Kustaanmiekka
Kenraali
No se jää nähtäväksi mikä uusien vartiolaivojen lopullinen ulkonäkö on, mutta eiköhän Turvasta ole otettu oppia siihen mikä on hyvää ja mikä ei. Mitä kannattaa parantaa ja mitä tehdä toisin.
Rajan sivuilta löytyi tällaiset vaatimukset/suunnitelmat ominaisuuksista.
Ainakin ihan kunnioitusta herättävää on tuo, että laivan sisätiloihin mahtuu vähintään 600 ihmistä evakuoitavaksi, alus kykenee liikkumaan 80 senttimetriä paksussa kiinteässä jäässä ja pysyy paikallaan ilman ankkurointia myös vaikeissa olosuhteissa.
Meriliikenne kapealla Itämerellä on kasvanut vuosikymmenien ajan.
Samalla on kasvanut öljyn ja muiden vaarallisten aineiden, kuten kemikaalien sekä säteilevien ja ympäristölle haitallisten aineiden, kuljettaminen, mikä lisää ympäristövahinkojen riskiä.
Myös matkustaja-alusliikenne on kasvussa Itämerellä. Esimerkiksi Itämeren satamissa vierailevien loistoristelijöiden suuret matkustajamäärät asettavat haasteita meripelastusjärjestelmälle ja nopealle evakuointikyvylle.
Onnettomuuden sattuessa nykyaikainen monitoimivartiolaiva pystyy menemään räjähdys- ja kemikaalivaaralliselle alueelle, jossa se tunnistaa kemikaalit ja kerää merestä ympäristölle vaarallisia aineita.
Öljyä alus pystyy keräämään vähintään 1200 tonnia ja sen paaluvetokyky on vähintään sata tonnia.
Alus pystyy laajamittaiseen ympäristövalvontaan, esimerkiksi rikkidioksidipäästöjen ja taustasäteilyn seurantaan.
Se pystyy liikkumaan 80 senttimetriä paksussa kiinteässä jääkentässä ja se pysyy paikallaan ilman ankkurointia, mikä mahdollistaa ihmishenkien pelastamisen ja ympäristönsuojelutehtävät oloissa kuin oloissa. Alus voi majoittaa jopa 50 hengen miehistön. Rajavartiolaitoksen monitoimivartiolaivat ovat käytettävissä myös sotilaalliseen maanpuolustukseen sekä kansainvälisiin operaatioihin ja tehtäviin.
Pelastuskapasiteetti on vartiolaivan tärkeä ominaisuus.
Monitoimivartiolaivasta käsin kyetään pelastamaan ihmisiä vedestä ja aluksista vaativissa olosuhteissa, ja laivan sisätiloihin mahtuu vähintään 600 ihmistä evakuoitaviksi.
Meripelastushelikopterit voivat sekä laskeutua että tankata aluksella, ja alukselta käsin voidaan johtaa kahta operaatiota yhtä aikaa. Vartiolaiva toimii myös hätähinaajana.
Monitoimivartiolaivat rakennetaan telakalla Suomessa. Näin VL2025-hanke myös työllistää ja tukee laadukasta suoma laista laivanrakennusalaa.
Myös energiatehokkuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeitä tekijöitä vartiolaivojen suunnittelussa.
Aluksista tehdään polttoainejoustavia, jolloin tulevaisuuden vähäpäästöisten polttoaineiden käyttöön ottaminen on mahdollista.
Lisäksi vartiolaivoihin harkitaan kalustoa, jolla voidaan parantaa koneistojärjestelmän käytön hyötysuhdetta, ja alusten järjestelmien välinen energianvaihto optimoidaan.
Rajan sivuilta löytyi tällaiset vaatimukset/suunnitelmat ominaisuuksista.
Ainakin ihan kunnioitusta herättävää on tuo, että laivan sisätiloihin mahtuu vähintään 600 ihmistä evakuoitavaksi, alus kykenee liikkumaan 80 senttimetriä paksussa kiinteässä jäässä ja pysyy paikallaan ilman ankkurointia myös vaikeissa olosuhteissa.
Uudet laivat vastaavat Itämeren turvallisuustilanteen muutokseen
Meriliikenne kapealla Itämerellä on kasvanut vuosikymmenien ajan.
Samalla on kasvanut öljyn ja muiden vaarallisten aineiden, kuten kemikaalien sekä säteilevien ja ympäristölle haitallisten aineiden, kuljettaminen, mikä lisää ympäristövahinkojen riskiä.
Myös matkustaja-alusliikenne on kasvussa Itämerellä. Esimerkiksi Itämeren satamissa vierailevien loistoristelijöiden suuret matkustajamäärät asettavat haasteita meripelastusjärjestelmälle ja nopealle evakuointikyvylle.
Onnettomuuden sattuessa nykyaikainen monitoimivartiolaiva pystyy menemään räjähdys- ja kemikaalivaaralliselle alueelle, jossa se tunnistaa kemikaalit ja kerää merestä ympäristölle vaarallisia aineita.
Öljyä alus pystyy keräämään vähintään 1200 tonnia ja sen paaluvetokyky on vähintään sata tonnia.
Alus pystyy laajamittaiseen ympäristövalvontaan, esimerkiksi rikkidioksidipäästöjen ja taustasäteilyn seurantaan.
Se pystyy liikkumaan 80 senttimetriä paksussa kiinteässä jääkentässä ja se pysyy paikallaan ilman ankkurointia, mikä mahdollistaa ihmishenkien pelastamisen ja ympäristönsuojelutehtävät oloissa kuin oloissa. Alus voi majoittaa jopa 50 hengen miehistön. Rajavartiolaitoksen monitoimivartiolaivat ovat käytettävissä myös sotilaalliseen maanpuolustukseen sekä kansainvälisiin operaatioihin ja tehtäviin.
Pelastuskapasiteetti on vartiolaivan tärkeä ominaisuus.
Monitoimivartiolaivasta käsin kyetään pelastamaan ihmisiä vedestä ja aluksista vaativissa olosuhteissa, ja laivan sisätiloihin mahtuu vähintään 600 ihmistä evakuoitaviksi.
Meripelastushelikopterit voivat sekä laskeutua että tankata aluksella, ja alukselta käsin voidaan johtaa kahta operaatiota yhtä aikaa. Vartiolaiva toimii myös hätähinaajana.
Monitoimivartiolaivat rakennetaan telakalla Suomessa. Näin VL2025-hanke myös työllistää ja tukee laadukasta suoma laista laivanrakennusalaa.
Myös energiatehokkuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeitä tekijöitä vartiolaivojen suunnittelussa.
Aluksista tehdään polttoainejoustavia, jolloin tulevaisuuden vähäpäästöisten polttoaineiden käyttöön ottaminen on mahdollista.
Lisäksi vartiolaivoihin harkitaan kalustoa, jolla voidaan parantaa koneistojärjestelmän käytön hyötysuhdetta, ja alusten järjestelmien välinen energianvaihto optimoidaan.