Paikalliskomppanioita ja näitä "siltavahteja" ei ole mikään välttämätön pakko perustaa jos ei tarvii. Noin yleensä on hyvä, että reservissä on aikajanallakin syvyyttä ja mietitty asioita valmiiksi. Reservin kehittämisessä on ensin keskitytty nopeaan vasteeseen mikä onkin ollut kiireisin asia ratkaista ja on hienoa, että muutosten sarja tämän suhteen on saatu aikaan. Se, että reservissä on myös "hitaita" joukkoja ei ole este nopealle toiminnalle. Ylipäätään on hyvä asia, että reservijärjestelmää kehitetään. Reservi on määritelmällisesti reserviä eikä ammattijoukkoja ja siihen on "tyytyminen". En oikein ymmärrä järjestelmään kohdistuvaa ylenkatsomista kun kuitenkin on melko vahva konsensus siitä, että järjestelmä on toistaiseksi ainoa mahdollinen. Kun tuo on otettu lähtökohdaksi siitä on pyritty saamaan niin hyvä kuin mahdollista ja hyvin on pärjätty niin sodassa, kv-harjoituksissa kuin rauhanturvaamisessakin. Ei ole tyydytty siihen, "että vastahan on tehty iso muutos" ja on voitu ennennäkemättömän "joustavasti" (vaikka epäilemättä vastakarvaa on riittänyt) tehdä reservin lukumäärään, käyttöön, kertaamiseen ja kutsumisnopeuteen muutoksia. En esim. ennen Jussi Niinistön kautta olisi uskonut, että näin "isoja" asioita olisi voitu näin nopealla aikataululla saatu kehitettyä. Onko sodan jälkeen yhteensäkään tehty näin paljon kehitystyötä juuri tässä reservin lainsäädännön kehittämisessä? Reservin kehittämisestä kuuluu mielestäni iso kiitos puolustusministerille.
Väkinäiseltä vaikuttaa selonteon ja ehkä vähän sitä liippaava Jussi Niinistön romantiikka-kritiikki.
Kannatta nyt muistaa mistä on lähdetty ihan viime vuosina. Haglund jätti isot saappaat ja epäilyksistä huolimatta hyvin on menty eteenpäin. Tässä on nyt puolustetettu maamiinoja ja kaikesta tohinasta huolimatta on saatu tulille uusi tähysteisesti laukaistava järjestelmä. Reservin käyttöä on parannettu: reservin kutsumiseen on saatu aikaan nopeutettu kutsumismenettely, varusmiesten valmiustehtäviin käyttö selvitytetty oikeuskanslerilla ja tehty sen mukaiset ratkaisut, vihreiden miesten aukkoa ollaan lainsäädännöllisesti sulkemassa, kaksoikansalaisuus-asia on vireillä, lennokkiuhka on selvityksessä, EU-turvatakuita selvitellään, reserviläinen voidaan palkata helpommin kuin ennen ja kaiken kaikkiaan vireillä on
tusinan verran lakimuutoksia vireillä. Suurhankintoja on alustettu sen mitä tässä vaiheessa on voitu, kv-harjoitustoiminta on ollut todella vireää, tunnistuslennot on hoidettu parhaimmillaan ihan äärettömän esimerkillisesti eli on osoitettu valmiutta todellisessa tilanteessa, oli reserviläiskirje, eri valtioiden välillä on solmittu puolustusyhteistyösopimuksia, Suomi-Ruotsi -yhteistyö on edennyt, NATO:n kanssa on solmittu isäntämaasopimus, Suomi taisteli EU:n asekiristysaikeita vastaan reserviläisten ampumakoulutuksen näkökulmasta, hybridiuhkien keskusta puuhataan, kykyä tarjota apua Ruotsin sukellusvene-jupakan tyyppiseen tapaukseen selvitetään lainsäädännöllisesti. Uusia tykkejä ja vastatykistötutkia hommataan, Suomi tähtää Euroopan parhaaseen tykistöön! Palvelukseenastumisaikoja selvitetään palataanko kolmeen tai neljään saapumiserään juuri valmiuden ja muidenkin etujen saavuttamiseksi. Rynkky on kai päivittymässä. Ilmavoimat osti käytettyjä alkeiskoulutuskoneita ja muutenkin käytetyt aseostot ovat olleet loistohankintoja. Tuli Stingeritkin. Sotalaivoja rempattu. MLU tuli valmiiksi ja ensimmäinen pommi pudotettu sodan jälkeen? Ilmatorjunnan ulottuuvuden parantaminen on kuvioissa. Hallitus ei aiokaan vähentää väestösuojien rakentamista. Ahvenamaan demilitarisointi oli esillä, mutta tulos oli odotettu. Jehut ostettiin. Hollannille annettiin tutkimusapua BUK-kokeissa. Monta tärkeää asiaa ehkä unohtuikin ja moni on jatkumoa Haglundin ajoilta.
Puhutaan mitä puhutaan persuista ja äijästä itsestään, ininää on riittänyt, niin on tämä mies ja Calle Haglund ainakin saanut aikaan. Milloin sodan jälkeisen Suomen puolustusta olisi kehitetty näin määrätietoisesti?