Rajavartiolaitos

Siivet- tosiaan analysoi vaihtoehtoja, joissa ei hirveitä ihmeitä ollut. Mm. sama Dornier 228 oli listattu vaihtoehtona koska on edullinen operoida.

Lentoposti uutisoi aiheesta:
Koneita hankintaan todennäköisesti edelleen kaksi. Aivan Dornierin kokoluokkaa ei ole enää markkinoilla tarjolla, mutta Rajan mukaan useita hieman suurempia vaihtoehtoja löytyy. Korvaushankkeen hinta on noin 60 miljoonaa euroa.

Esimerkiksi Ilmavoimien käyttämään CASA 295M -kuljetuskoneeseen saa meritoimintavarustuksen, samoin sen pienempään versioon CN 235 -koneeseen. Molemmat ovat Dornierin tapaan potkuriturbiinikoneita. Nämä ovat vain esimerkkejä, tarkkaa konelistaa ehdokkaista ei ole julkistettu.
Merivoimat tutustui heinäkuussa 2015 Turkuun lennettyyn Boeing MSA -merivalvontakoneeseen (Maritime Surveillance Aircraft. lue lisää linkistä jutun lopussa). Se perustuu kanadalaiseen Bombardier Challenger 604 -liikesuihkukoneeseen.

Do-228-kaluston suorituskyvyn korvaava hanke on käynnistynyt viime vuoden loppupuolella. Rajavartiolaitoksen Toiminta- ja taloussuunnitelman 2021 - 2024 mukaan se jatkuu vuoteen 2025 asti, jolloin ensimmäinen kone pitäisi saada käyttöön.
Suunnitelman mukaan sopimus allekirjoitetaan 2021. Koneet rakennetaan ja järjestelmät integroidaan niihin vuosina 2022 - 2024. Teksti Tero Tuominen

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ra...tsit_n_korvaajaa_my_s_uusia_aluksia_tarvitaan

Turvan tullessa käyttöön 2013, Raja ilmoitti jo silloin että tarve olisi toiselle vastaavalle. Eivät saaneet.

Nykyistä hallitusta ei käy kateeksi. Niskaan kaatuu Korona-kriisin lisäksi jo yli vuosikymmenen ajalta tapahtuneet laiminlyönnit sisäisessä turvallisuudessa. Poliisi, Pelastustoimi ja Rajavartiolaitos ovat kaikki kärsineet jatkuvista säästöistä sekä kaupunkien ja kuntien heikosta taloustilanteesta. Nämä viranomaiset on ajettu nurkkaan useiden aikaisempien hallitusten päätöksillä, joihin on osallistunut melkein kaikki puolueet.
Henkilöstövahvuudet on pienentyneet, kalusto- ja varusteet riittämättömiä tai vanhentuneita sekä poliisi-palo- ja rajavartioasemat ovat osin heikossa kunnossa sisätilaongelmien tai puutteellisten ja ahtaiden tilojen vuoksi. Henkilöstö on monin paikoin ylikuormittunut lisääntyneistä tehtävävaatimuksista ja heikentyneestä työturvallisuudesta. Esimerkiksi poliisit kohtaavat nykyään maalittamista somessa ja ensihoitajat kohtaavat yhä enemmän väkivaltaa työssään. Rajavartiolaitos on saanut rippeitä ja säästöohjelma on pyörinyt niille osoitetuista poliittisista irtopisteistä huolimatta. Pelastusopiston peruskoulutuksesta on säästetty huomattavia summia. Tämä vaikuttaa suoraan uusien pelastajien ja hätäkeskuspäivystäjien ammattitaitoon.

Näin suuria ja pitkään jatkuneita puutteita ei korvata heti, eikä pelkkä rahakaan auta joka asiassa kun henkilöstöä ei saada koulutettua tarpeeksi nopeasti korvaamaan poistumaa. Tarvittaisiin poliittista tahtoa korjata tilanne ja kaikkien puolueiden sitoutumista 2-3 hallituskauden ajaksi toimintatason parantamiseen pitkäjänteisesti. Neljä vuotta on vasta alkusoittoa ja usein sen jälkeen uusi hallitus rusentaa edellisen ohjelman.

Kun Puolustusvoimat kehuu olevansa historiansa parhaassa kunnossa, niin olisiko viimein aika laittaa sisäinen turvallisuuskoneistokin kuntoon?

Aika tiukkaa tekee saada kaksi konetta 60 miljoonaan.

EADS HC-144 Ocean Sentry vaikuttaisi hyvältä modulaarisuutensa ja sensoriensa puolesta, hintaa tulisi varmaan 100 miljoona.
 
Aika tiukkaa tekee saada kaksi konetta 60 miljoonaan.

