Puolustuspoliittinen selonteko 2017

....ja sitten valtaan tulee vasemmistohallitus, joka ensi töikseen päättää palauttaa puolustusbudjetin "nostoja" edeltäneelle tasolle tosin pitäen nämä rajavartiolaitoksen kulut ja sotilaseläkkeet mukana kokonaislaskelmassa. Jos tähän kikkailuun tosiaan lähdetään niin kukahan nauraa viimeiseksi.

Hmm, ehkä kehityskulku voisi olla seuraava:

-2019 budjettiin valtiovarainministeri Urpo ilmoittaa NATO-standaribudjetin -> huikea nosto, jolla hoituu 150mE korotus + 55mE valmiusraha. Turvallisuutta on parannettu!
-2019 SDP+Persu+Vasemmistoliitto+Vihreät -hallitus supistaa budjettia. Persut saavat torjuntavoiton kun budjettia ei lasketa kovinkaan paljon.
-2023 Kokoomus-Persuhallitus aloittaa puolustuksen kehittämisen. Puolustusministeri, talousosaaja Hannu Kailajärvi (kok.) yhtiöittää puolustuksen. Puolustusbudjettia korotetaan tasaverona perittävänä puolustusmaksuina. Puolustus Oy:n voitot käytetään jatkoinvestointeihin kiinteistökohteisiin.

Näyttäkää minulle TurPo-selinteon pohjalta tehty puolustusbudjetti niin nähdään kuinka sanat muuttuvat teoiksi. Money talks ja niin edelleen.

Kai kaikki hoksasivat että lisärahaa olisi tarkoitus käyttää legendaarisella ensi vaalikaudella?
 
Ei ole. Paikallisjoukkojen uudistamissynnyttäminen on alkanut jo. Ei pv suun mauksi ole ryhtynyt joukkotuottamaan paikallisjoukkojen ytimeen erilaisia yksiköitä. Paikallisjoukot tulevat olemaan tiukassa etten sanoisi luisessa Puolustusvoimien ohjauksessa olevia asevoimien yksikköjä, niitä johtaa yksin Pv ja käskee Pv. Piste.

Julkinen organisaatiohimmeli on julkaistu jo aikoja sitten ja sen tarkempia on turha odottaa. Joukkojen ns. yksityiskohtainen organisointi ei ole Seura-lehden palstalle tarkoitettu, eikä yksityiskohtiin menevä varusteluettelokaan ole sitä.

Mitään Mikkeli-militioita ei todellakaan ole syntymässä vaan Pv:n ehdottoman käskyvallan alaisia joukkoja, joiden suorituskyvyn pv haluaa tuntea jetsulleen ja joiden käskettävyys on aivan 100 hanskassa.

Uusorganisoinnin voitte katsoa alkaneen siitä hetkestä, kun alettiin joukkotuottaa yksiköitä paikallisjoukkoihin. Haluttiin siis joukkojen ytimiin yksiköitä, joilla on riittävä kyky antaa erivärisille vippasijoille köniin.

En keksi minkäänlaiselle kritiikille nyt sijaa. Valtiovalta ja pv tekevät ihan oikeita peliliikkeitä ja pv on niin hyvin ajassa kiinni kuin se on mahdollista.

Minä oletan edelleen, että Suojeluskunnan tai Kaitseliit:n kaltainen melko itsenäinen organisaatio voisi tuoda jotain merkittävää lisäarvoa nimenomaan valmiuteen. Suuria massoja ei ko. "kerhoilla" saada koulutettua, mutta ei ole tarviskaan. Meillä on Puolustusvoimat ja MPK.

Puolustusvoimien alaisuudessa olevilla joukoilla on se ongelma, että ne ovat puolustusvoimien alaisuudessa. Eli juuri mitään ei voi/saa tehdä ilman, että on se väsynyt yliluutnantti tai kapteeni vahtimassa. Kaikkeen pitää aina kysyä lupa. Ja jos lupa tuleekin niin ei ole resursseja. Ja kaikkeen menee hitosti aikaa. Joku normaalin jäykästä muodollisuudesta poikkeava idea tarvitsee 2 vuotta mennäkseen läpi ja se on lopulta jo vanhentunut. Itsenäisessä vähemmän byrokraattisessa organisaatiossa idea saattaisi olla toteutettuna viikossa.

