Puolustusvoimien ajoneuvo ja juna törmänneet Raaseporissa – useiden pelätään kuolleen

Mulla on sellainen haisu nokassa, että nyt tulee melkoinen tutkinta. Tässä on muutamia pointteja liittyen mm. sotaharjoitukseen, joka oli käynnissä, jos oikein ymmärsin?
 
Onnettomuusautossa ei Tavailan mukaan ilmeisesti ollut kantahenkilökuntaa, vaan ainoastaan varusmiehiä.

Ikävä kyllä nämä ainoastaan ja vain -sanat sattuvat minulle silmään. :mad:
 
Mulla on sellainen haisu nokassa, että nyt tulee melkoinen tutkinta. Tässä on muutamia pointteja liittyen mm. sotaharjoitukseen, joka oli käynnissä, jos oikein ymmärsin?
Varmaan kuljettajan lepoaika/ yleinen virkeys ja tarkkaavaisuus on tarkassa syynissä ainakin. Muuten olen sitä mieltä että rahaa tarvitaan tasoristeysinfran parantamiseksi. Puomeja, alikulkuja, siltoja ym..
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Onnettomuusautossa ei Tavailan mukaan ilmeisesti ollut kantahenkilökuntaa, vaan ainoastaan varusmiehiä.

Ikävä kyllä nämä ainoastaan ja vain -sanat sattuvat minulle silmään. :mad:

Niin no... pitäähän tuo hieman vainoharhaisesti tulkittuna sisällään tietynasteisen olettamuksen, että varusmiehien ei pitäisi antaa olla keskenään. Eihän sitä voi aikuista miestä rattiin päästää jos ei ole ammattivalvojaa matkassa :rolleyes: Aikuisten oikeasti, ikäänkuin se, että ajoneuvo mattavihreä ja sen kyljessä on tornilogo tekisi siitä jotenkin vaarallisemman ja monimutkaisemman kulkuneuvon vastaavaan siviililaitteeseen verrattuna. Ei varusmiehet mitään pikkulapsia ole. Papominen menee hieman överiksi, eiköhän se kohu kohta laannu.

Onko jotain tutkimusta siitä sattuuko PV ajoneuvoille jotenkin suhteellisen paljon tieliikenneonnettomuuksia siviiliikenteeseen verrattuna? Voisin kuvitella, että päinvastoin.
 
Avaappa hieman..

Saattueajotapa ei tod. ole paras mahdollinen ja ei ainakaan turvallisin vartioimattoman tasoristeyksen ylitysmuoto....kun pohditte, niin hoksaatte, mihin se helposti johtaa?

Tiedän toimintamalleja, joissa ennen ylitystä tarkistetaan junan kulkeminen. Ei tod. ole yliv. tehtävä, soiton päässä on tieto varsin tarkasta junan etenemisestä. Erityisesti tätä voi suositella, kun vedetään -saattue- radan yli ja on hitokseen huono näkyvyys.

Muistan kaksi sh:sta, joissa ajosuoritteet vedettiin siten, että odotettiin junan ohitus, jos aikataulu osoitti ajankohtaa, jossa junaa voitiin odottaa plus miinus jotain minuutteja.

Nyt jos yksikin foorumin kappari hyppää seinille ja aloittaa möykän näistä kommenteista, niin huomautan, että tällä lavalla pressun alla ei olla hiljaa.
 
Julkisuudessa on puhuttu, että kyse oli ns. MASI -ajoneuvosta. Kyse on kuitenkin 2010 -luvulla hankittu Sisu A2045.

Kuva: Yle

upload_2017-10-26_16-40-11.webp
 
Mietin aina, että tietty osa tästä vouhotuksesta on täyttä hölynpölyä ja jengi kiihkoilee ihan turhaan. Sitten tulevat Setämiehet ja todistavat toisin.

Mikä vika varussotilaassa?
Laeissa ja ohjesäännöissä jotka perustuvat lakien käyttämään "viralliseen" terminologian puhutaan asevelvollisista ja naisten vapaaehtoista palvelusta suorittavista tai siten varusmiehistä jolla tarkoitetaan kaikien sukupuolien henkilöitä. Termiä varusnainen ei PV:ssa ole käytössä virallisesti. Varussotilas ei ole vakiintunut termi eikä ole mitään tarvetta keksiä tällaista uutta termiä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on sellainen haisu nokassa, että nyt tulee melkoinen tutkinta. Tässä on muutamia pointteja liittyen mm. sotaharjoitukseen, joka oli käynnissä, jos oikein ymmärsin?
Ei tästä normaalia onnettomuustutkintaa kummempaa tule. Normaalia toimintaa on selvittää tapahtuma ja näin tehdään aina kun PV:ssa kuolee henkilöitä.
 
Saattueajotapa ei tod. ole paras mahdollinen ja ei ainakaan turvallisin vartioimattoman tasoristeyksen ylitysmuoto....kun pohditte, niin hoksaatte, mihin se helposti johtaa?

Tiedän toimintamalleja, joissa ennen ylitystä tarkistetaan junan kulkeminen. Ei tod. ole yliv. tehtävä, soiton päässä on tieto varsin tarkasta junan etenemisestä. Erityisesti tätä voi suositella, kun vedetään -saattue- radan yli ja on hitokseen huono näkyvyys.

Muistan kaksi sh:sta, joissa ajosuoritteet vedettiin siten, että odotettiin junan ohitus, jos aikataulu osoitti ajankohtaa, jossa junaa voitiin odottaa plus miinus jotain minuutteja.

