Puolustusvoimien onnettomuusajoneuvo ei ollutkaan Masi – "Metallikehikkoa ei ole tarkoitettu suojaamaan henkilöstöä, vaan pitämään auto kasassa"
Raaseporissa tuhoutunut ajoneuvo ei ollut vanhan tyyppinen Masi-maastokuorma-auto.
UUTISET26.10. 12.32 Päivitetty 13.17
Sari RautanenAamulehti
Tiedot Raaseporin tasoristeysonnettomuuteen joutuneesta ajoneuvosta ovat muuttuneet. Kyse ei ollut maastokuorma-auto Masista, vaan uudempaan kuljetuskalustoon kuuluvasta keskiraskaasta maastokuorma-autosta. Malliltaan se on Sisu A 2045 tyyppi 1.
Näin kertoo insinöörikapteeni Juha Humalajoki,joka työskentelee järjestelmäpäällikkönä puolustusvoimien kuljetusmateriaaliyksikössä.
Puolustusvoimat on hankkinut vastaavia autoja vuosina 2008–2010 noin 200 kappaletta. Niitä on käytössä kaikissa joukko-osastoissa.
–Tätä ajoneuvomallia käytetään tyypillisesti henkilökuljetuksiin, Humalajoki kertoo.
Auton hytissä on paikat korkeintaan kolmelle henkilölle. Lavalle on kiinnitetty korkeintaan 12 istuinta, jotka on sijoitettu kolmeen moduuliin siten, että kussakin moduulissa on neljä istuinta. Humalajoki sanoo, että istuimet ovat erittäin turvallisia siinä tehtävässä, mihin ne on hankittu.
–Istuimet täyttävät lainsäädännön edellyttävät turvallisuusvaatimukset ja puolustusvoimien toiminnalliset vaatimukset. Täytyy muistaa, että istuimet on tarkoitettu suojaamaan lavallaistujaa lähinnä ympäriajo- ja kaatumistilanteissa.
Huippunopeus 80 kilometriä
Jokaisessa istuimessa on monipisteturvavyö.
–Henkilö pysyy hyvin tiukasti jakkarassa kiinni.
Humalajoki kertoo, että ajoneuvomallissa on tavallista kuorma-autokalustoa pienemmät pyörät, ja sen pitäisi tästä syystä olla normaalia helpompi käsitellä.
–Tämä on tietysti kuljettajakohtainen kokemus.
Aujoneuvossa on myös
Autossa on normaali maastokuorma-auton avolava, joka on tehty umpinaiseksi metalliputkikehikon varaan asennetulla pressulla.
–Kehikkoa koskevat tietyt lujuusvatimukset, mutta ei sitä tietenkään ole tarkoitettu suojaamaan henkilöstöä vaan pitämään ajoneuvo kasassa.
Ajoneuvon suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa. Sillä saa ajaa kaikilla sellaisilla teillä, missä kuorma-autolla ajaminen on sallittua.
–Noudatamme kaikkia tieliikennelain säännöksiä.
Ei auta, vaikka auto olisi kuinka hyvä
Esikuntapäällikkö Jörgen Engroos Uudenmaan prikaatista muistutti puolen päivän aikaan pidetyssä tiedotustilaisuudessa, että tukevatekoinenkaan ajoneuvo ei välttämättä selviä törmäyksestä junan kanssa.
–Junatörmäyksessä on ymmärrettävä, että vaikka ajoneuvo olisi kuinka turvallinen, lopputulos voi olla todella katasrofaalinen, Engroos sanoi.
Hän kertoi, että kuljettajilla on puolustusvoimissa erittäin tarkat säännöt lepoajoista, ja niitä myös noudatetaan.