PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ja ei se tien katkaisukaan ole läpihuutojuttu.
Katso liite: 44656
Katso liite: 44657

Tienkatkaisu eli liikenteen pysäyttäminen on nimenomaan läpihuutojuttu. Tuon linkin juttu taas koskee tilapäistä liikennejärjestelyä, jolla tarkoitetaan liikennemerkkien ja muiden liikenteenohjauslaitteiden tilapäistä asettamista (kuten linkin tekstissä lukee).

Sotilas voi ohjata liikennettä sotaharjoituksen aikana

65 §

Liikenteenohjaaja​


Poliisi ja pelastusviranomainen ohjaavat liikennettä liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden varmistamiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Lautta-aluksella tieliikennettä ohjaa aluksen päällikkö sekä lossilla ja railolossilla lossinkuljettaja. Puolustusvoimien harjoitusten aikana liikennettä ohjaa sotilas. Rajavartiomies toimii liikenteenohjaajana rajavartiolaissa (578/2005) säädetyissä tehtävissä ja tullimies tullilaissa (304/2016) säädetyissä tehtävissä.
 
Tienkatkaisu eli liikenteen pysäyttäminen on nimenomaan läpihuutojuttu. Tuon linkin juttu taas koskee tilapäistä liikennejärjestelyä, jolla tarkoitetaan liikennemerkkien ja muiden liikenteenohjauslaitteiden tilapäistä asettamista (kuten linkin tekstissä lukee).

Sotilas voi ohjata liikennettä sotaharjoituksen aikana

65 §

Liikenteenohjaaja​


Poliisi ja pelastusviranomainen ohjaavat liikennettä liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden varmistamiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Lautta-aluksella tieliikennettä ohjaa aluksen päällikkö sekä lossilla ja railolossilla lossinkuljettaja. Puolustusvoimien harjoitusten aikana liikennettä ohjaa sotilas. Rajavartiomies toimii liikenteenohjaajana rajavartiolaissa (578/2005) säädetyissä tehtävissä ja tullimies tullilaissa (304/2016) säädetyissä tehtävissä.
Just jotain tuollaista tarkoitin! Meillä oli komppanianpäällikkönä Kaartin JK:ssa kapt. Ahti Kurvinen, joka on nykyään Eduskunnan turvallisuusasiantuntija tjms.
Eli tämä:


Joka oli ihan 100% uraohjus jo silloin, eikä ikinä olisi ottanut mitään riskejä jollein olisi oma selustansa ollut turvattuna. Rankaisi allekirjoittanutta komppanian edessä poistumiskiellolla ja muilla jutuilla, koska lähinnä tiesi mitä teki, ainakin huomattavasti paremmin kuin minä.
 
Ruotsinkielinen YLE on live-blogannut oikeudenkäynnistä, tässä mielestäni tärkeä kohta.

kl. 14:01: Vittnet är kaptenlöjtnant vid Nylands brigad, chef för transporterna. Leder chaufförskurserna och körproven. Redogör här för hur man ska köra i kolonn - direktöversatt: motormarsch? kl. 14:04: Frågan försvarsadvokaten vill ha svar på är hur ofta en beväringschaufför på eget bevåg sänder ut någon för att kontrollera sikten. - Det har aldrig hänt och det skulle inte bli speciellt smidigt om tio bilar gjorde det under kolonnkörningen, svarar vittnet.
kl. 14:08: Är åklagarens krav realistiska om att sända ut en egen utkik mm? Nej, om något krävs av beväringarna så utbildar vi dem i det, svarar vittnet. Kan/ska man öppna fönstret eller dörren för att eventuellt höra varningssignaler. Åtminstone inte dörren, det blir farligt. Vi har inte heller krävt att man öppnar fönstret, men man får göra det. Med tio chaufförer kan man inte ha tio olika beslut om hur man ska göra.
Den här chauffören har inte brutit mot våra normer. I diskussionerna chaufförer emellan har vi varit överens om att ungefär så där skulle vi alla ha gjort, svarar vittnet. kl. 14:11: Har ni bekantat er med vägtrafiklagens krav om särskild uppmärksamhet och försiktighet, frågar åklagaren. -Jo, senast idag, svarar vittnet. Han skulle ha gjort och kört ungefär som den åtalade.
kl. 14:18: Det är trafiksystemets fel, det är inte förarens fel, om man inte ser, svarar vittnet. Åklagaren väcker diskussion om hur många timmar undervisning som ingår i körutbildningen. Lastbilsutbildningen är en mycket kort tid av hela körkortsutbildningen.
Chauffören har ansvaret, säger vittnet. Men det finns flera korsningar där man svårligen eller omöjligt kan se allt. Ska man köra bara, frågar åklagaren. Ja, det går inte att backa heller. Man gör det bästa man kan av en dålig situation. Det här lär vi också eleverna, svarar vittnet.
 
