.

Misun pointti on teräksessä ja komposiiteissa ja niistä tehdyistä panssaroinneista. Kevyempi mutta tehokkaampi kuin tähän astiset. Kiitos suomalaisen teräsjalostuksen. Tämä suoja on se millä laitetta myydään ja muu on standardikomponetteja jolloin kuitenkin hinta on kohtuullinen ja huollettavuus helppoa ja keveys tuo tehoja.
 
Ainakin näillä kokeilusarjan ajoneuvoilla on siis kappalehintaa aika reilusti...
Tuossa puhutaan työllistävästä vaikutuksesta, eli maalaisjärjellä 4 miltsii sisältää muutakin kuin ajoneuvot.
Koesarja on aina koesarja ja 4 miljoonaa pitää toivottavasti sisällään muutakin kuin pelkät ajoneuvot, mutta hyvä esimerkki kotimaisen työn hinnasta.
Juu, toki etenkin tällaisessa kokeilusarjassa hinnan täytyy sisältää muutakin kuin pelkät ajoneuvot (koulutusta, varaosia jne.).
Mutta kyllähän se ajoneuvojen valmistuskin työllistää, eli tulee sitä työllistävää vaikutusta. Siitä ei voi siis mielestäni päätellä, että mitä kuuluu hintaan ja mitä ei...
Ei sisällä muuta kun ajoneuvot varusteineen - ei koulutusta, koulutusvälineitä tai varaosia.
Kyllä se nyt vaan oli markkinointi puhetta se täälläkin arvuuteltu julkisuuteen annettu "arvio" hinta. Hinta on paljon kovempi kun ulkomaisten kilpailijoiden ja johtuu sekä pienestä valmistusmäärästä että kotimaisuudesta. Tämä kauppa on muuten uutisen julkistamisesta huolimatta tehty jo 2016 ja vain vahvistettu nyt kun Protolab on vihdoin saanut vahvistettua toimituksen ja tuotettua nämäkin muutaman kappaleen. Eli ihan varmasti sisältää kehityskustannuksia ja protosarjan spesifejä kustannuksia. Toisaalta kappalehinta ei mahdolliseen sajahankitaan ei ainakaan laske jos (ja kun) sarjapeleihin tehdään tyypillisiä sarjahankinnan muutoksia ja varusteluja (tyypillisesti varustetaan vasta sarja-ajoneuvot pientarvikkeilla ja -varaosilla, kitkaketjuilla, naamiojärjestelmillä, radioilla, mahdollisilla asekiinnitys optioilla, jne).
 
Viimeksi muokattu:
Voi hyvät hyssykät. Miksi kukaan tekisi ajoneuvojen yleismoottoreita jos ei myisi niitä. Tottakai toimittaja myy ja hieman ostajan mukaan myös hinnoittelee. Mitä tekisi sadat tuhannet muut Cumminsin moottoreita kaipaavat jos niitä ei myytäisi. Silloin jonkun jo kannattaisi tehdä Cumminsin kiinnityspisteisiin sopivan kokoista moottoria.

Misun pointti on teräksessä ja komposiiteissa ja niistä tehdyistä panssaroinneista. Kevyempi mutta tehokkaampi kuin tähän astiset. Kiitos suomalaisen teräsjalostuksen. Tämä suoja on se millä laitetta myydään ja muu on standardikomponetteja jolloin kuitenkin hinta on kohtuullinen ja huollettavuus helppoa ja keveys tuo tehoja.
Puhe olikin näistä komponenttitoimittajen halukkuudesta tai kieltäytymisestä toimittaa. Otin moottorin esimerkiksi, anteeksi kauheasti ja poistun taka-alalle.
 
[
Misun pointti on teräksessä ja komposiiteissa ja niistä tehdyistä panssaroinneista. Kevyempi mutta tehokkaampi kuin tähän astiset. Kiitos suomalaisen teräsjalostuksen. Tämä suoja on se millä laitetta myydään ja muu on standardikomponetteja jolloin kuitenkin hinta on kohtuullinen ja huollettavuus helppoa ja keveys tuo tehoja.
No se on eri asia paljonko tästä väitetystä "lisä-tasokkuudesta" sitten kannattaa maksaa. Itse olen varsin skeptinen siitä että kannattaa maksaa tuplahinta bulkkituoteessa vaikkapa 10% suorituskykylisästä . Saati että se tuplahinta maksetaan kotimaisuudesta ja pikkufirmalle, jonka laadusta sekä tuotiesta tulevaisuudessa ei ole mitään oikeaa taetta
 
