Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kalliita ovat prkle. Muistaakseni jenkit tarjos jossain vaiheessa Mrappeja 20k euroa kpl. Tosin rahti yms päälle Irakista. Tosin Suomessa todettiin, ei ole tarvetta.
Koko Misu projekti haisee niin poliittiselle, että PV:n osuus taitaa olla vaan tyytyminen "tälläsiä tuli vaikka ei edes pyydetty"

Bagdadista ajaa 5600km (tsekin kautta). 28l satasella ja 60km/h x 10h marssit.

1500l löpöä. Kuskin palkka ja majoitus 10 päivää.

Alle 10000e per kappale jos ne ajetaan suomeen. Paljon halvempi jos varusveijarit laitetaan ajamaan.
 
Folio takaisin rullaan, tässä ei ole mitään nähtävää.

Nimenomaan. Foliot takaisin rullaan niille, jotka povaavat ja uskovat Misun menestykseen. Järki käteen. Liian kallis, liian myöhään. Ainoa valtti mikä sillä on, on kotimaisuus, ja sekin valttikortti on ainoastaan pelattavissa kotimaan markkinoilla.

Ja jos menestystä tulee, isommat niistävät protolabin halutessan markkinoilta, kuten komponenttivalmistajien avulla joka on yksi keino. Todennäköisesti sitäkään ei tarvita, koska Misun markkinarako sulaa halvempien vastaavien uusien tai vanhempien sikahalvan ylijäämän markkinoilla.

Usko suomalaisen suunnittelun ja tuotteiden ylivertaisuuteen elää vain suomessa. Misun menestykseen maailmalla uskon vasta kun näen. Läpimurron maailmanmarkkinoilla tehneet suomalaiset sotatarvikkeet ovat osoittautuneet oikeasti hyviksi ja oikeasti laadukkaiksi ja ennennäkemättömiksi sarallaan. Misulla on tämä vielä lunastamatta, markkinointi ja mainoshype ja mielikuvat eivät yksinään riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kotimaisista koneista tunnen lähinnä maatalouskalustoa, mutta siellä voin sanoa että tämä kotimainen Valtra oli todellakin se kotimainen vaihtoehto, ei paras, ei lähellekään, ellei katso sinivalkoisten lasien läpi. Se muuttui vasta kun Yhdysvaltalainen AGCO osti sen, vasta nyt uudet jenkkien tukemat Valtrat ovat saavuttaneet muut isot.

Ja MiSu nyt ei paljoa traktorista eroa. Paitsi että on yksinkertaisempi tekniikaltaan. Suomi sitä saattaa ostaa, ja joku yllätysvaltio Etelä-Amerikasta. Mutta isoilta markkinoilta se on myöhässä ja jälkeenjäänyt, kuten eräs Suomalainen maatalouskone aiemmin.
 
Nimenomaan. Foliot takaisin rullaan niille, jotka povaavat ja uskovat Misun menestykseen. Järki käteen. Liian kallis, liian myöhään. Ainoa valtti mikä sillä on, on kotimaisuus, ja sekin valttikortti on ainoastaan pelattavissa kotimaan markkinoilla.
On sillä toinenkin etu, se ui paljon paremmin kuin kilpailijat.
 
Kuka tarvitsee uintikykyä? Emme edes me tarvitse.
Niin pitkään kuin sillat ovat kunnossa eikä tarvitse oikoa esimerkiksi Päijänteen yli.
Tai päästä Korppooseen kun lautta on palava raato.
 
Nyt kun Misu on tyrmätty niin laittakaas konkrettisia ehdotuksia ajoneuvoista ( valmistaja,malli ,hinta ) joilla maavoimien liikkuvuutta tulisi parantaa. Vaikka kolmen parhaan vaihtoehdon lista.
 
Nyt kun Misu on tyrmätty niin laittakaas konkrettisia ehdotuksia ajoneuvoista ( valmistaja,malli ,hinta ) joilla maavoimien liikkuvuutta tulisi parantaa. Vaikka kolmen parhaan vaihtoehdon lista.

Kompetenssi ei riitä meikäläisellä detaljitasolle, mutta...

1. Sen pitää olla HALPA
2. Sen pitää olla maastokelpoinen
3. Sen pitää olla luotettava ja helppohuoltoinen
4. Sen pitää olla vähintään sirpalesuojattu

Misu feilaa noista jo ensimmäisen mikä on kriittinen päätöstä tehtäessä.
 
