Outo sotilasajoneuvo Espoossa
Arto Pulkki | 01.11.2015 |
Artikkeli http://www.suomensotilas.fi/outo-sotilasajoneuvo-nahty-espoossa/
Suomen Sotilaan lukija lähetti lehden toimitukseen kuvan Espoon Bembölessä 31.10. iltapäivällä vastaan tulleesta, itselleen tuntemattomasta sotilasajoneuvosta. Ei hätää, se on vain yksi espoolainen misu.
Kuvan ajoneuvo on espoolaisen
Protolab Oy:n suunnittelema miina-, sirpale- ja luotisuojattu
PMPV 6×6 -maastoajoneuvo, lempinimeltään ”
MiSu”. Ajoneuvon toteutuksessa yhdistellään useita kotimaisia innovaatioita varsin pragmaattiseen toteutukseen, joten se on enemmän kuin tervetullut näky muuten niin harmaassa syys-Suomessa.
Protolabin ensimmäisellä prototyypillä on nyt menossa koeajovaihe, joten ei ihme, että se voi tulla tiellä tai maastossa vastaan vaikka pyhäpäivän iltana. Protolabin tuotanto sijaitsee Raaseporissa, ja suunnittelukonttori Espoon Mankkaalla, joten ajoneuvo on nyt syksyn aikana ollut tuttu näky koko läntisellä Uudellamaalla.
Erikoisajoneuvojen miinasuojaukseen sekä erilaiseen ballistiseen suojaukseen erikoistuneen Protolabin suunnittelema 6×6 ajoneuvo soveltuu kriisinhallintatehtäviin, miehistönkuljetusajoneuvoksi, taistelukentän sairaankuljetusajoneuvoksi sekä erilaisten erikoisajoneuvojen lavetiksi. MiSu:n suurin etu onkin juuri sen monikäyttöisyys ja kantavuus, joka on jopa 10 000 kg. Miehistönkuljetusversion henkilökuljetuskapasiteetti on 2+10, minkä lisäksi se on uintikykyinen sekä rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön. Akseleista ensimmäinen ja viimeinen ovat ohjaavia.
Proto-misussa on 6,7 litran Cummins -turbodiesel, josta voima välitetään Sisun valmistamille akseleille Allisonin 6-portaisen automaattivaihteiston kautta.
Kotimaisia innovaatioita
Ohjaamo- ja miehistötilan suojaus perustuu miinaräjähdysten osalta alustan älykkääseen kennorakenteeseen sekä teräspanssarointiin. Luoti- ja sirpalesuojaus perustuu puolestaan kotimaisiin
Exote-metallikeraamikomposiitteihin, joilla saavutetaan erinomainen suojaustaso. Protolabin ratkaisut on kehitetty yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa.
Moderniin kuorma-autotekniikkaan muuten pitkälti nojaavan Protolab PMPV 6×6:n pitäisi olla valmistuskustannuksiltaan edullisempi ja ominaisuuksiltaan monikäyttöisempi kuin useimmat nykyiset 6×6 ja 8×8 kuljetuspanssariajoneuvot, mutta se ei toki ole ainoa yritys maailmalla, joka on saanut saman ajatuksen. Pitää toivoa, että Misu rullaa myös kansainvälisillä puolustusvälinemarkkinoilla – joka on tunnetusti hyvin kilpailtu, ja voideltu.
Protolab Oy on suunnitellut aiemmin muun muassa uusien panssaroitujen SISU E13TP 8×8 maastokuorma-autojen suojausratkaisut sekä puolustusvoimien uusimpiin RG-32M (”Raskas partioajoneuvo RG32M”) 4×4 -ajoneuvoihin kone- ja kranaattikonekiväärejä varten asennetut ballistisesti suojatut kehälavetit. Aiemmin RG-32M:n kehälavetit hankittiin australialaiselta W&E Plattilta.
Twitter:
@APulkki
Avainsanat:
panssaroidut ajoneuvot,
puolustusmateriaali,
puolustusteollisuus