Reserviläiskirje

Reserviläiskirje


  • Äänestäjiä yhteensä
    270
Pitipä nyt rekisteröityä ja kysyä kun kirje viimein pamahti laatikkoon. Ihmeelliseksi asian tekee (mielestäni) sijoituspaikka eli maakuntakomppania. Olin uskossa, että kyseinen porukka toimii vapaaehtoisuuden pohjalta ja sinne hyväksymiseen pitäisi jotain näyttäjäkin/kuntoa olla.
Itse olen vm-palveluksen suorittanut 2007 eikä sen jälkeen ole mitään kuulunut ja nyt kirjeen kyljessä tuli toinen kuori jossa kutsu puolentoista päivän VEHiin. Kutsussa taas kerrotaan, että harjoitus on ensisijaisesti suunnattu sitoumuksen antaneille/harkitseville. Ohjelmakin vaikuttaa hyvinkin paljon lähinnä olemassa olevan varustuksen tarkastelulta ja virka-apuun liityvää koulutusta. Lievästi sanottuna kuulostaa vähän erikoiselta vai lykätäänkö maakuntakomppaniaan nykyään tällä tavalla uutta miestä(miehistöä)?

Myös MAAKK:n ja PAIKP:n sijoitetaan jengiä samoin perustein, kuin mihin tahansa muuhunkin SA-joukkoon silloin, kun sitä ei saada täyteen vapaaehtoisista koulutussitoomuksen allekirjoittaneista. Se, että sinulla on sijoitus MAAKK:ssa ei tarkoita, että olet velvoitettu osallistumaan toimintaan kokonaisuudessaan, vaan että sinut käsketään koviin KH:ihin ja kutsutaan tiettyihin tarpeelliseksi katsottuihin VEHeihin, jotta joukko saadaan harjoitettua kokonaisena.
Se tarkoittaa myös sitä, että SA-tehtäväsi on kyseisessä joukossa ja tässä mielessä sijoituksena ei eroa mistään muusta muuten, kuin mahdollisesti korkeampina KH-määrinä.

Tätä se on, kun on kyse Sodan Ajan joukoista, jotka ovat kiinteä osa Puolustusvoimien paikallisjoukkoja, eivätkä vain joku puolisiviilien harrastuskerho, kuten useassa maassa Kodinturva. Voidaan myös käskeä ja vaatia.

Tuo harjoitus johon sinut on kutsuttu on nimenomaan rekrypäivä, johon kutsutaan sekä pystymetsästä MAAKK:n sijoitetut, että erikseen kiinnostuksensa ilmoittaneet. Ideaalitilannehan olisi, että jokainen ns. täydennyssijoitettu muuttuisi aktiivi-MAAKKilaiseksi.
 
1. Reserviläiskirjeen yksi tarkoitus on aktivoida ne reserviläiset, jotka haluavat kuulua sijoitettuihin / olla nykyistä aktiivisemmin mp-asioissa liikkeellä ottamaan yhteyttä aluetoimistoon -> varsin todennäköisesti se sijoitus löytyy. Eli tuskailu siitä että "reservissä ollaan, voi paska" on turhaa. Kirje on siis esileikki.

No, kiitos tästä, kaipa se on sitten oltava yhteyksissä. Olisi kiva "joutua" kertaamaan vielä ainakin kerran elämässään. Heillä lienee kädet täynnä mutta otetaan sitten yhteyttä. En menetä elämänhaluani jos ei sijoitusta löydy.
 
Soitin eilen aluetoimistoon ja sieltä vastattiin, että sähköpostia vaan sisään. (En tiedä onko tämä kaikille toimistoille yleinen käytäntö.) Postiin mukaan syntymäaika ja tiedot soveltuvin osin koulutuksesta, harrastuksista, fyysisestä kunnosta, ym., sekä tietysti siitä että sijoitus kiinnostaa edelleen. Sanoivat vielä että tämä oli vähän tarkoituskin kirjettä lähettäessä, että ne joilla kiinnostusta on, osaisivat siitä kertoa. Sijoituksia sitten katsellaan uudestaan "myöhemmin tänä vuonna."

