Puolustusvoimien ajoneuvo ja juna törmänneet Raaseporissa – useiden pelätään kuolleen

Juna ja Puolustusvoimien ajoneuvo ovat törmänneet tasoristeyksessä Raaseporissa Leksvallintiellä. Turma sattui aamukahdeksalta.

HS:n tietojen mukaan neljä ihmistä on kuollut onnettomuudessa. Lisäksi neljä on loukkaantunut vakavasti ja seitsemän lievästi.

Onnettomuusajoneuvo kuuluu Uudenmaan prikaatille, ja käynnissä oli armeijan harjoitus.


dfd54dcfefef41749c2797365f390112.png
dc56941287ac494d8123290aa3df8689.jpg
69ea3c538c0d4b19acd81c8bccb2366f.jpg
0e64d1197a374567b8e1aa16142ef96b.jpg
 
Uusimpien tietojen mukaan olit ainoa, jolla oli oikea paikka!
Viimeisimpien YLE:n tietojen mukaan paikka on sittenkin Leksvallissa.
Ei kyllä minun kuvani on väärästä paikasta. Se on varuskunnasta ampumaradoille vievän Gamla Baggbyvägenin luota otettu. Leksvallen on toisaalla, PV:n harjoitusalueiden lähettyvillä.
 
Juna ja Puolustusvoimien ajoneuvo ovat törmänneet tasoristeyksessä Raaseporissa Leksvallintiellä. Turma sattui aamukahdeksalta.

HS:n tietojen mukaan neljä ihmistä on kuollut onnettomuudessa. Lisäksi neljä on loukkaantunut vakavasti ja seitsemän lievästi.

Onnettomuusajoneuvo kuuluu Uudenmaan prikaatille, ja käynnissä oli armeijan harjoitus.


dfd54dcfefef41749c2797365f390112.png
dc56941287ac494d8123290aa3df8689.jpg
69ea3c538c0d4b19acd81c8bccb2366f.jpg
0e64d1197a374567b8e1aa16142ef96b.jpg
Tämä lienee vihdoin siis oikea sijainti?

Aivan älytön tuo termi "kiskobussi", lähijunahan se käytännössä on. Painaakin 50 tonnia, ei se enää mikään bussi ole vaikka lyhyt olisikin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Dm12
 
YLE suomenkielisellä on ilmeisesti krafiikka päin persettä...

4:s kuollut on saanut sairaskohtauksen kiskobussissa..
-is live
 
Ilmeisesti kuva tästä masista : /

Pahaltahan tuo näyttää (ja niin se on) - mutta vielä pahemmin olisi käynyt ilman penkkimoduulia.

masi.jpg
 
Ei tuo Googlemapsin kautta katottuna niin pahalta tasoristeykseltä vaikuta. Noh, odotetaan muutama kuukausi tutkinnan valmistumista.

https://www.google.fi/maps/place/Le...58b6e2fc8b3e49d6!8m2!3d59.950691!4d23.3736795

Ei niin, näkemät ok, mutta tasoristeykset ovatkin AINA vaarallisia. 50 tonnin "kiskobussi", joka paahtaa (esim.) 120 km/h aina tunnin välein on hullun vaarallinen. Radan ylityksen usein tekevä kuksi tottuu siihen, että siitä voi ajaa yli huolimattomasti kun junaa ei koskaan aiemminkaan ole tullut. Ei hidasta ylitykselle tullessa ajoissa, Masista/Pasisat/Rasista ei kuule yhtään mitään ulkopuolisesta liikenteestä ja kun mahdollisesti huomaakin junan, on se jo liian myöhäistä. Ei ole olemassa turvallisia vaihtoehtoja. Tässä kuva (nyt siis oikeasta):upload_2017-10-26_11-29-49.webp

Lisäystä: sama ilmiö toistuu kaikkien kulkumuotojen kanssa. Esim pyöräily Suomessa on suhteessa moneen maahan jossa pyöräillään paljon (Tanska, Hollanti) vaarallisempaa ja onnettomuuksia tapahtuu suhteessa enemmän. Toki infrassakin on paljon vikaa, mutta suurin syy on, että koska Suomessa pyöräillään vähemmän, ei sitä huomioida liikenteessä samalla tavalla kuin maissa joissa pyöräillään enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedoitustilaisuudessa kerrottiin, että tasoristeys on vartioimaton :rolleyes::rolleyes:

Ei tässä Ylen kuvassakaan ole puomeja eli onko suomenkielisen Ylen grafiikka kuitenkin oikein?
https://yle.fi/uutiset/3-9901629?origin=rss

TS taasen kertoo..
Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut paikkatutkinnan Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta Skogbyssä.
...
Nurmi kertoo, että onnettomuustasoristeys on vartioimaton, eivätkä junat tai kiskobussit kulje kyseisellä rataosuudella lujaa. Nurmi ei kuitenkaan tässä vaiheessa pysty ottamaan kantaa onnettomuusjunan vauhtiin.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3705211/Onko+ollut+edellytyksia+nahda+juna+ajoissa
 
Viimeksi muokattu:
Masista/Pasisat/Rasista ei kuule yhtään mitään ulkopuolisesta liikenteestä ja kun mahdollisesti huomaakin junan, on se jo liian myöhäistä.

Ei noita nykyisiä junia/kiskobusseja kuule henkilöautostakaan, eli visuaalilla mennään jos ei opasteita ole. Onneksi noille nopeille IC/Pendo-radoille on opasteet tehty melkein kaikille ylityksille. Saisi kyllä olla kaikissa muissakin.

