Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Jos PV päätyy lopulta 100-200kpl tilaukseen voidaan sarjatuotanto mahdollisesti tilata joltain ulkolaiselta toimialta jolla kustannustaso on alhaisempi (vaikkapa Puolasta). Protolab oy tuskin mitään tuotantolinjaa rakentaa.
 
T
Jos PV päätyy lopulta 100-200kpl tilaukseen voidaan sarjatuotanto mahdollisesti tilata joltain ulkolaiselta toimialta jolla kustannustaso on alhaisempi (vaikkapa Puolasta). Protolab oy tuskin mitään tuotantolinjaa rakentaa.
Samaa mieltä. Tosin kilpailutuksen kautta missä kotimaisetkin mukana. Tilauksen voi myös hajauttaa useammalle valmistajalle, missä pieni osa voisi tulla huoltovarmuuden takia kotimaiselta, loput ulkomaiselta. Oleellista on pitää täydet valmistusoikeudet Suomessa. Koska ulkomaiset tahot voivat ostaa Protolabin koska tahansa, tulisi ainakin Suomen valmistusoikeudet olla mieluiten jonkin valtiollisen tahon hallussa. Siis olettaen, että PV näkee tässä RK:n tapaisen pitkäikäisen ja toimivan strategisesti tärkeän tuotteen.
 
T

Samaa mieltä. Tosin kilpailutuksen kautta missä kotimaisetkin mukana. Tilauksen voi myös hajauttaa useammalle valmistajalle, missä pieni osa voisi tulla huoltovarmuuden takia kotimaiselta, loput ulkomaiselta. Oleellista on pitää täydet valmistusoikeudet Suomessa. Koska ulkomaiset tahot voivat ostaa Protolabin koska tahansa, tulisi ainakin Suomen valmistusoikeudet olla mieluiten jonkin valtiollisen tahon hallussa. Siis olettaen, että PV näkee tässä RK:n tapaisen pitkäikäisen ja toimivan strategisesti tärkeän tuotteen.

Siitä se riemu repeää kun homma myydään kotimaisena hankintana ja työt teetetäänkin jossain Vinkustaniassa. Sisu Defencen verran pitäisi olla kulissia jotta kotimaahan saadaan edes pesu ja vahaus.
 
Siitä se riemu repeää kun homma myydään kotimaisena hankintana ja työt teetetäänkin jossain Vinkustaniassa. Sisu Defencen verran pitäisi olla kulissia jotta kotimaahan saadaan edes pesu ja vahaus.
Uusi tulkinta huoltovarmuudelle; Eli suht yksinkertaiselle ajoneuvolle riittää kun IPR:t ja tarvittaessa käyttöönotettavat valmistusoikeudet Suomessa :)
 
Ei tuollaisen kokoonpanolinjan kasaaminen onneksi ole mitään avaruusteknologiaa. Onnistuu vaikka siellä Akaalla kun vain löytää sopivan hallin ja niitä luulisi löytyvän eri suunnilta. Mitään järkeä siinä ei tosin ole jos hankitaan kymmeniä kappaleita. Satojen Misujen hankinta taas tarkoittaisi kolminumeroisia euromiljoonia joten sekään ei ihan heti toteudu. Ja satoja pitäisi saada jotta ajoneuvotilanne olennaisesti paranisi.
 
Jos joku osaa kertoa enemmän yrityksestä Prolab Oy niin olis mielenkiintoista kuulla. Yritystietojen mukaan firmalla on ollut muutaman sadantonnin liikevaihto . Joten jostakin pienimuotoisesta suunnittelutoimistosta lienee kysymys? Misusta toivotaan kuitenkin vientituotetta,herää kysymys että millä lihaksilla ja uskottavuudella se kansainvälisille asemarkkinoille aikoo ponnistaa. Kaikkea tästä projektista ei varmaan ole vielä kerrottu ja Pv: n nopea neljän protoasteisen ajoneuvon osto testauskäyttöön antaa vaikutelman että taustalla olisi jokin laajempi yhteistyökuvio. Jotain poikkeuksellista tässä tuntuu olevan.
 
