Puukot, veitset ja muut teräaseet

Höh, eihän tuommoisia kysytä van asetetaan rouvan tapahtuneen faktan eteen. Tuskin se nyt panee eropaperit vetämään tahkon takia.

On helpompi saada anteeksi kuin saada lupa....toimii monessakin asiassa... :D
 
Siskonpoika on viittä vaille seppämaisteri, ja takoi enolleen synttärilahjaksi pari viikinki- keskiaikakirvestä. Hienoja vehkeitä, laminoidulla terällä ja kaikkea. Aseina nuo toimivat hienosti, kaarevat ja ohuet terät leikkaavat lähes miekan lailla, mutta puuhommissa ovat juurikin noista syistä aivan onnettomia. No, aseet ja työkalut ne oli erikseen keskiajallakin.

20190805_091528.jpg
 
Tuli ostettua käytetty Billnäs 1134, jossa alkuperäisenä värinä on VIOLETTI:unsure:

Onko kukaan muu kohdannut vastaavaa? Yleensähän Billnäsit ovat mustia, punaisia, sinisiä tai lopuksi Fiskarsin oransseja, mutta että violetti...
1565465695443.png
 
Mistähän löytyisi varsi, kun vanha billnäs tarvisi varttaa uusiksi? Kaupoissa kun on erikokoiselle kirveensilmälle varsia
 
Omat teräkalut ovat niitä tavallisia, eli Peltonen, Marttiini, Spyderco. Viimeisin villitys onkin erikoisempi, eli OTF-automaatit. Laillisia monessa maassa, käytännöllisyys vähän kyseenalainen, mutta hauskuus rajatonta.

automesser.jpg
 
Tuli ostettua käytetty Billnäs 1134, jossa alkuperäisenä värinä on VIOLETTI:unsure:

Onko kukaan muu kohdannut vastaavaa? Yleensähän Billnäsit ovat mustia, punaisia, sinisiä tai lopuksi Fiskarsin oransseja, mutta että violetti...
Katso liite: 31941
Erikoinen on väri..tuollaiseen en ole törmännyt vaikka mulla kaikenlaisia teriä varastossa on paljon,tulee kunnostettua sillointällöin iltapuhteiksi kirvehiä.
 
Veistokirveenä mulla on Kellokoskelainen,muut saa mennä tuota en hävitä,se on hyvä!! Ukin vanha piilukirves myös tallessa,hirsityöt taittui häneltä,muutakin hirsityökalua löytyy..
 
Tässä mun paras teräinen puukko,Kustaa Lammi terän tekijä,salmiakki teräinen,Lammin kuoltua näitä hänen teriä kuulema myytiin ja niistä kasattiin puukkoja eri henkilöiden toimesta,näin kertoi mulle Puukko seuran mies,tämä on mulla aina vyöllä ja päivittäin tulee veisteltyä,hioin lakan pois ja nyt kahva on öljytty,en pidä lakatusta puukahvasta,tuppaa luiskahtamaan verisenä,käsittämättömän kestävä terä ja hyvä teräkulma ottaa nättiä leveääkin lastua,puukkoja mulla on useita,kaikki vanhoja Suomalaisia,Peltosen sissipuukko on ainoa nyky puukko.
 

Liitteet

  • IMG_20190306_172827.jpg
    IMG_20190306_172827.jpg
    244.8 KB · Luettu: 29
Casen perhe on tälläinen puukko perhe,pojalla roikkuu vyöllä puukko aina kotosalla ollessa,hänellä Peltosen sissipuukko,Jätkänvuolu sekä SA-puukko 30 luvun lopulta,neidillä myös Peltosen Sissi sekä Lapissa tehty lyhyt teräinen,rouvalla vanhempi lyhyt teräinen Roselli,meillä nämä keklut on jokapäiväisiä käyttökapineita siinä kun haarukka ja lusikka,niinkuin ennenvanhaan,kovin on nykyihminen vieraantunut pukosta..
 
Justin kun on puukko mies niin partakin ajetaan veitsellä :) Tässä kalusto,keskimmäinen on uustuotanto Solingen,oikealla Elanto merkille tehty vanha Solingen,vasemmalla C.W.Dahlgren,vanha Eskilstunalainen,ja kyllä,teroitan veitset itse,3000/8000 kivellä ja viimeistely nahkastropilla,valmisvaahtoa en käytä vaan vaahdotan mäyränkarva sudilla partasaippuaa.
 

Liitteet

  • IMG_20191212_191606.jpg
    IMG_20191212_191606.jpg
    452.1 KB · Luettu: 21
Meillä tarvitaan, kyllä nyt puukkoa pitää osata käyttää. Lounaspaikkaan kun menee, joka toisella on jonkunnäköinen tuppiroska roikkumassa (y) . Kuplissa eläjät on erikseen:p
 
No juu,harvalla maaseudun miehelläkään enää puukkoa näkee vyöllä,mulle tuo puukko on niinkuin älypuhelin nykyihmiselle,ilman ei vaan voi olla,vähän kuin olisi alasti jonsei puukko ole vyöllä:)ja mulla ei ole muuten älypuhelinta;)
 
Mulla on projekti jonka puitteissa olen nytkin Kanukeissa. Puukkoihin liittyen hommasin pari suomalaista puukkoa lahjoiksi tärkeimmille stakeholdereille, toivottavasti maistuu. Meinasin lähtee toista viemään yhelle alkuperäiskansataustaiselle kaverille.
Nää pohjoisamerikan puukot on pääsääntöisesti melkosta suluppua, tosin löytyy niitä ihan toimivankin oloisia mitkä maksaa maltahia. Tupet/kotelot on ehkä vielä karmasevampia ko ite puukot ja teränhän voi ite fiksata kulmiltaan ym..
 
Paras tuliainen Suomesta!!! Norjalaiselle kaverille annoin lahjaksi kans Suomalaista rautaa nahkatupessa.pistelehän Kyrätulli kuvia niistä jenkkilän kapineista.
 
Meen sunnuntaina Bass Pro shoppiin 60 kilometrin päähän, otan ja laitan. Lisäksi tosta vähän matkan päästä löyty army surplus kioski missä on jotain keräilykeklua ainakin kotisivujen mukaan.

Oli yhteistyökumppani aika mielissään lahjasta...

Bass pro shopissa vituttaa vaan käydä kun näkee sen mistä jää taas Härmässä paitsi tai joutuu ainakin maksamaan perkuleesti enämpi, eli aseet. Kimberin 45:ia alle tuhannella kanukilla...
 
Back
Top