Täällä on ollut ihan asiallista ja vanhan anarkistihippipunikin mieltä lämmittävää huolta sotaintoilusta. Mieskohtaisesti olen täysin samaa mieltä siitä, että periaatteessa pitäisi olla vallan erinomainen asia jos hurmekentille ei (enää) tarvita. Itse näen tämän jupinan kuitenkin niin, että nyt kun tuo Venäjä on mitä on, ja jos haluan edistää sen pysymistä omien rajojensa sisällä, niin ainoa käytännön teko mitä itse voin tehdä on se, että ilmoittaudun maanpuolustushalukkaaksi. Jos ressukirje johtaa sijoitusta kaipaavien tulvaan paikallistoimistoille, niin takuuvarmasti se uutisoidaan ja noteerataan semmoisena signaalina mitä se olisi: merkkinä siitä, että niissä korkeaa maanpuolustustahtoa mittaavissa kyselyissä on edes vähän totuuspohjaa takana, ja tähän maahan saattaa olla perin paha lähteä tulemaan. Joten sikäli parhaiten ehkäisen tälleen massavanhentuneena kolmivitosena niiden nuorukaisten ynnä itseni kuolemista jos kerron, että ittekin olen valmis käyttämään aikaani koulutuksissa ja tarpeen vaatiessa kiväärin varressa.

Sivuhuomiona: facebookissa käydyn keskustelun pohjalta semmoset kolme viidestä samanikäisestä sotaväen käyneestä aikoo laittaa viestiä, että on vielä pelissä mukana jos vaan tarvetta on. Uskallan tälleen aika varmalta pohjalta sanoa, että mun FB-kaverit ei näin keskimäärin ole sotahulluja.
 
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysytään silti: Ei-sijoitetut resrviläiset ovat kuitenkin sijoitettavissa valmiutta kohotettaessa, joten onko siellä joku prioriteetti jo olemassa, jonka mukaan alkaa kutsu käymään, mikäli tarve vaatii? Ikä, sotilasarvo, koulutushaara, kotikunta?
 
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysytään silti: Ei-sijoitetut resereviläiset ovat kuitenkin sijoitettavissa valmiutta kohotettaessa, joten onko siellä joku prioriteetti jo olemassa, jonka mukaan alkaa kutsu käymään, mikäli tarve vaatii? Ikä, sotilasarvo, koulutushaara, kotikunta?
 
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysytään silti: Ei-sijoitetut resrviläiset ovat kuitenkin sijoitettavissa valmiutta kohotettaessa, joten onko siellä joku prioriteetti jo olemassa, jonka mukaan alkaa kutsu käymään, mikäli tarve vaatii? Ikä, sotilasarvo, koulutushaara, kotikunta?
Hyvä kysymys. Samaa mietin.
 
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysytään silti: Ei-sijoitetut resereviläiset ovat kuitenkin sijoitettavissa valmiutta kohotettaessa, joten onko siellä joku prioriteetti jo olemassa, jonka mukaan alkaa kutsu käymään, mikäli tarve vaatii? Ikä, sotilasarvo, koulutushaara, kotikunta?

Ehkä on, ehkä ei. Ei tämä reserviläiskirje kaikkia saloja avannut.

Olettaisin, että siellä on jokin vanhoihin pohjiin perustuva järjestelmä eli jo vereksemmät joukot harvenevat, niin kellarista löytyy aikaisempien sijoitusten rungot, joista sitten aletaan täydentämään. Toki sekin on mahdollista, että mitään pohjia ei ole ja siinä vaiheessa ryhdytään arpomaan satunnaisotannalla.

Reserviläisistähän ei ole pulaa vaan pikemminkin päinvastoin ylitarjontaa on lähes kaikkiin ryhmiin.
 
Itse näen tämän jupinan kuitenkin niin, että nyt kun tuo Venäjä on mitä on, ja jos haluan edistää sen pysymistä omien rajojensa sisällä, niin ainoa käytännön teko mitä itse voin tehdä on se, että ilmoittaudun maanpuolustushalukkaaksi. Jos ressukirje johtaa sijoitusta kaipaavien tulvaan paikallistoimistoille, niin takuuvarmasti se uutisoidaan ja noteerataan semmoisena signaalina mitä se olisi: merkkinä siitä, että niissä korkeaa maanpuolustustahtoa mittaavissa kyselyissä on edes vähän totuuspohjaa takana, ja tähän maahan saattaa olla perin paha lähteä tulemaan. Joten sikäli parhaiten ehkäisen tälleen massavanhentuneena kolmivitosena niiden nuorukaisten ynnä itseni kuolemista jos kerron, että ittekin olen valmis käyttämään aikaani koulutuksissa ja tarpeen vaatiessa kiväärin varressa.