Ei tuollaisen kokoonpanolinjan kasaaminen onneksi ole mitään avaruusteknologiaa. Onnistuu vaikka siellä Akaalla kun vain löytää sopivan hallin ja niitä luulisi löytyvän eri suunnilta. Mitään järkeä siinä ei tosin ole jos hankitaan kymmeniä kappaleita. Satojen Misujen hankinta taas tarkoittaisi kolminumeroisia euromiljoonia joten sekään ei ihan heti toteudu. Ja satoja pitäisi saada jotta ajoneuvotilanne olennaisesti paranisi.
Rahastahan tässä pitkälti kiikastaa. Jos elettäisiin tyhjiössä jossa PV voisi ostaa kalustoa miten paljon huvittaa ja kukaan ei tule itkemään, varmaan MiSukin olisi listan kärkipäässä. Mutta kun raha on kortilla, joudutaan miettimään myös sitä miten paljon "pelkkään" taistelutaksiin kannattaa investoida, eli ostaa vaihtoehto millä saadaan eniten "bang-for-the-buck", tässä tapauksessa siis kalustomääriä.
 
Pv: n nopea neljän protoasteisen ajoneuvon osto testauskäyttöön antaa vaikutelman että taustalla olisi jokin laajempi yhteistyökuvio. Jotain poikkeuksellista tässä tuntuu olevan.
Protolab - Patria - Millog - loppukäyttäjä PV?
 
Jos joku osaa kertoa enemmän yrityksestä Prolab Oy niin olis mielenkiintoista kuulla. Yritystietojen mukaan firmalla on ollut muutaman sadantonnin liikevaihto . Joten jostakin pienimuotoisesta suunnittelutoimistosta lienee kysymys? Misusta toivotaan kuitenkin vientituotetta,herää kysymys että millä lihaksilla ja uskottavuudella se kansainvälisille asemarkkinoille aikoo ponnistaa. Kaikkea tästä projektista ei varmaan ole vielä kerrottu ja Pv: n nopea neljän protoasteisen ajoneuvon osto testauskäyttöön antaa vaikutelman että taustalla olisi jokin laajempi yhteistyökuvio. Jotain poikkeuksellista tässä tuntuu olevan.

Firman kotisivut olet varmaan jo katsonutkin? Tuossa alla nyt joitakin otteita julkisuudesta:

Protolab on Raytheon/Kongsberg NASAMS -ilmatorjuntaohjusjärjestelmän vastakauppojen yhteydessä saanut rahoitusta PMPV-hankkeen käynnistämiseen. Sen turvin rakennetaan proton lisäksi kolme muuta vaunua.

--

PMPV:ssä on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon valmiita kuorma-autokomponentteja. Lisäksi pyritään kotimaisuuteen. Runsaat 10 henkilöä työllistävän Protolabin tukena on alihankkijaverkosto. Esimerkiksi Multimek rakentaa teräsrungon.

http://www.reservilainen.fi/uutiset/misu_on_uusi_suomalainen_panssariajoneuvo

Ajoneuvon kehitystyö alkoi vuonna 2009, kun erikoisajoneuvojen kehitykseen perustettu Protolab oli vasta parin vuoden ikäinen. Viisi suomalaista perustajajäsentä tajusi, että Pasi oli vanhenemassa ja miinasuojatulle ajoneuvolle oli maailmallakin tarvetta. Ajoneuvo on tehty moottoria ja vaihteistoa lukuun ottamatta Suomessa, ja kotimaisuusaste on 74 prosenttia. Sarjatuotantomallin hinta lähtee puolesta miljoonasta eurosta. Kehitykseen on osallistunut alihankkijoiden kautta yli sata henkilöä, vaikka yrityksellä on vain kymmenen omaa työntekijää. Kehitystyö jatkuu koko ajan, ja siihen saa kyytiläinenkin osallistua omalla takamuksellaan. – Ajan tällä niin paljon kuin vain ehdin kerätäkseni testikilometrejä. Niitä on mittarissa nyt 13 000, Kemppainen sanoo. 27

http://www.insinoori-lehti.fi/sites/insinoori-lehti.fi/files/pdf/IN0816.pdf
 
Sinänsä kyllä sotilasvehkeissä ihan laadukkaita. Ongelma on se, että kun perustuvat Ranskalaiseen siviiliajoneuvotekniikkaan ja Suomessa Rellulla (puhumattakaan harvinaisemmista merkeistä) ei oikein ole markkina asemaa niin ei ole oikein logistista tukiverkkoa kun verrataan vaikkapa Scania-Volvo-MB akseliin.
Tässä kohtaa olet väärässä. Renault trucksin huolto menee Volvon huoltopisteiden kautta. Eli ihan kattava on.
 