Joskus junaradan varrella asuneena oppi kuulemaan junien erot. Ensin "kiskot lauloivat" ja sitten jos sähköjuna niin johtimet napsuivat. Vähän matalampi kiskon laulu ilman napsumista kertoi tavarajunasta. Kiskon vihellys ja johdinten napsunta sitten taas "kahtasataa" paahtavasta Pendosta...
 
Ei noita nykyisiä junia/kiskobusseja kuule henkilöautostakaan, eli visuaalilla mennään jos ei opasteita ole. Onneksi noille nopeille IC/Pendo-radoille on opasteet tehty melkein kaikille ylityksille. Saisi kyllä olla kaikissa muissakin.

Joskus junaradan varrella asuneena oppi kuulemaan junien erot. Ensin "kiskot lauloivat" ja sitten jos sähköjuna niin johtimet napsuivat. Vähän matalampi kiskon laulu ilman napsumista kertoi tavarajunasta. Kiskon vihellys ja johdinten napsunta sitten taas "kahtasataa" paahtavasta Pendosta...
Ot mutta menköön.
Viipurilaistaustaista äitiäni ärsyttää sotaelokuvien pommittajien ääniefektit. Hän oppi jo pikkutyttönä, että ne vaaralliset pommilastissa Suomeen päin lentävät koneet ulvovat ja möyrivät moottorit parkuen. (Liki) vaarattomat palaavat koneet sitten tulevat paljon pehmeämmällä moottoriäänellä.
ot päättyy
 
Ei noita nykyisiä junia/kiskobusseja kuule henkilöautostakaan, eli visuaalilla mennään jos ei opasteita ole. Onneksi noille nopeille IC/Pendo-radoille on opasteet tehty melkein kaikille ylityksille. Saisi kyllä olla kaikissa muissakin.

Joskus junaradan varrella asuneena oppi kuulemaan junien erot. Ensin "kiskot lauloivat" ja sitten jos sähköjuna niin johtimet napsuivat. Vähän matalampi kiskon laulu ilman napsumista kertoi tavarajunasta. Kiskon vihellys ja johdinten napsunta sitten taas "kahtasataa" paahtavasta Pendosta...
Itse nuorena poikana laitettiin korva kiskolle ja kuunneltiin tuleeko juna.
 
Oliskohan junamatkustajan sydän pettänyt, kun alkoi ihan kunnolla rytisemään?

Poliisin mukaan yksi kuolleista on junan matkustaja, joka sai sairauskohtauksen.


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005423560.html

Seuraava kysymys on tietysti se että onko kuski nukkunut riittävästi?

Kyseessä oli yli yön harjoitus. Kuljettajilla on säännöt riittävän unen saamiseksi.

Tuollaista ei pitäisi ikinä tapahtua ja vielä vähemmän silloin kun lavalla on ihmisiä. Jotain on mennyt pieleen jossain...vähintäänkin kuskin päässä.
 
Ei noita nykyisiä junia/kiskobusseja kuule henkilöautostakaan, eli visuaalilla mennään jos ei opasteita ole. Onneksi noille nopeille IC/Pendo-radoille on opasteet tehty melkein kaikille ylityksille. Saisi kyllä olla kaikissa muissakin.

Joskus junaradan varrella asuneena oppi kuulemaan junien erot. Ensin "kiskot lauloivat" ja sitten jos sähköjuna niin johtimet napsuivat. Vähän matalampi kiskon laulu ilman napsumista kertoi tavarajunasta. Kiskon vihellys ja johdinten napsunta sitten taas "kahtasataa" paahtavasta Pendosta...

Porukoiden kesämökki on radan kupeessa. Allekirjoitan ylläolevan.

Ei sitä junaa kovin kaukaa kuule varsinkaan nykyisten sähköjunien aikakaudella.

Lapsena kun piti vielä mennä tasoristeyksistä yli, niin aina sammutettiin auto ja ikkuna auki kuunneltiin. Siinä oli toiseen suuntaan vielä radassa mutka ja kallioleikkaus, näkyvyyttä ehkä 50m. Ko. Tasoristeys purettu joku 20v sitten jo. Sairaan vaarallinen paikka oli.
 
Turun Maarian tasoristeyksessä kolisi säännöllisesti 80-90 luvulla. Paikanpäällä olimme kakarina monesti ennen viranomaisia. Jälki oli äärimmäisen vastenmielistä. Lapsena sen koki jotenkin eritavalla ehkä jännittävänä. Turussa Vanhalla Tampereentiellä lienee Suomen vaarallisin tasoristeys. Ihme ettei siellä ole koskaan tapahtunut mitään.
 
Jospa ei tutkinnan tässä vaiheessa laiteta syyllisyyden taakkaa kuljettajalle, ja vielä sanomalla että tällä oli päässä vikaa.

Ei kai siihen mitään tutkintaa vaadita jos toteaa että jotain on mennyt pahasti pieleen.

En yksittäisiä tahoja syyllistä, enkä todellakaan kirjoittanut että kuskin päässä oli jotain vikaa. Tarkoitin että jossain on tehty virhe ja se on kyllä ihan varma asia että näin on myös tapahtunut.

Muistan hyvin että joskus aikoinaan kuskin unentarvetta ei aina välttämättä ymmärretty varsinkaan metsäkeikoilla, vaikka tietyt säännöt oli kyllä silloinkin jo olemassa.

Nykyään toivottavasti ymmärretään tuonkin asian päälle enemmän, sillä kuski ja riittävä uni on ihan perusasioita silloin kun hypätään auton rattiin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top