EADS HC-144 Ocean Sentry vaikuttaisi hyvältä modulaarisuutensa ja sensoriensa puolesta, hintaa tulisi varmaan 100 miljoona.
CASA C-295M taisi maksaa 27 miljoonaa eli periaatteessa peruskone voisi olla mahdollinen+erikoisvarustus päälle. Se nielee varmaan helposti 20 miljoonaa ekstraa, joten ei ihan tuohon 60 miljoonaan päästä.
Puolustusvoimilla taisi olla vielä optiota jäljellä aikaisemmista kaupoista ja olen sitä mieltä että jos hanuri kestää hankinnan, se kannattaisi käyttää tuohon. Sama ylläpito muiden koneiden kanssa ja koulutus ym. valmiina pakettina sekä kokemusta koneiden käyttämisestä.

C-235MPA voisi olla peruskoneena vielä halvempi ja sitä on tilattu paljon maailmalle:
https://www.airforce-technology.com/projects/cn235mp/
 
CASA C-295M taisi maksaa 27 miljoonaa eli periaatteessa peruskone voisi olla mahdollinen+erikoisvarustus päälle. Se nielee varmaan helposti 20 miljoonaa ekstraa, joten ei ihan tuohon 60 miljoonaan päästä.
Puolustusvoimilla taisi olla vielä optiota jäljellä aikaisemmista kaupoista ja olen sitä mieltä että jos hanuri kestää hankinnan, se kannattaisi käyttää tuohon. Sama ylläpito muiden koneiden kanssa ja koulutus ym. valmiina pakettina sekä kokemusta koneiden käyttämisestä.

C-235MPA voisi olla peruskoneena vielä halvempi ja sitä on tilattu paljon maailmalle:
https://www.airforce-technology.com/projects/cn235mp/

EADS HC-144 Ocean Sentry, eli C-235, on tuoreeltaan valmistettu Yhdysvaltain rannikkovartiostolle noin 50 miljoonaa kappale
 
EADS HC-144 Ocean Sentry, eli C-235, on tuoreeltaan valmistettu Yhdysvaltain rannikkovartiostolle noin 50 miljoonaa kappale
Hintava on, mutta hinnasta pääosan selittänee mm. sen sisältämä johto&tiedonsiirtokyky tuon IDS C&C osalta?

Muistaakseni signaalitiedustelun CASA+Dragon Shield maksoivat 112 miljoonaa euroa, josta kone 27 ja loput 85 miljoonaa tiedustelujärjestelmä kaikkine maa-asemineen tosin. Pointti on siis tässä se että se mikä sensori ym.paketti valitaan, vaikuttaa hintaan paljon.

Meillä oli kuitenkin aikanaan varaa varustella Dornierit ja vielä päivittää ne joitakin vuosia sitten ajanmukaisella valvontalaitteistolla (mm. SLAR-tutka, meva-tutka ja IR). Eiköhän meillä ole rahaa varustaa ne Casat tms. nytkin?
 
Hintava on, mutta hinnasta pääosan selittänee mm. sen sisältämä johto&tiedonsiirtokyky tuon IDS C&C osalta?

Muistaakseni signaalitiedustelun CASA+Dragon Shield maksoivat 112 miljoonaa euroa, josta kone 27 ja loput 85 miljoonaa tiedustelujärjestelmä kaikkine maa-asemineen tosin. Pointti on siis tässä se että se mikä sensori ym.paketti valitaan, vaikuttaa hintaan paljon.

Meillä oli kuitenkin aikanaan varaa varustella Dornierit ja vielä päivittää ne joitakin vuosia sitten ajanmukaisella valvontalaitteistolla (mm. SLAR-tutka, meva-tutka ja IR). Eiköhän meillä ole rahaa varustaa ne Casat tms. nytkin?

Ocean Sentryn käyttöjärjestelmien runko on ilmeisesti sama kuin P-3 Orioneissa, on vain joustavampi siten että kaksi operaattoria voi kumpikin käyttää mitä tahansa sensoria ristiin.
 
Harmittavasti itse alukset ovat täysin kelvottomia minkäänlaiseen sota-aluksen rooliin. :-( Lieko missään enää 12,7 kummempaa? Uiskolle ja Tursakselle sai ainakin joskus 23-millisen ja RBU-1200:set (jonka merkitys kyllä nykyaikaisessa merisodankäynnissä - no joo, kyllähän sillä on paikkansa, muttei modernin avomerisukellusveneen torjunnassa).

Kyllä ikivanhoja vemma-aikoja tulee ikävä!