Ei tuollaisen kokoonpanolinjan kasaaminen onneksi ole mitään avaruusteknologiaa. Onnistuu vaikka siellä Akaalla kun vain löytää sopivan hallin ja niitä luulisi löytyvän eri suunnilta.
Ko. kaupungissa asuvana voin heti perstuntumalta sanoa että esim. Toijala Works kykenee todennäköisesti tekemään niitä ja hallitilaa kyllä löytyy muualtakin tyhjänä/vajaakäytöllä. Alueella on paljon metalliteollisuutta ja mm. SSAB:n sivupiste joka lienee yksi elementti tässä koska Hämenlinnan SSAB(Ruukki) oli tietojen mukaan kehittelemässä ajoneuvossa käytettyä terästä ja kai osana tuota EXOTE-suojamateriaalia. Kaupunkilaisena ja ennenkaikkea suomalaisena olen ylpeä siitä että kyseinen protosarja tehdään Akaassa ja suomessa eikä missään mikä-mikämaassa! Olemme jo globalisaation kynsissä menettäneet teollisuutta halpamaihin ja sitten jotkut vielä haluavat lisätä virtaa ulos! Siinä sitä on isänmaallisuutta! :mad:. Joskus Made In Finland merkitsi jotain....

500 000+ ei ole paljon erikoisajoneuvosta todellakaan jos se vielä on suunniteltu vartavasten suomen olosuhteisiin. Luuleeko joku että Oshkosh tekee sopivampaa tai parempaa? RG-33 6x6 versio, jota BAE tekee US ARMYlle, kantaa esimerkiksi vähemmän kuormaa (8600 kg vs. 10 000 PMPV) ja on tuplasti painavampi (26 100 kg vs. PMPV 14000 kg Level 1?).

BAE tekee USA:lle tuhansia MRAP-tyyppisiä ajoneuvoja ja kun katselee noita tilauksia niin eipä ne juuri alle miljoonaan USD:n jää.

In June 2007, BAE Systems was awarded a contract for 425 category I and 16 category II. In October 2007, the USMC ordered 399 category II MRAP, 112 category II ambulances and 89 SOCOM vehicles.

In August 2008, the US Marine Corps placed a $43.5m contract with BAE Systems for 40 RG33 MRAP vehicles: 36 special operations command variants, two RG33 MRAP category II 6×6 variants, and two category II HAGAs. In June 2008, BAE Systems was awarded a $53m contract for 40 SOCOM MRAP vehicles.

In February 2010, the US Marine Corps placed a $90.6m contract for 58 SOCOM vehicles. BAE Systems received another $170m order for 32 SOCOM vehicles in August 2010.

By July 2010, BAE Systems had completed over 2,200 RG33 vehicles for the US Army and Marine Corps.

In July 2011, the US Marine Corps placed multiple contracts totalling over $56m towards the delivery, upgrade and maintenance of the RG-33 family of vehicles.https://www.army-technology.com/projects/rg33-mrap/
Jos joku osaa kertoa enemmän yrityksestä Prolab Oy niin olis mielenkiintoista kuulla. Yritystietojen mukaan firmalla on ollut muutaman sadantonnin liikevaihto . Joten jostakin pienimuotoisesta suunnittelutoimistosta lienee kysymys? Misusta toivotaan kuitenkin vientituotetta,herää kysymys että millä lihaksilla ja uskottavuudella se kansainvälisille asemarkkinoille aikoo ponnistaa. Kaikkea tästä projektista ei varmaan ole vielä kerrottu ja Pv: n nopea neljän protoasteisen ajoneuvon osto testauskäyttöön antaa vaikutelman että taustalla olisi jokin laajempi yhteistyökuvio. Jotain poikkeuksellista tässä tuntuu olevan.
Jotta Protolab saa tuotettaan maailmalle, PV:n kanssa tehtävä yhteistyö ja hankinnat ehdoton referenssi myynnille. Tätä ei ole peitelty mitenkään koska bisnes on bisnes. PMPV on kuitenkin ainoa ja merkittävin kotimainen korvaaja XA-sarjan Sisuille aikanaan kun niistä pitää luopua.
 
