RBS-15 Mk III:n käyttö maamaaleihin (Suomessa)?

kelaasitä kirjoitti:
Ei ole mitään tehtävissä. S-400 tuhoaa hyttysetkin 400km säteeltä.

RBS tulee meren pinnan tasalla, joten ei se ole ihan niin helposti alas ammuttavissa isolla ohjuksella, taikka sillä vähän pienemmällä. Kuitenkin, jos tiedustelu toimii ja kohde löytyy, niin en usko että S400, S300 taikka niiden tutkat taikka komentokeskukset ole ihan mahdottomia kohteita.
 
ctg kirjoitti:
RBS tulee meren pinnan tasalla, joten ei se ole ihan niin helposti alas ammuttavissa isolla ohjuksella, taikka sillä vähän pienemmällä. Kuitenkin, jos tiedustelu toimii ja kohde löytyy, niin en usko että S400, S300 taikka niiden tutkat taikka komentokeskukset ole ihan mahdottomia kohteita.

Mielestäni on kuitenkin oletettavaa, että jos Ahvenanmaalle saadaan vihollisen toimesta sillanpää luotua, pystytään sen puolustusta vahvistamaan niin nopeasti ettei Suomella, edes Ruotsin avustamana, ole kykyä sitä takaisin vallata. RBS-15 iskuin taas mielestäni voitaisiin suorittaa jotain häirintää, mutten usko, että maalittamisen vaikeuden ym. seikkojen takia niillä olisi juurikaan vaikutusta saarelle pesiytyneeseen viholliseen. Jos saarella olisi s-300 ja s-400 pattereita, olisi siellä myös lyhyen kantaman ilmatorjuntaa, joka voisi onnistua ampumaan suurenkin osan suht hitaista ohjuksista alas. Täytyykin tähdätä siihen, että rannikkojääkärit ja meritorjuntaohjuksia on saatu ajoissa saarelle ja ne torjuvat maihinnousua suorittavan osaston, ennenkuin se saa jalansijaa ja pystyy ryhmittymään puolustukseen. Luulen, että ruotsalaisia huolestuttaisi Kaliningradista Ahvenanmaata lähestyvä saattue jopa enemmän kuin suomalaisia, ja he saattaisivat avata sitä kohtaan tulen meri- ja ilmavoimin.
 
Ruotsin Ilma- ja Merivoimia ei kykene yksikään Itämeren toimija lyömään noin vain. Kysymys voisikin olla: tyytyisikö Ruotsi katsomaan sivusta, että joku sille vihamielinen valtio muodostaisi sillanpään Ahvenanmaalle? Miksi se Ruotsi ei tykkää siitä, että Suomikaan militarisoisi Afvenanmaata? Hieman kyynisyyttä kehiin niin keksii vastauksen.
 
baikal kirjoitti:
Ruotsin Ilma- ja Merivoimia ei kykene yksikään Itämeren toimija lyömään noin vain. Kysymys voisikin olla: tyytyisikö Ruotsi katsomaan sivusta, että joku sille vihamielinen valtio muodostaisi sillanpään Ahvenanmaalle? Miksi se Ruotsi ei tykkää siitä, että Suomikaan militarisoisi Afvenanmaata? Hieman kyynisyyttä kehiin niin keksii vastauksen.

Maavoimia ei länsinaapurilla käytännössä enää ole. Meri- ja ilmavoimat ovat taasen vahvassa kunnossa. Kaivakaas joku rinnakkain Venäjän Kaliningradin sotavahvuus versus Ruotsin vastaavat. Taitaa sen FINSWE ATU-yksikön SA-toimintasuuntakin sijaita tuolla tietyn saariston suunnassa...
 