Kyllä niillä rajan aluksilla ja veneillä vieläkin on roolinsa poikkeusoloissa, vaikka eivät aselavetteina edustakaan meripuolustuksen terävintä kärkeä. Pitää kuitenkin muistaa, ettei RVL:n rauhanajan tehtävät muutu mihinkään, vaikka osia liitettäisiinkin puolustusvoimiin, eli RVL hoitaa lukuisia juttuja, joihin PV:n valtuudet eivät ns harmaassa vaiheessa riitä tai puolustustilalain vallitessa resurssit yksinkertaisesti uupuvat!
 
Kyllä niillä rajan aluksilla ja veneillä vieläkin on roolinsa poikkeusoloissa, vaikka eivät aselavetteina edustakaan meripuolustuksen terävintä kärkeä. Pitää kuitenkin muistaa, ettei RVL:n rauhanajan tehtävät muutu mihinkään, vaikka osia liitettäisiinkin puolustusvoimiin, eli RVL hoitaa lukuisia juttuja, joihin PV:n valtuudet eivät ns harmaassa vaiheessa riitä tai puolustustilalain vallitessa resurssit yksinkertaisesti uupuvat!

Juurikin näin. Ja voimaan tullut hybridilainsäädäntö antaa nyt Rajallekin lisävaltuuksia harmaan vaiheen toimintoihin. Lisäksi lainsäädäntö selkeytti eri viranomaisten vastuita ja virka-apuasioita.
 
Rajan roolihan on elintärkeä juuri harmaassa vaiheessa josta nyt puhutaan hybridiuhkana, on erittäin todennäköistä että he joutuvat ensimmäisenä kontaktiin "vihreiden miesten" ja muiden terroristien kanssa.
Vallattuja strategisia kohteita, kaapattuja laivoja, tiedustelupartioita saaristossa, pikaveneitä, sukellusveneitä jne..
 
Rajan roolihan on elintärkeä juuri harmaassa vaiheessa josta nyt puhutaan hybridiuhkana, on erittäin todennäköistä että he joutuvat ensimmäisenä kontaktiin "vihreiden miesten" ja muiden terroristien kanssa.
Vallattuja strategisia kohteita, kaapattuja laivoja, tiedustelupartioita saaristossa, pikaveneitä, sukellusveneitä jne..
Juuri näin. Jos ajatellaan että Rajavartiolaitoksen alusten pitäisi pystyä sotimaan oikeasti vastapuolen laivaston kanssa niin mitä se vaatisi? Samoja kykyjä kuin korveteissa ja ohjusveneissä! Missä maassa tällaisia on? Mikään keulatykki ei riitä meritorjuntaohjuksia vastaan.

Suurvaltojen vastaavat alukset on vahvemmin aseistettu, mutta ei niilläkään tee mitään kunnon merisodankäynnissä. Ehkä niissä on enemmän aseistusta kun alukset valvovat laajoja merialueita valtamerien rannikoilla ja kaukana muista aluksista? Joidenkin maiden merivartiostot osallistuvat myös omien talousalueiden vartiointiin ja häätävät sieltä kilpailijoiden troolareita. Silloin uskottavuutta tuo enemmän jos kannella on tykki eikä konekivääri.
 
Tässä esim Australia. Sille kuuluvat alueet beigellä väritetty. Eli sen partiolaivat pitävät olla valmiina kohtaamaan esim nykyajan merirosvoja ja aseistettu sen mukaan.

GA17424.gif
 
Vaikka olenkin jonkin verran Rajan ulkovartiolaivojen "militarisointia" vastaan, niin eräs jenkkikommentoija on nostanut esiin aika mielenkiintoisen pointi: jopa 57-millinen Bofors on melko hernepyssy pysäyttämään nykyaikaista kauppalaivaa, joka ei tottele pysäytyskäskyä. Toki uhkakuvat eivät meillä ole samalla tasolla kuin rapakon takana - muslimipissit tuskin kaappaavat Suomenlahdelta tuotetankkeria ja ajavat sitä presidentinlinnan porteista sisään - mutta pienikaliiberisella konetykillä (ml. Sergei) saa tovin jyskyttää pienen troolarinkin vesirajaa ennen kuin alkaa "tapahtua".
 
Vaikka olenkin jonkin verran Rajan ulkovartiolaivojen "militarisointia" vastaan, niin eräs jenkkikommentoija on nostanut esiin aika mielenkiintoisen pointi: jopa 57-millinen Bofors on melko hernepyssy pysäyttämään nykyaikaista kauppalaivaa, joka ei tottele pysäytyskäskyä. Toki uhkakuvat eivät meillä ole samalla tasolla kuin rapakon takana - muslimipissit tuskin kaappaavat Suomenlahdelta tuotetankkeria ja ajavat sitä presidentinlinnan porteista sisään - mutta pienikaliiberisella konetykillä (ml. Sergei) saa tovin jyskyttää pienen troolarinkin vesirajaa ennen kuin alkaa "tapahtua".
Toisaalta jos ampuu sen komentosillan seulaksi raskaalla kk:lla, tai konetykillä, tai muulla vastaavalla. Se tankkeri tuskin ajaa saaristostamme läpi, Kustaamiekasta puhumattakkaan. Voin toki olla väärässä.
 