Tässä vaiheessa ei minunkaan mielestäni kannata enää perustaa kodinturvajoukkoja. Ennen maakuntakomppanioita ja nykyistä paikallispataljooniin satsausta se olisi varmaankin kannattanut. Reserviläisten intoa, aktiivisuutta ja osaamista tulisi kuitenkin mielestäni käyttää vielä enemmän. MPK:ssa on aika hyvin onnistuttu. Siellä ei onneksi enää keulita juurikaan, mutta aika vapaasti saa touhuta tunnettujen laitojen sisällä. Maakeissakin sentään jonkun verran saa käyttää järkeä. Ehkä aktivisteja voisi nyt hyödyttää olemassa olevissa organisaatioissa siten, että otettaisiin kaikki valmiuskapasiteetti ja tahto käyttöön. Eli:
  • varusteiden, aseiden, ammusten ja räjähteiden hajasijoitukset koteihin tms. (osalle porukasta, esim. 1 joukkue/komppania tai muutamia ryhmiä/komppania)
  • osalle paikallispataljoonien (maakk, spolk, perk jne.) ja MPK:n väelle ensimmäiset tehtävät "käteen". Tarkoittaa sitä, että kotoa mukaan otetulla täydellisellä varustuksella tulet pisteen A, D ja K kautta toimipaikallesi D hoitamaan ensimmäistä sodanajan tehtävääsi. Tehtävän suorittaminen alkaa tapauksissa 1, 2, 3, 4 ja 8. Tehtävä voisi olla jonkin "sillan" tms. suojaaminen.
  • tehokkaampaa harjoittelua (turha byrokratia pois)
Meillä pitää mielestäni olla maavoimissa n. 15 000-30 000 ukkoa joiden vasteaika hälytyksestä taisteluvalmiiksi taistelupaikalla on 6 tuntia. Tähän ei päästä ammattisotilailla ellei lakkauteta samalla koko reserviä. Näillä ja poliiseilla sekä muutamalla ammattisotilaskomppanialla kyetään vastaamaan hyvin vihreiden miesten uhkaan. Lisäksi tietysti ilmavoimien, merivoimien ja rajavartioston valmiudet tulee olla kohdallaan. Ja näissä ei kai juuri puutteita ole kun toimivat aika hyvin ammattilaisten voimin.

Minusta operatiivisten joukkojen ei tarvitse olla aivan äärimmäisessä valmiudessa (eli tuossa 6 tunnin porukassa). Eikä myöskään alueellisten joukkojen. Minusta niidenkin vasteaikaa saa parantaa, mutta jotenkin ajattelen "pienten vihreiden miesten" olevan hoidettavissa poliisin ja paikallispataljoonien voimin kunhan valtuudet ja valmiudet hiotaan kohdilleen. Tai onhan niitä jo aika rutosti hiottukin, mutta kun on niitä turhia rajoitteita. Esim. poliisit tuntuvat aika yleisesti pitävän aktiivireserviläisiä vastustajinaan...

Eipä silti, että olisin tuon Baikalilta suorittamani lainauksen kanssa mitenkään eri linjoilla.
 
Vai että pitäisi sotilasräjähteetkin olla kotona. Montako kiloa per naama? Jos on pioneeri niin voiko säilyttää muoviräjähdettä 50kg sytyttimineen neukkukuutiossa? Kyllä varmaan naapureita jännittäisi, kun Reiska vetää kännit. Tällainen sekalaisten sotilasräjähteiden ja ammusten säilytys kotona tekisi myös palomiesten työstä extra jännittävää :D

ps. 6 tunnin lähtövalmiudessa (huom. ei 6 tunnissa taistelupaikalla) oikeasti olleena ja sellaisesta operaation lähteneenä se tarkoittaa käytännössä sitä että:

1. Kaikki varusteet (optiikka, viestivälineet jne) on jaettu ja käyttökunnossa
2. Reput pakattuna ja kaikki tarvittava mukana mukaan lukien ruoka, vesi ym.
3. Ajoneuvot lähtövalmiina komppanian/lähtöpaikan edessä parkkipaikalla
4. Miehet punkan päädyssä maiharit jalassa odottamassa käskyjä

Hälytyksen pärähtämisen jälkeen sitten haetaan ammukset ammusvarastolta, jaetaan joukolle ja lastataan/asennetaan kollektiiviset aseet ajoneuvoihin. Sinä aikana operaation johto tekee hikisenä jonkunlaisen hätäsuunnitelman miten toimitaan kohde-alueelle saapuessa (koska se odotettu skenaario jota varten on selkeä suunnitelmat tuskin toteutuu ainakaan sellaisenaan) ja se välitetään alaspäin. Mitään ei tässä ajassa ehdi harjoitella (hiekkalaatikko yms jää haaveeksi) ja aikaa jää lähinnä lyhyen tehtävänkuvauksen antamiseen miehille. Sitten pitääkin jo motorisoitua...

