Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kalliita ovat prkle. Muistaakseni jenkit tarjos jossain vaiheessa Mrappeja 20k euroa kpl. Tosin rahti yms päälle Irakista. Tosin Suomessa todettiin, ei ole tarvetta.
Koko Misu projekti haisee niin poliittiselle, että PV:n osuus taitaa olla vaan tyytyminen "tälläsiä tuli vaikka ei edes pyydetty"
 
Kalliita ovat prkle. Muistaakseni jenkit tarjos jossain vaiheessa Mrappeja 20k euroa kpl. Tosin rahti yms päälle Irakista. Tosin Suomessa todettiin, ei ole tarvetta.
Koko Misu projekti haisee niin poliittiselle, että PV:n osuus taitaa olla vaan tyytyminen "tälläsiä tuli vaikka ei edes pyydetty"
Sinäpä sen sanoit.
 
Kyllä se koulutus näyttää kuuluvan...
No totta hitossa käyttäjäkoulutus kuuluu!?! Miten sitä ajoneuvoa muuten osataan käyttää. Niin se kuuluu kun ostetaan MB:ltä maastokuorma-auto tai Samsungilta K9:kin.
Luulen että puhumme eri asioista: se mitä noissa ulkomaisissa artikkeleissaa viitataan kauppaan kuuluvana erillisenä koulutuksena tarkoitetaan, että myyjä esim muuntokouluttaa koko tykistörykmentin henkilökunnan käyttämään ostettua K9:a.
Esim Arabit ostavat tämän tyyppisiä paketteja valmustajilta ja maailmalla monta firmaa jotka myyvät asevalmistajille näitä koulutuspalveluja. Pari tuttua Suomalaistakin on ollut lähi-idässä muuntokouluttamassa tankkimiehistöjä. Me emme noita osta, vaan haemme perus "käyttäjäkoulutuksen" sekä "huoltokoulutuksen" ja teemme sen pohjalta oman koulutusjärjestelmämme.
 
Viimeksi muokattu:
Misulle kaavailtiin 400-500K hintaa perusmallisena ja jollei se sarjavalmistetuotteena sitä ole niin sitten Protolab on epäonnistunut - tuoteistus menisi metsään.
Viitaten aikaisempaa postaukseeni. Usein alle 100kpl:n sarjoissa hinta ei oikein tuppaa merkittävästi laskemaan esisarjasta; itse valmistuskustannukset ja sitä kautta varustelemattoman hinnalle voin klinikka käydä 10-20% verran, mutta yleensä sitten testeissä tarpeelliseksi havaittu varustelu (vaikkapa naamiontijärjestelmä ja aseoptiot) nostavat hintaa saman verran. Tämä perustuu viimeisen 10v aikana toteutuneisiin PV hankkeisiin. Aina on tietysti epävarmuustekijöitä kun verrataan sopimuksia toisiinsa, koska sisällöt ja hinnan laskenta tapa vaihtelee.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
No totta hitossa käyttäjäkoulutus kuuluu!?! Miten sitä ajoneuvoa muuten osataan käyttää. Niin se kuuluu kun ostetaan MB:ltä maastoukuorla-auto tai Samsungilta K9:kin.
Luulen että puhumme eri asioista se mitä noissa ulkomaisissa artikkeleissaa viitataan kauppaan kuuluvana erillisenä koulutuksena tarkoitetaan, että myyjä esim esim muuntokouluttaa koko tykistörykmentin henkilökunnan käyttämään K9:a.
Esim Arbit ostavat tämän tyyppisiä paketteja valmustajilta ja maailmalla monta firmaa jotka myyvät asevalmistajille näitä koulutuspalveluja. Pari tuttua Suomalaistakin on ollut lähi-idässä muuntokouluttamassa tankkimiehistöjä. Me emme noita osta, vaan haemme perus "käyttäjäkoulutuksen" sekä "huoltokoulutuksen" ja teemme sen pohjalta oman koulutusjärjestelmämme.

Sanon vaan mitä näen. Älä ammu lähettiä, jos viesti ei miellytä. Itse sanot, että ei sisältyisi koulutusta hintaan mikä aivan varmasti sisältyy. Kuten itsekin sanot niin jokin koulutusta laitteeseen on saatava, joka ei varmaan tule ilmaiseksi. Se miten iso osuus se on hinnasta niin tuskin kovin merkittävä.
 
