Reserviläiskirje

Reserviläiskirje


  • Äänestäjiä yhteensä
    270
No niin. Tulihan se jo perukallekin. Omat tiedot ok, mutta muuten aika tyhjänpäiväistä lätinää. Odotin siis liikaa.
 
En oikein usko, että liittyy autonasennushommiin. Eipä minulla sellaiseen hommaan ole koulutusta eikä kokemusta. Tällöin sijoitus olisi muutenkin varmaan huoltokomppania?
Etkös just sanonut olevasi asentaja-ALIUPSEERI. Ei sun tarvi tietää asennuksista yhtään mitään, kunhan annat vaan käskyjä. Niinhän se siviilissäkin menee, että ne jotka ei tiedä niistä töistä yhtään mitään, ylennetään työnjohtajiksi. :D
 
En ole hullu joka linnoittautuu kotiinsa eikä suostu lähtemään missään tilanteessa, mutta kyllä tuossa olisi henki se, että joku saisi järjestää minulle kiväärin ja maastopuvun ja käskeä parhaaksi katsomallaan tavalla vastarintaan.
Ei se oo hullu, joka kotiansa vahtii ja elä sie velihyvä huolehi pyssylöist, kyl sie sellaisen saat, kuhan sie maltat mieles, etkä hötkyile. Myö tullaan länsirajalta neljäsä tunnisa, sitku ryssä tullee rajan yli. Mut sie oota, kärsivällisesti. Myö tullaan ja otetaan siut mukkaa. Pääset Viipuriin kattomaan nähtävyyksiä.

:D
 
Ei se oo hullu, joka kotiansa vahtii ja elä sie velihyvä huolehi pyssylöist, kyl sie sellaisen saat, kuhan sie maltat mieles, etkä hötkyile. Myö tullaan länsirajalta neljäsä tunnisa, sitku ryssä tullee rajan yli. Mut sie oota, kärsivällisesti. Myö tullaan ja otetaan siut mukkaa. Pääset Viipuriin kattomaan nähtävyyksiä.

:D

Oikei tulj suu hyvänmakuseks ku siun kanssais sain tällasta haastella :D Mie oonki käyny Viipuris viimeks vuonna yheksän-kaks. Viel myö siitä kaunis kaupunki tehhään, vot, vot! ;)
 
Asun Ruotsissa, enkä saanut kirjettä , enkä saa ilmeisesti.
Olen n. 50/50 että oliko tuo kettuilua :D Mutta en osaa itsekään totta puhuen sanoa onko kyseessä vain toimistovässykän RA-uho vai se että velvollisuuden tunto ja häpeän pelko yhdessä ylittävät kuolemanpelon ainakin teoriassa. Mutta...eipä kai kukaan osaa sanoa RAn vallitessa miten SA-hommat sujuisi. Krh olisi mulle ihan hyvä homma, jostain syystä epäsuoran pelko naama mullassa ja tulitoiminta puhtaasti numeroiden perusteella ei tunnu niin hurjalta kuin säännölliset tulitaistelut pienaseilla. Epäsuorassa kaikkien pitääkin vain maata, mutta tulitaistelussa pitäisi tähdätä tarkkaan samalla kun pelkää sitä nappia otsaan (tai vatsaan). Tuntuu pahalta ajatella isättömiä lapsia, mutta ei lapsettomien isien roolikaan helppo ole. Molempi pahempi.

Se on silti de factoa että uskoakseni hieman vanhempien läsnäolo nuorukaisten joukossa luo joukkoon vähän sellaista rauhallisuutta, ehkä harkintaakin, olkoon sitten vanhempi esimies tai miehistöön kuuluva. Kyllähän täälläkin näkee ettei ikä ole ainoa kriteeri sijoituksissa, vähän vanhempiakin gonia on ykköslähdön hommissa.
Joo ei ollut tarkoitus kettuilla, ilmaisin asian vaan siinä muodossa, että saa ehkä sen käsityksen. Aivan oikeasti ihailtavan Suomalaista suoraselkäistä miettimistä tulevaisuuden uhkaan.
 
Samat kuviot kuin 7v sitten. On tässä vähän jotain koulutusta vastaavaa vapaaehtoishommaa ollut, mutta porukan sijoituksista lukeneena/kuulleena pidin kyllä ihan nopanheittona että tuleeko sijoitusta enää, tai ainakaan samaan hommaan.
 
Koettakaa nyt helvata muistaa pv:n ohje kirjeen saatuanne. Pv ei suun mauksi antanut ohjetta, miten toimia ja jättää toimimatta.

Alan ymmärtää pv:n syvää vaiteliaisuutta kaikesta toimintaa koskevasta.
 