edit: Niin käytännössä kuuden tunnin valmiudessa olo on ihan helvetin rassaavaa touhua, koska yhtään mitään ei voi tehdä eikä mihinkään voi mennä, koska muuten se lähtövalmius ei enää ole se 6 tuntia. Ammattisotilailla voi tällaisia lähtövalmiuksia olla, mutta sellaisessa ei kukaan jaksa tai voi olla kuukausikaupalla. Toisin sanoen se pitää järjestää rotaatioittain eri yksiköiden välillä. Jos halutaan kymmeniä tuhansia miehiä tuolla tavalla "lähtökuopissa" niin silloin sen ammatti-armeijan pitää olla todella suuri, että selvitään ilman "kamelin selän katkeamista".
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on ainakin esimerkki paikallispataljoonasta, on varmaan ollut täällä jo

12.jpg
 
Vai että pitäisi sotilasräjähteetkin olla kotona. Montako kiloa per naama? Jos on pioneeri niin voiko säilyttää muoviräjähdettä 50kg sytyttimineen neukkukuutiossa? Kyllä varmaan naapureita jännittäisi, kun Reiska vetää kännit. Tällainen sekalaisten sotilasräjähteiden ja ammusten säilytys kotona tekisi myös palomiesten työstä extra jännittävää :D

ps. 6 tunnin lähtövalmiudessa (huom. ei 6 tunnissa taistelupaikalla) oikeasti olleena ja sellaisesta operaation lähteneenä se tarkoittaa käytännössä sitä että:

1. Kaikki varusteet (optiikka, viestivälineet jne) on jaettu ja käyttökunnossa
2. Reput pakattuna ja kaikki tarvittava mukana mukaan lukien ruoka, vesi ym.
3. Ajoneuvot lähtövalmiina komppanian/lähtöpaikan edessä parkkipaikalla
4. Miehet punkan päädyssä maiharit jalassa odottamassa käskyjä

Hälytyksen pärähtämisen jälkeen sitten haetaan ammukset ammusvarastolta, jaetaan joukolle ja lastataan/asennetaan kollektiiviset aseet ajoneuvoihin. Sinä aikana operaation johto tekee hikisenä jonkunlaisen hätäsuunnitelman miten toimitaan kohde-alueelle saapuessa (koska se odotettu skenaario jota varten on selkeä suunnitelmat tuskin toteutuu ainakaan sellaisenaan) ja se välitetään alaspäin. Mitään ei tässä ajassa ehdi harjoitella (hiekkalaatikko yms jää haaveeksi) ja aikaa jää lähinnä lyhyen tehtävänkuvauksen antamiseen miehille. Sitten pitääkin jo motorisoitua...

edit: Niin käytännössä kuuden tunnin valmiudessa olo on ihan helvetin rassaavaa touhua, koska yhtään mitään ei voi tehdä eikä mihinkään voi mennä, koska muuten se lähtövalmius ei enää ole se 6 tuntia. Ammattisotilailla voi tällaisia lähtövalmiuksia olla, mutta sellaisessa ei kukaan jaksa tai voi olla kuukausikaupalla. Toisin sanoen se pitää järjestää rotaatioittain eri yksiköiden välillä. Jos halutaan kymmeniä tuhansia miehiä tuolla tavalla "lähtökuopissa" niin silloin sen ammatti-armeijan pitää olla todella suuri, että selvitään ilman "kamelin selän katkeamista".

Vapauta ajattelusi! Sinä ajattelet nyt jotain operatiivisten joukkojen pataljoonatason tehtäviä. Unohda ne. Ne ovat eri asia. Minä ajattelin ja kirjoitin paikallisjoukoista. Paikallisjoukot eivät tarvitse taistelijaparin, ryhmän ja joukkueen voimin tehtävään kohteen valvontaan mitään sellaista koordinointia jota sinä ajattelet. Paikallisjoukot ovat paikallisia. Heillä ei ole kotoaan matkaa kuin muutama kymmenen kilometriä omille pelipaikoilleen. Tällaisilla harjoitelluilla nopean toiminnan reserviläisten paikallisjoukkoporukoilla pystytään vastaamaan aika hyvin "pienten vihreiden miesten" touhuihin. Mitään ohjeita ei tarvita kun ne on annettu jo harjoitellessa. Tarvitaan vaan käsky toteuttaa ennalta annettu ja harjoiteltu tehtävä.

