Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Porukalla täällä ei tunnu olevan mitään käsitystä kaluston käyttö-/varastointikustannuksista.

Se, että ostaa Igloja/Stingereitä/Spikeja tms, jotka ovat "teoreettisesti huoltovapaita" omissa paketeissaan (kokemusta on testauksista) on ihan eri asia panssariajoneuvojen tai vaikkapa ihan kuorma-autojen kohdalla. Edellisissä vielä enemmän. PV:n täytyy katsoa asioita pidemmällä kaavalla. Siihen liittyvät kaikenlaiset elinkaarikustannukset.

PV ei vaan voi toimia "Sulo Vilen, ostin kuin sain halvalla"-tyyliin. Kaikki pitää suhteuttaa huoltovarmuuteen ja ylläpitokustannuksiin. MRAP-hankintoja on ilmeisesti harkittu, mutta ylläpito on vaikeaa.

Ei sitä tavaraa ole stenattu ihan pahuuttaan, vaan koska sen ylläpito ylitti siitä saadun hyödyn. Ei PV nyt sentään ole täynnä totaalisia typeryksiä, vaikka siihen täällä jotkut viittaavatkin. :D

Mmm...

Ihmetyttää tuo Pasi-hankinnan missaaminen. Peruskonfiguraatio ennestään tuttu ja ajoneuvoilla ikää reilu 10 vuotta, repatriaation luulisi olleen kokonaisuutena aika fiksu temppu verrattuna tässäkin keskustelussa esille nousseisiin "vaihtoehtoihin". Kaipa niillä sitten oltiin rymistelty liian lujaa A-maassa meidän makuumme... Tosin mistäpä tuota tietää, vaikka mekin olisimme jättäneet tarjouksen ja etelänaapuri nyt vain pisti muutaman miljoonan paremmaksi.
 
Mmm...

Ihmetyttää tuo Pasi-hankinnan missaaminen. Peruskonfiguraatio ennestään tuttu ja ajoneuvoilla ikää reilu 10 vuotta, repatriaation luulisi olleen kokonaisuutena aika fiksu temppu verrattuna tässäkin keskustelussa esille nousseisiin "vaihtoehtoihin". Kaipa niillä sitten oltiin rymistelty liian lujaa A-maassa meidän makuumme... Tosin mistäpä tuota tietää, vaikka mekin olisimme jättäneet tarjouksen ja etelänaapuri nyt vain pisti muutaman miljoonan paremmaksi.

Hinta. Jos ei voi maksaa niin on paha ostaa.
 
Hinta. Jos ei voi maksaa niin on paha ostaa.

Toteutunut kauppa oli euroissa jotain päälle 20 miljoonaa 81 ajoneuvon osalta. Tuollaiset rahat kaivetaan mistä hyvänsä, jos diili on hyvä, kuten Sveitsin Hawkien tapauksessa ohitettiin samoja koneita hamunneet puolalaiset ja ruotsalaiset:

1513467991800.webp

Lähinnä nostin XA-188:n esille siitä syystä, että jos noinkin järkevän oloinen* hankintamahdollisuus ohitetaan, niin ei liene varaa haikailla muunkaan pyörällisen kuljetuskaluston perään.

* = Kaikkia yksityiskohtiahan me emme tiedä kaluston kunnosta ja esimerkiksi lisäpanssaroinnin vaikutuksesta maastoliikkuvuuteen.
 
Porukalla täällä ei tunnu olevan mitään käsitystä kaluston käyttö-/varastointikustannuksista.

Se, että ostaa Igloja/Stingereitä/Spikeja tms, jotka ovat "teoreettisesti huoltovapaita" omissa paketeissaan (kokemusta on testauksista) on ihan eri asia panssariajoneuvojen tai vaikkapa ihan kuorma-autojen kohdalla. Edellisissä vielä enemmän. PV:n täytyy katsoa asioita pidemmällä kaavalla. Siihen liittyvät kaikenlaiset elinkaarikustannukset.

PV ei vaan voi toimia "Sulo Vilen, ostin kuin sain halvalla"-tyyliin. Kaikki pitää suhteuttaa huoltovarmuuteen ja ylläpitokustannuksiin. MRAP-hankintoja on ilmeisesti harkittu, mutta ylläpito on vaikeaa.

Ei sitä tavaraa ole stenattu ihan pahuuttaan, vaan koska sen ylläpito ylitti siitä saadun hyödyn. Ei PV nyt sentään ole täynnä totaalisia typeryksiä, vaikka siihen täällä jotkut viittaavatkin. :D
Osapaholaisenahan tuossa varastoinnin kustannuksissa on Senaatti-kiinteistöt, joka karhuaa korkeita vuokria varastotiloista, jotka sille aikanaan valtion päätöksellä siirrettiin PV:ltä korvauksetta.

