Rajavartiolaitos

Voi olla hintava. Tosin TRS-3D on sekä Haminalla että Turvalla, joten logiikkaa sinänsä. Onhan tuo selvä iMast-tapainen havainnekuva.
Keula on puolestaan kuin Zumwaltilla. Vaikuttaa erikoiselta suhteessa tarpeeseen kulkea miedoissa jäissä.
Suoraan sanottuna: yhtä kamalan näköinen hökötys kuin "Turvakin". *yöks*
 
Voi olla hintava. Tosin TRS-3D on sekä Haminalla että Turvalla, joten logiikkaa sinänsä. Onhan tuo selvä iMast-tapainen havainnekuva.
Keula on puolestaan kuin Zumwaltilla. Vaikuttaa erikoiselta suhteessa tarpeeseen kulkea miedoissa jäissä.
Tuolla keulalla saa sitä jäätä äkkiä kannelle niin voi drinksuun sujauttaa. Sopivissa kinkereissä menee vähän suolaisempikin pala...
 
Havainnekuva tuolla keulalla toki tuo mieleen myös oligarkkien mauttomat muotijahdit. Vaikea uskoa tuota keulaa tulevan lopulliseen.

Tämä juttu vihjaa TRS-3D:n tulleen Turvalle merellä tapahtuvan helikopteritoiminnan johtamisen takia.
 
Turva näyttää todellakin siltä, että sen on suunnitellut jäänmurtajien eikä sota-alusten tekijä.
Toisaalta juuri siksi mietityttää miten tuon konseptin keula voi toimia siinä tarkoituksessa? Onko vastaavaa?
 
Tutkamasto on muuttunut melkoisesti myös. Ilmeisesti halutaan jotain muuta kuin turvallakin nyt oleva pyörivä tutka. Menisikö tuohon sama kuin LV2020?

Keula on kyllä omituinen. Onko tuolla jotain laivateknisyä hyötyä vai pelkkä ulkonäkö?
Ehkä siinä haetaan jotain wave piercing -kykyä. Perinteisestihän on ajateltu että eteenpäin kallistettu keulavannas on merikelpoisuuden kannalta parempi. Sotalaivoissa muutos alkoi 1. maailmansodan aikana kun laivoilla alettiin sotimaan kovemmissa keleissä.
 
Jospa se onkin ram bow. :LOL:

Tässä on vähän samaa näköä:
 
Viimeksi muokattu:
Turva näyttää todellakin siltä, että sen on suunnitellut jäänmurtajien eikä sota-alusten tekijä.
Toisaalta juuri siksi mietityttää miten tuon konseptin keula voi toimia siinä tarkoituksessa? Onko vastaavaa?
Tuossa pidempi sepostus noista erilaisista laivan keulamuodoista:

Mutta näin pähkinänkuoressa: tuollaisella keulalla saavutetaan parempi suorituskyky koska iso aalto ei jarruta kuten perinteisessä, pidempi vesilinja (parempi hyötysuhde), miedommat liikkeet runkoon ja aalto ei lyö samalla tavoin yli kannen. Ei nämä ole mitään yhden suunnittelijan villejä piirrusteluja vaan perustuvat pitkälle vietyyn tietokone, pienoismalli ja käytännön testauksiin miten modernit alukset tehdään ja tosiaan ulkonäkö ei ole ehkä kaikkein silmälle ystävällisin normaaliin silmään mutta kyllä minulla kuola valui kun näin Barcelonassa läheltä livenä Damen SeaX-aluksen moderneine keuloineen. :)
 
Jospa se onkin ram bow. :LOL:


Tässä on vähän samaa näköä:
Turva näyttää todellakin siltä, että sen on suunnitellut jäänmurtajien eikä sota-alusten tekijä.
Toisaalta juuri siksi mietityttää miten tuon konseptin keula voi toimia siinä tarkoituksessa? Onko vastaavaa?

Kieltämättä Turvan sukunäköisyys esimerkiksi Fennican kanssa on aika silmiinpistävä. Kuvassa alla siis monitoimimurtaja Fennica.

1620381967972.png

Mutta joo, ehkäpä tuo VL 2025 havainnekuva on tässä vaiheessa juuri sitä itseään eli havainnekuva, jolla on lähinnä tavoiteltu samaa mediaseksikkyyttä kun LV 2020:ssä joka on saanut huomattavasti julkisuutta.
 

Liitteet

  • 1620381836443.png
    1620381836443.png
    1.3 MB · Luettu: 6
Tuossa pidempi sepostus noista erilaisista laivan keulamuodoista:

Mutta näin pähkinänkuoressa: tuollaisella keulalla saavutetaan parempi suorituskyky koska iso aalto ei jarruta kuten perinteisessä, pidempi vesilinja (parempi hyötysuhde), miedommat liikkeet runkoon ja aalto ei lyö samalla tavoin yli kannen. Ei nämä ole mitään yhden suunnittelijan villejä piirrusteluja vaan perustuvat pitkälle vietyyn tietokone, pienoismalli ja käytännön testauksiin miten modernit alukset tehdään ja tosiaan ulkonäkö ei ole ehkä kaikkein silmälle ystävällisin normaaliin silmään mutta kyllä minulla kuola valui kun näin Barcelonassa läheltä livenä Damen SeaX-aluksen moderneine keuloineen. :)
Fakta on se, että aalto nimenomaan lyö tuosta kannelle, kun ei ole ulkonevan keulavantaan "vedenheittoa". Vielä 1930-luvulla usea sotalaiva valmistettiin pystyllä keulavantaalla, mutta niitä sitten muutettiin "Atlantin-keulaksi" ulkonevalla keulavantaalla, kun vesi tulvi jopa tykkitorneihin. Eli, mitään oppeja ei muisteta ja otetaan taas uusintakierros. Itse vesiviivan pituuteen tuolla ei ole mitään merkitystä, mutta ulkonevalla keulavantaalla tulee todelliseen pituuteen nähden lisää mittaa. Sillä ei tosin laivateknisesti ole juuri väliä, koska "laivanrakentajalle" laiva alkaa laipiokannesta alaspäin...
 