Tvälups

Vuonna 2008

3 Submarines
2 Destroyer
3 Frigatter

15 Corvetter
8 Amphipios ships
11 Missil/patrol boats
12 Minesweepwrs


Fleet Headquarters (Kaliningrad)
12th Surface ship Division
128th Surface ship Brigade
71st Assault ship Brigade
36th Missile boat Brigade
1st Guards Missile boat Division
106th Small Missile ship Division
64th Coastal Defense ship Brigade
264th Anti-submarine ship Division
323rd Minesweeper Division
123rd Submarine Brigade
105th Coastal Defense ship Brigade
109th Small Anti-submarine ship Division
22nd Minesweeper Division
Fleet Ground and Coastal Forces
Force HQ (Kaliningrad)
336th Independent Guards Naval Infantry Brigade
78th Independent Guards Motor-rifle Brigade
152nd Guards Missile Brigade
244th Artillery Brigade
25th Coastal Missile Brigade
Fleet Naval Air and Air Defense Forces
Force HQ (Kaliningrad)
689th Independent Fighter Aviation Regiment
4th Independent Naval Assault Aviation Regiment
125th Independent Helicopter Squadron (this was the former 288th Independent Helicopter Regt of the 11th Guards Army and used to be at Nivenskoye)
396th Independent Shipborne Anti-Submarine Helicopter Squadron
398th Independent Air Transport Squadron

References

http://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Fleet

Ruotsi
2 submarines
5 Corvettes
6 Missileboat
11 Minesweepers
13 Patrol boats

Naval units

1st Submarine Flotilla (1. ubflj) located at Karlskrona
3rd Naval Warfare Flotilla (3. sjöstridsflj) located at Karlskrona
4th Naval Warfare Flotilla (4. sjöstridsflj) located at Berga.

Amphibious units

1st Marine Regiment (Amf 1) located in Berga

Bases

Karlskrona naval base (MarinB) located at Karlskrona with detachments at Berga, Göteborg and Skredsvik.


http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Navy
 
Internetissä voi lukea ilmaiseksi sellaista lehteä kuin "Rannikon Puolustaja". Siellä lehtiarkistossa on mm. numero 4/2011. Tuossa numerossa käsitellään laivastotaktiikkaa. Lehdessä on monia juttuja joita tässäkin keskustelussa on tullut esiin.
Jutut ovat tietysti puisevia ja ne pursuavat intin rakastamia laatikkodiagrammeja, mutta asiasisältöä pidän erinomaisena. Numeron lukeminen selventää minusta monta asiaa mistä täällä on väitelty.

e: Kuriositeettinä voitte muuten katsoa saman numeron sivulta 100 oikeasta ylälaidasta SLMEPA:n komentajan prenikkaa. Luulis saavan rispektiä, multa ainakin saa. Ei rantapuolustus sentään ihan onnettomien jamppojen käsissä ole...
 
ctg kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
kerro mulle yks sota viimeisen 150 vuoden ajalta jossa sotaa ei ole edeltänyt poliittinen uhittelu ja sotilaallinen valmiuden kohottaminen... puolelta tai molemmilta...

Miksi vitussa mun pitää tuoda tähän jokin poliittinen uhittelu mukaan? Kyse on skenaariosta, missä vihollinen luo kaksi rintamaa, jos se käy sun pieneen päähän. Enkä mä näe ahvenanmaan demilitarizoitua aluetta minään mahdottomana paikkana.

"pieneen päähän"

oisko mittanauhaa lainata?

mene sinne RT:lle tai vastaaville saitellesi lukemaan desantti Bäckmanin juttuja vaan ja laatimaan scenarioita sinne.

ihan turha pohtia osuisko tämä ohjus tiettyyn gondooliin jos yritetään ampua alas linnanmäen maailmanpyörä. ihan scenario vaan.

ja huomasitko, ei sisältänyt yhtään viittausta psyykkisin tai fyysisiin ominaisuuksiisi.
 
adam7 kirjoitti:
ctg kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
kerro mulle yks sota viimeisen 150 vuoden ajalta jossa sotaa ei ole edeltänyt poliittinen uhittelu ja sotilaallinen valmiuden kohottaminen... puolelta tai molemmilta...

Miksi vitussa mun pitää tuoda tähän jokin poliittinen uhittelu mukaan? Kyse on skenaariosta, missä vihollinen luo kaksi rintamaa, jos se käy sun pieneen päähän. Enkä mä näe ahvenanmaan demilitarizoitua aluetta minään mahdottomana paikkana.

