Puolustusvoimien ajoneuvo ja juna törmänneet Raaseporissa – useiden pelätään kuolleen

Kaksi ajoneuvoa.. Aamuhämärässä ajoneuvojen valot heijastuvat kyllä hyvin lumihiutaleista sokaisten tehokkaasti näkymän. Junan valot ovat saattaneet jäädä huomaamatta jos kuljettaja on erehtynyt luulemaan junan valokeilaa takana tulevan ajoneuvon valoiksi.

Mitä ikinä tapahtuikaan, niin varmasti PV:n ohjeistukseen tasoristeyksissä liittyen tulee muutoksia.
 
Puolustusvoimien onnettomuusajoneuvo ei ollutkaan Masi – "Metallikehikkoa ei ole tarkoitettu suojaamaan henkilöstöä, vaan pitämään auto kasassa"
Raaseporissa tuhoutunut ajoneuvo ei ollut vanhan tyyppinen Masi-maastokuorma-auto.
UUTISET26.10. 12.32 Päivitetty 13.17
Sari RautanenAamulehti
Tiedot Raaseporin tasoristeysonnettomuuteen joutuneesta ajoneuvosta ovat muuttuneet. Kyse ei ollut maastokuorma-auto Masista, vaan uudempaan kuljetuskalustoon kuuluvasta keskiraskaasta maastokuorma-autosta. Malliltaan se on Sisu A 2045 tyyppi 1.

Näin kertoo insinöörikapteeni Juha Humalajoki,joka työskentelee järjestelmäpäällikkönä puolustusvoimien kuljetusmateriaaliyksikössä.

Puolustusvoimat on hankkinut vastaavia autoja vuosina 2008–2010 noin 200 kappaletta. Niitä on käytössä kaikissa joukko-osastoissa.

–Tätä ajoneuvomallia käytetään tyypillisesti henkilökuljetuksiin, Humalajoki kertoo.


Auton hytissä on paikat korkeintaan kolmelle henkilölle. Lavalle on kiinnitetty korkeintaan 12 istuinta, jotka on sijoitettu kolmeen moduuliin siten, että kussakin moduulissa on neljä istuinta. Humalajoki sanoo, että istuimet ovat erittäin turvallisia siinä tehtävässä, mihin ne on hankittu.

–Istuimet täyttävät lainsäädännön edellyttävät turvallisuusvaatimukset ja puolustusvoimien toiminnalliset vaatimukset. Täytyy muistaa, että istuimet on tarkoitettu suojaamaan lavallaistujaa lähinnä ympäriajo- ja kaatumistilanteissa.

Huippunopeus 80 kilometriä
Jokaisessa istuimessa on monipisteturvavyö.

–Henkilö pysyy hyvin tiukasti jakkarassa kiinni.

Humalajoki kertoo, että ajoneuvomallissa on tavallista kuorma-autokalustoa pienemmät pyörät, ja sen pitäisi tästä syystä olla normaalia helpompi käsitellä.

–Tämä on tietysti kuljettajakohtainen kokemus.

Aujoneuvossa on myös

Autossa on normaali maastokuorma-auton avolava, joka on tehty umpinaiseksi metalliputkikehikon varaan asennetulla pressulla.

–Kehikkoa koskevat tietyt lujuusvatimukset, mutta ei sitä tietenkään ole tarkoitettu suojaamaan henkilöstöä vaan pitämään ajoneuvo kasassa.

Ajoneuvon suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa. Sillä saa ajaa kaikilla sellaisilla teillä, missä kuorma-autolla ajaminen on sallittua.

–Noudatamme kaikkia tieliikennelain säännöksiä.

Ei auta, vaikka auto olisi kuinka hyvä
Esikuntapäällikkö Jörgen Engroos Uudenmaan prikaatista muistutti puolen päivän aikaan pidetyssä tiedotustilaisuudessa, että tukevatekoinenkaan ajoneuvo ei välttämättä selviä törmäyksestä junan kanssa.

