kertakenttään
Ylipäällikkö
Kyllä se koulutus näyttää kuuluvan...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sinäpä sen sanoit.Kalliita ovat prkle. Muistaakseni jenkit tarjos jossain vaiheessa Mrappeja 20k euroa kpl. Tosin rahti yms päälle Irakista. Tosin Suomessa todettiin, ei ole tarvetta.
Koko Misu projekti haisee niin poliittiselle, että PV:n osuus taitaa olla vaan tyytyminen "tälläsiä tuli vaikka ei edes pyydetty"
No totta hitossa käyttäjäkoulutus kuuluu!?! Miten sitä ajoneuvoa muuten osataan käyttää. Niin se kuuluu kun ostetaan MB:ltä maastokuorma-auto tai Samsungilta K9:kin.Kyllä se koulutus näyttää kuuluvan...
Viitaten aikaisempaa postaukseeni. Usein alle 100kpl:n sarjoissa hinta ei oikein tuppaa merkittävästi laskemaan esisarjasta; itse valmistuskustannukset ja sitä kautta varustelemattoman hinnalle voin klinikka käydä 10-20% verran, mutta yleensä sitten testeissä tarpeelliseksi havaittu varustelu (vaikkapa naamiontijärjestelmä ja aseoptiot) nostavat hintaa saman verran. Tämä perustuu viimeisen 10v aikana toteutuneisiin PV hankkeisiin. Aina on tietysti epävarmuustekijöitä kun verrataan sopimuksia toisiinsa, koska sisällöt ja hinnan laskenta tapa vaihtelee.Misulle kaavailtiin 400-500K hintaa perusmallisena ja jollei se sarjavalmistetuotteena sitä ole niin sitten Protolab on epäonnistunut - tuoteistus menisi metsään.
No totta hitossa käyttäjäkoulutus kuuluu!?! Miten sitä ajoneuvoa muuten osataan käyttää. Niin se kuuluu kun ostetaan MB:ltä maastoukuorla-auto tai Samsungilta K9:kin.
Luulen että puhumme eri asioista se mitä noissa ulkomaisissa artikkeleissaa viitataan kauppaan kuuluvana erillisenä koulutuksena tarkoitetaan, että myyjä esim esim muuntokouluttaa koko tykistörykmentin henkilökunnan käyttämään K9:a.
Esim Arbit ostavat tämän tyyppisiä paketteja valmustajilta ja maailmalla monta firmaa jotka myyvät asevalmistajille näitä koulutuspalveluja. Pari tuttua Suomalaistakin on ollut lähi-idässä muuntokouluttamassa tankkimiehistöjä. Me emme noita osta, vaan haemme perus "käyttäjäkoulutuksen" sekä "huoltokoulutuksen" ja teemme sen pohjalta oman koulutusjärjestelmämme.
Mutta eikö ole aivan peruskäytäntö, että tietyistä kulutusosista on varaosat, vaikka niitä ei laskennallisesti pitäisikään tarvita?Sitäpaitsi jos 2v testeissä tarvitsee kaupallisiin ajoneuvokompomponetteihin perustuvassa paljokin vaihdella kulutusosia niin huolestuisin. Ennen isoja remppoja tukkirekoilla vedetään 500 000 km...
Totta kai, mutta nuo SA-varaosapaketit on aina hiukan eri asia. Ja SA-varaosa pakettejahan ei edes nyt hankita. Ei edes voitaisi kun ei vielä edes tiedetä mitkä osat ovat tarpeellisia niihin varaosasarjoihin. Nämä määritellään yleensä vasta testauksen jälkeen.Mutta eikö ole aivan peruskäytäntö, että tietyistä kulutusosista on varaosat, vaikka niitä ei laskennallisesti pitäisikään tarvita?
Katselin esimerkiksi taannoin jotain papereita, joissa oli siitä, kuinka paljon eri varaosia (israelilaisen) prikaatin rynnäkkökivääreille oli varattu prikaatin huolto-osiin kuuluvalle aseseppäosastolle, vaikka kyseisten osien rikkoutumisprosentti olikin paljon pienempi kuin varatut määrät.
Etenkin, kun kyseessä on nyt testauskappaleet, haluttaneen varmistaa se, että testaaminen voidaan viedä loppuun eikä sitä jouduta rajoittamaan sattumalta hajoavien osien vuoksi.
ei ole PV asia varautua siihen että jotain hajoaa "sattumalta". Kyllä tuon vehkeen pitää tuollainen käyttö kestää ja jos jotain muuta kun tyypillisiä ajokilometreihin perustuvia kuluvia osia tulee vaihtaa niin kyllä siitä pitää vastata myyjän.
