Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ainakin brittien kalustotilannetta seuratessa on jännä huomata eri mallisten MRAPien aivan järjetön määrä. Varmasti heijastelee erilaisia A-maan tarpeita, mutta vissiin menee ihan kotimaankin puolustukseen erilaisiin jalkaväkipataljooniin. Tommoinen PMPV on varmaan sen verran panssaroitu, että siihen tarvitaan vähintäänkin 40x53 tai konetykki, jos se on pasin tasoa eli kestää 12,7 osuman. Tuo voi olla ja ehkä onkin paremmin suojattu kuin älli ja mikäli niitä hankitaan toivon ja rukoilen, että myös paremmin aseistettukin.
 
Eikös noissa vanhemmissa ollut jotenkin se sanamuoto, että ilmoitus sisältää prikaateihin sisällytetyn kaluston

Viisaammat korjatkoon mutta käsittääkseni AEMI sisältää tietyntyyppisillä kokoonpanoilla olevat aseet. GEMI-luvuissa pitäisi sitten olla kaikki. Noiden kahden kupongin ei pidäkään täsmätä luvuiltaan.
 
Viisaammat korjatkoon mutta käsittääkseni AEMI sisältää tietyntyyppisillä kokoonpanoilla olevat aseet. GEMI-luvuissa pitäisi sitten olla kaikki. Noiden kahden kupongin ei pidäkään täsmätä luvuiltaan.

Eikös vanhemmassa Etyij paperissa ollut luetelyu perustamispaikkakunnat ja kalustomäärät perustettaville porukoille.

Taisivat olla prikaatin tarkkuuvella
 
Siis puhette niistä vanhemmista AEMI-papruista? Eihän niissä ollut kun tiettyjen operatiivisten joukkojen kalustomäärät astetta tarkemmin (KARJPR,PORJPR,KAIJPR, 1. ja 2. MEKTSTOS), nekään ei hirmu tarkasti ainakaan sellaiselta osin jotka ei olisi ollut julkista tietoa...siinä oli esim. TSTPSV/RYNNPSV/PSAJON määrät noissa yhtymissä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös vanhemmassa Etyij paperissa ollut luetelyu perustamispaikkakunnat ja kalustomäärät perustettaville porukoille.

Taisivat olla prikaatin tarkkuuvella

Tuo perustamispaikka oli ilmeisesti joukon perustamisvastuussa olevan sotilasläänin esikunnan sijainti. Eli varsinaisista perustamisjärjestelyistä se ei kertonut juurikaan mitään.
 
AEMIssa on ilmoitettu joukot rykmentistä ylöspäin ja niiden kalusto. Näin ainakin 2014 vuoteen asti oli ja siellä olikin ilmoitettu esim. ylijohdon PIONR (tosin ei Huoltorykmenttejä?). Ei siellä ainakaan mitään kovin salaista ole ilmoitettu eikä varsinkaan perustamispaikkoja. Ehkä RA johtoesikunta.

GEMI pitää sisällään sitten kaiken materiaalin ja henkilöstön (mitkä siis kuuluvat sopimukseen).

Nämä molemmat taitavat olla niitä ETYJ asiakirjoja. YKlle menee sitten ilmeisesti vielä eri ilmoitukset heidän tavanomaistenaseiden rekisteriin.
 
Siis puhette niistä vanhemmista AEMI-papruista? Eihän niissä ollut kun tiettyjen operatiivisten joukkojen kalustomäärät astetta tarkemmin (KARJPR,PORJPR,KAIJPR, 1. ja 2. MEKTSTOS), nekään ei hirmu tarkasti ainakaan sellaiselta osin jotka ei olisi ollut julkista tietoa...siinä oli esim. TSTPSV/RYNNPSV/PSAJON määrät noissa yhtymissä jne.

Näinpä. Saiskohan mokomia enää mistään
 
protolab_pmpv_6x6_maastoajoneuvo_sivusta_kuva_protolab.webp arx20_sdkfjh1.webp
Onko tässä kombinaatiossa pasin seuraaja? Liikkuvuutta ja tulivoimaa tämän vuosituhannen haasteisiin. Harmi, että niin vähän tietoa vielä tuosta Misusta, mutta kuljetuskapasiteettia ainakin on pasin verran. Torni on Nexterin ARX20.
 