Pirun hyvin argumentoitu. Toimin itse juuri niin lähettämällä sähköpostia, mutta sinä paalutit tuossa kyllä erinomaisesti yleisen viitekehyksen, jota en itse noin pitkälle osannut miettiä.
Suhtaudun vähän skeptisesti siihen, että sijoitusta enää heltiäisi, mutta onpahan nyt (voimakas) mielipiteeni armeijan tiedossa. Kerroinhan mielipiteeni esim. Paula Lehtomäelle hänen toiminnastaan, miksi ihmeessä olisin hiljaa tällaisessa asiassa? Ensijärkytys meni jo ohi.
 
Soitin eilen aluetoimistoon ja sieltä vastattiin, että sähköpostia vaan sisään. (En tiedä onko tämä kaikille toimistoille yleinen käytäntö.) Postiin mukaan syntymäaika ja tiedot soveltuvin osin koulutuksesta, harrastuksista, fyysisestä kunnosta, ym., sekä tietysti siitä että sijoitus kiinnostaa edelleen. Sanoivat vielä että tämä oli vähän tarkoituskin kirjettä lähettäessä, että ne joilla kiinnostusta on, osaisivat siitä kertoa. Sijoituksia sitten katsellaan uudestaan "myöhemmin tänä vuonna."

Minä laitoin tänään sähköpostia, silleen aika lakonisesti kun ajattelin että ovat ihan kaulaansa myöten posteissa ym.

Kuitenkin kerroin:
  • Ammatti
  • Fyysinen kunto ja henkinen kunto hyvä, mainostin että mm. maratonin juossut vm-palveluksen jälkeen (8 v sitten... :rolleyes:)
  • Sanoin että maanpuolustustahtoa löytyy
  • Ilmoitin että olen vapaaehtoinen ja halukas, jos soveltuva sijoitus avautuu
Ja hetu tietty mukaan.

Kai tuossa nyt oleelliset oli, en mitään ryynäämistä ole valitettavasti harrastellut.
 
Jos olet jalkaväki koulutettu ja vielä kersantti niin on aika optimaalinen sijoituskohde. Jos olisit vähän nuorempi niin sijoitus olisi varmaan Valmiusprikaatissa (PR05).

Jokaiseen maakuntaan perustetaan Paikallispataljoona jonka organisaatioon kuuluu Maakuntakomppania (MAAKK) ja se on kyseisen pataljoonan terävin kärki. Myös Helsingin alueelle perustetaan kyseinen yksikkö.

Joo kyllä jääkäriryhmänjohtaja.
 
Minä laitoin tänään sähköpostia, silleen aika lakonisesti kun ajattelin että ovat ihan kaulaansa myöten posteissa ym.

Kuitenkin kerroin:
  • Ammatti
  • Fyysinen kunto ja henkinen kunto hyvä, mainostin että mm. maratonin juossut vm-palveluksen jälkeen (8 v sitten... :rolleyes:)
  • Sanoin että maanpuolustustahtoa löytyy
  • Ilmoitin että olen vapaaehtoinen ja halukas, jos soveltuva sijoitus avautuu
Ja hetu tietty mukaan.

Kai tuossa nyt oleelliset oli, en mitään ryynäämistä ole valitettavasti harrastellut.

Jeps. Mie tein saman tempun.
 
Koettakaa nyt helvata muistaa pv:n ohje kirjeen saatuanne. Pv ei suun mauksi antanut ohjetta, miten toimia ja jättää toimimatta.

En ole kirjettä saanut, joten en voi kuin spekuloida, mikä se ohje on, mutta veikkaisin sen olevan, ettei sijoituksista saisi ulkopuolisille turista. Siis ihan niin kuin intissä oltaessa sanottiin, että "palveluasioista ei sitten intin ulkopuolella saa puhua" ja ihan niin kuin suomalaiset miehet olisivat tätä ohjetta koskaan noudattaneet, vaan kolmen lauseen jälkeen yleensä keskustelu kahden intin käyneen välillä vääntyy siihen, että "meillä intissä sitä ja tätä". Ok, hyväksyn sen, että joissain erityishommissa olevien ei ehkä välttämättä kannata sitä kailottaa avoimesti, mutta en pidä erityisen suurena turvallisuusuhkana Suomelle sitä, että nimimerkkikirjoittelijat kertoilevat, että heidät on johonkin kahvinkeittopataljoonaan sijoitettu.

