Rajavartiolaitos

Kyllä siinä oli ohjaamollinen vene. Nyt se on siis menetetty. Semmoisen ohjaamon tekeminen vesitiiviiksi uppoamista vastaan on teknisesti mahdotonta. Se sijaan itseoikaiseva se voi olla, jos vesitiiveys yleisesti säilyy (vain hetken aikaa ohjaamo veden alla). Vaurion on pitänyt olla aika laaja tuossa tapauksessa eli kiville on menty vauhdilla.

Ite mietin juuri että millainen tehtävä on ollut työnalla. Varsinkin kun Raja ei aikonut tiedottaa enempää.
 
Turvan partiovene? Onko Turvalla mukana myös kopillinen vene? Olen ajatellut, että mukana olisi vain rip veneitä. Seuraava kysymys onkin, että miksei tämä kopillinen vene ollut suojattu mm. kaatumiselta eli ns. vesitiivis kabiini jossa olisi voinut olla paineilmalaitteet? Tuossa jokunen vuosihan sitten luotsivene upposi ja siinä kävi vähän samalla tavalla eli luotsit jäivät vangiksi kabiiniin. Toivottavasti noiden veneiden rakennetta tulevaisuudessa muutetaan. Nyt ei kuitenkaan ollut edes mitään ihmeempää myrskyä. Veneen on tarvinnut upota todella nopeasti jos ei ole ehditty pelastautumaan.
Isku kiviin on saattanut lyödä menehtynee tajuttomaksi, tai muuten kykenemättömäksi pelastautumaan. Jos vauhtia on paljon ja kyseessä melkolailla äkkipysäys, voimat ovat kovia ja vammat helposti pahoja.
 
Isku kiviin on saattanut lyödä menehtynee tajuttomaksi, tai muuten kykenemättömäksi pelastautumaan. Jos vauhtia on paljon ja kyseessä melkolailla äkkipysäys, voimat ovat kovia ja vammat helposti pahoja.
Tätä juuri mietin itsekin. Esim jos tämä henkilö on ollut karilleajon tapahtuessa jaloillaan, mutta kaksi muuta olleet istuimilla. Seisova henkilö lähtee aika vauhdilla äkkipysähdyksessä.
 
Isku kiviin on saattanut lyödä menehtynee tajuttomaksi, tai muuten kykenemättömäksi pelastautumaan. Jos vauhtia on paljon ja kyseessä melkolailla äkkipysäys, voimat ovat kovia ja vammat helposti pahoja.
Miksi vauhtia olisi paljon karikkoisella alueella?
 
Ilmeisesti tällainen partiovene.

13-3-11411166.jpg
 
Turvan partiovene? Onko Turvalla mukana myös kopillinen vene? Olen ajatellut, että mukana olisi vain rip veneitä. Seuraava kysymys onkin, että miksei tämä kopillinen vene ollut suojattu mm. kaatumiselta eli ns. vesitiivis kabiini jossa olisi voinut olla paineilmalaitteet? Tuossa jokunen vuosihan sitten luotsivene upposi ja siinä kävi vähän samalla tavalla eli luotsit jäivät vangiksi kabiiniin. Toivottavasti noiden veneiden rakennetta tulevaisuudessa muutetaan. Nyt ei kuitenkaan ollut edes mitään ihmeempää myrskyä. Veneen on tarvinnut upota todella nopeasti jos ei ole ehditty pelastautumaan.

Turvalla on/oli kaksikin isompaa venettä. Nyt uponneen partioveneen lisäksi kyydissä kulkee öljyntorjuntaa palveleva työvene. Sitä en tiedä onko jälkimmäinen mukana aina vai tarvittaessa? Osa ÖT-kalustosta lienee sellaista ettei se ole aina matkassa.

8386f621e9c37948fdacae4c51e71ac24ab4b871.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Meripelastusseuran nettisivuilta juhannuksen tehtäviä katsellessani huomiota kiinnitti se, että myös Päijänteellä Kuhmoisissa olivat järvipelastajat ajaneet vauhdilla kiville. Vielä samalle kivelle, josta olivat aiemmin päivällä olleet pelastamassa kiville ajanutta isompaa venettä ja veneseuruetta. Sattuu sitä kaikenlaista välillä myös ammattilaisille ja kokeneillekin.
 
Turvan venekuvioita ihmetellessäni törmäsin tämmöiseen opinnäytteeseen aluksen öljyntorjuntavarustukseen liittyen.

Veneitä on tuon mukaan kyydissä neljä:

partiovene
RIB
pelastusvene
työvene

Tuollainen venesijoittelu löytyi.

Vasemmalla kyljellä RIB luukun takana ja pelastusvene avopaikalla.
sddefault.jpg


Oikealla kyljellä partiovene luukun takana.
1c805840d949690ad0c57ce4415d650ef02953c6.jpg


Työvene takakannella oikealla kyljellä olevan ison nosturin vieressä (ks. ylläoleva kuva, videon still-kuva on peilikuva, videolla kohdassa 1:08 näkyy oikeinpäin).
 
Ilmeisesti tällainen partiovene.

13-3-11411166.jpg
Olikos tämä niitä Puolassa tehtyjä veneitä, vesijettejä?
Kulkevat hyvin, Eli jos on kippari yhtään nojaillut kuppeihin, niin on voinut helposti olla yli 40 mutteria vauhtia ja liki paikalleen pysähtynyt... Aika paha Haveri. Mutta miksi just tuolla ajoivat niin kovaa? Nimittäin meidän poppoo veneilee tuolla ja taidan aavistaa kivenkin johon tyssäsi meni. Liki pinnalla oleva, laakea päältä, täysin terävät nurkat.
Kundille olen monesti sanonut, että vaikka on 700 ponia paatissa, järkeä pitää olla 1000 ponin edestä kaalissa.
 
@TBman Kuulostaa samalta kiveltä, vai mitä?
Merivartioston uponnut partiovene PB183 oikaisi merimerkin eli eteläviitan väärältä puolelta ja törmäsi kovalla nopeudella noin 15 sentin syvyydellä olevaan kiveen viime yönä Keipsalon koillispuolella Loviisassa. Törmäyksen voimasta noin 11 metriä pitkään veneeseen tuli suuri repeämä, jonka vuoksi vene upposi nopeasti ja vei mukanaan yhden merivartijan.

Kaksi merivartijaa pelastautui automaattisesti avautuneelle pelastuslautalle. Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut tapauksen tutkinnan. Alus makaa edelleen matalikolla keula pinnassa ja perä kiinni pohjassa..

Onnettomuus tapahtui Keisalonselällä paikassa, josta paikalliset veneilijät usein oikaisevat matalikon keskellä olevan epävirallisen väylän kautta. Pohjoisviitan lähistöllä on kuitenkin petollinen kivi, johon merivartioston PV183 ilmeisesti törmäsi suurella nopeudella. Syytä, miksi partiovene oikaisi väylältä ei toistaiseksi tiedetä.
 
Tunnistin kyllä eteläviitaksi, itse arvelin että se on tuo nimenomainen jonka pohjoispuolella haveri sattui. Ajattelin että jos joku tunnisti paikan.
 
Back
Top