Kaupunkilaisena ja ennenkaikkea suomalaisena olen ylpeä siitä että kyseinen protosarja tehdään Akaassa ja suomessa eikä missään mikä-mikämaassa! Olemme jo globalisaation kynsissä menettäneet teollisuutta halpamaihin ja sitten jotkut vielä haluavat lisätä virtaa ulos! Siinä sitä on isänmaallisuutta! :mad:. Joskus Made In Finland merkitsi jotain....
Ei suomalaisuus ole mikään itseisarvo josta kannattaa maksaa yhtään ylimääräistä. Ei puolustusvoimien tehtävä ole tukea teollisuutta vaan puolustaa tätä maata mahdollisimman tehokkaasti. Jos ajoneuvoja saada samalla rahalla (jota siis huom ei edes ole!) vähemmän kotimaasta on se Suomelle huonompi asia.

500 000+ ei ole paljon erikoisajoneuvosta todellakaan jos se vielä on suunniteltu vartavasten suomen olosuhteisiin. Luuleeko joku että Oshkosh tekee sopivampaa tai parempaa? RG-33 6x6 versio, jota BAE tekee US ARMYlle, kantaa esimerkiksi vähemmän kuormaa (8600 kg vs. 10 000 PMPV) ja on tuplasti painavampi (26 100 kg vs. PMPV 14000 kg Level 1?).

Älä puhu potaskaa. Ei MiSua ole sen enempää suunniteltu suomen oloihin kun RG-33:stakaan. Eikä se 500k€ ole paha, mutta kun MiSu maksaa 1m€... Ja kyllä Oshkosh tekee taistelussa testattua ja halvempaa samoilla ominaisuuksilla. Itse kyllä ottaisin sen täysin testaamattoman ja täysin tuntemattoman proto pajan tuotteen sijaan. Tosin pakko ei ole valita kun poliitikot päättävät kumpi on "sopivampi".

QUOTE="Einomies1, post: 564295, member: 221"]
Jotta Protolab saa tuotettaan maailmalle, PV:n kanssa tehtävä yhteistyö ja hankinnat ehdoton referenssi myynnille. Tätä ei ole peitelty mitenkään koska bisnes on bisnes. PMPV on kuitenkin ainoa ja merkittävin kotimainen korvaaja XA-sarjan Sisuille aikanaan kun niistä pitää luopua.
Ei ole myöskään PV:n tehtävä olla Protolabin myynnin edistäjä. Ei lue laissa puolustusvoimista tehtävänä, vaikka kuinka PuMi äänestäjiä miellyttääkseen niin haluaisi.
PMPV ei ole mikään XA:n korvaaja, se ei siihen pysty eikä PV sitä siihen suunnittele. Jos et minua usko niin usko Everstiluutnantti Juhana Skyttää: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005490686.html
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa @CV9030FIN tutustumaan 2010-luvun lopun bisneksentekotapaan, missä juuri suomalaiset ovat menestyneet kansainvälisestikin erinomaisesti. Protolab on ns. Start-Up yritys, mikä pyrkii toimivalla protollaan (mistä voi vielä puuttua joitain ominaisuuksia) myymään itseään kiinnostuneille sijoittajille. He eivät siis myy valmista tuotetta vaan tulevia tuottoja. Usein tällaiseen yritykseen sijoittaja voi olla myös potentiaalinen asiakas osallistuen tuotteen kehittämiseen ja siten tekee omalla työpanoksellaan ja/tai protoja ostamalla firmaan riskisijoituksen. Rahoitusta haetaan aina tarvittaessa lisää ja sijoittaja voi halutessaan keskeyttää rahoituksensa tai myydä osuutensa muille.

Tällainen rooli ei varmaankaan kuulunut PV:lle aikaisemmin, mutta jos uudet tuulet ovat tätä muuttamassa niin ei voi kuin vetää kättä lippaan. Tehdään asioita erilailla ja sitä, missä me suomalaiset ollaan hyviä.
 