Rajan roolihan on elintärkeä juuri harmaassa vaiheessa josta nyt puhutaan hybridiuhkana, on erittäin todennäköistä että he joutuvat ensimmäisenä kontaktiin "vihreiden miesten" ja muiden terroristien kanssa.
Vallattuja strategisia kohteita, kaapattuja laivoja, tiedustelupartioita saaristossa, pikaveneitä, sukellusveneitä jne..
Mulla ei ole mitään faktatietoa, mutta kuvittelisin, että merivartioston laivojen sotilaallinen toiminta olisi juurikin harmaassa vaiheessa avustamalla merialueiden miinoittamiseen.
Kun rähinä on ns. täydessä käynnissä niin sitten laivoja voisi käyttää ELSO-tiedusteluun mikäli elektroninen laitteisto tämän mahdollistaa. Ja tietenkin meritilannekuvan luomiseen.
 
Mulla ei ole mitään faktatietoa, mutta kuvittelisin, että merivartioston laivojen sotilaallinen toiminta olisi juurikin harmaassa vaiheessa avustamalla merialueiden miinoittamiseen.
Kun rähinä on ns. täydessä käynnissä niin sitten laivoja voisi käyttää ELSO-tiedusteluun mikäli elektroninen laitteisto tämän mahdollistaa. Ja tietenkin meritilannekuvan luomiseen.

Ja harmaassa vaeheessa voi tulla tilanne, että Suomen sanotaan sallivan kolmannen osa puolen käyttävän Suomen aluevesiä Venäjää vastaan. Silloin Suomenlahella oleva ulkovartioalus voi suorittaa puolueettomuuden vartiointia
 
Toisaalta jos ampuu sen komentosillan seulaksi raskaalla kk:lla, tai konetykillä, tai muulla vastaavalla.

Kustaanmiekasta voi toki olla vaikea tulla läpi sokkona, mutta laivaa voi kyllä ajaa konevalvomosta tai peräsinkonehuoneestakin käsin. Kyllä silläkin johonkin osuu.
 
Kustaanmiekasta voi toki olla vaikea tulla läpi sokkona, mutta laivaa voi kyllä ajaa konevalvomosta tai peräsinkonehuoneestakin käsin. Kyllä silläkin johonkin osuu.
Toki, mutta paljon vaikempaa se on ja vaatii osaamista jota ei ihan jokaisella terolla ole.
 
Mulla ei ole mitään faktatietoa, mutta kuvittelisin, että merivartioston laivojen sotilaallinen toiminta olisi juurikin harmaassa vaiheessa avustamalla merialueiden miinoittamiseen.
Kun rähinä on ns. täydessä käynnissä niin sitten laivoja voisi käyttää ELSO-tiedusteluun mikäli elektroninen laitteisto tämän mahdollistaa. Ja tietenkin meritilannekuvan luomiseen.

Vartiolaivat eivät olisi kummoisia miinanlaskijoita, vaikka pienimuotoinen miinoitus onnistuu tietysti melkein millä tahansa aluksella. Uusin vartiolaivasukupolvi taitaa olla omimmillaan siellä harmaan vaiheen tilannekuvan luonnissa.

Vedenalaisen valvonnan, tai peräti sukellusveneentorjunnan kanssa on myös vähän niin ja näin. Sonac PTA-hydrofonikaapelijärjestelmän käyttömahdollisuus poistui Telkkä-luokan myötä ja VA-paikantamiskalustosta ovat jäljellä vain Tursaan ja Uiskon varsin vaatimattomat aktiivisonarit. K.o. aluksille voidaan tarpeen ilmetessä asentaa myös syvyysraketinheittimet. Turvalla on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan panostettu lähinnä vedenalaisen pelastustoiminnan tukikalustoon, eli kaikumittainkalusto on omimmillaan sukelluskohteiden yms. paikantamisessa. Voihan sillä pohjassa lymyävän suvenkin paikantaa, mutta liikkuvan toiminnan voi unohtaa.

Vartiolaivat olivat vielä 90-luvulla tärkeä sutoresurssi, mutta Hämeenmaa- ja Rauma-luokkien myötä otettiin Merivoimien puolella merkittävä askel, kun käyttöön saatiin sonarit, joista löytyy sekä aktiivi-, että passiivitoiminnot. Miinalaivoissa valitettavasti jouduttiin tyytymään kannan runkoasennukseen syvyytettävän järjestelmän sijaan. Seuraavan Pohjanmaan myötä näyttää jokainen tähänastinen puute tulevan paikatuksi.
 
Back
Top