PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

Defendereiden onnettomuuksia ja nimenomaan kaatumisia on ollut lukuisia (varmaan 30) niiiden hankinnasta saakka,
On Defendereitä tosiaan jonkun verran mennyt vaurioituneena poistoon ja Kalkun huutokaupassakin niitä on myyty. Tässä kuvassa Kalkussa osien kannibalisointia odottavia lajitovereita.

Eikä todellakaan ole Lantikoiden yksinoikeus olla kolaroituna Kalkussa. Kyllä siellä vasaramies huudattaa joka kerta useamman kolaroidun Volkkarin ym. kansanautonkin.

1698434847298.jpeg
painopiste on korkealla ja raideväli ja renkaat kapeat sekä jousitus löysä. PV:n kommentoijat olivat antaneet ihan virheellistä tietoa tältä osin. Likipiti tilanteista puhumattakaan.
On on, mutta ne ovatkin maastoautoja ja oikeaa maastoautoa on vaikea tehdä ilman em. ominaisuuksia. Citymaasturit ovat eri asia.

Kuljettajan täytyy tuo ymmärtää ja sovittaa nopeus sen mukaisesti. Ei Defenderillä voi eikä pidä ajaa samalla tavalla kuin teini-bemarilla. Sellaisella ajotavalla on liikaa riskikertymää, joka ei sitten kestä kovin suurta lisäriskiä kun jo kuljettaja muuttuu matkustajaksi.

Defenderillä pitää ajaa samalla ajotyylillä kuin vaikkapa kuorma-autolla tai traktorilla. Ennakointia, ennakointia, vauhti pois ajoissa jne.

Ilmeisesti näillä ajaa muutkin varusmiehet kuin raskaaseen kalustoon koulutuksen saaneet sotilaskuljettajat?

Eikä tässä mitään uutta ole, kun aiemmin Uazeista sanottiin samoin ja niitä oli Kalkussa lukemattomia kolaroituina myyntirivissä.


Edit: Tässä kuvassa näkyy samassa kolariautojen joukossa pari Uaziakin. Vielä muutava vuosi sitten niitäkin riitti kolaroitaviksi.

Defender 2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin osassa on nastarenkaat. Muistaakseni joku upseeri kertoi lehtihaastattelussa, että turma-autossakin olisi ollut. Toki se selvinnee myöhemmin varmuudella, jos OTKES julkaisee aiheesta.
Ei OTKES tuota tutki, kun on "vain" tavallinen liikenneonnettomuus.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta tutkii ja julkaisee raporttinsa. Moottori-lehdestä saa sitten lyhennelmän lukea ensi syksynä kun lehti julkaisee aina vuoden takaisten onnettomuuksien tutkinnat.
 
Tässä vielä kuva Kalkun Defendereistä.

Oletettavasti näillä on (kaahattaessa) hypätty jollakin metsätiellä ja laskeuduttu etuakselille, jonka ripustukset eivät sitten ole kestäneet. Ainakaan mihinkään suurempaan esteeseen eivät ole törmänneet. Etualan auto lienee käynyt katollaan/kyljellään tai nojannut puuhun tms.

Matkustamo ei ole kärsinyt muodonmuutoksia ja jos on oltu turvavöissä niin tuskin on mitään suurempaa vammaa syntynyt.

defender 3.jpg
 
Tässä vielä kuva Kalkun Defendereistä.

Oletettavasti näillä on (kaahattaessa) hypätty jollakin metsätiellä ja laskeuduttu etuakselille, jonka ripustukset eivät sitten ole kestäneet. Ainakaan mihinkään suurempaan esteeseen eivät ole törmänneet. Etualan auto lienee käynyt katollaan/kyljellään tai nojannut puuhun tms.


