Puolustusministeri harkitsisi sodan ajan joukkojen vahvuuden osittaista palautusta

Kerro minulle, miten nallekarkkien jaosta harmittelu liittyy arvoihin?
No, voi hellan lettas sentään. Sinä viittaat yhteen lauseeseen kun käytännössä koko muussa viestissä puhutaan arvovalinnoista. Eiköhän tuo nallekarkkijuttu ollut ihan läppäheitto tai sitten joistain uutisista tuttu "loppukevennys". Nallekarkitko sen viestin sanoma oli...? Herää pahvi.
 
Kyllä varmasti kouluttajat stressaantuvat kun on paljon tekemistä. Onko ylikersantin stressi sitten pahempaa kuin vaikka vankimielisairaalan osastolla öisin yksin työskentelevän vartijan? Julkisella sektorilla kaikki valittavat päättäjille riittämättömiä resursseja.

Vartija on työaikalain piirissä, ylikersantti ei. 80 sotaharjoitusvuorokautta vuodessa tarkoittaa 75-80 töissä vietettyä tuntia työviikkoa kohden. Jos lisätään koulutettavien joukkojen määrää mutta ei kouluttajien on ylikersantti yhtäkkiä keskimäärin 90-100h viikosta poissa kotoa. Samainen ylikersantti on virkavastuussa monenlaisista henkilöistä jotka käsittelevät aseita, ampumatarvikkeita, ajoneuvoja tai räjähteitä. Vartijalla ei myöskään ole mitään näistä.

Jos puolustusvoimilla on vain 1500 kouluttajaa niin kannattaisiko esim. pillien ja rumpujen soittaminen jättää varusmiehille ja reserviläisille? On lähes irvokasta, että noissa hommissa on yli 100 henkeä palkattua henkilökuntaa ja kouluttamassa vain 1500! Iso-Britanniassa useimmat pillipiiparit hoitavat soittamista vain sivutyönään ja varsinaisena tehtävänä on panssarivaunu kuskin hommat tai lentomekaanikon tehtävät.

Tästä täysin samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos puolustusvoimilla on vain 1500 kouluttajaa niin kannattaisiko esim. pillien ja rumpujen soittaminen jättää varusmiehille ja reserviläisille? On lähes irvokasta, että noissa hommissa on yli 100 henkeä palkattua henkilökuntaa ja kouluttamassa vain 1500! Iso-Britanniassa useimmat pillipiiparit hoitavat soittamista vain sivutyönään ja varsinaisena tehtävänä on panssarivaunu kuskin hommat tai lentomekaanikon tehtävät.
Niin, kyllähän sotilassoittokuntien asemaa ja tarvetta on Suomessa pohdittu aikojen saatossa useastikin. Monta vuosikymmentä toiminut soitto-oppilaskoulutus lakkautettiin 90-luvulla. Ja joutuihan tämä toimiala säästöjen kohteeksi myös viimeisimmässä PV-uudistuksessa, kun vuoden 2014 alusta maakuntien pienimmät kokoopanot lopettivat toimintansa ja kymmeniä virkoja joutui vasaran alle. Muistaakseni 13 orkesterista jäi jäljelle viisi. Sellainenkin radikaali säästösuunnitelma taisi olla jossain vaiheessa esillä, että ainostaan Kaartin Soittokunta Helsingissä säilyttäisi paikkansa palkatulla henkilökunnalla ja sen lisäksi vain Varusmiessoittokunta jatkaisi.

Jos siis nämä muut nykyiset (Rakuunasoittokunta, Laivaston SK, Ilmavoimien SK ja Lapin SK) lakkautettaisiin ja siirrettäisiin soittaja-aliupseerit ja -upseerit ns. oikeaa sotimista ja sen kouluttamista lähempänä oleviin tehtäviin, niin ehkä siinä jotain tehostamista tapahtuisi. Pääosa ammattimaisista sotilasmuusikoista on nykyisin suoraan siviilistä rekrytoituja henkilöitä, joukossa myös useita naisia. Pääsyvaatimuksina heille on vain koesoiton läpäisy ja intti (AUK/RUK) käytynä, sekä juoksee Cooperissa ~ 2600 m. Kyllähän nämä joutuvat "piiparin" hommiensa ohessa suorittamaan ns. sotilasammatillisia opintoja, mutta en tiedä miten ketteärästi heidät saataisiin tuohon Britannian tyyliin tekemään niitä oikeita sotahommia.

