Siivet- tosiaan analysoi vaihtoehtoja, joissa ei hirveitä ihmeitä ollut. Mm. sama Dornier 228 oli listattu vaihtoehtona koska on edullinen operoida.
Lentoposti uutisoi aiheesta:
Koneita hankintaan todennäköisesti edelleen kaksi. Aivan Dornierin kokoluokkaa ei ole enää markkinoilla tarjolla, mutta Rajan mukaan useita hieman suurempia vaihtoehtoja löytyy. Korvaushankkeen hinta on noin 60 miljoonaa euroa.
Esimerkiksi Ilmavoimien käyttämään CASA 295M -kuljetuskoneeseen saa meritoimintavarustuksen, samoin sen pienempään versioon CN 235 -koneeseen. Molemmat ovat Dornierin tapaan potkuriturbiinikoneita. Nämä ovat vain esimerkkejä, tarkkaa konelistaa ehdokkaista ei ole julkistettu.
Merivoimat tutustui heinäkuussa 2015 Turkuun lennettyyn Boeing MSA -merivalvontakoneeseen (Maritime Surveillance Aircraft. lue lisää linkistä jutun lopussa). Se perustuu kanadalaiseen Bombardier Challenger 604 -liikesuihkukoneeseen.
Do-228-kaluston suorituskyvyn korvaava hanke on käynnistynyt viime vuoden loppupuolella. Rajavartiolaitoksen Toiminta- ja taloussuunnitelman 2021 - 2024 mukaan se jatkuu vuoteen 2025 asti, jolloin ensimmäinen kone pitäisi saada käyttöön.
Suunnitelman mukaan sopimus allekirjoitetaan 2021. Koneet rakennetaan ja järjestelmät integroidaan niihin vuosina 2022 - 2024. Teksti Tero Tuominen
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ra...tsit_n_korvaajaa_my_s_uusia_aluksia_tarvitaan
Turvan tullessa käyttöön 2013, Raja ilmoitti jo silloin että tarve olisi toiselle vastaavalle. Eivät saaneet.
Nykyistä hallitusta ei käy kateeksi. Niskaan kaatuu Korona-kriisin lisäksi jo yli vuosikymmenen ajalta tapahtuneet laiminlyönnit sisäisessä turvallisuudessa. Poliisi, Pelastustoimi ja Rajavartiolaitos ovat kaikki kärsineet jatkuvista säästöistä sekä kaupunkien ja kuntien heikosta taloustilanteesta. Nämä viranomaiset on ajettu nurkkaan useiden aikaisempien hallitusten päätöksillä, joihin on osallistunut melkein kaikki puolueet.
Henkilöstövahvuudet on pienentyneet, kalusto- ja varusteet riittämättömiä tai vanhentuneita sekä poliisi-palo- ja rajavartioasemat ovat osin heikossa kunnossa sisätilaongelmien tai puutteellisten ja ahtaiden tilojen vuoksi. Henkilöstö on monin paikoin ylikuormittunut lisääntyneistä tehtävävaatimuksista ja heikentyneestä työturvallisuudesta. Esimerkiksi poliisit kohtaavat nykyään maalittamista somessa ja ensihoitajat kohtaavat yhä enemmän väkivaltaa työssään. Rajavartiolaitos on saanut rippeitä ja säästöohjelma on pyörinyt niille osoitetuista poliittisista irtopisteistä huolimatta. Pelastusopiston peruskoulutuksesta on säästetty huomattavia summia. Tämä vaikuttaa suoraan uusien pelastajien ja hätäkeskuspäivystäjien ammattitaitoon.
Näin suuria ja pitkään jatkuneita puutteita ei korvata heti, eikä pelkkä rahakaan auta joka asiassa kun henkilöstöä ei saada koulutettua tarpeeksi nopeasti korvaamaan poistumaa. Tarvittaisiin poliittista tahtoa korjata tilanne ja kaikkien puolueiden sitoutumista 2-3 hallituskauden ajaksi toimintatason parantamiseen pitkäjänteisesti. Neljä vuotta on vasta alkusoittoa ja usein sen jälkeen uusi hallitus rusentaa edellisen ohjelman.
Kun Puolustusvoimat kehuu olevansa historiansa parhaassa kunnossa, niin olisiko viimein aika laittaa sisäinen turvallisuuskoneistokin kuntoon?
Aika tiukkaa tekee saada kaksi konetta 60 miljoonaan.
EADS HC-144 Ocean Sentry vaikuttaisi hyvältä modulaarisuutensa ja sensoriensa puolesta, hintaa tulisi varmaan 100 miljoona.