Katso liite: 85950
Osia on voitu myös kannibalisoida toimiviin vehkeisiin, varsinkin jos tiedossa on joku heikko paikka. Siis Defender ei ole paha auto. Paitsi kuskin paikka on päinpersettä, koska oikeakätinen. Ovista ei mahdu sisään tappeluvarustuksen kanssa. yms 😁 😁
Mutta se, että tapahtuu pienikin virhe, niin sit mennään. Ainut yhtä kiikkerä vehje on, on panssari-Mersu. Mutta se vaatii jo enemmän yritystä, mutta koska isompi massa niin sit mennään. Porilaiset varmaan osaa kertoa enemmänkin, kuinka monta niitä on kipattu nurin Kriha-koulutuksessa maastossa 😁
Sit mietitään kuinka monta Transshittiä tai T4,T5,T6, Vito on ollut PVssä ja niillä onnettomuudet on yleensä luokkaa jumissa, peruutettu kärrin aisaan yms.
 
Osia on voitu myös kannibalisoida toimiviin vehkeisiin, varsinkin jos tiedossa on joku heikko paikka.
Nimenomaan noin. Huutokaupattavista autoista kannibalisoidaan osia jäljelle jäävien korjauksiin.
Siis Defender ei ole paha auto. Paitsi kuskin paikka on päinpersettä, koska oikeakätinen.
Sepä se. Koko keksintö on tehty oikealta ohjattavaksi ja meille vääräkätiselle liikenteelle on tehty väkisin oma versio - ja sen kyllä huomaa.

Sit mietitään kuinka monta Transshittiä tai T4,T5,T6 on ollut PVssä ja niillä onnettomuudet on yleensä luokkaa jumissa, peruutettu kärrin aisaan yms.
Ei se ihan noin auvoiselta näytä tällaisen aktiivisen Kalkun kävijän silmissä, mutta ei ole tullut otettua niistä pakuista kuvia.

Siitä olen samaa mieltä, että kun Volkkareita on kertaluokkaa Defendereitä enemmän niin samassa suhteessa niitä ei kolaroida. Eroa tosin taitaa olla käytössäkin.
 
Defenderiä ei pidetty omana varusmiesaikanani kummoisena, mutta oli kuitenkin huomattavasti halutumpi ajomääräyksen kohde, kuin UAZ. Syyt ovat millä tahansa mittarilla ilmeiset. Silloin 2004 Defenderiä pidettiin paskana lähinnä matkustamon surkeiden talviominaisuuksien (ei oikein ollut ei-kesäkeliä, jolloin se ei olisi ollut kylmä ja huurussa - se on suunniteltu Afrikan siirtomaihin) ja aivan vammaisen kuskinpaikan takia. Itäkalustoon verrattuna Defender kulki maantielläkin suorastaan tarkasti ja tunnokkaasti, mutta kyllä näki, ettei sitä ollut sinne tarkoitettu. Oli se tuntuma kyllä hyvin kumimainen ja kiikkerä, mutta koska mulla ei ole kunnolla vertailukokemustavaikkapa Pajeroon, ei tätä kannata ottaa liian aggressiivisesti. Pöpelikössä niitä piti varoa, ne olivat kapiaisten käyttöön varattuja luksuspelejä, joita ei pesantin sopinut kolhia (ja harvoin niitä varusmiehille määrättiinkään ajettavaksi). Niitä oli kuitenkin selvästi enemmän, kuin oikeina maastoautoina pidettyjä Land Cruisereita tai Hiluxeja, niitä emme nähneet kuin ajoleirillä. Pajero oli sekin hyvässä maineessa kahvipöydässä, mutten muista nähneeni koskaan sellaista PV:n kilvissä.

Sitä olen ihmetellyt kyllä PV:n Defendereissä, että niissä on käytetty maastoautolle aika kapean oloista rengaskokoa. En tosin ole mitannut, että onko vaikkapa Hiluxissa sen leveämpi vai johtuuko tämä näkemys vain Defenderin hooposta omalaatuisesta olemuksesta. Yleensä kuitenkin leveä rengas on maastoautolle edullisempi.
 
Yleensä kuitenkin leveä rengas on maastoautolle edullisempi.
Mutta yleensä ei ole… Kapeampi rengas leikkaa helpommin löysän pinnan (muta, loska, lumi) lävitse.