Nämä asiat ja arvovalinnat olivat varmasti tarkkaan puntarissa, kun kuluvan vuosikymmenen alussa tätä PV:n kokonaisuudistusta sorvattiin. Tämä pohdintani meni nyt ehkä hieman ohi ketjun varsinaisen otsikon, mutta haitanneeko tuo.
 
Sotilassoittajat saavat osittain saman koulutuksen kuin muutkin sotilaat, ainoastaan toimialakoulutuksessa on ero.
Suomen Puolustusvoimissa on edelleen enemmän soittajia kuin erikoisjoukkoaliupseereita.
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusvoimilla on 12 000 työntekijää. Jos soittajia on 100, niin se tekee 0,8 % kokonaishenkilöstömäärästä.

Tuskin soittokuntien lakkauttamisella saataisiin kovin kummoista tasonnousua puolustuskykyyn. Mutta saisimme ainakin mainetta siitä, että olisimme ainut maa tällä planeetalla, jolla ei ole sotilassoittokuntia. Ja oishan se hienoa marssia itsenäisyyspäivän paraatissa jonkun ghettoblaster-cd-soittimen tahdissa!

"Kotikontujen tienoita tervehtien
tämä laulumme kaikukoon,
yli peltojen, vetten ja tunturien
aina Hangosta Petsamoon."
 
Pian sitä varustusta täydennetään naapurin kylmäkallelta otetuilla.

Saattaa sitä myös länsinaapurin lämpimät Callet myydäkin, sopivalla maksuehdolla. Olisi nimittäin sellaisessa erilliskonfliktissa melko lailla yhtenäiset intressit.

Kyyninen minäni tosin näkee tämän niinistömäisenä ulostulona, joihin olemme jo tottuneet. Hänen erilaiset miina- yms. ulostulot hivelevät reservin mieltä ja nostavat kyynelkarpalot luomiin....se on tarkoituskin.

Vähän samanlaiset vibat tulee tuosta...
"Tääll' on suorana seistä ja kaatua joka miehellä oikeus" ;)

Tosin - olisi tätä aihetta voinut ihan oikeastikin penkaista noin niin kuin todellisuuden nimissä. J.Niinistö on varmaan ihan mies paikallaan, mutta yleensä nämä hänen heittonsa jäävät vähän huitaisuiksi vailla todellista asiasisältöä. Itse asiassa se parjattu kiinarynkky-tarkastus oli ihan hyvä ja konkreettinen toimi mistä on vaikea nähdä käytännön haittaa paitsi sotilaallisille mielensäpahoittajille. Kiinarynkkykin tiettävästi tappaa jos sillä osuu, eikä varastointi maksa tässä tapauksessa juuri mitään.
 
Onko kyse vain minusta vai mitä mutta minusta täällä on hiukan liian iso usko siihen että vuosikymmeniä sitten suoritettu varusmiespalvelu antaisi mitään osaamista tulevaan sotaan. Varsinkaan jos ei ole ollut kertaakaan tai sitten vain kerran tai kaksi kertaamassa.
Ainakin minulla ei ole mitään aseellista osaamista vaikka olen käynyt varusmiespalvelun.
En siis vilpittömästi sanoen oppinut yhtään mitään siellä, koko touhu oli metsässä juoksemista ja jotkut karjuivat komentoja.
Kai suurin syy oli itsessäni, tosi paskainen kunto niin että koko ajan oli äärirajoilla jaksaako eikä aina jaksanutkaan juosta taisteluvarusuts päällä. Mitään oppia ei jäänyt kalloon minulla.