"pieneen päähän"

oisko mittanauhaa lainata?

mene sinne RT:lle tai vastaaville saitellesi lukemaan desantti Bäckmanin juttuja vaan ja laatimaan scenarioita sinne.

ihan turha pohtia osuisko tämä ohjus tiettyyn gondooliin jos yritetään ampua alas linnanmäen maailmanpyörä. ihan scenario vaan.

ja huomasitko, ei sisältänyt yhtään viittausta psyykkisin tai fyysisiin ominaisuuksiisi.

Lainata, pistä tilinumero mulle, niin vippaan sulle muutaman euron kun ei ole köyhällä varaa hankkia omaa. Ja miksi minun pitäisi mennä RT keskustelemaan näistä asioista kun täälläkin voi melkein rauhassa näistä asioista keskustella.
 
Tvälups kirjoitti:
Nå men härregyyd! Affenanmaan merivartiosto lyö Glockit asemaan yhdessä saarivaltion haulikkoampujien kanssa: "Siellä viedään vanjaa tukka suorana!"

Mä voisin muuttaa muiden hengenheimolaisten kanssa Ahvenanmaalle, jos ahvenanmaalaiset muutaisivat sieltä pois ja saataisiin silti pitää autonomia ja muut edut.
Loisin siitä uuden Spartan ja rannikkopuolustus olisi hoidossa... Silloin kun en harrastaisi sotajuttuja niin kalastaisin. Kun konttaisin saunasta pikkukaljoissa ulos voisin ampua meritorjuntaohjuksilla mm. matkustajalaivoja harjoitusmaaleja omasta sotasatamastani, jossa olisi kalastuspursi ja uimapatja. Säätäisin myös saaren sisäisiä lakeja ja kaikki täysi-ikäiset miehet velvoitettaisiin osallistumaan Åland Militian harjoituksiin ja saaren demilitarisoinnista luovuttaisiin. Saarelle muodosteittaisiin rannikkosissikomppanioita sekä rannikkojääkärikomppanioita, joita olisi terästetty meritorjuntaohjusryhmillä ja joukkueilla
Jos suhteet emämaahan huononisivat niin suorittaisin maihinnousun Turun suunnalle ja hankkisin puskurialueen sekä vaatisin Porkkalaa rannikkotukikohdaksi. Aseistuksen hankkisin Ruotsista, koska lupaisin toimia puskurina Idän uhkaa vastaan. Varustautumisen jälkeen alkaisin kiristämään rahaa ruotsalaisilta, jotta voin jatkaa kokopäiväistä viihdekalastusta ilman sellaista rasitetta kuin palkkatyö. Mikäli vaatimuksiin ei suostuttaisi niin lastaisin kalastusalus Jahti Ensimmäisen RBS-15 ohjuksilla ja suorittaisin ohjushyökkäyksen Slussenille.


Hoitajat eivät tiedä, että en ottanut iltalääkkeitä tänään. Kohta karkaan ja otan panttivankeja, jotta saan hallituksen suostumaan tuohon vaihtokauppaan.
 
adam7 kirjoitti:
ctg kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
kerro mulle yks sota viimeisen 150 vuoden ajalta jossa sotaa ei ole edeltänyt poliittinen uhittelu ja sotilaallinen valmiuden kohottaminen... puolelta tai molemmilta...

Miksi vitussa mun pitää tuoda tähän jokin poliittinen uhittelu mukaan? Kyse on skenaariosta, missä vihollinen luo kaksi rintamaa, jos se käy sun pieneen päähän. Enkä mä näe ahvenanmaan demilitarizoitua aluetta minään mahdottomana paikkana.

"pieneen päähän"

oisko mittanauhaa lainata?

mene sinne RT:lle tai vastaaville saitellesi lukemaan desantti Bäckmanin juttuja vaan ja laatimaan scenarioita sinne.

ihan turha pohtia osuisko tämä ohjus tiettyyn gondooliin jos yritetään ampua alas linnanmäen maailmanpyörä. ihan scenario vaan.

ja huomasitko, ei sisältänyt yhtään viittausta psyykkisin tai fyysisiin ominaisuuksiisi.

RT on tunnetusti paskaa mutta aatami voisi kaikessa viisaudessaan ja nokkeluudessaan kertoa mitkä mediat on luotettavia ja mitkä ei, listaa kehiin. Kun tunnut muiden mielipiteitä arvostelevan niin kiivaasti, niin laita nyt itse listaa mihin pitäisi luottaa ja olla luottamatta.
 