Leveä rengas kyllä tarjoaa enemmän kitkapintaa ja sitä kautta pitoa, silloin kun sitä kitkaa on, eli asvaltilla, kuivahkolla kalliolla jne. Sitten kun sitä kitkaa ei ole, asetelma keikahtaa pian toisinpäin.

Itsellä loppui soratieilottelu täysin kun 205/60 vaihtui 215/55 profiiliin. Kaasulla ohjattavissa hassutteluetuvedosta tuli suuntaehdotuksia vastaanottava Pitkäveto - 1X2…
 
Pajero oli sekin hyvässä maineessa kahvipöydässä, mutten muista nähneeni koskaan sellaista PV:n kilvissä.
Pajeroita on ollut lähinnä kriha-puolella ja suurin osa niistä poltettiin, kun Suomi esim poistui Kosovossa. Saksasta ostettuja verottomia autoja. Sellaisella kurvailin 13 kk ja mukava auto American dream varustelulla ja automaatilla.
 
Jep jossain oli että 7-8 on tapahtunut viimesen 6-7 vuoden aikana. Ton verran tulee jo talvessa eka kuukautena, kun on liukasta. Millon ollaan ojassa nokka edeltä, perä edeltä, kyljellään, joskus jopa katollaan. Onneksi ne tapahtuu hiljaisissa vauhdeissa. Sit kovemmissa vauhdeissa päästäänkin uutisiin yms.
Olikos defussa keski tasauspyörästöä? Meinaan vaan että kun tuollainen tönkkö nelikko on talvella kokemattomalle ns mielenkiintoinen laite ajella varsinkin huonoll rengastuksella ja äkki tilanteenssa vie helposti kuskia ja muitakin...
 
Olikos defussa keski tasauspyörästöä? Meinaan vaan että kun tuollainen tönkkö nelikko on talvella kokemattomalle ns mielenkiintoinen laite ajella varsinkin huonoll rengastuksella ja äkki tilanteenssa vie helposti kuskia ja muitakin...
On niissä.

Voimansiirto on classic Range Roverista ja sen osalta on erittäin toimiva ja turvallinen ajettava. Rangen jälkeen vastaava keskitasauspyörästö esiteltiin mm. G-Mersuun ja 80-sarjan Land Cruiseriin.

Täysin eri maailmasta kuin ilman keskitasauspyörästöä olevat kytkettävällä nelivedolla varustetut Pajerot, Hiluxit, Uazit ynnä muut. Ne saattaa heittää poikittain pienestäkin kaasutuksesta tai jarrutuksesta jos vaan kitkaolosuhteet on sellaiset.
 
Aina kun lukee uutisia näistä onnettomuuksista jotka ovat sattuneet varusmiehelle palveluksen aika tulee itselle mieleen, että niistä huolimatta taitaa intti olla tuon ikäiselle nuorelle se turvallisempi paikka. Valitettavia joka tapauksessa mutta reservissä ja ennen palvelusta niitä onnettomuuksia sattuu yhtälailla ja silloinkin yksikin on liikaa.
 
On niissä.

Voimansiirto on classic Range Roverista ja sen osalta on erittäin toimiva ja turvallinen ajettava. Rangen jälkeen vastaava keskitasauspyörästö esiteltiin mm. G-Mersuun ja 80-sarjan Land Cruiseriin.

Täysin eri maailmasta kuin ilman keskitasauspyörästöä olevat kytkettävällä nelivedolla varustetut Pajerot, Hiluxit, Uazit ynnä muut. Ne saattaa heittää poikittain pienestäkin kaasutuksesta tai jarrutuksesta jos vaan kitkaolosuhteet on sellaiset.
Tosin jos ratissa on kokemattomampi kaveri ja keski lukko on päällä niin eipähän se asiaa edistä.
 
Ei keskilukko päällä tiellä ajeta.