Muuten ihan jees, mutta ennemmin helvetti jäätyy kun varusmiehet ajavat sotatoimialueelta ajoneuvoja kotiin.

No se ei ole enää sotatoimialue ja ostetaan ne vaikka Turkin rajapyykiltä.

(Esimerkkinä edellinen. Pitäisi ostaa kun puoli ilmaiseksi saa. Esim Turkkiin ajaa nopeammin kuin espanjaan, se ei ole missään afrikassa..)
 
Kompetenssi ei riitä meikäläisellä detaljitasolle, mutta...

1. Sen pitää olla HALPA
2. Sen pitää olla maastokelpoinen
3. Sen pitää olla luotettava ja helppohuoltoinen
4. Sen pitää olla vähintään sirpalesuojattu

Misu feilaa noista jo ensimmäisen mikä on kriittinen päätöstä tehtäessä.
Kovat on vaatimukset jos HALPA pitää olla .
 
No se ei ole enää sotatoimialue ja ostetaan ne vaikka Turkin rajapyykiltä.

(Esimerkkinä edellinen. Pitäisi ostaa kun puoli ilmaiseksi saa. Esim Turkkiin ajaa nopeammin kuin espanjaan, se ei ole missään afrikassa..)


Olisiko nyt kummiskin ollu niin että nämä halvimpien mrapien hinta perustui pelkkään romurautaan? Totaalisen loppuunajettuja? Netin mukaan näitä on hävitetty tuhansia afganistaniin ja irakiin.
Rahtaaminen kun ei ole kannattanu.

Ei oo muuten ollu jenkkienkää projekti halpa 50 miljardia koko projektiin jolla hommattiin 24.000 kappaletta ajoneuvoja afganistaniin ja irakiin.
Siinähän tuloo yhdelle hintaa pari miljoonaa. Siinä toki kaikki kulut.

Pelkän ajoneuvon keskihinta oli miljoona taalaa.

"The average MRAP costs about $1 million"

The MRAP: Brilliant Buy, or Billions Wasted?
http://nation.time.com/2012/10/02/the-mrap-brilliant-buy-or-billions-wasted/
 
Olisiko nyt kummiskin ollu niin että nämä halvimpien mrapien hinta perustui pelkkään romurautaan? Totaalisen loppuunajettuja? Netin mukaan näitä on hävitetty tuhansia afganistaniin ja irakiin.
Rahtaaminen kun ei ole kannattanu.

Ei oo muuten ollu jenkkienkää projekti halpa 50 miljardia koko projektiin jolla hommattiin 24.000 kappaletta.
Siinähän tuloo yhdelle hintaa pari miljoonaa. Siinä toki kaikki kulut.

Pelkän ajoneuvon keskihinta oli miljoona taalaa.

The average MRAP costs about $1 million.
http://nation.time.com/2012/10/02/the-mrap-brilliant-buy-or-billions-wasted/

Uutena miljoona, sodan jälkeen hävitettävää roskaa. Näitä pitäisi kärkkyä poistosta ja noukkia parhaat päältä niinkuin tehtiin harppisaksan kamppeen kanssa.
 
Kannattaako vanhoja romuja korjata ja varastoida,kun ostaa uuden sillä on ainakin 40v käyttöikää edessä ja yllätyksiä ei juuri ole odotettavissa. Joskus kyllä vaan kannattaa maksaa hieman enemmän kun hankkia romua jonka käyttöikä voi jäädä lyhyeksi. Eikös näistäkin ole kokemusta.
 
Kovat on vaatimukset jos HALPA pitää olla .

Kyllä. Halpa sen pitää olla, koska euro on paras konsultti.

Muutenhan nuo vaatimukset on yhdistettävissä halpaan hintaan. Jos reunaehtoina ovat reserviläisten kuskaaminen taisteluun sota-aikana ja varusmiesten harjoituksissa, niin mikään multimedialaitteilla, mukitelineillä ja mukautuvalla ilmastoinnilla varustettu Rolls-Royce sen ei tarvitse olla. Massojen logistiikkaa, idän konseptia länsimaalaisesti toteutettuna.

Ja huono kyyti on aina parempi kun hyvä marssi.
 
Back
Top