Juuri samasta aiheesta puhumme.
Täältä löytyy tietoa noista Tornion kokeiluista, alaotsikon "Telinvaihto ja raideleveydenvaihtolaitteet" jälkeen. En tiedä onko tuo videon järjestelmä sukua kummallekaan Suomessa kokeillulle, mutta samaa asiaa niillä tavoitellaan. Eli junan ajamista jopa pysähtymättä (jos veturi/vetovaunukin on kykenevä) läpi laitteistosta raideleveydeltä toiselle.
Todennäköisimmin juuri näin. Liikennemäärien mahdollisesti muuttuessa ajolangat voisi siirtää standardileveyden mukaisiksi "sitten joskus." Jollei akkuvetureiden kehitys tee koko ajolankasysteemistä arkaaista muinaisjäännettä siihen mennessä.
Totta, suurnopeusjunakin pystyy ajamaan vain radan sallimaa nopeutta. Itse vain olen epävarma, saadaanko Suomen liikennemäärillä täysin uuden suurnopeusratalinjan vetämisestä koko matkalle sellaista hyötyä, että se kannattaa maksaa. Tavaraliikennettä mutkaiset osuudet eivät juuri hidasta, eikä matka-ajan kasvukaan ole ongelma kun suurimmat säästöt syntyvät saman tonnimäärän liikuttamiseen tarvittavan henkilömäärän rajusta pudotuksesta.
Siitä minulla nuo ajatukset vanhojen, vähäliikenteisten tai liikenteeltä suljettujen rataosuuksien hyödyntämisestä. Eli itse olen ottanut lähtökohdaksi standardileveysrataverkon perustamisen enemmän teollisuuden massakuljetusten kuin matkustajien varaan. Itäradan kanssa linjaus voitaisiin viedä myös Päijänteen itäpuolelta, jolloin Heinola-Lahti-Loviisa - radat voitaisiin, varsinkin alkuvaiheessa, ottaa osaksi normaalileveyden päärataa. Ymmärrän toki poliitikkojen tuskan, jos radan pää ei tulekaan Helsinkiin, mutta hinnan karsimiseksi se voisi olla käytännöllistä. Mutta tuon itäradan rakentamisen ainakin Loviisaan asti tämäkin ratkaisu vaatii.
Mutta ehdottomasti nuo uudet linjaukset kannattaisi ottaa projektisuunnitelmiin mukaan vaihtoehtona. Vaikka oliskin epätodennäköistä että niille saataisiin rahoitus, ainakaan ensimmäisessä vaiheessa, niin taktisesti on järkevää näyttää, että "voisi maksaa
näinkin paljon, mutta jos
jätetään hitaat pätkät käyttöön, niin
säästetään tämän verran."

Noinhan länsimetrokin saatiin rahoitettua, ja niistä jo nyt liian lyhyistä laitureista kärsitään sitten ikuisesti. Mutta toisin kuin tunnelin mutkaan rakennetun asemalaiturin kanssa, sen suoran suurnopeusratalinjauksen rakentaminen milloin tahansa myöhemmin on täysin mahdollista.
Joensuu-Kontiolahti-Juuka-Iisalmi ei ole sen suorempi kuin nykyinen rata reittiä Joensuu-Viinijärvi-Siilinjärvi-Iisalmi pitkin. Itäisen suurnopeusradan linjauksessahan poliittisen voiton vei Helsinki-Kouvola-Lappeenranta-Imatra-reitti, joskin tuo Itäradan nimellä kulkenut projekti taisi menettää valtion rahoituksen nykyisen hallituksen toimesta. Minustakin kyllä Lahti-Heinola-Mikkeli-Varkaus-Viinijärvi-Joensuu olisi ollut parempi linjauksena, mutta se olisi vaatinut enemmän uutta rataa mikä varmaankin karsi tuon heti alkuvaiheessa.
Eniten minua ärsyttää rataverkon kehityksessä tietty näköalattomuus. Yksittäiset, hyödyltään kyseenalaiset rataprojektit kilpailevat keskenään rahoituksesta. Minkäänlaista yleiskuvaa siitä, miltä rataverkko parhaimmillaan näyttäisi, ei kukaan ole tuonut esille. Puhumattakaan sen toimivuudesta yhtenäisenä järjestelmänä.