Sitäpaitsi jos 2v testeissä tarvitsee kaupallisiin ajoneuvokompomponetteihin perustuvassa paljokin vaihdella kulutusosia niin huolestuisin. Ennen isoja remppoja tukkirekoilla vedetään 500 000 km...
Mutta eikö ole aivan peruskäytäntö, että tietyistä kulutusosista on varaosat, vaikka niitä ei laskennallisesti pitäisikään tarvita?
Katselin esimerkiksi taannoin jotain papereita, joissa oli siitä, kuinka paljon eri varaosia (israelilaisen) prikaatin rynnäkkökivääreille oli varattu prikaatin huolto-osiin kuuluvalle aseseppäosastolle, vaikka kyseisten osien rikkoutumisprosentti olikin paljon pienempi kuin varatut määrät.

Etenkin, kun kyseessä on nyt testauskappaleet, haluttaneen varmistaa se, että testaaminen voidaan viedä loppuun eikä sitä jouduta rajoittamaan sattumalta hajoavien osien vuoksi.
 
Mutta eikö ole aivan peruskäytäntö, että tietyistä kulutusosista on varaosat, vaikka niitä ei laskennallisesti pitäisikään tarvita?
Katselin esimerkiksi taannoin jotain papereita, joissa oli siitä, kuinka paljon eri varaosia (israelilaisen) prikaatin rynnäkkökivääreille oli varattu prikaatin huolto-osiin kuuluvalle aseseppäosastolle, vaikka kyseisten osien rikkoutumisprosentti olikin paljon pienempi kuin varatut määrät.

Etenkin, kun kyseessä on nyt testauskappaleet, haluttaneen varmistaa se, että testaaminen voidaan viedä loppuun eikä sitä jouduta rajoittamaan sattumalta hajoavien osien vuoksi.
Totta kai, mutta nuo SA-varaosapaketit on aina hiukan eri asia. Ja SA-varaosa pakettejahan ei edes nyt hankita. Ei edes voitaisi kun ei vielä edes tiedetä mitkä osat ovat tarpeellisia niihin varaosasarjoihin. Nämä määritellään yleensä vasta testauksen jälkeen.

Tuosta jälkimmäisestä: ei ole PV asia varautua siihen että jotain hajoaa "sattumalta". Kyllä tuon vehkeen pitää tuollainen käyttö kestää ja jos jotain muuta kun tyypillisiä ajokilometreihin perustuvia kuluvia osia tulee vaihtaa niin kyllä siitä pitää vastata myyjän. Tai ei tietenkään ole pakko, mutta ei kyllä asiakaskaan jatkuvasti hajoavia vaunuja varmaankaan osta.
 
ei ole PV asia varautua siihen että jotain hajoaa "sattumalta". Kyllä tuon vehkeen pitää tuollainen käyttö kestää ja jos jotain muuta kun tyypillisiä ajokilometreihin perustuvia kuluvia osia tulee vaihtaa niin kyllä siitä pitää vastata myyjän.

Onko tällaisia vehkeitä ostettu "kapasiteettinä", eli x tuntia tai y kilometriä vuodessa pitää olla kapasiteetti käytössä 24/7, 2h on-site takuulla jne...? Tuommoinen käytettävyyteen perustuva huoltoleasing.
 
Onko tällaisia vehkeitä ostettu "kapasiteettinä", eli x tuntia tai y kilometriä vuodessa pitää olla kapasiteetti käytössä 24/7, 2h on-site takuulla jne...? Tuommoinen käytettävyyteen perustuva huoltoleasing.
Ajoneuvoja tai asejärjestelmiä ei, mutta tämän tyyppinen järjestely on KASI-simulaattoreiden kanssa käytössä SAAB:n kanssa. Joku voi olla harjoituksissa törmännytkin sitä rikkoutunutta vaunusimulaattoria korjaamaan tuleeseen SAAB:n korjauspartioon tai siihen että ukot SAAB:n takeissa jakaa liivit harjoituksen alussa eikä sotilaat.

Millogilla on toki määrättyä tämän tyyppistä vastuuta myös sotavarustuksen osalta ja nämä diilit perustuvat nimenomaan kaluston käytettävyyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Hesarin jutusta:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005490686.html
PROTOLAB on tällä viikolla saanut valmiiksi prototyypistä edelleen kehitetyn sarjatuotantoprototyypin.

”Uusi on vielä täysin ajamaton. Se käynnistetään ensimmäisen kerran tänään [torstaina] tai huomenna”, kertoo Protolabin hallituksen puheenjohtaja Jukka Kemppainen.

Sarjatuotantoprototyypissä on kaikki ne piirteet, jotka tulevat olemaan myös lopullisessa sarjatuotantoajoneuvossa. Se muistuttaa hyvin pitkälti mitoiltaan ja perusominaisuuksiltaan ensimmäistä prototyyppiä.