Viimeksi muokattu:
aalto ei lyö samalla tavoin yli kannen.

Videolla itse asiassa aika paljon käytiin läpi, että tuollainen käänteinen tai pystymallinen keula on "wave piercing", joka läpäisee aallon paremmin. Se pärskii (white water) ja hidastaa menoa vasta-aallokossa vähemmän, mutta vastaavasti koko aalto (green water) pyyhkäisee herkemmin etukannen yli ja siten keulan olisi syytä olla korkea.
 
Tuossa pidempi sepostus noista erilaisista laivan keulamuodoista:

Mutta näin pähkinänkuoressa: tuollaisella keulalla saavutetaan parempi suorituskyky koska iso aalto ei jarruta kuten perinteisessä, pidempi vesilinja (parempi hyötysuhde), miedommat liikkeet runkoon ja aalto ei lyö samalla tavoin yli kannen. Ei nämä ole mitään yhden suunnittelijan villejä piirrusteluja vaan perustuvat pitkälle vietyyn tietokone, pienoismalli ja käytännön testauksiin miten modernit alukset tehdään ja tosiaan ulkonäkö ei ole ehkä kaikkein silmälle ystävällisin normaaliin silmään mutta kyllä minulla kuola valui kun näin Barcelonassa läheltä livenä Damen SeaX-aluksen moderneine keuloineen. :)
Sotalaivoissa ongelmana on perinteisesti ollut se että keulakannella on kaikenlaista tärkeää -tykkejä, ohjuksia jne - joka ei mielellään saisi hirveästi kastua. Vaikka niitä kuinka tiivistäisi niin pidemmän päälle tulee ongelmia.
Iowa-luokan taistelulaivoille rakennettiin erittäin pitkä, kapea keula nopeustavoitteen saavuttamiseksi ja tämä osoittautui ongelmalliseksi kovassa kelissä, keula ei kantanut vaan hautautui aaltoihin. King George V-luokassa taas laitettiin suora, matala keula jotta lähestymisessä pystyttäisiin ampumaan päätykeillä suoraan eteenpäin, tämä tuotti saman ongelman.

Kokonaispituus vs vesilinjapituus taas on sellaisia mittasääntöjuttuja joilla tuskin on paljoa merkitystä purjehduskilpailujen ulkopuolella.
 
Blogikirjoitus sotalaivojen keulojen kehityksestä dreadnoughteista takaisin zumwaltiin. Pidemmän kaavan mukaan kirjoitettu juuri tuota mistä yllä analysti ja fulcrum mainitsivat.

 
Blogikirjoitus sotalaivojen keulojen kehityksestä dreadnoughteista takaisin zumwaltiin. Pidemmän kaavan mukaan kirjoitettu juuri tuota mistä yllä analysti ja fulcrum mainitsivat.

Tuossa jäi mainitsematta yksi syy miksi tuo keulamalli eli niinkin pitkään juuri suurien sotalaivojen rungoissa. Koska se leikkaa tehokkaasti aaltojen läpi, laiva pysyy vakaampana ajettaessa nopeastikin aallokossa kuin perinteisellä keulalla (joka pyrkii nousemaan aallon päälle) varustettu laiva. Ennen vakautuslaitteiden yleistymistä tuolla ominaisuudella oli valtava merkitys tykkitulen tarkkuudelle. Uskon että tämä on tärkeämpi syy miksi keulamalli vaihtui tulenjohtojärjestelmien kehittyessä kuin noiden laitteiden herkkyys vesiroiskeille. Eivät insinöörit sata vuotta sitten kädettömiä olleet, vaan osattiin vesitiiviitä laitteita tehdä jo silloin. Vai pitäisikö sanoa vielä silloin...

edit: Siis piti miettimäni, onko Turvan UAV-kokeiluissa havaittu jotain tarvetta vakaammalle alustalle jne... toki voi olla taiteilijan näkemystäkin pelkästään.
 
Videolla itse asiassa aika paljon käytiin läpi, että tuollainen käänteinen tai pystymallinen keula on "wave piercing", joka läpäisee aallon paremmin. Se pärskii (white water) ja hidastaa menoa vasta-aallokossa vähemmän, mutta vastaavasti koko aalto (green water) pyyhkäisee herkemmin etukannen yli ja siten keulan olisi syytä olla korkea.
Ja sotalaivassa se keula ei voi olla tuollainen Off-shore -aluksen keula, joten siinä on ehdottomasti ulkoneva keulavannas parempi.

Ranskalaisetkin tulee vielä huomaamaan sen... :)
 
Back
Top