Viimeksi muokattu:
Tassa on eraan kotimaisen toimijan laitteisto asennettuna toiselle laitaa palloa... Eli tallaiseen kayttoon voisi kotimaasta loytya auton kanssa yhteensopiva konsepti spesiaaliin tarpeeseen...

 
Katso liite: 6521 Katso liite: 6522
Onko tässä kombinaatiossa pasin seuraaja? Liikkuvuutta ja tulivoimaa tämän vuosituhannen haasteisiin. Harmi, että niin vähän tietoa vielä tuosta Misusta, mutta kuljetuskapasiteettia ainakin on pasin verran. Torni on Nexterin ARX20.
Jos 70:n työn alla olevan Pasin lisäksi myös 210:n optio modernisoinnista toteutuu, niin Paseilla mennään vielä 20-25 vuotta eteenpäin, joten niiden seuraajan miettiminen ei ole vielä kymmeneen viiteentoista vuoteen ajankohtaista. Toisaalta panssaroiduille kuorma-autoille on kriisitilanteessa aina käyttöä, eikä niitä voi olla koskaan liikaa.

ARX20 vaikuttaa ihan pätevältä RWS:ltä. 20mm konetykki ei ole kovin hyvä sirpalevaikutukseltaan, eikä se läpäise rynnäkkövaunuja, joten se on tavallaan vain pykälää järeämpi itkk. Ihan hirveästi ei lisähintaa kannata maksaa (liian) pieni kaliiberisesta konetykistä. 20mm on varmaan hyvä kevyesti panssaroituja ja panssaroimattomia ajoneuvoja sekä ilmamaaleja vastaan. Jalkaväkeä vastaan se on vain vähän itkoa parempi ja rynnäkkö/taisteluvaunuja vastaan teho jää heikoksi. 40mm krkk on halvempi ase. Se ei sovellu ilmamaaleja vastaan, mutta on erittäin tehokas jalkaväkeä vastaan. 40mm ontelokranaatti on tehokas myös rynnäkkövaunuja vastaan. Lisäksi 40mm sirpalekranaatti rikkoo tehokkaasti tähtäimet ja prismat sekä taistelu- että rynnäkkövaunuista. On myös hyvä muistaa, että jos vihollisen kärkeen törmätään, niin se on kaikella todennäköisyydellä varustautunut juurikin rynnäkkö- tai taisteluvaunuin.

Käytännössä nuo varteenotettavat RWS:t tarvitsisi kilpailuttaa ja testata eri ase kombinaatioilla ja sitten valita se, jossa hinnan, tulivoiman ja muiden ominaisuuksien suhde on paras. Näin saataisiin riittävä määrä riittävän tulivoimaisia laitteita.
 
Jos 70:n työn alla olevan Pasin lisäksi myös 210:n optio modernisoinnista toteutuu, niin Paseilla mennään vielä 20-25 vuotta eteenpäin, joten niiden seuraajan miettiminen ei ole vielä kymmeneen viiteentoista vuoteen ajankohtaista. Toisaalta panssaroiduille kuorma-autoille on kriisitilanteessa aina käyttöä, eikä niitä voi olla koskaan liikaa.

ARX20 vaikuttaa ihan pätevältä RWS:ltä. 20mm konetykki ei ole kovin hyvä sirpalevaikutukseltaan, eikä se läpäise rynnäkkövaunuja, joten se on tavallaan vain pykälää järeämpi itkk. Ihan hirveästi ei lisähintaa kannata maksaa (liian) pieni kaliiberisesta konetykistä. 20mm on varmaan hyvä kevyesti panssaroituja ja panssaroimattomia ajoneuvoja sekä ilmamaaleja vastaan. Jalkaväkeä vastaan se on vain vähän itkoa parempi ja rynnäkkö/taisteluvaunuja vastaan teho jää heikoksi. 40mm krkk on halvempi ase. Se ei sovellu ilmamaaleja vastaan, mutta on erittäin tehokas jalkaväkeä vastaan. 40mm ontelokranaatti on tehokas myös rynnäkkövaunuja vastaan. Lisäksi 40mm sirpalekranaatti rikkoo tehokkaasti tähtäimet ja prismat sekä taistelu- että rynnäkkövaunuista. On myös hyvä muistaa, että jos vihollisen kärkeen törmätään, niin se on kaikella todennäköisyydellä varustautunut juurikin rynnäkkö- tai taisteluvaunuin.