Naapureita varmaan jännittää sikana kun 700 000 suomalaista aseen omistajaa vetää kännit?
Jos sinua ottaa pattiin räjähteet niin korvaa ne nyt sitten vaikka panssarimiinoilla, viuhkaräjähdepanoksilla, kertasingoilla. Niillä pärjää vihreille miehille. Ja niiden säilyttäminen kotona ei olisi minulle mikään ongelma.

Minä olen ollut n. 8 vuotta 2-4 tunnin taisteluvalmiudessa. En tietysti ihan koko ajan kun olen ollut välillä sairas tai matkoilla, mutta kuitenkin n. 90-95% viimeisen n. 8 vuoden ajasta. Eikä se minua stressaa. Minä käyn töissä ja harrastuksissa ihan normaalisti. Minulla on intin kamat repussa ja repun päällä sään mukainen maastoasu. Repussa on myös 2 vrk kuivamuonat, karttoja yms. . Repun läpän alla on lista tavaroista joita lisäisin mukaan jos hälytys tulisi. Listassa on vettä, radioita, aseet ja patruunat. Vaikka siihen varustukseen nyt sitten lisättäisiinkin joku singon tötterö tai käsikranaatteja niin ei niiden autoon heitossa montaa minuuttia enempää tarvita.

Jos nämä eivät sinun mielestäsi ole mahdollisia toteuttaa niin otan osaa. Toisilla on kykyjä ja toisilla ei.

Lisäys: Pienet matikat vielä. Suomessa on noin 310 kuntaa (joista 106 kaupunkeja). Jos jokaiseen kuntaan muodostettaisiin uutena organisaationa tai jo olemassa olevista organisaatioista 20 000 ukkelin 6 tunnin valmiusjoukot niin se olisi n. 7 ryhmää/kunta tai 2 joukkuetta/kunta. Jossain 5000 asukkaan kunnassa tuo tarkoittaisi 2 ryhmää (18 miestä). Niillä pystyisi tekemään jo jotakin siihen asti kunnes perkkien kautta alkaa tulla perustettuja komppanioita/pataljoonia/prikaateja... Vihreät miehet ovat nopeita. Osa niistä ja mahdollisesti niiden tavaroista on jo täällä. Meilläkin on siis pakko olla valmiuksia!
 
Viimeksi muokattu:
Pidin ensin tuota ilmoitusta sodanajan joukkojen määrän korotuksesta lähinnä kirjanpitotemppuna, kun sanottiin että se tulee:

1) lkp-orgaqnisaation lukemisesta vahvuuteen
2) rajan ja rajan reservin lukemisesta vahvuuteen
3) varusmiehistä koostuvien valmiusyksiköiden lukemisesta vahvuuteen

Uutta olisi lähinnä nuo varusmiehet, ja olisiko näitä tarpeeksi koulutettuja 5-10k jollei siirrytä useampiin koulutuseriin.

Tuo Ainolan juttu kuitenkin muuttaa kuvaa ja sopii tietyllä tavalla kokonaismäärään. Eli kun 1) -.3) lasketaan yhteen, ei saada kasaan 50 k.

Katsotaan sitten miten Ruotsissa kodinturvapataljoonat toimivat ja miten ne on organisoitu:

Nimellinen vahvuus on 22.000 ja pataljoonia on 40, eli keskimäärin 550 per pataljona. Pataljoona onkin vain organisatoorinen joukko, näiden tehtävät eivät ole pataljoonien tehtäviä, vaan ne toimivat joukkueen tai parin tai korkeintaan komppanian vahvuuksina. Komppaniat ovat vartiokomppanioita joilla on vartio- ja valvontatehtäviä tai "insatskompani" eli tavallaan tehtäväkomppanioita.

Jos suomalaiseen paikallispataljoonaan on ympätty perustamiskeskus, on se tietenkin isompi kuin ruotsalainen vastaava. Perustamiskeskukset ovat tietenkin jo olemassa, eli ne eivät lisää vahvuutta. Niiden osalta, kuten yllä, on siis ainoastaan kyse kirjaamisen muuttamisesta. Tosin käytännössä niiden keskeinen henkilöstö on vapaaehtoista. Miten tällaiset uudet paikallispataljoonat olisivat organisooitu, on ilmeisesti hyvin pitkälle ad hoc juttu riippuen paikkakaunnasta ja vapaaehtoisten määrästä.