Ei se automaattisesti mitään annakaan. Mutta väistämättä joku osa tuosta teoreettisesta maksimireservistä on jonkinlaisessa fyysisessä kunnossa ja muistaakin ehkä jotain. Ainakin siinä määrin että viikon tai kahden koulutuksella pystyy jo johonkin. Nimenomaan niin, että tällaiset varalisäihmiset vapauttavat niitä tuoreempia toisarvoisista jobeista sinne missä asiat toden teolla ratkaistaan. Ja varmaan vähiten surkeita tarvittaisiin jopa sinne ensisijaisiin paikkoihin täydennyksinä - PV tiedotti aika hyvin minkätyyppisiä tappioita kärkijoukot voivat taistelutilanteessa kärsiä.
 
Yksi iso toimenpide, jolla saataisiin jopa satoja miljoonia takaisin puolustushankintoihin, olisi PV:n kiinteistöjen ja harjoitusalueiden siirtäminen Senaatti-kiinteistöiltä takaisin PV:n omistukseen, kuten ennen 90-lukua oli. Tällöin kaikki vuokriin menevät rahat saataisiin käyttöön, ja esim. kaluston varastointikulutkin laskisivat sen myötä.
 
Yksi iso toimenpide, jolla saataisiin jopa satoja miljoonia takaisin puolustushankintoihin, olisi PV:n kiinteistöjen ja harjoitusalueiden siirtäminen Senaatti-kiinteistöiltä takaisin PV:n omistukseen, kuten ennen 90-lukua oli. Tällöin kaikki vuokriin menevät rahat saataisiin käyttöön, ja esim. kaluston varastointikulutkin laskisivat sen myötä.

Kun vielä saataisiin B-miehet kiinteistöhuoltoa hoitamaan, niin säästyisi veroeuro jos toinenkin parempiin tarkoituksiin.
 
Yksi iso toimenpide, jolla saataisiin jopa satoja miljoonia takaisin puolustushankintoihin, olisi PV:n kiinteistöjen ja harjoitusalueiden siirtäminen Senaatti-kiinteistöiltä takaisin PV:n omistukseen, kuten ennen 90-lukua oli. Tällöin kaikki vuokriin menevät rahat saataisiin käyttöön, ja esim. kaluston varastointikulutkin laskisivat sen myötä.

Ei se Senaatti nyt pelkkää menoa ole. Samaan tapaan kiinteistöistä menee kuluja jos PV ne omistaa ja itse ne huoltaa. Senaatin ongelma on että se ei toimi varsinaisesti kilpaillulla areenalla ja tästä syntyy se että vuokraa saatetaan joissain tapauksissa maksaa liikaa (PVn ei tarvitse tehdä voittoa).

Kaikkien suoraan maanpuolustukseen liittyvien kiinteistöjen (komentopaikat, varastosuojat jne.) mitä ei löydy siviilimarkkinoilta kannattaisi varmaan olla suoraan PVn omistuksessa. Toimistot, kasarmit, asunnot jne eivät kuulu edelliseen.

Harjoitusalueet eivät kuulu Senaatille vaan Metsähallitukselle. En tiedä maksetaanko niistä vuokraa. Tämän lisäksi on vielä Finavian IP-kiinteistöt Ilmavoimien tukikohtakiinteistöjen tuottajana.

Tietysti yksi vaihtoehto voisi olla että Senaatti tilittää sen osan tuloksesta joka on tullut PVn kiinteistöistä suoraan valtiolle osinkoina (PLM pudjettiin) tai investointeina PVn kiinteistöihin. Siis täysimääräisesti.

Kun vielä saataisiin B-miehet kiinteistöhuoltoa hoitamaan, niin säästyisi veroeuro jos toinenkin parempiin tarkoituksiin.

Tää oli varmaan huumoria
 
Ei se Senaatti nyt pelkkää menoa ole. Samaan tapaan kiinteistöistä menee kuluja jos PV ne omistaa ja itse ne huoltaa. Senaatin ongelma on että se ei toimi varsinaisesti kilpaillulla areenalla ja tästä syntyy se että vuokraa saatetaan joissain tapauksissa maksaa liikaa (PVn ei tarvitse tehdä voittoa).

Kaikkien suoraan maanpuolustukseen liittyvien kiinteistöjen (komentopaikat, varastosuojat jne.) mitä ei löydy siviilimarkkinoilta kannattaisi varmaan olla suoraan PVn omistuksessa. Toimistot, kasarmit, asunnot jne eivät kuulu edelliseen.