Käytännössä nuo varteenotettavat RWS:t tarvitsisi kilpailuttaa ja testata eri ase kombinaatioilla ja sitten valita se, jossa hinnan, tulivoiman ja muiden ominaisuuksien suhde on paras. Näin saataisiin riittävä määrä riittävän tulivoimaisia laitteita.

Panssarinläpäisystä sen verran, että 12,7 SLAP läpäisee jotain 40mm ja 30mm nuoliammus 100mm niin 20mm nuoliammus varmaan 70-80mm. Noissa RWS järjestelmissä se itse järjestelmä on reippaasti kallein osa, ei niinkään se ase. Halvimmat lähtee jostain 75000€.

Vaikka Pasien elinkaarta on jo jatkettu niin mikäli seuraaja olisi tiedossa niin kyllä sitä kannattaa jo hankkia ettei tule kautta jolloin edellinen on jo poistettu muttei seuraaja ole laajassa käytössä. Eräänlainen siirtymäkausi, jolloin PMPV olisi ekana vaikka Porilaisilla ja siitä ajan sekä hankntojen myötä se korvaisi Pasit hiljalleen. Näin varmastikin tapahtuu, mutta ehkä myöhemmin kun pasit ovat tosi huonossa jamassa.
 
Panssarinläpäisystä sen verran, että 12,7 SLAP läpäisee jotain 40mm ja 30mm nuoliammus 100mm niin 20mm nuoliammus varmaan 70-80mm. Noissa RWS järjestelmissä se itse järjestelmä on reippaasti kallein osa, ei niinkään se ase. Halvimmat lähtee jostain 75000€.
Epäilen hieman optimistiseksi tuota 70-80mm läpäisyä, mutta läpäisyn puutetta suurempana ongelmana pidän pientä sirpalevaikutusta. Niihin maaleihin, joihin läpäisy ei riitä saadaan parempi tuhovaikutus sirpaleammuksilla. 30mm sirpaleammus on murhaava jalkaväkeä vastaa. En tiedä kuinka lähelle sirpale vaikutuksessa 40mm krkk pääsee, jos sitä verrataan 30mm konetykkiin? Mutta kuten aiemmin totesin, niin eri aseet ja RWS:t tulisi testata ja koeampua huolella, jotta saataisiin valittua paras kombinaatio suhteessa hintaan(=hankintamäärään).

Vaikka Pasien elinkaarta on jo jatkettu niin mikäli seuraaja olisi tiedossa niin kyllä sitä kannattaa jo hankkia ettei tule kautta jolloin edellinen on jo poistettu muttei seuraaja ole laajassa käytössä. Eräänlainen siirtymäkausi, jolloin PMPV olisi ekana vaikka Porilaisilla ja siitä ajan sekä hankntojen myötä se korvaisi Pasit hiljalleen. Näin varmastikin tapahtuu, mutta ehkä myöhemmin kun pasit ovat tosi huonossa jamassa.
Tämä on totta. Suomessa on todella paljon kuljetus kalustoa joka on vanhenemassa 2030-luvulla (Ällit, Pasit ja BV:t). Niitä ei ole kaikkia varaa uusia kerralla.. joten uutta kalustoa kannattaa pikkuhiljaa ruveta hankkimaan.
 
Tässä on todella suuret hankintamäärät tiedossa, helposti päälle 1000 ajoneuvoa ja monia eri variaatioita. Iso kauppa, joka toivon mukaam saadaan ainakin osittain kotimaahan. Telat varmaan tulee naapurista, mutta pyörät olisi hyvä saada omasta tuotannosta. Ajoneuvojen on myös oltava melko halpoja (alle 500k€ kappale), jotta on varaa hankkia riittäviä määriä.
 
Tässä on todella suuret hankintamäärät tiedossa, helposti päälle 1000 ajoneuvoa ja monia eri variaatioita. Iso kauppa, joka toivon mukaam saadaan ainakin osittain kotimaahan. Telat varmaan tulee naapurista, mutta pyörät olisi hyvä saada omasta tuotannosta. Ajoneuvojen on myös oltava melko halpoja (alle 500k€ kappale), jotta on varaa hankkia riittäviä määriä.

