Raittiustopiikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Muistan toki kaukaa ajan, jolloin oli hetken sellainen 24 karaatin nousu. Kuten Sakari Tuomisen näyttelemä Melander sanoi: "Asiat tuntuvat luistavan." Se ei kestä kauan eikä siinä voi pysyä.

Sitten on se yksi vaihe, jossa ekan illan jälkeen on se seuraavan päivän nousu vielä mukamas mielekäs. Kolmas on liikaa, mutta sekin tulee ohjelmaan. Ja neljäs...

Varttuneella prolla alkavat toleranssit olla jo sellaiset, ettei vapaudu dopamiinia.

Surullista on ainakin, jos kaikki jää pystyyn. Oletetaan että juoppo on suunnitellut kalareissun. Vähän ennen sitä hän tempaisee muutaman. Lopulta hän on mökissä monta päivää kännissä eikä nauti koko puuhasta yhtään millään tasolla. Tätä tapahtuu paljon.

Kannattaa kokeilla alkuun esim. puolisen vuotta ilman ryyppyä. Marraskuussa itse otin viimeksi, saa nähdä milloin kehtaa seuraavan kerran.
Raittiuslupauksia en ole tehnyt.

Olotila ainakin on tavanomaista virkeämpi ja töissäkin jaksaa.

Ainoat asiat jotka tuottavat nykyään dopamiinia ovat työ, liikunta ja vagina.

Kannattaa kokeilla alkuun esim. puolisen vuotta ilman ryyppyä. Marraskuussa itse otin viimeksi, saa nähdä milloin kehtaa seuraavan kerran.

Hyvä combo, tupakki tuohon vielä niin eikun porskuttaa.

Itse olin kuukauden ilman ja nyt torstaina tuli muusikon keikka ja maistelin rommia. Nyt taas koitetaan koska krapulat ovat hirveitä. Vaikeaa se ei ole olla ilman paitsi kekkereissä ja kaikenmaailman juhlissa. Sosiaalinen juominen on ongelma.

Jokaisella löytyy oma pohjansa, viisaita ovat he jotka ymmärtävät asiat ennen pohjakosketusta. Juomaränneissä sattui ja tapahtui, nämä ikävät muistot seuraavat hautaan asti.
Raitistuin yhdeksän vuotta sitten, alkoholi on hieno keksintö jos sitä osaa käyttää.
Minä en osannut.

En minäkään, mutta on venähtänyt jo kymmeneen vuoteen tämä valkaisu. Ei ihan pienestä syystä enää viitsi kumauttaa.
Mullakaan ei ole sellaista hätä että joisin ja tupakoisin. Bongasin riippuvuuden ihan alusta, jo 30 v sitten, aluksi ihmettelin, mitä tässä aina käy niin. Kaikki riippuvaiset eivät ole jästipäitä, toisen ovat hyviä refleksoimaan. Minä olin näköjään hyvä siinä. Asia onko huono viinapää, geneettinen taipuvuus yms - sillä ei ole merkitystä, se vain ei sovi minulle, tulin aika sairaaksi seuraavana päivänä, ja tupakoin aivan liika lasi kädessä. Ei minusta ollut hyvä enää olla humalassa eikä kännissä. Nyt ymmärrän että sain jonkun asteisen riippuvuuden, ja olin ihan kypsä siihen menoon, ymmärsin että ainoa tila missä minun on elettävä on raitis ja savuton tila. Savuttomuus tuli hieman myöhemmin. Sitäkin todella halusin.
Ei riippuvuudessa ole mitään hävettävä, harva tietää että monen absolutistin takana ihminen, joka tiedä miltä tuntuu kankkuset ja masennus. Tai nähnyt viinan kiroja lapsuudessa, lähisuhteessä. Toiset jostain syystä tulevat riippuvaiseksi ilman harjoittelua, eka huikasta. Toiset altistaa elimistöä pikkuhiljaa. Eikä näissä ihmisissä ole mitään vika..Tavallisia opiskelijoita tai työssä käyviä, heidän elimistö on vain tällainen, sitten asian on hyväksyttävä - ei se ole sun juttu ja piste. Allergiakin hyväksytään, kukaan ei hyppi seinille.
Nykyisin eletään informaation keskellä ja moni nuori tiedostaa riippuvuudet herkkästi. Ei tarvitse juoda tai narkata itseään ulalle. Aivot unohtaa sitten kokonaan koko juomisen, ne kiittää, koko kroppa myös, vaan on muistettava että sinne jää "muisti", joten ei kannatta herätellä sitä.
Elämä on kaikista huolimatta paljon parempaa ilman näitä pirun alkoholijuomia ja nikotiinia. Itse tunnen suurta vihaa ja inhoa erityisesti tupakan savulle.
Alkoholi on ihan yhdentekevä, mutta humalaisten kanssa en mielelläan olisi tekemisissä, rasittava, ihan kun hullun kanssa olisin tekemisissä ja kyllä paljon juova ihmistä näkee heti. Ei ole kovin miellyttävä näky, täytyy myöntää. Toiset kyllä osaa peitella taitavasti, sekin totta, vaikka ovat aika alkoholisoituneita. Alkoholisti voi olla hyvinkin taitava siinä, mutta ei niin taitava että tarkkasilmäinen näkisi.
Ja minulla on haave että joku päivä maapallolla ihmiset alkaa tosissaan tajuta ja kieltävät kaikki sikailun, hulluuden ja sekavuuden aiheuttavia aiheita, ihan elämisen kannalta täysin turhana.
Sitä paitsi punaviinin terveellisyyttä levittävät tahot maksavat näitä tutkimuksia. Pienetkin alkoholimäärät ovat epäterveellisiä. On tämä todettu tieteellisestikin. Ihmisiä huijataan eri tavalla.