Harjoitusalueet eivät kuulu Senaatille vaan Metsähallitukselle. En tiedä maksetaanko niistä vuokraa. Tämän lisäksi on vielä Finavian IP-kiinteistöt Ilmavoimien tukikohtakiinteistöjen tuottajana.

Tietysti yksi vaihtoehto voisi olla että Senaatti tilittää sen osan tuloksesta joka on tullut PVn kiinteistöistä suoraan valtiolle osinkoina (PLM pudjettiin) tai investointeina PVn kiinteistöihin. Siis täysimääräisesti.



Tää oli varmaan huumoria

Mies puolustelee Senaatin kaltaista touhua ja kysyy, että vitsailenko?

Kyllä B-miehet ovat aina ja kaikkialla selvinneet vaikka lumitöistä yms. hommista jotka ei juuri ammattitaitoa vaadi.
 
Yksi iso toimenpide, jolla saataisiin jopa satoja miljoonia takaisin puolustushankintoihin, olisi PV:n kiinteistöjen ja harjoitusalueiden siirtäminen Senaatti-kiinteistöiltä takaisin PV:n omistukseen, kuten ennen 90-lukua oli. Tällöin kaikki vuokriin menevät rahat saataisiin käyttöön, ja esim. kaluston varastointikulutkin laskisivat sen myötä.

Senaatin vuokratoiminta toimii nykyään omakustannusperusteisesti, vuokraa valtion toimijoilta peritään siis kulujen mukaan. Rakennuskannan siirto PV:lle ei ole järkevä ratkaisu eikä sotavaltio ole esimerkillisen asiantunteva taho kiinteistöjen omistukseen tai ylläpitoon.

Kiinteistömenoja on syytä vähentää mutta helppoa se ei ole tilanteessa jossa nykyäänkin joudutaan osaa kalustosta säilyttämään taivasalla tai katoksissa vaikka hyvin tiedetään että lämmin tila jatkaisi kaluston elinikää.

Sodan ajan joukkojen kasvattaminen nostaisi muuten myös kiinteistömenoja.
 
Pistämpä lusikkani soppaa.
Käsittääkseni Sanaatti kiinteistöt vain omistaa rakennuskannan ja varsinaisen kiinteistön huollon suorittaan Puolustushallinnon rakennuslaitos joka osaa kyllä laskuttaa ihan isolla kädellä. Varsinkin kun monessa varuskunnassa se joutuu käyttämään ostopalveluita, kun omat resurssit eivät riitä.
PV on lypsävä lehmä, jota imetään niin kauan kuin mahdollista. Esimerkkinä johtamisjärjestelmiin ja tietsikka softaan keskittyneet siviiliyritykset.
 
Toimistot, kasarmit, asunnot jne eivät kuulu edelliseen.
Kasarmeja ei taida paljonkaan siviilimarkkinoilta löytyä. Asunnot (sotilaiden tuetut asunnot sotilasalueilla ja niiden läheisyydessä) taas ovat Kruunuasuntojen omistuksessa.

Senaatin vuokratoiminta toimii nykyään omakustannusperusteisesti, vuokraa valtion toimijoilta peritään siis kulujen mukaan.
Ei, kyllä Senaatti-kiinteistöillä on voitontuottovelvoite. Viime vuoden 606 miljoonan euron liikevaihto vuokraustoiminnassa tuotti 85 miljoonaa euroa voittoa - ihan hyvä suhde, ei yksityisellä sektorilla tuohon päästä yleensä.
http://www.senaatti.fi/filebank/4830-Tilinpaatos_2015.pdf

Puolustushallinnon Rakennuslaitos (PHRAKL) taas hoitaa PV:n budjetista PV:n käyttämien kiinteistöjen kunnossapidon, ylläpidon ja investoinnit.
http://budjetti.vm.fi/indox/downloa...itys/YksityiskohtaisetPerustelut/27/01/01.pdf
 
Mies puolustelee Senaatin kaltaista touhua ja kysyy, että vitsailenko?

Kyllä B-miehet ovat aina ja kaikkialla selvinneet vaikka lumitöistä yms. hommista jotka ei juuri ammattitaitoa vaadi.

