PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Meri- ja ilmavaivat ovat kokoaan useammin otsikoissa kun jotain ikävää uutisoitavaa ilmenee. Mistä johtuu?
Vesi on tietysti aina yksi elementti, jos onnettomuuksista on kyse.

Joskus on huonoa tuuria. Santahaminan Nato-reserviläinen kuoli Merivoimien harjoituksessa. Hän oli 78-vuotias hollantilainen. Vanhus oli kompuroimassa Helsinki-simun ylätasanteilla kolmen metrin korkeudessa. Onnistui kompastumaan, ottamaan jonkinlaisen spurtin ja kippaamaan vielä kaiteesta yli.
 
Tuossa pipe-tapauksessa ihmetyttää, eikö todella pintapelastajalla ole juuri tälläisiä hätätapauksia varten pelastusliiviä / varakelluketta?
Ja jos puvun venttiili viallinen/ pukuun tulee vettä, sen kyllä huomaa +2 asteisessa vedessä heti. Miksi kuitenkin jatkaa harjoitusta? Voi voi..
Rannalta helppo huudella jälkikäteen, mutta näistä pitää ottaa oppia.
 
Tuossa pipe-tapauksessa ihmetyttää, eikö todella pintapelastajalla ole juuri tälläisiä hätätapauksia varten pelastusliiviä / varakelluketta?
Ja jos puvun venttiili viallinen/ pukuun tulee vettä, sen kyllä huomaa +2 asteisessa vedessä heti. Miksi kuitenkin jatkaa harjoitusta? Voi voi..
Rannalta helppo huudella jälkikäteen, mutta näistä pitää ottaa oppia.

Siellähän se raportissa lukee: "Pintapelastajalle huudettiin, että hän laukaisisi pelastusliivit lisäkelluttavuuden tuottamiseksi. Hän ei kuitenkaan joko kuullut huutoja tai saanut laukaistua liivejä."

Itsellä herää kyllä myös tiettyjä kysymyksiä tuosta Merivoimien pintapelastajan kurssista joka oli kuitenkin tällä hukkuneella suoritettuna.
 
Mulla pistää silmään se miten usein näissä jutuissa esiintyy Merivoimat. Onkohan se palvelusturvallisuuskulttuuri ihan kohdallaan?

Onnettomuustutkintakeskus totetaa seuraavaa:

"Poikkeusoloja palvelevan toimintakulttuurin kääntöpuolena on, että sisäistetty vaatimus suoriutua tehtävästä muodostuu toimintaa ohjaavaksi
normiksi. Turvallisuudenhallinnan näkökulmasta tämä vaikuttaa esimerkiksi siihen, kyseenalaistetaanko annettua tehtävää tai toimintaolosuhteita, millä kriteerein toiminnan keskeyttämistä pidetään mahdollisena, ja tunnistetaanko riittämätön toimintakyky tai inhimillisten virheiden mahdollisuus."

Ja on antanut tässä kuussa seuraavan suosituksen merivoimia tutkittuaan:

"Puolustusvoimat laatii aikataulutetun toimenpidesuunnitelman sellaisen toimintakulttuurin edistämiseksi, joka kannustaa avoimeen vuoropuheluun ja kriittiseen ajatteluun ilman syyllistämistä."
 
Siellähän se raportissa lukee: "Pintapelastajalle huudettiin, että hän laukaisisi pelastusliivit lisäkelluttavuuden tuottamiseksi. Hän ei kuitenkaan joko kuullut huutoja tai saanut laukaistua liivejä."

Itsellä herää kyllä myös tiettyjä kysymyksiä tuosta Merivoimien pintapelastajan kurssista joka oli kuitenkin tällä hukkuneella suoritettuna.
Ok. My bäd.
Olin vaan hyysärin jutun varassa.
 
Siellähän se raportissa lukee: "Pintapelastajalle huudettiin, että hän laukaisisi pelastusliivit lisäkelluttavuuden tuottamiseksi. Hän ei kuitenkaan joko kuullut huutoja tai saanut laukaistua liivejä."

Itsellä herää kyllä myös tiettyjä kysymyksiä tuosta Merivoimien pintapelastajan kurssista joka oli kuitenkin tällä hukkuneella suoritettuna.
Jos tuo homma on mennyt yleensäkkin noin vihkoon niin epäilisin oliko liiveissäkään säästösyistä täyttä patruunaa/toimivaa laukaisinta...
 