Täh!?!

Mitkä ihmeen suuret hankintamäärät? MEKTSTOS jatkaa olemassaoloaan niin kauan kuin BMP-2 modauksen elinkaari mahdollistaa, voi olla että niille tulee korvaava kokoonpano sen jälkeenkin ja kalustona moderni rynnäkköajoneuvo (AMV/CV90 tai vast.). MOOTTSTOS ei tule saamaan korvaavia ajoneuvoja MT-LBn poistuttua vaan organisaatiot poistuvat. Varmaan noin puolet ALTSTOS varustetaan ottoajoneuvoilla nyt ja myös tulevaisuudessa, joten uusia ajoneuvoja niille ei varmaankaan ole tulossa. XA-180/185 tulee olemaan käytössä vielä pitkään ja niin tulee tapahtumaan myös TEKAn osalta, PMPV "Misu" ei niitä tosin missään tilanteessa tule korvaamaan.

En nyt ihan käsitä että missä se päälle 1000 ajoneuvon markkinapotentiaali oikein on. Olisi tietysti hienoa että Suomessa olisi tuotantokapasiteettia ja PMPV ("Misu") onnistuttua sitä löytyisi sekä Patrialta että tältä Protolabilta kriisitilannetta varten.

20 mm aseella varustettu RWS ei kyllä varmaan muuttaisi tilannetta mihinkään verrattuna 12,7mm/40mm KRKK varustettuun RWS. Ongelmana on edelleen itse ajoneuvo joka ei mahdollista kohtaamistaistelua vaan toimii ainoastaan kuljetuskalustona jalkaväelle, joka jalkautuu hyvissä ajoin ennen kosketusta. Ja kuten yllä on mainittukin se 12,7 ja 40 mm KRKK soveltuu kaikkia niitä maaleja vastaan joihin tuollaisen ajoneuvon tarvitsee pystyä vaikuttamaan.
 
Täh!?!

Mitkä ihmeen suuret hankintamäärät? MEKTSTOS jatkaa olemassaoloaan niin kauan kuin BMP-2 modauksen elinkaari mahdollistaa, voi olla että niille tulee korvaava kokoonpano sen jälkeenkin ja kalustona moderni rynnäkköajoneuvo (AMV/CV90 tai vast.). MOOTTSTOS ei tule saamaan korvaavia ajoneuvoja MT-LBn poistuttua vaan organisaatiot poistuvat. Varmaan noin puolet ALTSTOS varustetaan ottoajoneuvoilla nyt ja myös tulevaisuudessa, joten uusia ajoneuvoja niille ei varmaankaan ole tulossa. XA-180/185 tulee olemaan käytössä vielä pitkään ja niin tulee tapahtumaan myös TEKAn osalta, PMPV "Misu" ei niitä tosin missään tilanteessa tule korvaamaan.

En nyt ihan käsitä että missä se päälle 1000 ajoneuvon markkinapotentiaali oikein on. Olisi tietysti hienoa että Suomessa olisi tuotantokapasiteettia ja PMPV ("Misu") onnistuttua sitä löytyisi sekä Patrialta että tältä Protolabilta kriisitilannetta varten.

20 mm aseella varustettu RWS ei kyllä varmaan muuttaisi tilannetta mihinkään verrattuna 12,7mm/40mm KRKK varustettuun RWS. Ongelmana on edelleen itse ajoneuvo joka ei mahdollista kohtaamistaistelua vaan toimii ainoastaan kuljetuskalustona jalkaväelle, joka jalkautuu hyvissä ajoin ennen kosketusta. Ja kuten yllä on mainittukin se 12,7 ja 40 mm KRKK soveltuu kaikkia niitä maaleja vastaan joihin tuollaisen ajoneuvon tarvitsee pystyä vaikuttamaan.

Niin sitä, että aikanaan kun pasit, ällit ja tekat alkaa hapettumaan tulee sen päälle 1000 kulkuvälinettä korvattavaksi kuten @Bemarimies tuossa jo ylempänä sanoi. Ja kiitos syväluotaavasta analyysistä MOOTTSTOS poistumisesta sodan ajan vahvuudesta. Jäljelle jää enää 800 tekaa ja pasia korvattavaksi.
 
Back
Top