Muutoksia on tullut lähinnä sisustukseen liittyviin asioihin kuten äänieristykseen, verhoiluun, kamerajärjestelmään sekä esimerkiksi takaseinän asentoon.
”Tässä on ominaisuuksia, kuten suojausrakenteita, jotka ovat tietyllä tavalla uusia. Ajoneuvon konfiguraatio mahdollistaa muunneltavuuden ohjaamon jälkeiselle osalle”, sanoo everstiluutnantti Juhana Skyttä Maavoimien esikunnasta.

Skytän mukaan Puolustusvoimat hakeekin ennen kaikkea monikäyttöisiä ajoneuvoperheitä.

”Tämä ei ole sellainen ajoneuvo, joka korvaisi jotain meillä käytössä olevaa kalustoa, joka on tehty puhtaasti taistelutehtäviin.”

Skyttä sanoo, että havaitsemiseen ja tiedusteluun liittyvä teknologia on kehittynyt niin paljon, että joukkojen suojan merkitys tulee lisääntymään.

”Joukot tarvitsevat sirpale- ja miinasuojaa sekä suojaa suora-ammuntatulelta.
 
Ottamatta kantaa itse Misuun,ihmetyttää miksi puolustusvoimat eivät ole ottaneet testattavakseen myös muita vaihtoehtoja. Ja miksi PV on juuri ostanut protovaiheen ajokkeja testikäyttöön? Eikö yleisesti hankintoja tehdessä valmistajat anna tuotteensa ostajan testattavaksi ? Jos ollaan juuri etsimässä kotimaista vaihtoehtoa olisi luullut että joku Patriakin olisi kasannut jonkin proton suurien tilauksien toivossa. Nyt näyttää siltä että ostopäätös jatkohankinnoista on jotakuinkin tehty jos ajoneuvo vaan osoittautuu toimivaksi . Misu voi osoittautuakkin testeissä kelvoksi mutta laajempi kilpailutus ei olisi koskaan pahitteeksi.
 
Ottamatta kantaa itse Misuun,ihmetyttää miksi puolustusvoimat eivät ole ottaneet testattavakseen myös muita vaihtoehtoja. Ja miksi PV on juuri ostanut protovaiheen ajokkeja testikäyttöön? Eikö yleisesti hankintoja tehdessä valmistajat anna tuotteensa ostajan testattavaksi ? Jos ollaan juuri etsimässä kotimaista vaihtoehtoa olisi luullut että joku Patriakin olisi kasannut jonkin proton suurien tilauksien toivossa. Nyt näyttää siltä että ostopäätös jatkohankinnoista on jotakuinkin tehty jos ajoneuvo vaan osoittautuu toimivaksi . Misu voi osoittautuakkin testeissä kelvoksi mutta laajempi kilpailutus ei olisi koskaan pahitteeksi.
Lehmänkauppoja, on vain joltain taholta päätetty että pv:n täytyy nyt ostaa tämä oli halua eli ei.
 
Vaihtoehtoisesti kyseessä on puhdas valtiontuki kotimaisen puolustusvälineteollisuuden tukemiseksi.
Kyllä, näin se varmaankin on. Esimerkiksi AMV ei varmaankaan olisi saanut "tuulta siipien alle" jollei sotavaltio olisi niitä ensin ostanut!
Onhan valtiovallan tehtävä tukea omaa puolustusteollisuutta. Kaikesta huolimatta.
Mitä "omaa" teknologiaa täällä olisi, jos kaikki ostettaisiin muualta?
Ymmärrän kyllä myös sen, että hinta kirpasee. Köyhälle on kaikki kallista.
 
Viimeksi muokattu:
Sitäpaitsi jos 2v testeissä tarvitsee kaupallisiin ajoneuvokompomponetteihin perustuvassa paljokin vaihdella kulutusosia niin huolestuisin. Ennen isoja remppoja tukkirekoilla vedetään 500 000 km...
Niin normaaliajossa. Kalusto joka voi kestää 10 vuoden seisomisen pihalla voi ruostua pilalle viikossa sääkammiossa.
Ei se tarkoitaisi muuta kuin että aikovat oikeasti rääkätä niitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kärjistetty, kuvitteellinen ja karrikoitu esimerkki. Mites luulet Allisonin tai Cumminsin valitsevan? .

Ne linjat tuottaa päälle sata kuoma-auton moottoria päivässä. Noita Misuja saa tuottaa tuhansia ennenkuin Cummings kiinnostuu.

Kärjistäen: 2000 luvulla Caterpillar myi moottoreita Kiinalaisille kaivinkonetehtaille, jotka tekivät suoraan kilpailevaa kaivinkonetta. Yuchain moottoritehdas (jossa fordin vanha linja) on 10000 neliötä.

Folio takaisin rullaan, tässä ei ole mitään nähtävää.
 
Back
Top