Mutta @CV9030FIN on kyllä hyvin selittänyt, miksi mm. BMP-1:t laitettiin Stenalle, ne olivat niin huonossa kunnossa, ja monessa oli mm. epästandardit sähkökytkennät, jotka eivät noudattaneetkaan piirustuksia.
 
Panssariajoneuvohankinnan ja rynnäkkökiväärihankinnan vertaaminen on kuin vertaisi rusinoita ja vesimeloneja. Esimerkkeinä koulutus, huolto ja varastointi - kustannukset eri luokkaa joka tasolla.

Tokihan voi ymmärtää väärin kaiken mitä toinen kirjoittaa. Jos kirjoitan että jotenkin haluaisin verrata analogiana... niin se pitää retorisesti sisällään sen maininnan että verranto ei ole sopiva ja on ontuva. Tietysti jos halua on väyrystellä ja saivarrella niin tähänkin on hyvä tarttua. Siksi olisinkin ihan utelias kuulemaan myös omia ajatuksiasi.

Mutta samaa pohjaa siinä logiikassa on tämänkinhetkiseen. Silloin 90-luvulla oltaisiin varmaan haluttu kotimasta RK:ta satoja tuhansia, mutta realiteeteissa jouduttiin tyytymään kiinalaiseen RK:hon. Sama se on tämänkin hankinnan kanssa. Ehkä XA-203 tai AMV olisi halutuin vaihtoehto, mutta joudutaan tyytymään kompromissiin, on se sitten käytetty VAB, Fuchs, jokin MRAP, tai jokin muu malli. Ei se VAB edelleenkään ole tämän keskustelun ytimessä, vaan se realiteetti että kompromissiratkaisu ja mahdollisen ylijäämän hankinta meillä saattaa hyvinkin olla edessä jos hyvin suuren määrän ottoajoneuvoja haluamme korvata APC:illä. Toivon että sinulla on sen verran sisälukutaitoa että tästä ei tarvitse enään jankuttaa.

JOS niitä VAB:ja tulee myyntiin, niin se kortti kannattaa varmaan katsoa, minkäkuntoista kalustoa siellä on ja mitä ranskalaiset niistä pyytävät, ja laskea kuinka paljon ovat elinkaarikustannukset meille hankitusta kalustosta? Ja olisiko niillä meille käyttöä ja mikä olisi hyöty. Se ei vielä itsessään maksa muuta kun virkamiesten palkkoja ja päivärahoja. Tästä on kysymys, ei mistään muusta.

Porukalla täällä ei tunnu olevan mitään käsitystä kaluston käyttö-/varastointikustannuksista.

Se, että ostaa Igloja/Stingereitä/Spikeja tms, jotka ovat "teoreettisesti huoltovapaita" omissa paketeissaan (kokemusta on testauksista) on ihan eri asia panssariajoneuvojen tai vaikkapa ihan kuorma-autojen kohdalla. Edellisissä vielä enemmän. PV:n täytyy katsoa asioita pidemmällä kaavalla. Siihen liittyvät kaikenlaiset elinkaarikustannukset.

PV ei vaan voi toimia "Sulo Vilen, ostin kuin sain halvalla"-tyyliin. Kaikki pitää suhteuttaa huoltovarmuuteen ja ylläpitokustannuksiin. MRAP-hankintoja on ilmeisesti harkittu, mutta ylläpito on vaikeaa.

Ei sitä tavaraa ole stenattu ihan pahuuttaan, vaan koska sen ylläpito ylitti siitä saadun hyödyn. Ei PV nyt sentään ole täynnä totaalisia typeryksiä, vaikka siihen täällä jotkut viittaavatkin. :D

Aivan. Itse itseäni lainaten:

Korostan edelleen sitä, että kyse ylijäämäkalustolla on aina siitä hinnasta, elinkaarikustannukset huomioiden käytössämme. Liikaa ei kannata maksaa saavutettavaan suorituskykyyn nähden.




Saxoneihin ja Hollannin Paseihin en ota kantaa, en seurannut keskustelua asiasta silloin kun se oli ajankohtainen.
 
Viimeksi muokattu:
1. Ajoneuvon paino on kohonnut päivitysten myötä 12 tonnista 15 tonniin ja edelleen 17 tonniin.

2. Polttoainekulutus on kohonnut lukemaan 110 l / 100 km(!), jolloin yhdellä tankkauksella pääsee korkeintaan 230 kilometriä.