Älkää nyt hyvät miehet ja naiset surko yhtä sijoitusta tai sen puutetta. Tilanteet muuttuu kuitenkin jatkuvasti, ja vaikka se sijoitus nyt olisikin, niin se ei tarkoita, että sitä olisi enää edes puolen vuoden tai vuoden päästä, siitä pidemmästä ajasta puhumattakaan. Tuoreempaa materiaalia kotiutuu joka vuosi parin saapumiserän verran. Kuten edellä joku sanoi, on elämässä muutakin kuin sijoitus PV:n joukoissa. Näyttää siltä, että joillakin on varsin romantisoitu kuva sotimisesta, kun puheista päätellen sitä melkein odotetaan. Niin ja tosiaan, ne tarkkojen tietojen jakamiset foorumilla kannattaa jättää väliin.
 
Älkää nyt hyvät miehet ja naiset surko yhtä sijoitusta tai sen puutetta. Tilanteet muuttuu kuitenkin jatkuvasti, ja vaikka se sijoitus nyt olisikin, niin se ei tarkoita, että sitä olisi enää edes puolen vuoden tai vuoden päästä, siitä pidemmästä ajasta puhumattakaan. Tuoreempaa materiaalia kotiutuu joka vuosi parin saapumiserän verran. Kuten edellä joku sanoi, on elämässä muutakin kuin sijoitus PV:n joukoissa. Näyttää siltä, että joillakin on varsin romantisoitu kuva sotimisesta, kun puheista päätellen sitä melkein odotetaan. Niin ja tosiaan, ne tarkkojen tietojen jakamiset foorumilla kannattaa jättää väliin.

Juu. Jättäisin mielisuosiolla hurmekentät väliin ja toivon todella, ettei jälkikasvunikaan tarvitse sellaiseen ryhtyä. Pakko on eri asia.
 
No eipä ainakaan tossa mun viestissä selviä muuta kuin että olen sijoitettu, niin kuin moni muukin, ja sekin tilanne elää. Voi vapaasti laskea 1+1 avatarit ja nickit huomioon ottaen, ja edes puolustushaara ei osu oikeaan. Enemmän olisin huolissani niistä tiedoista mitä mahdollisesti tuhansien viestien postailijat ovat jakaneet. Mutta joo, ei varmaan kannata mitään tarkkoja tietoja levitellä.
 
No eipä ainakaan tossa mun viestissä selviä muuta kuin että olen sijoitettu, niin kuin moni muukin, ja sekin tilanne elää. Voi vapaasti laskea 1+1 avatarit ja nickit huomioon ottaen, ja edes puolustushaara ei osu oikeaan. Enemmän olisin huolissani niistä tiedoista mitä mahdollisesti tuhansien viestien postailijat ovat jakaneet. Mutta joo, ei varmaan kannata mitään tarkkoja tietoja levitellä.

Tuhansien viestien postaajat ovat muuten nähdäkseni erittäin visuja. Osa pahamaineisimmista ylipäälliköistä suorittaa jopa säännöllistä tarkistamista lähteistä, jotka ovat taatusti jyvällä siitä, mitä voi kirjoittaa ja mitä ei.
 
Pitipä nyt rekisteröityä ja kysyä kun kirje viimein pamahti laatikkoon. Ihmeelliseksi asian tekee (mielestäni) sijoituspaikka eli maakuntakomppania. Olin uskossa, että kyseinen porukka toimii vapaaehtoisuuden pohjalta ja sinne hyväksymiseen pitäisi jotain näyttäjäkin/kuntoa olla.
Itse olen vm-palveluksen suorittanut 2007 eikä sen jälkeen ole mitään kuulunut ja nyt kirjeen kyljessä tuli toinen kuori jossa kutsu puolentoista päivän VEHiin. Kutsussa taas kerrotaan, että harjoitus on ensisijaisesti suunnattu sitoumuksen antaneille/harkitseville. Ohjelmakin vaikuttaa hyvinkin paljon lähinnä olemassa olevan varustuksen tarkastelulta ja virka-apuun liityvää koulutusta. Lievästi sanottuna kuulostaa vähän erikoiselta vai lykätäänkö maakuntakomppaniaan nykyään tällä tavalla uutta miestä(miehistöä)?
 
Juu. Jättäisin mielisuosiolla hurmekentät väliin ja toivon todella, ettei jälkikasvunikaan tarvitse sellaiseen ryhtyä. Pakko on eri asia.

Aina se kotiolot voittaisi.

(vitsi, hieman kohteliasta naurua kehiin)
 
Näyttää siltä, että joillakin on varsin romantisoitu kuva sotimisesta, kun puheista päätellen sitä melkein odotetaan.

Puolustusjärjestelmämme uskottavuus nojaa pitkälti siihen, että ulkomailla meitä oikeasti pidetään hulluina, silleen hyvällä tavalla ainakin lännessä. Mielestäni on ihan hyvä ylläpitää tuota käsitystä, että idässäkin ajateltaisiin että olemme kuin hullujen, voittamattomien Gallialaisten kylä Asterixissa. Taikajuomat tulevat Tallinnan Super-Alkon tietäjiltä. Obelix vaan taitaa olla niitä Putinin henkiystäviä, mutta kyllä täältäkin lihavia ja tappelunhaluisia ihmisiä löytyy tanssilavojen ym. lättähattujen norkoilupaikkojen liepeiltä.