.
 
Aluesyyttäjä Marianna Semin mukaan kuljettajan olisi pitänyt ymmärtää, että kuorma-auton ohjaamosta ei pysty näkemään oikealta mahdollisesti lähestyvää junaa. Siksi kuljettajan olisi pitänyt pyytää jotakuta toista ohjaamossa olevaa katsomaan, ettei juna ole tulossa, tai menemään ulos ohjaamaan ylitystä, syyttäjä sanoo.

Hovioikeudessa kuultiin Uudenmaan prikaatissa ajo-oikeuksiin liittyvästä kurssituksesta vastaavaa kapteeniluutnantti Peter Fredrikssonia, joka kertoi, ettei tällaisesta ollut annettu ohjeistusta varussotilaalle.

–  Jos Puolustusvoimissa vaaditaan jotain käytäntöä, kyllä se koulutetaan. Miten voidaan olettaa, että joku tietää tehdä tietyllä tavalla, jos siitä ei ole sanottu mitään, Fredriksson sanoi.



–  Vastuu on kuskilla, mutta jos hän tekee kaikkensa, se ei poista sitä, että tässä maassa on risteyksiä, joissa näkyvyys on huono ja joista on silti ajettava, Fredriksson sanoi.

Asiassa on riidatonta, että turmaristeys oli todettu vaaralliseksi. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) totesi raportissaan, että tasoristeys oli jopa erityisen vaarallinen radan ja tien kulman sekä varoituslaitteiden puuttumisen vuoksi. Lisäksi kuorma-auton ohjaamosta oli vaikea nähdä takaviistosta lähestyvää junaa.

Myös ajo-olosuhteet olivat tapahtuma-aikaan haasteelliset. Onnettomuus sattui aamuhämärässä ja satoi räntää.


Näissä tapauksissa olisi erittäin tärkeää että syyttäjinä toimisivat vain sellaiset ihmiset jotka ovat käyneet intin, niin olisi edes jonkinlainen käsitys toimintaympäristöstä. Sillä on ja tässäkin tapauksessa oli oma merkityksensä.
 
Viimeksi muokattu:
Sen kun tietäs että nukkuko hantin paikalla matkustanut vai oliko oman arvonsa tietävä alikki/kokelas joka tietää kaiken kaikesta....
 
"Kun kuulin radiosta syytteen nostamisesta varusmieskuljettajaa vastaan, olin todella raivoissani.
Voi olla, että tämä tarkoittaa jutun uutta tutkimista ja syyllisten löytämista, mutta kyllä tuo kuljettajan syyttäminen on melko kohtuutonta. Onhan hän toki viime kädessä vastuussa, mutta millaisissa olosuhteissa? Kaiken lisäksi, hänellä on melkoinen taakka lopun elämäänsä, joka tapauksessa.
Kokemukseni mukaan Pv:n convoissa käytetään vaarallisissa risteyksissä tiedustelijoita.
Miksi näin ei ollut? Keli oli huono, siis näkyvyys. Mukana oli käsittääkseni henkilökunnan ajoneuvo, oliko pysyväisohjeet vai ohjeistettiinko lähteissä mitenkään? Rataliikenneväki on sanonut, että 120 km/t on aivan liikaa sillä paikalla, pitäisi olla max. 80. En kannata jälkiviisastelua, jälkiviisautta kuitenkin.
Onnettomuudet johtuvat usein tai melkeimpä aina, monesta tekijästä ja silloin napsahtaa.
Kohtuullisuutta kuljettajalle, hänen syyttäjillään ei ole realistisia kokemuksia sotaharjoituksista tai sotaväen hierarkiasta. Eri asia on jos hän on esim. rikkonut juuri annettuja määräyksiä, siksi kai oikeudenkäynti on paikallaan.
Summana voitaisiin sanoa: En sanonut yhtään mitään"

^Lainasin omaa kirjoitusta, joka oli muistaakseni ensimmäinen kirjoitukseni MP-foorumille (3/19).