Viimeksi muokattu:
Ei sisällä muuta kun ajoneuvot varusteineen - ei koulutusta, koulutusvälineitä tai varaosia.
Kyllä se nyt vaan oli markkinointi puhetta se täälläkin arvuuteltu julkisuuteen annettu "arvio" hinta. Hinta on paljon kovempi kun ulkomaisten kilpailijoiden ja johtuu sekä pienestä valmistusmäärästä että kotimaisuudesta. Tämä kauppa on muuten uutisen julkistamisesta huolimatta tehty jo 2016 ja vain vahvistettu nyt kun Protolab on vihdoin saanut vahvistettua toimituksen ja tuotettua nämäkin muutaman kappaleen. Eli ihan varmasti sisältää kehityskustannuksia ja protosarjan spesifejä kustannuksia. Toisaalta kappale hinta ei mahdolliseen sarahankitaan ei ainakaan laske jos (ja kun) sarjapeleihin tehdään tyypillisiä sarjahankinnan muutoksia ja varusteluja (tyypillisesti varustetaan vasta sarja ajoneuvot pientarvikkeilla ja -varaosilla, kitkaketjuilla, naamiojärjestelmillä, radoilla, mahdollisilla asekiinnitys optioilla, jne).
Tämä jää nähtäväksi. Mielipiteitä saa olla, oma näkemykseni on päivastainen. Jännä nähdä joskus tulevaisuudessa kumpi oli oikeassa.
 
[
No se on eriasia paljonko tästä väitetystä "lisä-tasokkuudesta" sitten kannattaa maksaa. Itse olen varsin skeptinen siitä että kannattaa maksaa tuplahinta bulkkituoteessa vaikkapa 10% suorituskykylisästä . Saati että se tuplahinta maksetaan kotimaisuudesta ja pikkufirmalle jonka laadusta sekä tuoyetuoestq tulevaisuudessa ei ole mitään oikeaa tasetta.
Huom. Tämä tuplahinta on mielipide, ei fakta. Totuutta asiasta ei tiedä vielä tässä vaiheessa kukaan, ei edes valmistaja.
 
Tämä jää nähtäväksi. Mielipiteitä saa olla, oma näkemykseni on päivastainen. Jännä nähdä joskus tulevaisuudessa kumpi oli oikeassa.
Minun yllä oleva kommenttini ei sisällä mielipidettä vaan faktoja.
 
Misun pointti on teräksessä ja komposiiteissa ja niistä tehdyistä panssaroinneista. Kevyempi mutta tehokkaampi kuin tähän astiset. Kiitos suomalaisen teräsjalostuksen. Tämä suoja on se millä laitetta myydään ja muu on standardikomponetteja jolloin kuitenkin hinta on kohtuullinen ja huollettavuus helppoa ja keveys tuo tehoja.
Eikös Pasi ollut samanlainen ajatus alkujaan??
 
Huom. Tämä tuplahinta on mielipide, ei fakta. Totuutta asiasta ei tiedä vielä tässä vaiheessa kukaan, ei edes valmistaja.
Puhun hinnasta ulkomaisiin kilpailijoihin verrattuna. Yllä mm. on @Soldierbluen esimerkki n. 0,5 m€:n 6x6 MRAP:sta ja MISU:n hinta on n. 1m€. Kysymys onkin siitä että mitä kotimaisuudesta kannattaa maksaa.
 
Jotenkin tuo kahden vuoden koeajo vaikuttaa siltä, että siinä tehdään muutakin kuin ajaa. Testataan häiveominaisuuksia, erilaisten järjestelmien yhteensopivuutta ajoneuvon kanssa, sähkömagneettista säteilyä, vikaantumisväliä jne. Liekkö mitään muuta testattu näin pitkään? Ihan siis testattu eikä pelkästään vertailtu ominaisuuksia paperilla ja käyty kyydissä ulkomailla? Hornetteja varmasti vertailtiin ja testailtiin paljon, mutta onko maavoimissa itse kokeiltu näin paljoa?
 
Ei se näin mene. Toimittajahan myy jos on ostaja ja hinta sopiva. Jos ei myisi niin joku muu diilaa ja jälleenmyisi. Tai ostaja vaihtaa merkkiä. Ennen kuin Protolab on jotenkin merkittävä niin maailma muuttuu, satoja Misuja on maailmalla ja Protolabin osakkaanakin on jo isompia kaloja.

Ei mene noin. Ne linjat on valtavia ja ei siellä muutama moottori tms tunnu.

Protolab ei saa luultavasti saa edes kunnolla insinöörityötä vaan joutuu käyttämään 100% bulkkiosaa. Saati sitten noteerataan minään konsernin "kilpailijana".

edit: noilla määrillä ei muuten pääse edes tehtaalle, vaan ollaan jossain pikkuasiakkaiden kastissa diilaamassa agentin lävitse.


Niin no, tätähän olen koko ajan yrittänyt sanoa...

Jos kaupat ovat pieniä, muutamia yksittäisiä ajoneuvoja ulkomaille tai kymmeniä suomeen, niin pienenä toimijana voisi ehkä pärjätäkin kitkutellen markkinoilla. Ei joudu isompien tutkaan. Mutta jos Misun myynti alkaisi vetämään huikeasti markkinoilla häiriten isompien myyntiä niin ne takuulla heittäisivät kapuloita rattaisiin.

