Puukot, veitset ja muut teräaseet

Kohta lähdetään mökille,siellä on kaikki tekeleet,otan joistakin kuvia sitten.Myytyä tullut ja lahjaksi annettu kruusailummat mallit,mutta on niitä itsellekin jäänyt jokunen varsinkin alkupään tuotannosta(joita ei oikein ilkeä edes esitellä muille mutta hyvä itse katsella niitä miten koko,muotoilu ja työn jälki kehittynyt pikku hiljaa:)).
 
Kohta lähdetään mökille,siellä on kaikki tekeleet,otan joistakin kuvia sitten.Myytyä tullut ja lahjaksi annettu kruusailummat mallit,mutta on niitä itsellekin jäänyt jokunen varsinkin alkupään tuotannosta(joita ei oikein ilkeä edes esitellä muille mutta hyvä itse katsella niitä miten koko,muotoilu ja työn jälki kehittynyt pikku hiljaa:)).
Teetkö terät itse?
 
Itse olen tylsä ihminen ja hoidan kaikki karkaisut Sten Oy:n karkaisimossa Muuramessa ;)
 
Me ei olla vielä päästy massatuotantoon.. ;)
Noo, ei me siellä teriä karkaista, vaikka hyvin onnistuisikin. Jos vain joskus pääset tutustumaan niin suosittelen. Avaa ihmeesti silmiä lämpökäsittelyn maailmaan.
 
Tämä puukko(kuvat 2&3) on roikkunut minulla vyöllä vuosikausia.Tuppi on itse pajunparkilla parkittua hirvennahkaa ja pellavaöljyllä kyllästetty.Tässä oli tarkoituksena tehdä itselle käyttöpuukko.Tuohikahva on oma suosikki.Pienempi puukko(kuva 3) taas kalan perkaamiseen.Ja sitten yksi pienempi (kuva 1)veitsi lisäyksenä,tuppi jäänyt vielä paperille.Jossakin minulla olisi kuvia käsi- ja taideteollisessa koulussa tehtyjen puukkojenkin kuvia,ei nyt vain löydä niitä.HPIM4152.JPGHPIM4130.JPGHPIM4133.JPGHPIM4136.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Mistä teet terät?
Onko jokin suosikki seos?
Viikateteräs nimellä ainakin Kajaanin käyttöraudasta saa 6x25mm lattaa,hiiltä on ehkä 0,8%,oikein hyvä taottava ja helppo karkaistava,minun suosikki.Toinen on hopeateräs nimellä myytävä seostetumpi materiaali,hiiltä taisi olla 1,1%,sitkaampi taottava,moni ammatti seppä käyttää tätä.Esim. auton kierrejousistakin saa ihan kelpo teriä kunhan päästölämpö on matala.
 
Viikateteräs nimellä ainakin Kajaanin käyttöraudasta saa 6x25mm lattaa,hiiltä on ehkä 0,8%,oikein hyvä taottava ja helppo karkaistava,minun suosikki.Toinen on hopeateräs nimellä myytävä seostetumpi materiaali,hiiltä taisi olla 1,1%,sitkaampi taottava,moni ammatti seppä käyttää tätä.Esim. auton kierrejousistakin saa ihan kelpo teriä kunhan päästölämpö on matala.
Kaveri toi pajapihtejä lainaan tänään ja näytti omaa kääntöveistään, jossa oli VW:n logo ;)
Kuplan vääntösauvojen lattoja..

Tuota hopeaterästä eli Böhlerin 510 ja 80CrV2 meinasin kokeilla
 
Kaveri toi pajapihtejä lainaan tänään ja näytti omaa kääntöveistään, jossa oli VW:n logo ;)
Kuplan vääntösauvojen lattoja..

Tuota hopeaterästä eli Böhlerin 510 ja 80CrV2 meinasin kokeilla
Böhlerin 510 on hyvää materiaalia.
 
Heh,löytyi käsi ja taideteollisen koulun portfolioni,kuvat siitä,tässä näkyy oman mallin muoto vaikka kuva muuten on päässyt haalistumaan.Tämä puukko meni veljelle lahjaksi.Nyt on mennyt monta vuotta ettei ole syntynyt yhtään puukkoa,sitä hommaa tuli välillä niin paljon että alkoi jo röyhtäyttämään.Nyt tuntuisi että kunhan ilmat vähän lämpiää voisi laittaa tulet pitkästä aikaa ahjoon.Tässä toisessa puukossa damaskus kyhäelmä terä..niitä ensimmäisiä kokeiluja. :)HPIM4223.JPGHPIM4225.JPG
 

Testissä: Terävä Skrama 200 -eräveitsi

Varustelekan Terävä Skrama -eräveitsi nauttii varsinkin Pohjois-Amerikan bushcraft-ympyröissä kovaa suosiota.
Nyt markkinoille on tullut pykälää pienempi, joka kulkee terän pituuden mukaan nimellä Terävä Skrama 200.
Uuden lanseerauksen myötä vanha alkuperäinen Skrama tunnetaan jatkossa nimellä Terävä Skrama 240.

