Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Diesel-moottoreissa muuten näyttäisi olevan kilpailua - jokainen työkonekonserni (John Deere, Agco, Cat, Same-Deutz-Fahr, Case-New Holland ) vaikuttaisi valmistavansa omat moottorinsa. Automaattivaihdelaatikkojen valmistus lienee oligopolistisempaa.
Uskon, että voimalinjoja maailmasta löytyy. Laatikot tosin harvemmassa mutta niihinkin on silti jokunen valmistaja.
 
Päältäpäin katsoen Misu 6x6: sena ainakin näyttäisi maastokelpoisemmalta. Vaikka Misunkin maastokelpoisuutta on palstalla kovasti epäilty ,niin olisiko kuvan4x4 veto kuitenkin riittävän suorituskykyinen. Onko nämä kaksi ajneuvoa edes rinnastettavissa keskenään?
 
Nyt puhut muunneltua totuutta veli hyvä, protojen hinta on tupla kilpailijoiden sarjavalmisteiseen nähden. Tästä ei voi eikä pidä vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä lopputuotteen hinnasta.
Vai niin.
 
Olen sitä mieltä, että on hyvä kun Suomesta ponnistaa uusia yrittäjiä, enkä halua missään nimessä dissata MISUa, varsinkaan kun ei ole kompetenssia arvioida sen suorituskykyä. Mutta tässä valmistajan pienuudessa olet oikeassa, jokaisessa investointipäätöksessä on arvioitava sitä, että onko se toimittaja olemassa vielä tulevaisuudessa. Tuotetuki, varaosat jne, ihan samoja asioita omalla työmaallakin kuutioidaan koneinvestointien suhteen, ei kukaan osta pikkufirmasta tuotetta jos ei ole varmuutta siitä, että saatko siihen tuen vuosienkin päästä.
Tämä juttu on jo käyty lukemattomia kertoja läpi. Otetaas vielä kerran, Misu tekniikkapuoli koostuu siviilikäyttöön tehtävistä massakomponenteista joita löytyy hyvinvarustetuista raskaskone korjaamoista. Ei vaikea rasti.
 
Päältäpäin katsoen Misu 6x6: sena ainakin näyttäisi maastokelpoisemmalta. Vaikka Misunkin maastokelpoisuutta on palstalla kovasti epäilty ,niin olisiko kuvan4x4 veto kuitenkin riittävän suorituskykyinen. Onko nämä kaksi ajneuvoa edes rinnastettavissa keskenään?
Samoja MRAP:ja tehdään ulkomailla myös 6x6, myös tuota linkkaamaani (kannattaa lukea myös linkit eikä vain katsoa kuvia). Toisaalta en näe MISU:n/muun MRAP:n tapauksessa maastoliikkuvuutta ongelmana kun ei noita kukaan järkevä ihminen minnekään maantien ulkopuolelle vie sen enempää kun ilmasuojaan ajon verran.
 
Tämä juttu on jo käyty lukemattomia kertoja läpi. Otetaas vielä kerran, Misu tekniikkapuoli koostuu siviilikäyttöön tehtävistä massakomponenteista joita löytyy hyvinvarustetuista raskaskone korjaamoista. Ei vaikea rasti.
Mulle on yritetty myydä konetta noilla perustein. Ei kiinnostanut koska menis järki ja kaikki aika jahdata jokaista eri komponenttia eri soitteesta. Tämä tietysti omana mielipiteenä.
 
Mulle on yritetty myydä konetta noilla perustein. Ei kiinnostanut koska menis järki ja kaikki aika jahdata jokaista eri komponenttia eri soitteesta. Tämä tietysti omana mielipiteenä.
No sinä et olekaan Armeija vaan yksityishenkilö. Tarpeissa ja kapasiteetissa lienee jotain eroa.
 
Samoja MRAP:ja tehdään ulkomailla myös 6x6, myös tuota linkkaamaani (kannattaa lukea myös linkit eikä vain katsoa kuvia). Toisaalta en näe MISU:n/muun MRAP:n tapauksessa maastoliikkuvuutta ongelmana kun ei noita kukaan järkevä ihminen minnekään maantien ulkopuolelle vie sen enempää kun ilmasuojaan ajon verran.
Tässä kohtaa ollaan samaa mieltä.Kaupunkikäyttöön tms. hommiin näitä kuitenkin tarvittaneen meilläkin jonkin verran.
 
Hesarin haastattelussa kertoi, että tarkoitus oli tehdä "yksinkertainen, kohtuuhintainen ja vahvasti suojattu ajoneuvo".

Puolustustusvoimat varmaan sitten päättää testaamisen jälkeen, että miten tavoitteessa onnistuttiin.
 
Niin? Nuo kuuluu aina sopimukseen. Normikauppa ja tulee laskea aina mukaan kaikkiin hankintoihin yksittäisen ajoneuvon hintaan. Esim Leo 2A6 kaupassa nuo kuuluivat kauppaan ja siten joka vaunuhintaan. Erikseen sitten ostettiin mm. Simulaattorit, huoltovälineet ja ampumatarvikkeet pois Hollantilaisilta.

Sitäpaitsi jos 2v testeissä tarvitsee kaupallisiin ajoneuvokompomponetteihin perustuvassa paljokin vaihdella kulutusosia niin huolestuisin. Ennen isoja remppoja tukkirekoilla vedetään 500 000 km...
 
Back
Top