Kärjistetty, kuvitteellinen ja karrikoitu esimerkki. Mites luulet Allisonin tai Cumminsin valitsevan? Misun myynti sujuu vähän liiankin hyvin ja häiritsee vaikka vastaavanlaisen kuvitteellisen GDLS:n ajoneuvon myyntiä muodostaa tälle markkinauhan. GDLS esittää kohteliaasti pyynnön em firmoille että harkitsevat vaihtavansa osatoimittajia muiden ajoneuvojensa komponenttien osalta, elleivät nämä keskity "eksklusiivisesti heidän osatoimituksiinsa MRAP ajoneuvojen osalta".

Vaikea olisi kuvitella, että isommat yritykset käpertyvät kuoreensa ja alistuvat passiivisesti uusien pienempien yrittäjen vallatessa aggressiivisesti heidän perinteisiä markkinoita, mikäli näin pääsisi Misun kohdalla käymään. Eiköhän todennäköisesti käytetä kaikki mahdolliset markkinatalouden keinot kilpailijan kampittamiseen.

Tai sitten ostavat Protolabin itselleen. Tämä tuskin haittaisi omistajia.
 
[
No se on eriasia paljonko tästä väitetystä "lisä-tasokkuudesta" sitten kannattaa maksaa. Itse olen varsin skeptinen siitä että kannattaa maksaa tuplahinta bulkkituoteessa vaikkapa 10% suorituskykylisästä . Saati että se tuplahinta maksetaan kotimaisuudesta ja pikkufirmalle jonka laadusta sekä tuoyetuoestq tulevaisuudessa ei ole mitään oikeaa tasetta.

Olen sitä mieltä, että on hyvä kun Suomesta ponnistaa uusia yrittäjiä, enkä halua missään nimessä dissata MISUa, varsinkaan kun ei ole kompetenssia arvioida sen suorituskykyä. Mutta tässä valmistajan pienuudessa olet oikeassa, jokaisessa investointipäätöksessä on arvioitava sitä, että onko se toimittaja olemassa vielä tulevaisuudessa. Tuotetuki, varaosat jne, ihan samoja asioita omalla työmaallakin kuutioidaan koneinvestointien suhteen, ei kukaan osta pikkufirmasta tuotetta jos ei ole varmuutta siitä, että saatko siihen tuen vuosienkin päästä.
 
Last edited by a moderator:
Jotenkin tuo kahden vuoden koeajo vaikuttaa siltä, että siinä tehdään muutakin kuin ajaa. Testataan häiveominaisuuksia, erilaisten järjestelmien yhteensopivuutta ajoneuvon kanssa, sähkömagneettista säteilyä, vikaantumisväliä jne. Liekkö mitään muuta testattu näin pitkään? Ihan siis testattu eikä pelkästään vertailtu ominaisuuksia paperilla ja käyty kyydissä ulkomailla? Hornetteja varmasti vertailtiin ja testailtiin paljon, mutta onko maavoimissa itse kokeiltu näin paljoa?
On ihan normaalia toimintaa. BMP-2MLU alkoi jo 2005 paikkeilla, XA-180 MLU 2010, 90-luvulla alkanut TA2000 hanke kulminoitui 2002 CV hankintaan, jne.
 
...
Kärjistetty, kuvitteellinen ja karrikoitu esimerkki. Mites luulet Allisonin tai Cumminsin valitsevan? Misun myynti sujuu vähän liiankin hyvin ja häiritsee vaikka vastaavanlaisen kuvitteellisen GDLS:n ajoneuvon myyntiä muodostaa tälle markkinauhan...
Miksi osatoimittaja lopettaisi myynnin jos komponenttien myynti sujuu "vähän liiankin hyvin" jos vastassa on vain kuvittettelinen ajoneuvo?
 
Kun tässä haikaillaan ulkomaisen hyväksi havaitun kilpailijan perään ,niin mikä malli olisi Misun ulkomainen vastine ,mikä lähtisi uutena n. puoleenhintaan? Kiinnostaa vaan kun en en ole asioista yhtähyvin perillä kuin useat palstaveljet.
 
Kun tässä haikaillaan ulkomaisen hyväksi havaitun kilpailijan perään ,niin mikä malli olisi Misun ulkomainen vastine ,mikä lähtisi uutena n. puoleenhintaan? Kiinnostaa vaan kun en en ole asioista yhtähyvin perillä kuin useat palstaveljet.
Jos uutta haikailee niin vaikkapa tämä:
Tämä on Bae tekemää p-auto joka maksaa kpl hinta 492 000 dollaria, aika samanäköinen kuin MISU, niin siksi mietin jos Iraki olisi kiinostunut Misusta

250px-Iraqi_MRAP.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/Iraqi_Light_Armored_Vehicle

... Mutta koska tarjolla olisi puoli-ilmaiseksi vähän käytettyjä niin itse kääntäisin katseeni niihin ennemmin kuin uusiin. Vaikka päivittäisimme nuo vähän käytetyt ns. 0-käyttötuntia tasoon ja tekisimme Suomen olosuhteiden vaatimat modikat saisi yhden Misun hinnalla todennäköisesti 4-5kpl vastaavia.
 
Back
Top