–Junatörmäyksessä on ymmärrettävä, että vaikka ajoneuvo olisi kuinka turvallinen, lopputulos voi olla todella katasrofaalinen, Engroos sanoi.

Hän kertoi, että kuljettajilla on puolustusvoimissa erittäin tarkat säännöt lepoajoista, ja niitä myös noudatetaan.
 
Jos olivat matkalla Dragsvikista Syndaleniin, niin miksi koukata sivuun Hankoniementieltä? Tulee muutaman kilometrin pätkälle kaksi tasoristeyksen ylitystä ja vasemmalle kääntymistä valtatieltä sivutielle ja takaisin.
 
Eikö noita junia voisi muuten maalata jollain huomiovärillä?
Vihreä ja valkoinen ei oikein näy sopivassa kelissä.
 
Pahaa jälkeä.

1793643_.jpg
Tästä kuvasta näkee, että kyseessä on Man Sisu eikä maasto Sisu.

Sisu_A2045_military_truck.jpg

800px-Sisu_SA-150_military_truck_Jun2009_001.jpg
 
Ohjaamo aika "cleanisti" irronnut auton peräosasta ja säilynyt melkoisen ehjänä suhteessa peräosaan.

58035758.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Alunperin jo masentava uutinen muuttuu vieläkin vastenmielisemmäksi Aamulehden sukupuolineutraalin uudissananston myötä:
Turma-autoa ajanutta varussotilasta epäillään rikoksesta.

Tuo, että kuljettajaa pidetään epäiltynä, on ihan normaali menetelmä. Ikäväähän tuo on, mutta näin menetellään.
 
Tuo, että kuljettajaa pidetään epäiltynä, on ihan normaali menetelmä. Ikäväähän tuo on, mutta näin menetellään.
Pointtini tässä oli vain tuo varusSOTILAS -termin käyttö. Kas kun mitään varusMIEHIÄ ei enää ilmeisesti ole, koska ollaan niin sukupuolettomia ja tasa-arvoisina nykyään.
 
Pointtini tässä oli vain tuo varusSOTILAS -termin käyttö. Kas kun mitään varusMIEHIÄ ei enää ilmeisesti ole, koska ollaan niin sukupuolettomia ja tasa-arvoisina nykyään.

Googluksen perusteella ko. termin ovat omaksuneet myös Kaleva sekä Savon Sanomat.
 
Mietin aina, että tietty osa tästä vouhotuksesta on täyttä hölynpölyä ja jengi kiihkoilee ihan turhaan. Sitten tulevat Setämiehet ja todistavat toisin.

Mikä vika varussotilaassa?
 
Pointtini tässä oli vain tuo varusSOTILAS -termin käyttö. Kas kun mitään varusMIEHIÄ ei enää ilmeisesti ole, koska ollaan niin sukupuolettomia ja tasa-arvoisina nykyään.

Eiköhän otsikko lähtenyt siitä että nykyään naisetkin voivat suorittaa (ja osa suorittaakin) asevelvollisuuden, ilman sukupuolisuuden leimaa.
 
Berner: Tasoristeysongelman hoitaminen kallista

Tänään klo 15:43

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo, että tasoristeysten turvallisuus Suomessa on parantunut, mutta ei tarpeeksi nopeasti.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan tasoristeyksien poistaminen käytöstä on yksi keskeinen keino turvallisuuden parantamiseksi, mutta se on kallista ja etenee hitaasti.

Liikenneturvallisuuden pitäisi ministerin mukaan näkyä sisäisen turvallisuuden ohjelmissa, rahoituksessa sekä tahto- ja tavoitetiloissa.

Tasoristeysten turvallisuus on parantunut, mutta ei tarpeeksi nopeasti.

- Tasoristeysten poistamisen lisäksi turvallisuutta voi parantaa teknologialla, esimerkiksi varoituslaitteilla. Tarkastelussa on myös se, miten paikannuksen avulla voisi välittää tilannetietoa junille ja ajoneuvoille, Berner sanoo.

STT
http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201710262200489127_u0.shtml
 
Back
Top