Kai sellainen pv:n autokoulussa ja maastoauton tyyppikoulutuksessa selitetään?

Nykyään reserviläisten B-ajolupa kurssi on parin tunnin setti Pv-moodlessa ja käydään tinkettien täyttö ja tarkastusprosedyyrit läpi. Ei pääse enää ajelemaan tai saa mitään tyyppikoulutusta. Varusmiehillä varmaan asia erikseen.
 
Periaatteessa varusmieskuljettajan pitäisi saada tyyppikoulutus jokaiseen ajoneuvoon millä tämä ajaa VW Golfista lähtien, ja nämä merkitä tämän PV:n ajokorttiin. Käytännössä ei saatana, vaikka meillä yksi Golf autokoulussa olikin. Maasto(kuorma-)autojen kanssa mentiin sitten ajoleirille pariksi päiväksi paskassa ajamaan. Se jäi mieleen, tosin vähän eri syistä: ensinnäkin koin yöllä vartiossa ensimmäistä kertaa voittajani yrittäessäni käydä Vuosangan ampumaradan ulkohuussissa, toisekseen paluumatkalle KaiPr:iin lähtiessä kouluttaja kertoi edellisyönä sattuneen maan historian vakavimman tieliikenneonnettomuuden: bussi ja rekka olivat törmänneet Konginkankaalla ja 23 ihmistä oli kuollut.
 
Periaatteessa varusmieskuljettajan pitäisi saada tyyppikoulutus jokaiseen ajoneuvoon millä tämä ajaa VW Golfista lähtien, ja nämä merkitä tämän PV:n ajokorttiin. Käytännössä ei saatana, vaikka meillä yksi Golf autokoulussa olikin. Maasto(kuorma-)autojen kanssa mentiin sitten ajoleirille pariksi päiväksi paskassa ajamaan. Se jäi mieleen, tosin vähän eri syistä: ensinnäkin koin yöllä vartiossa ensimmäistä kertaa voittajani yrittäessäni käydä Vuosangan ampumaradan ulkohuussissa, toisekseen paluumatkalle KaiPr:iin lähtiessä kouluttaja kertoi edellisyönä sattuneen maan historian vakavimman tieliikenneonnettomuuden: bussi ja rekka olivat törmänneet Konginkankaalla ja 23 ihmistä oli kuollut.
Ei näitä ajoneuvoja enää merkata kuin raskaiden erikoisajoneuvojen osalta. Eli B oikeus on B oikeus ja tyyppikoulutus pitää vain antaa erikseen. Kun kyseessä oli RsRakH patterin ajoneuvo niin se saattaa olla sellainen mistä on mm. pelkääjän etuistuim poistettu ja tilalla iso määrä johtamislaitteita.
 
Jep jossain oli että 7-8 on tapahtunut viimesen 6-7 vuoden aikana. Ton verran tulee jo talvessa eka kuukautena, kun on liukasta. Millon ollaan ojassa nokka edeltä, perä edeltä, kyljellään, joskus jopa katollaan. Onneksi ne tapahtuu hiljaisissa vauhdeissa. Sit kovemmissa vauhdeissa päästäänkin uutisiin yms.
Niin tässä autossa oli radiohärpäkkeitä ja perävaunu ilmeisen vaatimattomalla aisapainolla...
 
Oikeat maastoautot ovat kapeita renkaita karkealla kuviolla: puree hyvin pehmeisiin kohtiin ja kaasuttamalla pyörään vauhtia, saa kuvion välit puhtaaksi mudasta. Siihen se neliveto-teho maastossa perustuu.
Koska samaiset renkaat on yleensä myös hyväksytty talvirenkaiksi, niin pidän mahdollisena, että monet ajavat sellaisilla myös liukkaalla. Siitäkin huolimatta ajavat vaikka pito jäällä on moro.

Tietäjät tietää mikä on PV:n rengastus-ohje yllä mainitun tehokkaan käytön rinnalla. Minä en tiedä, kunhan pohdiskelen oliko nastat vai ei.

.
 
Back
Top