Miten nämä hiiliteräksiset sisarukset sitten vertautuvat keskenään?
Alkuperäinen Skrama 240 on uutta tulokasta kokonaisuudessaan 8 senttiä pidempi, puolet pituuserosta on kahvassa ja toinen puoli terässä.
Isompi Skrama on hieman yli puolikiloinen (520g) ja tuore kaksisatanen on edeltäjäänsä 150 grammaa kevyempi.

Skrama on tarkoitettu metsäretkien yleismies jantuseksi, jolla pilkkoo polttopuut nuotioon, veistelee kiilat tarpille ja vuolee vielä nätit kiehiset sytytyshommiin.
Skrama 200:n terän juuresta viiden sentin matka on teroitettu loivemmalla kulmalla, joka tekee vuolemisesta mielekkäämpää, kun taas lopputerä sopii paremmin hakkaamista varten.
Kokoerosta huolimatta molempien veitsien vuolutuntuma on yllättävän samanlainen.
Gepetto-tason koriste-esineitä näillä kummallakaan ei ainakaan allekirjoittaneen taidoilla vuolla, mutta kaikki vähän karkeampi vuolutyö luonnistuu.
Mukavana lisäbonuksena terän hamarasta löytyy viisteet, jotka helpottavat eräveitsen käyttämistä yhdessä tuluspuikkojen kanssa.

Vähemmän vipuvartta

Alkuperäisen Skraman yksi nerokkaimmista ominaisuuksista on noin puolentoista käden pituinen kahvaosa, jonka pituus toimi hyvänä vipuvartena antaen lyönteihin rutkasti lisää voimaa.
Juuri hakkaamispuolesta löytyvät Skrama 240:n ja Skrama 200:n erot. Pienemmällä tulokkaallakin hakkaa läpi ranteenpaksuisista puista, mutta yhtä vaivattomasti se ei käy kuin originaalilla Skramalla.

Mitään esteettisiä uudistuksia pienempään eräveitseen ei ole tehty, vaan se on rujoudessaan täysin samankaltainen kuin 240.
Kahva istuu pienemmässäkin versiossa mallikkaasti käteen ja tuntuma veitseen pysyy hyvänä.
Skraman voi ostaa nahkatupella tai ilman. Itse tuppi on parkittua naudannahkaa ja visuaalisesti pelkistetty.
Tämän kokoluokan veitseen nepparivarmistus on hyvä lisä.

Rujosta äijäimagostaan huolimatta Skrama 200 tuntuisi inttikäyttöön ehkä hivenen liian jykevältä työkalulta, ainakin jatkuvasti vyöllä roikutettavaksi.
Toki jos entuudestaan kuuluu leukujen koulukuntaan, niin siinä tapauksessa Skrama 200:kin sopinee keikkumaan vyötärölle.

Sen sijaan esimerkiksi parin päivän mittaiselle eräretkelle kaksisatasen voisi hyvin ottaa mukaan ainoaksi teräesineeksi ja sen avulla suoriutuisi hyvin kaikista tarvittavista puuaskareista.


Lopputuomio

Entä jos pitäisi tehdä valinta kahden Skraman väliltä?
Painoeroa näissä on, mutta ei niin paljoa, että se kallistaisi valintaa suuntaan tai toiseen.
Vuolemisominaisuudet ovat molemmissa hyvin samankaltaiset.
Valinnan alkuperäisen Skraman suuntaan tekisi veitsien hakkaamisominaisuudet, jotka 240-mallissa ovat pidemmän kahvan ja terän ansiosta pykälää paremmat.
Soivia pelejä nämä ovat silti molemmat.


Tekniset tiedot

Terävä Skrama 200 -eräveitsi
Paino: 370 grammaa, kokonaispituus 35cm, terän pituus 20cm
Teräs: Hiili-puukkoteräs 80CrV2, kovuus 59 HRC.
Valmistettu Suomessa


Terävä Skrama 240 -eräveitsi

Paino: 520 grammaa, kokonaispituus 43cm, terän pituus 24cm
Teräs: Hiili-puukkoteräs 80CrV2, kovuus 59 HRC.
Valmistettu Suomessa


Skrama200.jpg

Skrama200II.jpg

Skrama200III.jpg
 
Back
Top