3. Alkuperäinen 10 miehen kuljetuskapasiteetti on pienentynyt 6 mieheen (ilmeisesti) jalkaväen varusteiden lisääntyessä.
désolé, mais quoi baiser?

17tn ajoneuvo ja kulutus 110l/100km, mitä aktuaalista vittua :eek:
Siis en ymmärrä, en oikeasti ymmärrä miten voi olla tollanen kulutus. Please älkää edes haaveilko tollasesta, polttoainelogistiikan järjestäminen tollaseen paskakinneriin on iso murhe.
 
Te ajoneuvojen tuntijat! Onko Ranskalaista alkuperää oleva kulkuneuvon teknisen laadun tae??
 
No se joka tietää seuraavan sodan keston etukäteen on kyllä Suomen jollei koko maailman viisain mies...

Jotain voidaan päätellä Venäjän viimeaikaisista toimista. Tavoitetilana ovat kriisit jotka kestävät vuosia tai mieluummin vuosikymmeniä. Jos hommaa ei saada heti poikki niin riemua riittää isältä pojalle.
 
Mutta Venäjän kaikki viimeaikaiset vastustajat ovat tietääkseni olleet selvästi (sotilaallisesti) heikompia kuin Suomi olisi.
 
Te ajoneuvojen tuntijat! Onko Ranskalaista alkuperää oleva kulkuneuvon teknisen laadun tae??
Sinänsä kyllä sotilasvehkeissä ihan laadukkaita. Ongelma on se, että kun perustuvat Ranskalaiseen siviiliajoneuvotekniikkaan ja Suomessa Rellulla (puhumattakaan harvinaisemmista merkeistä) ei oikein ole markkina asemaa niin ei ole oikein logistista tukiverkkoa kun verrataan vaikkapa Scania-Volvo-MB akseliin.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä kyllä sotilasvehkeissä ihan laadukkaita. Ongelma on se, että kun perustuvat Ranskalaiseen siviiliajoneuvotekniikkaan ja Suomessa Relulla (puhumattakaan harvinaisemmista) merkeistä ei oikein ole markkina asemaa niin ei ole oikein logistista tuliverkkoa kun verrataan vaikkapa Scania-Volvo-MB akseliin.

Protolabin ongelmahan on, että se on ns. "nyrkkipaja" joka ns. "punches above it's weight". Jos MiSu tosiaan katsotaan toimivaksi systeemiksi, niin arvelisin, että Protolabin kannattaisi lyöttäytyä yhteen juurikin jonkun tuon Scania-Volvo-MB akselin kanssa. Silloin saattaisi alkaa jotakin ihan aikuisten oikeasti tapahtua.
 
Protolabin ongelmahan on, että se on ns. "nyrkkipaja" joka ns. "punches above it's weight". Jos MiSu tosiaan katsotaan toimivaksi systeemiksi, niin arvelisin, että Protolabin kannattaisi lyöttäytyä yhteen juurikin jonkun tuon Scania-Volvo-MB akselin kanssa. Silloin saattaisi alkaa jotakin ihan aikuisten oikeasti tapahtua.
Sisu?
 
Protolabin ongelmahan on, että se on ns. "nyrkkipaja" joka ns. "punches above it's weight". Jos MiSu tosiaan katsotaan toimivaksi systeemiksi, niin arvelisin, että Protolabin kannattaisi lyöttäytyä yhteen juurikin jonkun tuon Scania-Volvo-MB akselin kanssa. Silloin saattaisi alkaa jotakin ihan aikuisten oikeasti tapahtua.
No sanotaanko niin että nuo Protolabin nykyiset taustat viittavat enemmänkin erääseen toiseen kotimaiseen nyrkkipajaan joka on lähinnä viime vuosina brändännyt muiden tekeleitä omiin nimiinsä tuottaen sutta ja sekundaa, joten odotukset ei ole kovin korkealla.
 
No sanotaanko niin että nuo Protolabin nykyiset taustat viittavat enemmänkin erääseen toiseen kotimaiseen nyrkkipajaan joka on lähinnä viime vuosina brändännyt muiden tekeleitä omiin nimiinsä tuottaen sutta ja sekundaa, joten odotukset ei ole kovin korkealla.

Olen aika samaa mieltä. "Great minds think alike..and idiots seldom differ, take your pick" :D

Mutta vakavammin, olin aika hämmästynyt 4 proton ostamisesta 4 miljoonalla. Vaikka en ole mikään panssarijannu, niin olisin ostanut sen 1 kpl vaikka 1.5 miljoonalla testaukseen. Jokin tuossa kaupassa mielestäni "haisee".
 
Back
Top