Mutta Ainoalan jutussa ei selkeästi sanota että nämä 50 paikallispataljoonaa eivät olisi nyt sijoitettuja paikallisjoukkoja, vaan uusia joihin henkilöstöä arvioidaan saatavan aktiivireserviläisistä. Nyt olisi siis tulossa soijoituksia kaikillle haluaville, joilla on tarvittavat kyvyt ja edellytykset. Tieto siitä että nämä ovat uusia ja että henkilöstöä odotetaan aktiivireserviläisistä on puolstusministeriöstä ja tieto ei ole salainen.

Käytännössä tämä olisi kodinturvajoukkojen perustaminen puolustusvoimain aika tiukassa syleilyssä. Tässä onnistumisen avain on että johdossa eivät ole kaikkein innokkaimmat reserviläiset vaan pystyvimmät ja heille annetaan tarpeeksi vapautta toimia.

----------------------

Ihmeellistä on, että tällaista isoa muutosta ei ole kommunikoitu aktiivisesti. Toisaalta ministeriö ei ole myöskään kiistänyt Ainolan juttua. Tässä pitää nyt katsoa miten tämä etenee.
 
Lisätään vielä että selonteossa viitataan "pohjoismaisiin toimintaperiaatteisiin tosin MPK:n suhteen.



Skärmklipp 2017-02-17 15.12.44.png
 
Tieto siitä että nämä ovat uusia ja että henkilöstöä odotetaan aktiivireserviläisistä on puolstusministeriöstä ja tieto ei ole salainen.
Onko tässä nyt edelleen pelkkä Ainola lähteenä?
Toivon tietysti, että kaikki kirjoittamasi pitää paikkansa, mutta jotta toivo vahvistuisi uskoksi, tarvitaan jotain luotettavaa lähdettä.
 
Ei ole. Paikallisjoukkojen uudistamissynnyttäminen on alkanut jo. Ei pv suun mauksi ole ryhtynyt joukkotuottamaan paikallisjoukkojen ytimeen erilaisia yksiköitä. Paikallisjoukot tulevat olemaan tiukassa etten sanoisi luisessa Puolustusvoimien ohjauksessa olevia asevoimien yksikköjä, niitä johtaa yksin Pv ja käskee Pv. Piste.

Julkinen organisaatiohimmeli on julkaistu jo aikoja sitten ja sen tarkempia on turha odottaa. Joukkojen ns. yksityiskohtainen organisointi ei ole Seura-lehden palstalle tarkoitettu, eikä yksityiskohtiin menevä varusteluettelokaan ole sitä.

Mitään Mikkeli-militioita ei todellakaan ole syntymässä vaan Pv:n ehdottoman käskyvallan alaisia joukkoja, joiden suorituskyvyn pv haluaa tuntea jetsulleen ja joiden käskettävyys on aivan 100 hanskassa.

Uusorganisoinnin voitte katsoa alkaneen siitä hetkestä, kun alettiin joukkotuottaa yksiköitä paikallisjoukkoihin. Haluttiin siis joukkojen ytimiin yksiköitä, joilla on riittävä kyky antaa erivärisille vippasijoille köniin.

En keksi minkäänlaiselle kritiikille nyt sijaa. Valtiovalta ja pv tekevät ihan oikeita peliliikkeitä ja pv on niin hyvin ajassa kiinni kuin se on mahdollista.

Nyt on kyllä aktiiivi reservillä näytön paikka!

Paikallisjoukkoja laitetaan siihen kuosiin, että ihan turha selitellä maakuntajoukkojen tapaan "että kyllähän minä muuten, mutta perhe, työ ja ties mikä estää". Jos ei muka tuollaisesta paikallisjoukkojen vahvuudesta muka sopivaa hommaa löydy, niin sitten on miehessä vikaa tai se sotilaallinen osaaminen alunperinkinkin oli möykkäämistä alokkaille tai muuta kuumaa ilmaa.

Ei tarvita superressuja vaan ressuja.

Aikaa näyttää onko löytyykö ressuja vai paljastuuko huomattava osa ressukoiksi?

