Rauhanturvaajaksi voi hakea kuka tahansa varusmiespalveluksen suorittanut mies tai nainen ympäri vuoden. Vain joihinkin erityistehtäviin (esim. lääkärit ja tulkit) voi hakeutua ilman asepalveluksen suorittamista. Hakemukset jätetään Porin prikaatiin tai Merivoimien esikuntaan...
puolustusvoimat.fi
"Hakijalla tulee olla moitteeton terveys ja hoidetut hampaat, joissa ei ole reikiä. Lääkeaine- tai muu allergia voi olla karsiva tekijä. Monipistoshoitoa vaativa diabetes I ja keliakia estävät kriisinhallintapalveluksen.
Sairauksien tai vammojen ilmoittamatta jättäminen terveydentilaa koskevissa kyselylomakkeissa saattaa johtaa koulutuksen tai palveluksen keskeyttämiseen.
Palveluskelpoisuusluokaksi hyväksytään vain A. Mikäli palveluskelpoisuusluokka on varusmiespalveluksen jälkeen muuttunut, tulee hakijan ottaa yhteyttä omaan aluetoimistoonsa luokan muuttamiseksi. Allergian, astman tai vastaavan paranemisesta vaaditaan erikoislääkärin lausunto. "
Mua sinällään kutkuttaisi ajatus rauhanturvaus hommista, mutta tällä hetkellä cooper tulos on varmaan ~ 2300 m ja saattaa olla aika tiukilla, kuntoahan voi toki nostaa ei se tuota niinkään ongelmia, luulen että homma kariutuu ennemmin siihen, että itselläni on reikiä hampaissa ja kielitaito on tyydyttävä. Mutta annan ajatuksen vielä hautua hampaat on mahdollista saada kuntoon ja englannin kielitaitoakin on mahdollista kehittää.
Toisaalta ehkä fyysiset vaivat ja sairaudet selkäkivut yms. ovat myös mahdollisesti esteitä etenkin pitkä aikaisissa sairauksissa/vammoissa. Itsellänikin pieniä selkäjumeja/kipuja, niin en tiedä voisivatko olla kanssa esteitä.
Yläikärajasta en osaa sanoa varmaksi en löytänyt äkkiseltään varmaa tietoa, mutta olen kuullut että olisi 35-40, itse olen lähempänä 30-ikävuotta. onhan tässä vielä aikaa miettiä, mutta alkaahan sitä 30-vuotias olemaan tietyissä paikoissa jo vanha. Kai noihin rauhanturvaus hommiin hakeudutaan lähes samantien kun päästään varusmiespalveluksesta reserviin?
Lähinnä minua kiinnostaa hoito-alan työntekijänä lähinnä omaan alaan liittyvät tehtävät, lähihoitajiakin kuulemma noihin hommiin pääsee jossain määrin vaikka ennemmin kai sairaanhoitajia ja lääkäreitä noihin kaivataan.
Lääkäreistä toisaalta on kotimaassakin pulaa niin tuskin kauhean hyvin niitä hommiin edes saadaan.