En varsinaisesti puolustele Senaatin toimintaa vaan kyse on lähinnä siitä että Senaatista on tullut jonkinlainen termi huonolle kiinteistönhoidolle ja se näkyi viestistä johon vastasin. Mistä löytyy parempi vaihtoehto Senaatti-kiinteistölle? PV se ei ainakaan ole kun kyse on kasarmeista tai toimistotiloista.



Varusmiehet ovat kouluttautumassa sodanajan tehtävään. Eli kuljettajien, lääkintämiesten, sotilaspoliisien ja niitten B-miesten (joku varmaan unohtui) varusmiespalvelusta ei tule tuhlata turhuuksiin vaan keskitytään vain suoraan sotilaskoulutukseen. Nykyään näiden palvelusajasta suurin osa menee aivan johonkin muuhun.
 
Eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva (kok.) arvioi, että Suomen sodan ajan miesvahvuutta nostetaan muutamilla kymmenillä tuhansilla.

Kanerva pitää selvänä, että lisäys kirjataan tulevaan puolustusselontekoon, joka on tarkoitus antaa eduskunnalle joulun alla.
http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/154317/56315a0e8a

Veikkaan että PaikP:t kasvatetaan alunperin suunniteltuun vahvuuteen nyt kun runko on käyttökunnossa.
 
Kasarmeja ei taida paljonkaan siviilimarkkinoilta löytyä. Asunnot (sotilaiden tuetut asunnot sotilasalueilla ja niiden läheisyydessä) taas ovat Kruunuasuntojen omistuksessa.


Ei, kyllä Senaatti-kiinteistöillä on voitontuottovelvoite. Viime vuoden 606 miljoonan euron liikevaihto vuokraustoiminnassa tuotti 85 miljoonaa euroa voittoa - ihan hyvä suhde, ei yksityisellä sektorilla tuohon päästä yleensä.
http://www.senaatti.fi/filebank/4830-Tilinpaatos_2015.pdf

Olisit nyt lukenut loppuun asti kun Senaatin sivuille menit.

http://yhteiskuntavastuuraportti2015.senaatti.fi/vuosi-2015/uusi-vuokrajarjestelma



Vuokrat ovat uudessa järjestelmässä omakustannusperusteisia, mikä alentaa valtion omistamissa tiloissa olevien asiakkaidemme vuokria 15 %. Omakustannusperiaate tarkoittaa, että vuokraan kohdistetaan kiinteistöjen kustannukset ja omalle pääomalle määritelty vaihtoehtoiskustannus, mikä on valtion lainanoton korkokustannusten neljän vuoden keskiarvo.
 
Olisit nyt lukenut loppuun asti kun Senaatin sivuille menit.

http://yhteiskuntavastuuraportti2015.senaatti.fi/vuosi-2015/uusi-vuokrajarjestelma

Vuokrat ovat uudessa järjestelmässä omakustannusperusteisia, mikä alentaa valtion omistamissa tiloissa olevien asiakkaidemme vuokria 15 %. Omakustannusperiaate tarkoittaa, että vuokraan kohdistetaan kiinteistöjen kustannukset ja omalle pääomalle määritelty vaihtoehtoiskustannus, mikä on valtion lainanoton korkokustannusten neljän vuoden keskiarvo.

Tarkoittaako tuo nyt siis sitä, että PV:n kiinteistöihin käyttämä raha vähennetään niiden vuokrista? Vai avaatko tuota selitystä?
Siitäkin huolimatta Senaatti-kiinteistöt tekee aika reipasta voittoa yhä vuokrillaan.
 
Tarkoittaako tuo nyt siis sitä, että PV:n kiinteistöihin käyttämä raha vähennetään niiden vuokrista? Vai avaatko tuota selitystä?
Siitäkin huolimatta Senaatti-kiinteistöt tekee aika reipasta voittoa yhä vuokrillaan.

PV maksaa vuokraa kustannusten mukaan. Tämä vuokrajärjestelmä otettiin käyttöön tämän vuoden alusta. Numerosi ovat v. 2015 tilinpäätöksestä, jolloin vuokralaiset vielä maksoivat Senaatille "ylihintaa" jonka Senaatti sitten tuloutti takaisin valtion kassaan.
 
Back
Top