Ja nyt tosiaankin ollaan perustamassa puolustusvoimien alaisuudessa toimivaa sotilaallista organisaatiota, eikä mitään oikeistolaista kansanmiliisiä. Semmoisella porukalla kun ei vaan tee mitään. Talvisodan alussa joihinkin yksiköihin otettiin paremmin puutteessa aliupseereiksi näitä vapaussodan aikana aliupseereiksi ylennettyjä. Aika nopeasti todetiin, että nämä "aliupseerit" osasi järjestää miehet ketjuun ja huutaa "tulta" ja "tuli seis". Sellaista vankkaa osaamista taustalla. Muutenkin olen useamman veteraanin suusta kuullut, että kyllä suojeluskunnassa sai hyvää koulutusta, mutta ikävä kyllä joukkoon mahtu näitä väripaitamiehiä, joiden osaaminen oli pelkkää möykkäämistä ja ryssästä huutelua. Vaahtosuut voi puolestani painua helvettiin, jos ei sotilaallinen harjoittelu kelpaa tai ei muka "ehdi".
 
Ainakin MMP:n valmistaja (MDBA) väittää sen olevan viidennen, eli viimeisimmän sukupolven ohjus, kun taas Spike on neljännen polven. Totta on kyllä ettei MMP juurikaan eroa Spikestä toiminnallisesti, mutta ainakin läpäisyä luvataan enemmän verrattuna Spikeen (LR), 1000mm vs. 700m 40%+.
Itse olen kyllä nähnyt Spiken läpäisylle vähän erilaisia ja parempia lukuja ja vielä ERA:n jälkeen. Liekö tuo Rafaelin (valmistaja) ilmoittama luku joku 60 asteen kulmassa tai vastaava.
 
IMHO aktiivireserviläiset jos ovat kiinnostuineita hoitamaan velvollisuutena tehtävästä voisivat hakea ihan töypaikkaa PV:ltä heidän sivuiltaan jos on kriteerit on kohdillaan. Jos on innokas ressu, niin sitten pitää kuntoa yllä ihan vasta kotiutuneesta punaposkesta teräksiseen pappaan. Niin hyvin, että jaksaa nostaa sohvasta sen perseen lisäksi jotain. Harjoittelee sitten omilla tussareillaan metsästystä, impparilla/pienarilla ammuntaa, IPSC/tms toimintaa, sekä kouluttaa itseään mahdollisimman paljon alalla kuin alalla, johon polla ja kiinnostus riittää. Taisteluvermeet on varmasti nopeammin saatavilla mitä joidenkin ressujen kunto on boksereiden pukemiseen, silloin kun tilanne sitä vaatii eikä niitä lukemattomista syistä anneta ihan jokaiselle salaateissakaan oleville. Valmiusasioita parannetaan tiivistämällä yhteistyötä muidenkin viranomaisten kanssa ja sisäisesti myös niissä, joka nostaa kynnystä toimia nopeaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä nyt edelleen pelkkä Ainola lähteenä?
Toivon tietysti, että kaikki kirjoittamasi pitää paikkansa, mutta jotta toivo vahvistuisi uskoksi, tarvitaan jotain luotettavaa lähdettä.

Perussuomalaisten puoluetoimistosta tänään kuultua:
"Sodan ajan joukkojen määrää nostetaan yli 20 prosentilla eli 50 000 sotilaalla. Tämä kohdennetaan paikallispuolustukseen. Paikallispuolustuksen tehoa lisätään kehittämällä vapaaehtoista maanpuolustusta pohjoismaisten mallien mukaisesti ja muodostamalla Maanpuolustuskoulutuksesta puolustusvoimien strateginen kumppani."
 
Vapauta ajattelusi! Sinä ajattelet nyt jotain operatiivisten joukkojen pataljoonatason tehtäviä. Unohda ne. Ne ovat eri asia. Minä ajattelin ja kirjoitin paikallisjoukoista. Paikallisjoukot eivät tarvitse taistelijaparin, ryhmän ja joukkueen voimin tehtävään kohteen valvontaan mitään sellaista koordinointia jota sinä ajattelet. Paikallisjoukot ovat paikallisia. Heillä ei ole kotoaan matkaa kuin muutama kymmenen kilometriä omille pelipaikoilleen. Tällaisilla harjoitelluilla nopean toiminnan reserviläisten paikallisjoukkoporukoilla pystytään vastaamaan aika hyvin "pienten vihreiden miesten" touhuihin. Mitään ohjeita ei tarvita kun ne on annettu jo harjoitellessa. Tarvitaan vaan käsky toteuttaa ennalta annettu ja harjoiteltu tehtävä.