Ainakin omalta osaltani ilmoitan tässä juuri nyt ihan juhlallisesti, että se joka koskaan ottaa minkään viestini tällä foorumilla 100% vakavasti, ammuttakoon aamunkoitteessa (Mansikki ja Pamela -lehmät suorittavat ammunnan). Ihan riippumatta siitä onko lauseen lopussa hymiöitä vaiko eikö...elän henkilökohtaista elämääni sellainen hienoinen hymynkare suunpielessä, ainakin implisiittisesti. Olen huomannut että se on melko hyvä tapa käsitellä lähes aihetta kuin aihetta.
 
Koettakaa nyt helvata muistaa pv:n ohje kirjeen saatuanne. Pv ei suun mauksi antanut ohjetta, miten toimia ja jättää toimimatta.

Alan ymmärtää pv:n syvää vaiteliaisuutta kaikesta toimintaa koskevasta.

Puolustusvoimat voi haistaa paskat. Minulle ei ainakaan riitä kirje, jonka tiedot olen muutenkin tarkistanut 2 krt vuodessa aluetoimistolta. Minä haluan puheen sijaan joukolleni (ainakin oma joukkue) käsketyn sotaharjoituksen tai vähintään saunatilat ja anniskelun viikonlopuksi ihan jo siksi, että saan palauteltua nimet ym kovolle. Se luvattiin ajat sitten!

Oikein toteutettu turvaluokittelu on hyvä, mutta lyömällä kaikkeen gekadosleima saavutetaan vain se, että ne menettävät merkityksensä. On salassapidettäviä asioita ja salassapidettäviä asioita. Yksittäisen asevelvollisen sijoitus ei ole salassapidettävää varsinkaan näin nimimerkkien suojassa ja toisekseen PV ei pidä oikeasti salassapidettävistä asioista huolta! Terveystiedot ovat yksi perustellusti salassapidettävä, mutta miksi varusmies joutuu otilla käytyään kertomaan kouluttajalle mikä vaivaa. Se on potilaab ja hoitavan lääkärin välinen asia ja kouluttajalle pitäisi riittää tieto saaduista vapautuksista.

Minulla se sijoitus on PSJK/MEKTSTOS eli ainoa vaihtoehto palveluspaikka huomioiden. Tehtävä on panssarintorjuntapartionjohtaja ja rinnakkaissopivuus panssarijääkäriryhmänjohtajaksi. Nytkö tulee esapekkaa?
 
Muutamia hajahavaintoja palstalta ja sen ulkopuolelta.

1. Reserviläiskirjeen yksi tarkoitus on aktivoida ne reserviläiset, jotka haluavat kuulua sijoitettuihin / olla nykyistä aktiivisemmin mp-asioissa liikkeellä ottamaan yhteyttä aluetoimistoon -> varsin todennäköisesti se sijoitus löytyy. Eli tuskailu siitä että "reservissä ollaan, voi paska" on turhaa. Kirje on siis esileikki.
2. Edellinen lyhyt sota Suomessa eli Talvisota. Kenttäarmeijaan kuului puoli miljoonaa miestä. Kolme ja puoli kuukautta myöhemmin oli tarvittu 30% lisää väkeä erilaisiin tehtäviin, henkilötäydennyksestä kokonaan uusiin joukkoihin.
3. Aluetoimistoissa on erilaisia järjestelyjä siihen miten reserviläinen pystyy kertomaan omasta erinomaisuudestaan sijoitettavuuden kannalta. Oli menetelmä mikä tahansa, jos aluetoimisto saa tietoonsa että korpraali Reinikainen-Toljanteri juoksee puolimaratonin aikaan 1.55, nostaa penkistä oman painonsa, käy iltarasteilla ja ampuu aina kun mahdollista... Niin naps, RVARAJOHT.

Kirjeen ympärillä liikkuva keskustelu on siinä mielessä hassua, että kirje itsessään on pikkuruinen osa massiivista kokonaisuutta. PV on oikeasti lähtenyt voimalla liikkeelle kehittämään reserviläisen "elinkaarta". Heitetään vain huulta siitä miten homma aloitettiin kolme vuosikymmentä myöhässä, nyt tapahtuu paljon ja tapahtuu oikeita asioita.

Vaikka en saakaan Tornilta muuta palkkaa kuin reserviläispalkkaa silloin tällöin, tämän myönteisen muutoksen puhemiehenä toimin mieluusti.

PS @pstsika , eikö pessaaripuolella kuitatakaan vähäisiä virheitä ihan vaan punnertamalla? Ei tuosta nyt sentään velvit pala.
 
Back
Top