Olen sitä mieltä edelleen, että jos ei kuljettaja ole rikkonut juuri erityisesti hänelle annettuja ohjeita, on syyllisiä haettava koulutuksesta, harjoituksen johdosta, harjoituksen-ja kuljetuksen suunnittelusta, tien ja rautatien ylläpitäjistä, mukana olleista kouluttajista, jotka käsittääkseni ovat ajaneet onnettomuusauton perässä.
Vasta tämän jälkeen on tämän pojan vuoro ja hänenkin pitää syyttää koiranpentua, joka on lomilla valvottanut häntä ja huomiointi on siitä syystä kärsinyt. Tämä, koska paska valuu alaspäin.
Tasoristeysonnettomuuksissa on aina käytetty tarmo ja voimavarat syyllisen löytämiseen ja näitä mahdottomia risteyksiä aina vaan on jäljellä.
Jos kaveri tuomitaan, varusmiesten kannattaa jättää nycklat kaappiin ja värvätyt ajamaan, prkl.
 
Ruotsinkielinen YLE on live-blogannut oikeudenkäynnistä, tässä mielestäni tärkeä kohta.
klo 14:01: Todistaja on kapteeniluutnantti Uudenmaan prikaatissa, kuljetuspäällikkö. Johtaa kuljettajakursseja ja ajokokeita. Kuvaile tässä kuinka ajaa sarakkeessa - suoraan käännettynä: moottorimarssi? klo 14:04: Kysymys, johon puolustaja haluaa vastauksen, on se, kuinka usein varusmies kuljettaja lähettää omasta aloitteestaan jonkun ulos tarkastamaan näkymää. - Sitä ei ole koskaan tapahtunut eikä olisi erityisen sujuvaa, jos kymmenen autoa tekisi sen kolonnin ajon aikana, todistaja vastaa.

klo 14:08: Ovatko syyttäjän vaatimukset realistisia lähettämään oma näköalansa jne.? Ei, jos varusmiehiltä vaaditaan jotain, koulutamme heidät siihen, todistaja vastaa. Voiko / pitäisikö sinun avata ikkuna tai ovi kuullaaksesi varoitusmerkkejä. Ainakin ei ovea, se on vaarallista. Emme myöskään ole vaatineet, että avaat ikkunan, mutta sinun on tehtävä se. Kymmenen kuljettajan avulla et voi tehdä kymmenen erilaista päätöstä.

Tämä kuljettaja ei ole rikkonut standardeja. Kuljettajien välisissä keskusteluissa olemme sopineet, että meidän kaikkien olisi pitänyt tehdä jotain sellaista, todistaja vastaa. klo 14:11: Oletko tutustunut tieliikennelain erityistä huomiota ja varovaisuutta koskeviin vaatimuksiin, syyttäjä kysyy. - Kyllä, todistaja vastaa viimeistään tänään. Hän olisi tehnyt ja ajautunut samoin kuin syytetty.

klo 14:18: Se on liikennejärjestelmän vika, ei kuljettajan vika, jos et näe, todistaja vastaa. Syyttäjä herättää keskustelun siitä, kuinka monta tuntia opetusta sisältyy ajokoulutukseen. Kuorma-autokoulutus on hyvin lyhyt aika koko ajokorttikoulutuksesta.

Kuljettaja on vastuussa, todistaja sanoo. Mutta on olemassa useita risteyksiä, joissa on vaikea tai mahdotonta nähdä kaikkea. Pitäisikö sinun vain ajaa, syyttäjä kysyy. Kyllä, kumpaakaan ei ole mahdollista. Teet parhaasi pahassa tilanteessa. Opetamme tämän myös opiskelijoille, todistaja vastaa.
 