Viimeksi muokattu:
Varusmiespalveluksessa myös nähnyt kun iskemättömästä räkäpäärasiasta löytyi kova...
Meillä puulaatikkotyhjennykset oli arkipäivää, palveluksen päättymisestä n. 5v.
Muistelen aikoja sitten olleen toimintatapana että räkäpäillä tetsatessa ei saanut koskaan osoittaa kohti vastustajia vaan aina ohi.
Noita patruunoiden sekoittumisia oli kuitenkin aina joskus...
 
Varusmiespalveluksessa myös nähnyt kun iskemättömästä räkäpäärasiasta löytyi kova...
Meillä puulaatikkotyhjennykset oli arkipäivää, palveluksen päättymisestä n. 5v.
Mä olen ainakin kolme kertaa kh:ssa poiminut ampumaradalla maasta ampumattomia kovia. Eiväthän ne sieltä itsekseen lippaaseen siirry, mutta tuovat hommaan tietynlaista riskipotentiaalia.
 
Puulaatikko tyhjennykset kiellettiin jo varmaan yli 10-15 vuotta sit. Eli missä kaikki tyhjäs lippaat yms puulaatikkoon ja sieltä sit seuraavat lipasti. Näissä monesti tuli kovia joukkoon taskun pohjilta, lippaista yms. Onko tästä lipsuttu taas?
Muistaakseni ohjeistus oli, et puulaatikko patruunat laitettiin rasioihin ja ne katsottiin läpi, ettei kovia ole joukossa.
Juu, ainakin omana aikanani oli käytäntö, että tyhjennetyt paukkupatruunat piti viedä tarkistettavaksi kovien varalta, ja pussitettiin pakastuspusseihin 30 patruunaa per pussi uudelleen jakamista varten. Saattoi olla, että tästä lipsuttiin joskus, mutta pusseihin pakatut patruunat olivat ihan vakiokäytäntö, samoin kuin myös sarjatulella lippaiden laskeminen tyhjäksi, jottei pussitettavia patruunoita jäisi.

Kovia lipastettiin tietysti suoraan tyhjennettyjen laatikosta.

Periaatteessa olisi mahdollista speksata (lyijysydämisen) luodin sieppaamiseen pystyvä sysäri, kenties uuteen rynnäkkökivääriin sellainen tuleekin? RK 62:n kiinnitysmenetelmä ei välttämättä ole kovin helppo siihen, mutta RK 95:n suujarrun sisäkierteisiinkin sellaisen kiinnittäminen olisi mahdollista.
 
Näitähän on jatkuvasti, onko noissa autoissa jotain vikaa?
Normi Hiluxejahan nuo vissiin on. Rampissa/kiertoliittymässä ulos ja nurin, sateella. Veikkaan, että liian suuri tilannenopeus ja sitten kaiteeseen ja/tai nelivetoautoon tottumaton tekee jonkun kriittisen virheen yrittäessään korjata tilannetta. Vai onko noissa edes jatkuva neliveto? Jos ei niin onko auto etu- vai takavetoinen, en tiedä.

Onnettomuuskohta on tämä (IS lukijan videolla auto pysähtynyt tuohon). Ramppi Kehä I itään => Tuusulantie pohjoiseen.

 
Viimeksi muokattu:
Normi Hiluxejahan nuo vissiin on. Rampissa/kiertoliittymässä ulos ja nurin, sateella. Veikkaan, että liian suuri tilannenopeus ja sitten kaiteeseen ja/tai nelivetoautoon tottumaton tekee jonkun kriittisen virheen yrittäessään korjata tilannetta. Vai onko noissa edes jatkuva neliveto? Jos ei niin onko auto etu- vai takavetoinen, en tiedä.

Onnettomuuskohta on tämä (IS lukijan videolla auto pysähtynyt tuohon). Ramppi Kehä I itään => Tuusulantie pohjoiseen.

Jep... ei kaahata Hiluxilla jos pitää tehdä tiukkoja mutkia - koskee ainakin hieman vanhempia


Julkaistu 29.10.2016 19:01

MTV LIFESTYLE
Toyotan uusi Hilux ei selviä ruotsalaisen aikakausjulkaisun suorittamasta hirvitestistä.