TomTom kirjoitti:
RT on tunnetusti paskaa mutta aatami voisi kaikessa viisaudessaan ja nokkeluudessaan kertoa mitkä mediat on luotettavia ja mitkä ei, listaa kehiin. Kun tunnut muiden mielipiteitä arvostelevan niin kiivaasti, niin laita nyt itse listaa mihin pitäisi luottaa ja olla luottamatta.

Nokkela Adam7 on, molemmilla kotimaisilla. Kiivaus tosin näkyy vasta siinä vaiheessa, kun ensin on menty henkilökohtaisuuksiin (lue "pieneen päähän"). Mielestäni Moden moitteet olisivat voineet mennä pääasiassa ensin ctg:lle (ja ehkä kevyesti Adamillekin: "Älä provosoidu")

Toinen asia on se, että Mode voisi tietysti moitteissaan käyttää ihan oikeita nimimerkkejä. Adam7 on Adam7, ei aatami. Kevytkin nimittely Moden taholta on vyön alle lyömistä, kun kysymyksessä on saitin omistaja, jonka kanssa ei voi/saa kinata.
 
ctg kirjoitti:
Kun kukaan nyt ei vastannut, niin taivutetaan näin päin. Naapuri jalkautuu Affenanmaalle, saa haltuunsa Maarianhaminan ja tuo saarelle yhden S400 patterin, ja kaksi S300:sta, sekä sun muuta kalustoa millä se aikoo pitää alueen hallussa niin maalla, merellä kuin ilmassa. Joten onko mahdollista että tuossa vaiheessa voidaan käyttää RBS:n maamoodia, ja täräyttää noita kohteita?

Miten Ruotsi näkisi naapurin tuossa vaiheessa?

Hmm toiset lentokoneet?.....ei ne ammutaan alas (mutta jos on pitkä kantama JASSM?)

RBS-15 MkIII......Joo miksei

MLRS ne pitäkantamat ohjuket.....Hmmm joo ?
 
rehti kirjoitti:
Toinen asia on se, että Mode voisi tietysti moitteissaan käyttää ihan oikeita nimimerkkejä. Adam7 on Adam7, ei aatami. Kevytkin nimittely Moden taholta on vyön alle lyömistä, kun kysymyksessä on saitin omistaja, jonka kanssa ei voi/saa kinata.

Jaaha, joku ottaa sen nimittelynä, pahoittelen. Itse tarkoitin sitä vain "lyhennyksenä" Adam7:stä. Minkä takia minun kanssa ei voi/saa kinata? Olenko banninut suoraan ketään heti, jos joku on sanonut jotain minua vastaan?

Edit. Voidaan puida asiaa vaikka täällä tai täällä, jottei mene täysin offtopikiksi.
 
Tätä en tiennyt, ei se ole se tarkka kantama se 200 kilsa.....

Note that Saab has never released public domain range figures. 200 km/ 125 miles is the RBS15 Mk3’s estimated operational range given flight profile variances; its maximum range is commonly believed to be about 250 km/ 155 miles. The earlier RBS15 Mk2 has a reputed 100 km/ 60 mile operational range, and 150 km/ 90 mile maximum range.

http://www.defenseindustrydaily.com/poland-orders-rbs15-missiles-for-its-navy-02692/

Suomalainen Sisu millä on RBS-15SFIII
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Sisu_SK242_MTO_85M_2.JPG
 
Mitäs kuulostaisi Suomea ajatellen tämmöinen kokoonpano meritorjuntaohjuspatteriston suhteen:

- 1. Patteri: 3x RBS-15SFIII laukaisuajoneuvoa (4 ohjusta kussakin) ja merivalvontatutka+lämppärit.
- 2. Patteri: 3x RBS-15SFIII laukaisuajoneuvoa (4 ohjusta kussakin) ja merivalvontatutka+lämppärit
- 3. Patteri: 3x Brahmos laukaisuajoneuvoa (3 ohjusta kussakin) ja merivalvontatutka+lämppärit
- Tulehjohto-osa, jolla merivalvontatutka x2, lämppäri x4 ja lennokkijärjestelmä.
- Omasuojaosa, jossa jääkäripataljoona (krh, pst- ja ilmatorjuntansa kanssa) ja erillinen it-patteristo (2x Crotale NG tai 6x ITO2005/M)
- Tiedusteluosa, jossa rannikkojääkärikomppania veneineen.
 