Rankaisi allekirjoittanutta komppanian edessä poistumiskiellolla ja muilla jutuilla, koska lähinnä tiesi mitä teki, ainakin huomattavasti paremmin kuin minä.

There's nothing like a public humiliation! Soisi tuon käytännön leviävän myös siviilimaailman oikeudenkäyttöön :D.

(sori, enklantini kielioppi saattaa olla huonoa, inspiraatiolähteeni oli tuo: )
...
 
There's nothing like a public humiliation! Soisi tuon käytännön leviävän myös siviilimaailman oikeudenkäyttöön :D.

(sori, enklantini kielioppi saattaa olla huonoa, inspiraatiolähteeni oli tuo: )
...
Hahah! Noh, kaipa sitä näillä aamuilla voi jo nauraa tolle jutulle, mutta jos joukkueessa kiusataan, pakotetaan muut lankkaamaan kengät, myydään hasista ja piriä, peritään velkoja ja kukaan skappari ei tee asialle mitään koska kaartilaiset ovat kotiutumassa 5 viikon pästä... olin esitutkinnassa 4 päivää Kaartiin saapumiseen jälkeen. Koska eihän tollasta voi katella.
Mutta olet oikeassa, toi julkinen nöyryytys uudelle koksulle koko komppanian edessä on aika tehokas keino, ja aikaansai suunnatonta vitutusta ei ainoastaan meikäläisessä, vaan erityisesti koko komppanian alikersanteissa, jotka tiesivät Kaartin epäkohdista jo aikaisemmin. Oli moraalille huono veto Kurviselta, omaa taistelumoraaliani tuo episodi vain korotti, oli suomalais-latinalaisittain meinaan vitutus olevus tapissaan siitä lähtien :) .
 
Hahah! Noh, kaipa sitä näillä aamuilla voi jo nauraa tolle jutulle, mutta jos joukkueessa kiusataan, pakotetaan muut lankkaamaan kengät, myydään hasista ja piriä, peritään velkoja ja kukaan skappari ei tee asialle mitään koska kaartilaiset ovat kotiutumassa 5 viikon pästä... olin esitutkinnassa 4 päivää Kaartiin saapumiseen jälkeen. Koska eihän tollasta voi katella.
Mutta olet oikeassa, toi julkinen nöyryytys uudelle koksulle koko komppanian edessä on aika tehokas keino, ja aikaansai suunnatonta vitutusta ei ainoastaan meikäläisessä, vaan erityisesti koko komppanian alikersanteissa, jotka tiesivät Kaartin epäkohdista jo aikaisemmin. Oli moraalille huono veto Kurviselta, omaa taistelumoraaliani tuo episodi vain korotti, oli suomalais-latinalaisittain meinaan vitutus olevus tapissaan siitä lähtien :) .

Ymmärtänet toki, että heitin ton vastaukseni pelkällä läpällä tietämättä taustoja.
 
Jos vielä lopetan siihen että rukissa noita juttuja ei tietenkään ollut, ja menin sinne panssariprikaatista, jossa oli jäätävä kuri johtuen raskaista ja super-raskaista ajoneuvoista joista ei nähnyt paskaakaan ulos... Santahaminassa ongelma on että sieltä on yksi tie ulos Hevossalmen sillan yli, ja noi kusipäät ilmoitteli että veljensä ja frendinsä ovat siell venaamassa jos joku puhuu.

Vaadittiin siis suoraa toimintaa Viherin mieheltä :) .
 