Tervetuloa @CV9030FIN tutustumaan 2010-luvun lopun bisneksentekotapaan, missä juuri suomalaiset ovat menestyneet kansainvälisestikin erinomaisesti. Protolab on ns. Start-Up yritys, mikä pyrkii toimivalla protollaan (mistä voi vielä puuttua joitain ominaisuuksia) myymään itseään kiinnostuneille sijoittajille. He eivät siis myy valmista tuotetta vaan tulevia tuottoja. Usein tällaiseen yritykseen sijoittaja voi olla myös potentiaalinen asiakas osallistuen tuotteen kehittämiseen ja siten tekee omalla työpanoksellaan ja/tai protoja ostamalla firmaan riskisijoituksen. Rahoitusta haetaan aina tarvittaessa lisää ja sijoittaja voi halutessaan keskeyttää rahoituksensa tai myydä osuutensa muille.

Tällainen rooli ei varmaankaan kuulunut PV:lle aikaisemmin, mutta jos uudet tuulet ovat tätä muuttamassa niin ei voi kuin vetää kättä lippaan. Tehdään asioita erilailla ja sitä, missä me suomalaiset ollaan hyviä.
Ei ole PV toimintatapa. Ei sellaiseksi tule. Ja hyvä niin. Business busineksena ja maanpuolustus maanpuolustuksena. Fantasiokaa vain ihan niin paljon kun haluatte. Saatanpahan vain tästäkin hankkeesta jotain tietää. Mutta enpä jaksa tästä enempää inttää.
 
Ei ole PV toimintatapa. Ei sellaiseksi tule. Ja hyvä niin. Business busineksena ja maanpuolustus maanpuolustuksena. Fantasiokaa vain ihan niin paljon kun haluatte. Saatanpahan vain tästäkin hankkeesta jotain tietää. Mutta enpä jaksa tästä enempää inttää.
Ei tarvitse inttää tai yrittää kumota esitettyjä ajatuksia; Ne ovat fantasioita ja toiveajattelua juuri kuten kirjoitit. Toisaalta maailma muuttuu ympärillä ja kaluston hinnat nousevat koko ajan. Uudentyyppiselle ajattelulle on aivan varmasti tilausta PV:ssäkin - kun kaikki muutkin muuttuvat :)
 
Ei suomalaisuus ole mikään itseisarvo josta kannattaa maksaa yhtään ylimääräistä. Ei puolustusvoimien tehtävä ole tukea teollisuutta vaan puolustaa tätä maata mahdollisimman tehokkaasti. Jos ajoneuvoja saada samalla rahalla (jota siis huom ei edes ole!) vähemmän kotimaasta on se Suomelle huonompi asia.


Ei ole myöskään PV:n tehtävä olla Protolabin myynnin edistäjä. Ei lue laissa puolustusvoimista tehtävänä, vaikka kuinka PuMi äänestäjiä miellyttääkseen niin haluaisi.
PMPV ei ole mikään XA:n korvaaja, se ei siihen pysty eikä PV sitä siihen suunnittele. Jos et minua usko niin usko Everstiluutnantti Juhana Skyttää: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005490686.html
Niin kuin muotisana kuuluu, tämä on nyt varmaan se asian pihvi. Niin kuin tällä foorumilla on monta kertaa tuotu ilmi, Maavoimilla on tulevalla vuosikymmenellä ihan oikeasti kukkaronnyörit tiukalla kun firmassa ajetaan läpi jo aloitettuja projekteja. Siihen nähden on vähän outoa alkaa vaatia, että PV:n pitää siitäkin vähästä rahasta mitä jää jäljelle alkaa tukemaan vielä kotimaista teollisuutta ihan vain hyvää hyvyyttään, jos ei itse tuote ole mitenkään maatamullistava. Olen itse mieltänyt MiSun lähinnä panssaroiduksi kuorma-autoksi, jolla on hyvin rajallisesti kykyä mennä tieverkoston ulkopuolelle tai lähellekään viholliskosketusta. Aika vaikea perustella 500k hintaa taistelubussista, jos samaa tavaraa saa halvemmalla ulkomailta. Eli ei voida todellakaan puhua edes mistään Pasin korvaamisesta tuolla, kun koko vehje ei ole siihen suunniteltu.