Nyt jos yksikin foorumin kappari hyppää seinille ja aloittaa möykän näistä kommenteista, niin huomautan, että tällä lavalla pressun alla ei olla hiljaa.
Joutavaa spekuloida kun ei tiedetä asian laitaa ja sitä onko tieliikennelakia tai esim. PV:n liikkenneturvallisuusnormin kohtaa joka määrää tasoristeyksen ylityksestä noudatettu. Kuljettajalle nuo on varmasti opetettu tai hänellä ei olisi korttia.
 
Viimeksi muokattu:
Tieliikenneonnettomuus. Kiskoilla kulkevaa pitää väistää.

Varmasti ajatuksia suunnataan vähimmäislepoon ja vaikka mihin, mutta ainoa oikea suunta, jos haluaa turvallisuutta parantaa ratin ulkopuolisissa jutuissa, on vartioimaton tasoristeys sinänsä. Näitä on Suomessa 2500 ja miltei kaikista olen nähnyt edellä menevän ajoneuvon ajavan läpi sen kummemmin hidastamatta katsomaan.
 
Tieliikenneonnettomuus. Kiskoilla kulkevaa pitää väistää.

Varmasti ajatuksia suunnataan vähimmäislepoon ja vaikka mihin, mutta ainoa oikea suunta, jos haluaa turvallisuutta parantaa ratin ulkopuolisissa jutuissa, on vartioimaton tasoristeys sinänsä. Näitä on Suomessa 2500 ja miltei kaikista olen nähnyt edellä menevän ajoneuvon ajavan läpi sen kummemmin hidastamatta katsomaan.

Puomit vähintään kaikkiin, mutta hinta on varmaan aika kova. Jos edes joitain tasoristeyksiä saisi kokonaan pois. Ja jos tasoristeys halutaan korvata alikululla, ei ole ihan pieni raha: "–Kyllä Kyrön alikulkusillan rakentaminen arviolta kuuden miljoonan euron hintaluokassa liikkuu. Rakentamisessa vierähtänee kaikkine töineen puolitoista vuotta."

junaMeniJo.jpg


http://www.avl.fi/2015/10/rautatien-alikulun-suunnitelma-etenee-kyrossa/
 
Poliisi: Juna törmäsi apukuskin puolelle, ajoneuvoa kuljettaneen varusmiehen ollut vaikea nähdä juna

Raaseporin tasoristeysturmassa juna on törmännyt Puolustusvoimien ajoneuvoon apukuljettajan puolelle, kertoo tutkinnanjohtaja, komisario Ilkka Kantola STT:lle.

 Risteys ei ole plussan muotoinen, vaan tavallaan litistetty. Auton kuljettajan näkökulmasta rata tulee hieman takaviistosta.

Auton kuljettajan täytyy risteyksessä kurottaa eteenpäin nähdäkseen takaviistoon, tuleeko oikealta juna.

Paikalla oli onnettomuushetkellä sankka lumisade.

 Pelastuslaitoksen mukaan lunta tuli lähes vaakasuorassa, Kantola sanoo.

Neljä ihmistä kuoli tänään, kun Puolustusvoimien ajoneuvo ja juna törmäsivät tasoristeyksessä Raaseporissa.

Juna kulki yli sadan kilometrin tuntivauhdilla

Tasoristeysonnettomuudessa Puolustusvoimien ajoneuvoon törmännyt juna kulki Kantolan mukaan reilun sadan kilometrin tuntivauhdilla.

Junan kuljettaja on kertonut puhuttelussa, että näki auton ennen risteystä. Kuljettaja kuitenkin luuli auton pysähtyvän ajoissa, koska se ajoi niin hiljaista vauhtia.

Kantolan mukaan Puolustusvoimien ajoneuvoa kuljettanutta varusmiestä epäillään vähintään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä kuoleman- ja vammantuottamuksista. Asiasta kertoi ensin Helsingin Sanomat.

JECATERINA MANTSINEN / STT

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/...1060806?pwbi=04b8c44ab71de23183b312a73b21c410
 
- Pelastuslaitokselta on kerrottu, että kun he menivät paikalle, lunta tuli vaakatasossa. Lumi siis haittasi näkyvyyttä. Mutta maalaisjärki sanoo, että jos on huono näkyvyys, niin pitää olla vielä huolellisempi.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710262200488905_u0.shtml

Rikoksesta epäilty varusmies ei loukkaantunut poliisin mukaan vakavasti, sillä törmäys osui ajoneuvon takaosaan.
 
Neljän vuoden sisään vartioimattomissa tasoristeyksissä on mennyt 27. Tuo takaviisto on todettu ennenkin hankalaksi. Yhdessä tutkinnassa todettiin, että kuljettaja ei nähnyt kunnolla, koska hänellä oli hyvin tummennetut takaikkunat. Tietenkään raiteille ei pidä mennä, jos ei näe kunnolla. Pitää olla varmuus.

Jos mennään ihan pois tämänpäiväisestä onnettomuudesta tähän yleiseen tasoristeysasiaan. Sen virheen moni tekee. Niissä paikoissa, joissa on säännöllinen liikenne, monet paikkakuntalaiset ajavat risteykseen jopa kelloa katsoen ikään kuin muuna aikana ei voisi tulla junaa tai vaikka joku ylimääräinen tavarajuna. Jotkut katsovat vain siihen suuntaan mistä vakijuna tulee - ikään kuin raidetta ei voisi liikennöidä toiseen suuntaan jne.

Tuossa ovat paikat:

13-3-9902487.png
 
Back
Top