Tällaisten tehtävien täyttämiseksi materiaalin (ainakin aseet ja ammukset, lumput joutavat olemaan kotona valmiina) suhteen pitäisi tukeutua varuskuntaverkkoon ja PV:n ympäri maata ripoteltuihin varikoihin. Sinänsä ihan hyvä ajatus muuten. Luulisi tosin, että näin jo toimitaankin.

Naapureita varmaan jännittää sikana kun 700 000 suomalaista aseen omistajaa vetää kännit?
Jos sinua ottaa pattiin räjähteet niin korvaa ne nyt sitten vaikka panssarimiinoilla, viuhkaräjähdepanoksilla, kertasingoilla. Niillä pärjää vihreille miehille. Ja niiden säilyttäminen kotona ei olisi minulle mikään ongelma.

Minulle on lähes sama, jos naapurin Pertti sekoaa ja ampuu parvekkeelta haulikolla tai kiväärillä (tätähän tapahtuu aina silloin tällöin, c'est la vie - poliisi hoitaa). En siis kannata aseiden hankintarajoituksia. Minulle sen sijaan ei ole sama, jos Pertillä on niin paljon räjähteitä tai erilaisia a-tarvikkeita nurkissaan, että niillä saa tarvittaessa hävitettyä kerrostalon pari ylintä kerrosta ja jotka muodostavat aivan helvetinmoisen vaaran lähiympäristölle tulipalotapauksissa tai ei-asianmukaisen säilytyksen takia. Ja sitten murtojen ynnä muiden noin miljoonan inhimillisen tragedian mahdollisuus, jotka voivat johtaa materiaalin joutumiseen vääriin käsiin...

Toisin sanoen, tällaisen em. kaltaisen materiaalin säilytykseen asianmukaisissa olosuhteissa VARTIOIDUILLA ja ASUTUKSEN ULKOPUOLELLA sijaitsevilla ammusvarikoilla on siis painavat syyt ja silloinkin niiden varastoinnissa sekä niitä käsitellessä noudatetaan tarkkoja turvallisuusohjeita. Niiden pitopaikka ei ole kenenkään kotona, joka ei taatusti täytä turvallisen säilytyksen periaatteita miltään osin.

Minä olen ollut n. 8 vuotta 2-4 tunnin taisteluvalmiudessa. En tietysti ihan koko ajan kun olen ollut välillä sairas tai matkoilla, mutta kuitenkin n. 90-95% viimeisen n. 8 vuoden ajasta. Eikä se minua stressaa. Minä käyn töissä ja harrastuksissa ihan normaalisti. Minulla on intin kamat repussa ja repun päällä sään mukainen maastoasu. Repussa on myös 2 vrk kuivamuonat, karttoja yms. . Repun läpän alla on lista tavaroista joita lisäisin mukaan jos hälytys tulisi. Listassa on vettä, radioita, aseet ja patruunat. Vaikka siihen varustukseen nyt sitten lisättäisiinkin joku singon tötterö tai käsikranaatteja niin ei niiden autoon heitossa montaa minuuttia enempää tarvita.

Ihailtavaa maanpuolustushalua. Valitettavasti 99,9% ihmisistä ei ole valmis olemaan jatkuvasti selvin päin, puhelimen ääressä ja maksimissaan 100km sisällä kodistaan ja nekin jotka väittävät tähän pystyvänsä valehtelevat lähes varmasti. MP.net ei ole tässä suhteessa mitenkään edustava otos ihmisten todellisesta maanpuolustus innosta. Jos edes aktiiviressuilla olisi tällainen motivaatio niin kaikki varmaan juoksisivat yli 3000m coopperissakin. Ai eikö?

Joku 12-24h alkaa olemaan vähän realistisempi aika useimmille saapua joukkojen perustamispaikalle. Sitä odotellessa hommat pitää hoitaa ammattilaisilla tai vaikka varusmiehillä...


Jos nämä eivät sinun mielestäsi ole mahdollisia toteuttaa niin otan osaa. Toisilla on kykyjä ja toisilla ei.

Niinpä. Itse olen vain ihminen. Edellisessä työpaikassa yli-innokkaat Kommandot eivät päässeet edes portista sisään ja ihan samoista syistä PV:kään ei anna aseita ja ammuksia kenellekään kotiinsa.
 