Toki, jos määrärahoja nostettaisiin tai MiSua varten tulisi jokin normaalien hankintamäärärahojen ulkopuolinen rahoitus niin mikä jottei, mutta kun näin ei ole näillä näkymin tapahtumassa. Kun niiden ajoneuvomäärien pitäisi olla satoja, niin ei niitä ihan taskun pohjalta löytyneillä vaihtorahoilla osteta. Toinen vaihtoehto on sitten AMV-tyylinen kauppa, missä tingitään suorituskyvystä ja määristä, eikä saada lähellekään sitä mitä haluttiin.
 
Toki, jos määrärahoja nostettaisiin tai MiSua varten tulisi jokin normaalien hankintamäärärahojen ulkopuolinen rahoitus niin mikä jottei, mutta kun näin ei ole näillä näkymin tapahtumassa. Kun niiden ajoneuvomäärien pitäisi olla satoja, niin ei niitä ihan taskun pohjalta löytyneillä vaihtorahoilla osteta. Toinen vaihtoehto on sitten AMV-tyylinen kauppa, missä tingitään suorituskyvystä ja määristä, eikä saada lähellekään sitä mitä haluttiin.
Toisaalta, on nähtävissä että näitä saatetaan joutua tilaamaan, haluttiin tai ei. PV ei ole valtio valtiossa vailla poliittista ohjausta, vaikka se ei ehkä tehokasta olekaan ja hiertää @CV9030FIN :n jossain. Silloin voi olla hyvinkin fiksua käyttää niitä taskunpohjarahoja, mitä joku neljä tai kymmenenkin miljoonaa PV:lle kuitenkin on, että vaunusta tulee niin hyvin itselle sopiva kuin siitä on mahdollista saada. Toki se myydään poliitikoille kotimaisen teollisuuden tukemisena, mutta oikeasti se on damage controlia.
 
Toisaalta, on nähtävissä että näitä saatetaan joutua tilaamaan, haluttiin tai ei. PV ei ole valtio valtiossa vailla poliittista ohjausta, vaikka se ei ehkä tehokasta olekaan ja hiertää @CV9030FIN :n jossain. Silloin voi olla hyvinkin fiksua käyttää niitä taskunpohjarahoja, mitä joku neljä tai kymmenenkin miljoonaa PV:lle kuitenkin on, että vaunusta tulee niin hyvin itselle sopiva kuin siitä on mahdollista saada. Toki se myydään poliitikoille kotimaisen teollisuuden tukemisena, mutta oikeasti se on damage controlia.

Suomessahan rakastetaan tukiaisia niin teollisuudelle kuin työttömillekin. Ei muuta kuin Misu-linjasto pystyyn AVIn rahoilla. Tehdas voidaan pystyttää jonnekin Koillismaan Närvätkankaalle jossa pitkäaikaistyöttömiä on yli 100% työikäisistä.

Eiköhän Pv suostu ottamaan linjalta tulevat ajoneuvot riesakseen. Mut jätetään se puolustusbudjetti rauhaan.
 
Toisaalta, on nähtävissä että näitä saatetaan joutua tilaamaan, haluttiin tai ei. PV ei ole valtio valtiossa vailla poliittista ohjausta, vaikka se ei ehkä tehokasta olekaan ja hiertää @CV9030FIN :n jossain. Silloin voi olla hyvinkin fiksua käyttää niitä taskunpohjarahoja, mitä joku neljä tai kymmenenkin miljoonaa PV:lle kuitenkin on, että vaunusta tulee niin hyvin itselle sopiva kuin siitä on mahdollista saada. Toki se myydään poliitikoille kotimaisen teollisuuden tukemisena, mutta oikeasti se on damage controlia.
Todennäköisesti näin. Epäilen kanssa, ettei PV:n mielipidettä koko asiasta hirveästi kysellä, vaikkei näillä määrärahoilla koko vehjettä huvittaisi ostaa. Pelkään vaan, että AMV:n tapaan hankinta jää torsoksi, joko suorituskyvyn tai määrien ollessa reilusti alle sen mitä niiden pitäisi olla. Lopputulos olisi taas Protolabin äijät hieromassa karvaisia käsiään, poliitikot tyytyväisinä kun ollaan pelastettu pieni suomalainen yritys ja tuettu sotateollisuutta, ja PV:n kontolle jää ihmetellä mitä ne tekee muutamilla kymmenillä MiSuilla, ja mistä korvamerkityistä menoista leikataan kattamaan MiSu-hankinta.
 
Back
Top