Ai niin, tämä ketju on moderaattorin avaama ja hän vielä listasi alkuun kaikki tehtävänimikkeet. Jos ajatus oli, ettei porukka siitä tänne lavertele mitään, niin se olisi varmaan ollut ihan fiksua panna avauspostaukseen. Ja siis jos ihan paranoidiksi ryhdytään, niin oikeastaan edes siihen moden alkukysymykseen ("oliko kirjeessä yllätyksiä vai ei?") ei kenenkään tulisi vastata mitään, koska muista postauksista pahat FSB:n agentit pystyvät haarukoimaan vähintään sen, missä aselajissa kukin kirjoittaja on varusmiespalveluksensa suorittanut ja siten tuohon kysymykseen annetun vastauksen perusteella arvaamaan, mikä se sijoitus on.

Alan ymmärtää pv:n syvää vaiteliaisuutta kaikesta toimintaa koskevasta.

PV:n pitäisi tajuta se, etteivät suomalaiset miehet pysty tällaisen asian suhteen turpaansa kiinni pitämään. Ihan niin kuin eivät pysty niiden palveluaikana sattuneiden juttujenkaan, vaikka niidenkin pitäisi olla salassa pidettäviä.
 
Täällä on ollut ihan asiallista ja vanhan anarkistihippipunikin mieltä lämmittävää huolta sotaintoilusta. Mieskohtaisesti olen täysin samaa mieltä siitä, että periaatteessa pitäisi olla vallan erinomainen asia jos hurmekentille ei (enää) tarvita. Itse näen tämän jupinan kuitenkin niin, että nyt kun tuo Venäjä on mitä on, ja jos haluan edistää sen pysymistä omien rajojensa sisällä, niin ainoa käytännön teko mitä itse voin tehdä on se, että ilmoittaudun maanpuolustushalukkaaksi. Jos ressukirje johtaa sijoitusta kaipaavien tulvaan paikallistoimistoille, niin takuuvarmasti se uutisoidaan ja noteerataan semmoisena signaalina mitä se olisi: merkkinä siitä, että niissä korkeaa maanpuolustustahtoa mittaavissa kyselyissä on edes vähän totuuspohjaa takana, ja tähän maahan saattaa olla perin paha lähteä tulemaan. Joten sikäli parhaiten ehkäisen tälleen massavanhentuneena kolmivitosena niiden nuorukaisten ynnä itseni kuolemista jos kerron, että ittekin olen valmis käyttämään aikaani koulutuksissa ja tarpeen vaatiessa kiväärin varressa.

Tuli tässä mieleen sellainen juttu, että tuo uutisoinnin manipulointi olisi hemmetin hyvä tapa PV:lle uskottavan puolustuksen osoittamisen keinona. Eli lähetetään niille hemmoille, joiden tiedetään olevan "lähden varmasti, kun pilliin vihelletään" -tyylisiä kirje, jossa sanotaan "ei sijoitusta" ja jäädään sitten odottamaan sitä kirjetulvaa, jonka tuo aiheuttaa. Näin siis vaikka tietenkin todellisuudessa siellä tietokannoissa nämä hemmot oli jo muutenkin etulinjaan varattuja. Tästä masinoituu hieno mediakohu ilman, että oikeastaan mikään todellisessa lkp-valmiudessa vaarantuu. Mikäänhän ei estä siirtämästä niitä ei-sijoitettuja "hyviksi jätkiksi" tunnettuja siirtämästä vähin äänin takaisin sinne SA:n armeijan sisään, vaikkeivät he sitten sattuisikaan ottamaan yhteyttä.

Näin siis, jos salaliittoteoriat kiinnostavat. ;)
 
Meitä pettyneempiä ovat vain fsb.n agentit kun kaikki Mpnetin wannabe operaattorit ovatkin keittämässä kahvia samassa varastossa johon on säilötty viimeiset iskemättömät kuuskakkoset ja hyshys ukkopekat. Tosin kyllä siellä korvat herkistyy kun ruvetaan porukalla oikein huutelemaan kuinka just män kuus kontillist maastopukkui Mansikkalan Prismalle.
 
Entinen työnantaja ei koskaan purkanut varaustaan vaikka työsuhde päättyi jo 8 vuotta sitten.

Noh, iso firma, isot toleranssit.
 
Back
Top