eiköhän se mene niin, että Suomen lait eivät päde Syyriassa eikä Suomen viranomaisilla ole siellä toimivaltuuksia. Mahdollinen huostaanotto pitää tehdä Syyrian viranomaisten toimesta joko omatoimisesti tai sen jälkeen kun Suomi on pyytänyt oikeusapua heiltä. Syyrian viranomaiset voivat sitten päättää huostaanotettujen luovuttamisesta Suomeen, jos katsovat, että se ei vaaranna lasten etuja. Vähän sama asia kuin, että Suomen poliisi ei voi mennä pidättämään Janne Naccia Espanjan aurinkorannikolta, vaan Espanjan viranomaiset pidättävät, sen jälkeen tutkivat, että onko syytä luovuttaa Suomeen, ja sitten vasta luovuttavat. Tässäkään tapauksessa luovutusta ei toteuteta tuosta vain, koska Suomen poliisi pyytää, vaan sen perusteet tutkitaan ensin. Sama juttu al-hol-keississä. Suomi ei voi vain pyytää, että lapset luovutetaan Suomeen, jos huostaanoton kriteerit eivät paikallisen lainsäädännön mukaan täyty. Kurdit ovat tehneet selväksi, että lapsia ei eroteta äideistään. Tähän meidän on tyytyminen, vaikka Suomessa huostaanoton edellytykset täyttyisivätkin. Tätä isompi ongelma on, että Syyrialla ei ole toimivaltaisia viranomaisia al-holissa, vaan valtaa pitää laiton aseellinen ryhmä (Kurdit), joiden hallinnon legitimiteettiä ja suvereniteettiä ei olla kansainvälisesti tunnustettu. Ei siis ole ketään juridisesti pätevää, keneltä oikeusapua voisi pyytää ISIS-lasten haltuunottoon ja luovuttamiseen.
Näihin ongelmiin Haaviston projekti on kilpistynytkin. Nythän Haavisto on päättänyt ohittaa nämä juridiset kysymykset ja käskenyt virkamiestä toimimaan omin lupinensa ja hakemaan ainakin lapset pois sieltä. Ymmärrettävästi virkamies on todennut, että se on laitonta
Olen täysin samaa mieltä kanssasi tästä: "eiköhän se mene niin, että Suomen lait eivät päde Syyriassa eikä Suomen viranomaisilla ole siellä toimivaltuuksia. "
Täällä siteerattu oikeustieteen professorin lausunto oli tuon kanssa räikeässä ristiriidassa. Oliko koko lausunto sitten väärennös?
Uutisten mukaan Espanjan oikeuslaitos kielsi espanjan poliisia luovittamasta Naccia, mutta tänne hänet siltikin luovutettiin. Ei siis sovi esimerkiksi, ja toteutunut tosiasia saattoi liittyä siihen että sekä Espanja että Suomi ovat EU-maita, joiden välillä on myös virkamiespiireissä luottamusta.
"Suomi ei voi vain pyytää, että lapset luovutetaan Suomeen, jos huostaanoton kriteerit eivät paikallisen lainsäädännön mukaan täyty."
Aivan, mutta paikan vaihtaminen voi onnistua, jolloin kyse ei enää olisikaan kurdeista (Assadin hallinto heidän sijaan) tai edes Syyriasta (Turkki, Irak, ym rajanaapurit) sillä suoraa lentoa Al-Holista Suomeen tuskin nyt muutenkaan olisi järjestettävissä.
"Ymmärrettävästi virkamies on todennut, että se on laitonta."
Ei ihan, vaan hänen mukaansa Suomen lakien vastaista, ei siis esim Syyrian lakien vastaista. Oikeuskansleri on näkemyksestä eri mieltä.
Tehtävään valitulla virkamiehellä on valtuudet evakuoida suomalaisia al-Holin pakolaisleiriltä. Käytännössä hallitus tulee kuitenkin keskustelemaan asiasta ennen kuin ketään kotiutetaan.
www.hs.fi
Toisen näkökohdan mukaan kyse on lasten oikeuksien toteutumisesta, eikä sen pidäkään riippua poliittisesta harkinnasta. Lapsilla on oikeus päästä turvaan, vaikka se olisi poliittisesti vaikea päätös. Tästä näkökulmasta on jopa parempi, että viime kädessä ratkaisun lasten kotiuttamisesta tekee virkamies virkavastuullaan, eivätkä kannatustaan miettivät poliitikot.
Oikeuskansleri ei ole nähnyt ongelmaa valitussa toimintalinjassa, jossa tehtävää johtava virkamies tulee tapauskohtaisesti harkitsemaan lasten ja mahdollisesti heidän äitiensä takaisin tuomista.
Pöysti sanoo, että niin kauan kuin suomalaisia takaisin auttava konsulivirkamies toimii yhteistyössä muiden suomalaisten viranomaisten, etenkin lastensuojelun kanssa, toiminta on juridisesti kestävää.
Jos aikoo olla jatkossakin eri mieltä oikeuskanslerin kanssa, se on sallittua mutta siihen tarvitaan parempi perustelu, eli laki ja sen pykälä johon eriävä näkemys perustuu.
Sellainen tilanne myös antaa perustellun syyn henkilöstövaihdokseen, eihän ketään tule pakottaa tekemään jotain joka on omasta mielestä laitonta, vaan etsittäköön sellainen vapaaehtoinen, jonka mielestä homma on ok, mikäli sellainen siis löytyy oikeasta paikasta (tässä ulkoministeriön konsuliosastolta) jo valmiina.