Viimeksi muokattu:
Itse olin kuukauden ilman ja nyt torstaina tuli muusikon keikka ja maistelin rommia. Nyt taas koitetaan koska krapulat ovat hirveitä. Vaikeaa se ei ole olla ilman paitsi kekkereissä ja kaikenmaailman juhlissa. Sosiaalinen juominen on ongelma.
Ongelma on siinä että sosialisuudesta tehty myös tapaamismuoto, jossa pitää juoda melkein pakkona. Se on niin voimakkasti iskostunut ihmisiin, kiitos myös mainoksille, jossa kaljaa, viini ja ruoka, iloinen porukka, tavataan/puhutaan, otetaan. Kuvataan aina hienosti. Ei loppupuolella, jolloin osa vähintäin sairaallollisen kiihtynyt ja äänekäs. Pahimmat kohdat ei kuvata. Kaikki menee kuten alkoholivalmistajat ovat suunnitelleetkin. Kukaan ei edes kyseenalaista. Lauma tottelee..
Jopa keksitty että "ilo ilman viina on teeskentelyä".Aivopestään ihmisiä, mutta harva osaa kyseenalaista. Miten niin teeskentelyä? Ihan varmasti aito!
Nyt näin uuden aivopesun: hiilihappo vapaiden mineraalivesien häviäminen kaupoista. Wärskä lopetti kysynnän puuteen takia, ei mennyt kaupaksi. Mutta hetkinen. Hiilihapotetut vedet ovat erittäin epäterveellisiä. Jos mineraaliveden pitää olla, niin paras se on "naturel". Mutta ei, ihmisiin iskostettu että pitää olla kuplia! Eli kaasua! En vitsi edes luetella mitä kaikkia sairauksia se kaasu aiheuttaa. No mutta "kuplat"! Lauma katsoo kupliin lumoutuneena, niitä näytetään läheltä ja poreilua nauhoitetaa, jotta upposi paremmin tajuntaan, että sampanjakin kuplii, tunnelmallista..hysterisimmat huutaa "kuplia pitää olla", vaikka näyttää mitä ne tekevät elimistossa. Pantoprazolin (lääke)) valmistajat kerää miljardit ja myhäilee kiitollisena idiotteille "kyllä, kuplia, ihania, enemmän kuplia, laitetaan maitoonkin kuplia!".

Mutta viinaan:
Viina tappaa aitouden, yksilollisyyden, jarruttaa kehitystä, kasvua. Tylsentää, tasapäistä, paljon juoville voi myydä mitä tahansa paskaa, luettelo liian pitkää. Ei tasan tarkka antaa mitään, paitsi lyhyen nousuhumalan, sitten se alkaa varastaa, vie kaiken hyvän ja arvokkaan.
Alkoholi on täyttä kusetusta. Joku kirjoitti tässä pakenemisestä todellisuudesta..totta kai traumoja oli mullakin, niitä tekisi mieli unohtaa, en tiedä olisiko auttanut terapia, kun en tiennyt sellaisesta, mutta tunteissahan ei ole mitään vika tai väärää, ne kaikki ovat ok. Mulla on esim.puuttunut teiniiästä viisas turvallinen aikuinen, näin vain kävi..Kaikki kätkenyt sisään, niin kun moni eksynyt nuori tekee. Kerran minulle sanottu "jos olet pärjännyt tähän asti, et tarvitse mitään terapiaa". Voi olla, mutta en suosittele kenellekään tälläistä. Jos oikein paha olo pitää hakea apua. Terapioissa roikkuu kuitenkin vuosikausia käsittelemassa huonoja välejä äidin tai sisaren kanssa, kun ei ole sen suurempia traumoja, joten etsitään niitä oikein suurennuslasin kanssa - tälläistä minä en ymmärrä. Puhumatta sitä että terapiassa samasta syystä melkein 20 v aina välillä, olisi muutto uudelle paikkakunnalle tai ei runoilu sujuu, joskus tavan takaa päästäkseen johonkin "tiedostamattomaan", muistamaan edellisiä elämiä. Oksettava että yhteiskunnan piikin tämäkin. Ja kuitenkin niin paljon oikeasti traumatisoituneita ihmisiä, paljon nuoria, jotka tarvitsevat oikeasti apua.

Viimeksi muokattu:
Back