Ruotsalainen aikakauslehti Teknikens Värld teki hirvitestin valikoimalle lava-autoja osana koejoa. Toyotan uusi Hilux ei selvinnyt kyseisestä testistä puhtain paperein, kuten oheisestä videosta voi nähdä.
Toyota Hilux on vähällä kellahtaa kumoon peräkkäisten äkkikäännösten sarjassa liikkuessaan noin 60 kilometrin tuntinopeutta. Auto ei kuitenkaan kaadu kyljelleen ja koeajajat selviävät hirvitestistä säikähdyksellä.
Videolla nähdään myös miten edellinen versio Hiluxista käyttäytyi samoin vastaavassa testissä 9 vuotta sitten. Teknikens Världin toimittajat toteavatkin, että tapaus osoittaa miten vähän Toyota on oppinut kymmenessä vuodessa.

Hiluxin omistajien on siis syytä välttää tekemästä äkkinäisiä liikkeitä tai käännöksiä.
Lähde: Car Throttle
 
Normi Hiluxejahan nuo vissiin on. Rampissa/kiertoliittymässä ulos ja nurin, sateella. Veikkaan, että liian suuri tilannenopeus ja sitten nelivetoautoon tottumaton tekee jonkun kriittisen virheen yrittäessään korjata tilannetta. Vai onko noissa edes jatkuva neliveto? Jos ei niin onko auto etu- vai takavetoinen, en tiedä.

Onnettomuuskohta on tämä. Ramppi Kehä I itään => Tuusulantie pohjoiseen.

Mulla on neliveto, ja tiedän sen käytöksestä, milloin on aika vaihtaa renkaat. Se on silloin, kun alusta ekan kerran liikahtaa vesisateella kireässä rampissa usein melko pienelläkin nopeudella. Neliveto ei ala sortaa perästä tai keulasta, vaan kun pito loppuu, se voi loppua kaikilta renkailta yhtaikaa, ja silloin lähtee koko auto samantien tangentin suuntaan. Jos jollain autolla pääsee korkealle ja kauas, niin vahvalla nelivedolla, josta loppui yhtäkkiä pito. Muutenhan ne ovat hyviä vehkeitä. Eivät jää kiinni pikkusohjoon.
 
Viimeksi muokattu:
Onnettomuuskohta on tämä (IS lukijan videolla auto pysähtynyt tuohon). Ramppi Kehä I itään => Tuusulantie popohjoiseen
Tuttu paikka. Tulen siitä viisi kertaa viikossa vuoden ympäri. Jos on molemmilla kaistoilla väkeä (ramppi on kaksikaistainen), siinä ei ole tilaa yhtään leikkiä pulkkaa.
 
Normi Hiluxejahan nuo vissiin on. Rampissa/kiertoliittymässä ulos ja nurin, sateella. Veikkaan, että liian suuri tilannenopeus ja sitten kaiteeseen ja/tai nelivetoautoon tottumaton tekee jonkun kriittisen virheen yrittäessään korjata tilannetta. Vai onko noissa edes jatkuva neliveto? Jos ei niin onko auto etu- vai takavetoinen, en tiedä.
Maastoautot ovat aika järkiään takavetoja, joiden etuveto kytketään tarvittaessa päälle. Tyhjä tavaratila eli kevyt perä yllättää helposti kokemattoman kuljettajan mutkassa ja perä lähtee tangentin suuntaan. Tapahtuu toisinaan sulankin maan aikaan, jos asvaltilla on sen verran vettä että renkaat lähtevät liirtoon. Toisin tuo pätkä vaikuttaa aika suoralta tieltä, eli epäilisin kuskin painaneen varomattomasti kaasua jolloin perä on lähtenyt vesiliirtoon, ja sitten pahentaneen tilannetta liian rajuilla ja hätäisillä korjausliikkeillä. Oikea toiminta on painaa kytkin pohjaan ja kääntää rattia rauhallisesti liirron suuntaan.

Netissä käveli vastaan ihan soveltuva kuvakin:

1727354346812.webp
 
Eivötkökö ne intin Hiluxit ole miltei kaikki niitä 2008 mallin double cabeja, joissa on vain se neliveto?
Tällaisesta modernista hapatuksesta en ole kuullutkaan. Vain sen, että jossain korimallissa pornokoppi oli tarjolla vain automaattina. Kaikki maasturit joilla olen ajanut ovat olleet takavetoja kytkettävällä nelivedolla.

Mitähän seuraavaksi perkele. Hierova mukiteline? Drive-in ympärileikkauksia?
 
Back
Top