Jahas. Kerta toisensa jälkeen yllätyn iloisesti siitä, kuinka eräät katsovat omaavansa Tiedon siitä, mitä ovat "mainiot" lähteet. Jokaisen käydyn sodan jälkeen on paljastunut, että korskeinkin, valovoimaisin ja tyylikkäin lähde on pulputtanut silkkaa sittua ainakin välillä ko. sotaa ennen, sen aikana ja vielä jälkeenkin. Eikö vittu leaks-vuodot opettaneet mitään "eräille" herroille? Vai kuinka kykenitte nekin tulkitsemaan jonkin äärimmäisen ahtaan putken läpi....muodostaen niistäkin vain omaa maailmankuvaanne vahvistavaa tölmyä? Itseään voi pitää viisaana, mutta yksi viisauden ilmentymä lienee sekin, että kohtuullisen nöyrästi epäilee KAIKKEA mitä meediot tuovat tuuttiin. Ei esim. amerikkalaisilla turhaan ole pataljoonaa tiedotusammattilaista pähkimässä sitä tuubaa, jota suolletaan kanaville.....meinaatteko, että joku Pyhä Arvo määrittää tuon tietopaljouden oikeellisuuden ja luotettavuuden.....vai tarkoituksenmukaisuus ja tavoitteet? Kumpaa arvelette, kun otatte sen tuumaisen putken esille, josta lystikkäästi kuikistatte tämän maailman tapahtumia?

Mr. Adam 7 voisi paljastaa ne luotettavat lähteet, jotta me muut pääsemme nauramaan selkäkeikkanauruja sinun lähteillesi. Hufari ja HS nyt ei ihan jokaiseen kolahda, jotkut pirulaiset epäilevät niidenkin antia. Mutta anna tulla nyt, pyydän oikein.
 
ctg kirjoitti:
Kun kukaan nyt ei vastannut, niin taivutetaan näin päin. Naapuri jalkautuu Affenanmaalle, saa haltuunsa Maarianhaminan ja tuo saarelle yhden S400 patterin, ja kaksi S300:sta, sekä sun muuta kalustoa millä se aikoo pitää alueen hallussa niin maalla, merellä kuin ilmassa. Joten onko mahdollista että tuossa vaiheessa voidaan käyttää RBS:n maamoodia, ja täräyttää noita kohteita?

Miten Ruotsi näkisi naapurin tuossa vaiheessa?

Näkisin, että niiden ohjuksien pitäisi olla jo lopussa, kun vihollinen ottaa ahvenanmaan haltuunsa. Jokin on mielestäni mennyt pahasti vikaan, jos tuollainen määrä vihollisia pääsee maihin ja ohjuksia on vielä varastossa. Myöskin suosisin sitä menettelyä, että MTO:t varattaisiin merimaaleja vastaan ja niitä väistämättä löytyisinkin, kun en usko, että ahvenanmaata kyettäisiin huoltamaan yksistään ilmasta. Ja mikäli maamaaleja aletaan MTO:lla ampumaan, niin ammutaan ne ennen kuin vihollinen on täysin "kaivautunut" ja nuo IT -patterit ovat toimintavalmiita. Eli jälleen: "ohjukset ovat jo lopussa, kun S400 tulee ongelmaksi".
 
Itse miettisin ratkaisua, että sinne satamaan laitettaisiin r-ainetta jokunen 200kt ja laukaistaan sitten sopivalla hetkellä. Emme menettäisi käytännössä mitään.
 
muhvetti kirjoitti:
Itse miettisin ratkaisua, että sinne satamaan laitettaisiin r-ainetta jokunen 200kt ja laukaistaan sitten sopivalla hetkellä. Emme menettäisi käytännössä mitään.

Taitaisi olla helpompaa tukkia satamaan johtava väylä. Kai jostakin löytyisi laiva, jonka joutaisi upottaa siihen väylälle.
 
Back
Top