Hahah! Noh, kaipa sitä näillä aamuilla voi jo nauraa tolle jutulle, mutta jos joukkueessa kiusataan, pakotetaan muut lankkaamaan kengät, myydään hasista ja piriä, peritään velkoja ja kukaan skappari ei tee asialle mitään koska kaartilaiset ovat kotiutumassa 5 viikon pästä... olin esitutkinnassa 4 päivää Kaartiin saapumiseen jälkeen. Koska eihän tollasta voi katella.
Mutta olet oikeassa, toi julkinen nöyryytys uudelle koksulle koko komppanian edessä on aika tehokas keino, ja aikaansai suunnatonta vitutusta ei ainoastaan meikäläisessä, vaan erityisesti koko komppanian alikersanteissa, jotka tiesivät Kaartin epäkohdista jo aikaisemmin. Oli moraalille huono veto Kurviselta, omaa taistelumoraaliani tuo episodi vain korotti, oli suomalais-latinalaisittain meinaan vitutus olevus tapissaan siitä lähtien :) .
No ainakin tuollainen julkinen nöyryytys omien alaisten edessä on kyllä ihan kaikkien oppien vastaista toimintaa.
Ai se meno oli tuollaista noihin aikoihin pääkaupunkiseudun huumepataljoonassa kuten Kaartia meidän skapparit kutsuivat. Oli ilmeisestikin itselleeni hyvä ratkaisu jäädä pspr:ään eikä siirtyä Kaartiin aukin jäleen kuten alkuperäinen idea oli. Jotenkin hämäläisten kanssa synkkasi paremmin kuin Hesalaisten..
 
No ainakin tuollainen julkinen nöyryytys omien alaisten edessä on kyllä ihan kaikkien oppien vastaista toimintaa.
Ai se meno oli tuollaista noihin aikoihin pääkaupunkiseudun huumepataljoonassa kuten Kaartia meidän skapparit kutsuivat. Oli ilmeisestikin itselleeni hyvä ratkaisu jäädä pspr:ään eikä siirtyä Kaartiin aukin jäleen kuten alkuperäinen idea oli. Jotenkin hämäläisten kanssa synkkasi paremmin kuin Hesalaisten..
Eipä tuo mitään haitannut edes silloin... mutta siis teikäläinenkin oli Parolassa, asiaa! Noh, tää meitsin homma oli keväällä 1994 joten siitä on jo ihan pirusti aikaa... mutta silloin piti tehdä tiettyjä toimenpiteitä, koska oikein toimiminen on joskus tärkeämpää kuin oikeassa oleminen, viranomaisen mukaan :cool: .

Mutta ne oli molemmat täysiä kiusaajia ja paskiaisia, siitä ei ollut epäselvyyttä!

ps. Suomen paras sode johon pääsee puhumalla suomea ja kävelemällä STUG3 Gustavin ohitse (ykkösvaunu!) on Parolannummella... kandee mennä tsekkaa
 
Eipä tuo mitään haitannut edes silloin... mutta siis teikäläinenkin oli Parolassa, asiaa! Noh, tää meitsin homma oli keväällä 1994 joten siitä on jo ihan pirusti aikaa... mutta silloin piti tehdä tiettyjä toimenpiteitä, koska oikein toimiminen on joskus tärkeämpää kuin oikeassa oleminen, viranomaisen mukaan :cool: .

Mutta ne oli molemmat täysiä kiusaajia ja paskiaisia, siitä ei ollut epäselvyyttä!

ps. Suomen paras sode johon pääsee puhumalla suomea ja kävelemällä STUG3 Gustavin ohitse (ykkösvaunu!) on Parolannummella... kandee mennä tsekkaa
Joo, näitä Sun juttuja tulkinneena oon tullut siihen tulokseen että jotain yhteistä kokemuspohjaa meillä taitaa olla; itsellä oma sotilasura alkoi Parolassa keväällä -94. Alokkaaksi 1.Vaunukomppaniaan ja siitä Aukin kautta Jääkärikomppaniaan. Ei ole Parolasta mitään pahaa sanottavaa sinänsä.
 
Joo, näitä Sun juttuja tulkinneena oon tullut siihen tulokseen että jotain yhteistä kokemuspohjaa meillä taitaa olla; itsellä oma sotilasura alkoi Parolassa keväällä -94. Alokkaaksi 1.Vaunukomppaniaan ja siitä Aukin kautta Jääkärikomppaniaan. Ei ole Parolasta mitään pahaa sanottavaa sinänsä.
Erittäin asiallinen henkilöhistoria asepalveluksen osalta :) .
 
Back
Top