Mitä hyötyä on siitä että Inhottava Reserviläinen on 2-4 tunnin valmiudessa jos loput PV:sta ei ole? Lähteekö nimim. Inh.Res. itse höökimään etukäteen? ;)
 
On kunnioitettava määrä, mutta onko tälle 50 pataljoonalle mitään muuta lähdettä kuin Ainolan teksti?

Ainola otti Niinistön 50 000 lisäyksen ja jakoi sen pataljooniin omassa mielikuvituksessaan.
 
Puolan mallissahan henk.koht aseet säilytetään lähimmällä poliisiasemalla.

Mutta mutta, yhtenä ratkaisuna valmiuteen voisi olla palkata maakuntakomppanian henkilöstö puolustusvoimien henkilökunnaksi. Asiaan kuuluisi samanlaiset pakkitestit kuin normi henkilökunnalla ja samankaltaiset etuudet sekä turvallisuusselvitys, mutta varsinainen työ olisi valmiudessa olo. Palkkaa vaikka 1000€ vuodessa. Henkilöstöä koulutettaisiin hieman valmiusyksiköiden tapaan monimutkaisiin taistelutehtäviin metsässä ja kaupungeissa. Valmiutta sitten harjoiteltaisiin osana normaalia harjoitustoimintaa sekä yllätysharjoituksina. Valmiusharjoituksista jne kertyvä vuoden yhteispalkka olisi ehkä 2000€ ja vuodessa treeniä 15-20 päivää.

Joukon SA-rakenne olisi kaikille selvä, millä käskyllä ajetaan Liikekannallepanobulevardi 1:seen missä KPÄÄL odottaa käskyn kanssa ja josta haetaan materiaali ja aloitetaan tehtävä. Sitten näitä komppanioita olisi vaikka sanotaan 20-30 valtakunnallisesti. Koko komppanian ei tietenkään tarvitse olla palkkalistoilla, mutta helpottaisi kun vaikka suurin osa olisi, joten ne osat ehtivät ryhmittyä, kun muut vielä repivät tavaroita PERK kammioista.
 
Puolan mallissahan henk.koht aseet säilytetään lähimmällä poliisiasemalla.

Mutta mutta, yhtenä ratkaisuna valmiuteen voisi olla palkata maakuntakomppanian henkilöstö puolustusvoimien henkilökunnaksi. Asiaan kuuluisi samanlaiset pakkitestit kuin normi henkilökunnalla ja samankaltaiset etuudet sekä turvallisuusselvitys, mutta varsinainen työ olisi valmiudessa olo. Palkkaa vaikka 1000€ vuodessa. Henkilöstöä koulutettaisiin hieman valmiusyksiköiden tapaan monimutkaisiin taistelutehtäviin metsässä ja kaupungeissa. Valmiutta sitten harjoiteltaisiin osana normaalia harjoitustoimintaa sekä yllätysharjoituksina. Valmiusharjoituksista jne kertyvä vuoden yhteispalkka olisi ehkä 2000€ ja vuodessa treeniä 15-20 päivää.

Joukon SA-rakenne olisi kaikille selvä, millä käskyllä ajetaan Liikekannallepanobulevardi 1:seen missä KPÄÄL odottaa käskyn kanssa ja josta haetaan materiaali ja aloitetaan tehtävä. Sitten näitä komppanioita olisi vaikka sanotaan 20-30 valtakunnallisesti. Koko komppanian ei tietenkään tarvitse olla palkkalistoilla, mutta helpottaisi kun vaikka suurin osa olisi, joten ne osat ehtivät ryhmittyä, kun muut vielä repivät tavaroita PERK kammioista.

Tällainen systeemihän kuulostaa hyvältä eikä olisi kovin kalliskaan. Nuo tulot pitäisi saada vielä verovapaina, ettei kellekään tule takkiin suuremman veroprosentin takia. Tällaisia joukkoja voisi pitää hälytysvalmiudessakin jakamalla komppanioille hälytysvuorot ja ilmoittamalla esim. tekstiviestein halutusta lähtövalmiudesta (esim. 72/48/24/12h), jolloin ihmiset osaavat järjestellä asiansa siten, että ovat varmasti paikalla pilliin vihellettäessä.

Jotenkin vain arvelen ettei näin fiksua systeemiä osata tai haluta Suomessa rakentaa...
 
Hmm...kun tänä päivänä nuo poliisiasemat ovat kovin harvassa. Minun lähin poliisiasema siitä missä nyt istun on 20km. Muualla varmaan 50-100km lähimpään asemaan ei ole epätavallista, ei ainakaan keski-pohjanmaalla.
 
Back
Top