Ajoneuvoja tai asejärjestelmiä ei, mutta tämän tyyppinen järjestely on KASI-simulaattoreiden kanssa käytössä SAAB:n kanssa. Joku voi olla harjoituksissa törmännytkin sitä rikkoutunutta vaunusimulaattoria korjaamaan tuleeseen SAAB:n korjauspartioon tai siihen että ukot SAAB:n takeissa jakaa liivit harjoituksen alussa eikä sotilaat.Onko tällaisia vehkeitä ostettu "kapasiteettinä", eli x tuntia tai y kilometriä vuodessa pitää olla kapasiteetti käytössä 24/7, 2h on-site takuulla jne...? Tuommoinen käytettävyyteen perustuva huoltoleasing.
PROTOLAB on tällä viikolla saanut valmiiksi prototyypistä edelleen kehitetyn sarjatuotantoprototyypin.
”Uusi on vielä täysin ajamaton. Se käynnistetään ensimmäisen kerran tänään [torstaina] tai huomenna”, kertoo Protolabin hallituksen puheenjohtaja Jukka Kemppainen.
Sarjatuotantoprototyypissä on kaikki ne piirteet, jotka tulevat olemaan myös lopullisessa sarjatuotantoajoneuvossa. Se muistuttaa hyvin pitkälti mitoiltaan ja perusominaisuuksiltaan ensimmäistä prototyyppiä.
Muutoksia on tullut lähinnä sisustukseen liittyviin asioihin kuten äänieristykseen, verhoiluun, kamerajärjestelmään sekä esimerkiksi takaseinän asentoon.
”Tässä on ominaisuuksia, kuten suojausrakenteita, jotka ovat tietyllä tavalla uusia. Ajoneuvon konfiguraatio mahdollistaa muunneltavuuden ohjaamon jälkeiselle osalle”, sanoo everstiluutnantti Juhana Skyttä Maavoimien esikunnasta.
Skytän mukaan Puolustusvoimat hakeekin ennen kaikkea monikäyttöisiä ajoneuvoperheitä.
”Tämä ei ole sellainen ajoneuvo, joka korvaisi jotain meillä käytössä olevaa kalustoa, joka on tehty puhtaasti taistelutehtäviin.”
Skyttä sanoo, että havaitsemiseen ja tiedusteluun liittyvä teknologia on kehittynyt niin paljon, että joukkojen suojan merkitys tulee lisääntymään.
”Joukot tarvitsevat sirpale- ja miinasuojaa sekä suojaa suora-ammuntatulelta.
Lehmänkauppoja, on vain joltain taholta päätetty että pv:n täytyy nyt ostaa tämä oli halua eli ei.Ottamatta kantaa itse Misuun,ihmetyttää miksi puolustusvoimat eivät ole ottaneet testattavakseen myös muita vaihtoehtoja. Ja miksi PV on juuri ostanut protovaiheen ajokkeja testikäyttöön? Eikö yleisesti hankintoja tehdessä valmistajat anna tuotteensa ostajan testattavaksi ? Jos ollaan juuri etsimässä kotimaista vaihtoehtoa olisi luullut että joku Patriakin olisi kasannut jonkin proton suurien tilauksien toivossa. Nyt näyttää siltä että ostopäätös jatkohankinnoista on jotakuinkin tehty jos ajoneuvo vaan osoittautuu toimivaksi . Misu voi osoittautuakkin testeissä kelvoksi mutta laajempi kilpailutus ei olisi koskaan pahitteeksi.
Kyllä, näin se varmaankin on. Esimerkiksi AMV ei varmaankaan olisi saanut "tuulta siipien alle" jollei sotavaltio olisi niitä ensin ostanut!Vaihtoehtoisesti kyseessä on puhdas valtiontuki kotimaisen puolustusvälineteollisuuden tukemiseksi.
Niin normaaliajossa. Kalusto joka voi kestää 10 vuoden seisomisen pihalla voi ruostua pilalle viikossa sääkammiossa.Sitäpaitsi jos 2v testeissä tarvitsee kaupallisiin ajoneuvokompomponetteihin perustuvassa paljokin vaihdella kulutusosia niin huolestuisin. Ennen isoja remppoja tukkirekoilla vedetään 500 000 km...
Kärjistetty, kuvitteellinen ja karrikoitu esimerkki. Mites luulet Allisonin tai Cumminsin valitsevan? .