Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Onko täällä joku tai tunteeko joku jossain oikealla työttömyysalueella jonkun, joka on saanut työvoimavirkailijoilta työpaikan? Siis työpaikan, eikä jotain positiivisen ajattelun kurssia tai muuta ilveilyä?

Mielenkiintoista funtsia, mitä Vasemmistoliiton äänestäjät miettivät nyt. Heitä tämä aktiivimalli kakkonen myös koskee. Muiden puolueiden äänestäjiä on keskimäärin välillä töissäkin.
 
Onko minulla liikaa foliota päässä mutta ohjaako näitä toimia nyt joku ideologia vai miksi Finnair lopettaa PYSYVÄSTI lentoja moneen Väli-Suomen kaupunkiin (liittyykö siihen vielä alkuvuoteen asti jatkunut ilmastoulina ja uho lehtien palstoilla siitä että "lentoyhtiöt pitää saada pelkäämään") sekä isoimpana Naantalin tuhoaminen.

Finnairin varmaan myyvät kiinalaisille jotta sillä lentäminen olisi jatkossa kunnianhimoisempaa ilmastotyötä.
Voisiko maakuntakenttiä yhtiöittää ja päätyisivätkö sitä kautta, vähitellen, venäläissijoittajille? Lappeenrantahan vois olla otollinen kohde sellaisille kokeiluille?

Metsäteollisuuden sulkemiset eivät ole vielä loppuneet.
Autoilun kohdalla mennään vielä aivan täysin järjettömyyksiin.
 
Onko täällä joku tai tunteeko joku jossain oikealla työttömyysalueella jonkun, joka on saanut työvoimavirkailijoilta työpaikan? Siis työpaikan, eikä jotain positiivisen ajattelun kurssia tai muuta ilveilyä?

Kyllä ne työpaikat pitää kunkin itse selvitellä ja hakea. Työvoimatoimistot ovat nykyään työ- ja elinkeinotoimistoja. Työvoimavirkailijat asiantuntijoita. Ennen wanhaan oli sentään järeästi: työnvälitystoimistot. :cool:

Positiivisen ajattelun kurssit ja piiri pieni pyörii - kurssit ovat kuulemma silmiä avaavia kokemuksia.
 
Onko täällä joku tai tunteeko joku jossain oikealla työttömyysalueella jonkun, joka on saanut työvoimavirkailijoilta työpaikan? Siis työpaikan, eikä jotain positiivisen ajattelun kurssia tai muuta ilveilyä?

Mielenkiintoista funtsia, mitä Vasemmistoliiton äänestäjät miettivät nyt. Heitä tämä aktiivimalli kakkonen myös koskee. Muiden puolueiden äänestäjiä on keskimäärin välillä töissäkin.

Vuoteen 1993? asti oli voimassa velvoitetetyöllistäminen, jossa valtio järjesti tietyn työttömyysajan jälkeen 6 kuukauden pituisen työpaikan. Sitä kautta pääsin kunnolla kiinni työelämään pahimpana lama-aikana. Valitsin tarjotuista paikoista atk-homman. Toinen vaihtoehto oli "CSI KRP", mutta siihen aikaan se ei kiinnostanut minua. Kun maaliskuussa 1993 sain ensimmäisen palkkani, Suomi oli joutumassa IMF:n holhoukseen, joten harkitsin ostaa koko rahalla US dollareita.
 
Onko minulla liikaa foliota päässä mutta ohjaako näitä toimia nyt joku ideologia vai miksi Finnair lopettaa PYSYVÄSTI lentoja moneen Väli-Suomen kaupunkiin (liittyykö siihen vielä alkuvuoteen asti jatkunut ilmastoulina ja uho lehtien palstoilla siitä että "lentoyhtiöt pitää saada pelkäämään") sekä isoimpana Naantalin tuhoaminen.

Finnairin lentokoneet ovat liian suuria vähän liikennöidyille reiteille. Parempi että joku muu hoitaa kyseiset reitit. Halukkaita operaattoreita ei niin vaan löydy reiteille ilman valtion/kaupungin/yritysten maksamia tukia.
 
Mitäs SAK olisi pitänyt tehdä? Mennä lakkoon?

Ei tietenkään mitään. Kysehän on vain? työttömistä. :) Ihmisryhmästä, joka äänestää huonosti ja nykyisin myös liikaa Persuja. Eivät maksa jäsenmaksuja ja ole muutenkaan väkeä, jotka hyödyttäisivät SAKta. Työttömyyden pelko pitää myös jäsenkannan kohtuullisena, mitä ei pidä unohtaa.

Miten minä muistelen, että lakkoasetta kyllä väläytettiin, kun Sipilä taannoin ajoi näitä tiukennuksia.....muistanko tosiaan niin väärin? Eli mikä muuttui tässä matkalla? Aivan. Kun vasemmistohallitus ajaa samoja asioita SAK on hiljaa kuin joukkohauta. Jopa tiukempia kuin aiempi porvarihallitus.....

politiks, sanoi r---ä, kun lehmänpaskan näki.
 
Ei tietenkään mitään. Kysehän on vain? työttömistä. :) Ihmisryhmästä, joka äänestää huonosti ja nykyisin myös liikaa Persuja. Eivät maksa jäsenmaksuja ja ole muutenkaan väkeä, jotka hyödyttäisivät SAKta. Työttömyyden pelko pitää myös jäsenkannan kohtuullisena, mitä ei pidä unohtaa.

Miten minä muistelen, että lakkoasetta kyllä väläytettiin, kun Sipilä taannoin ajoi näitä tiukennuksia.....muistanko tosiaan niin väärin? Eli mikä muuttui tässä matkalla? Aivan. Kun vasemmistohallitus ajaa samoja asioita SAK on hiljaa kuin joukkohauta. Jopa tiukempia kuin aiempi porvarihallitus.....

politiks, sanoi r---ä, kun lehmänpaskan näki.
Aatetelin etttei tätä mallia koettu ei niin pahaksi kuin Sipilän. Sipilän tapauksessa jos ei olisi reakoitu olisi perässä tullut sitten lisää.
 
Finnairin lentokoneet ovat liian suuria vähän liikennöidyille reiteille. Parempi että joku muu hoitaa kyseiset reitit. Halukkaita operaattoreita ei niin vaan löydy reiteille ilman valtion/kaupungin/yritysten maksamia tukia.

Juuri näin,

Melko yksinkertaista matematiikkaa ja sama trendi koko Euroopassa. Suihkukoneella kannattavaa liiketoimintaa voi tehdä, jos lentomatka on vähintään 600km. Sitä lyhemmillä matkoilla potkurikone on kannattavampi. Potkurikone kilpailee junan kanssa. Finnair ei voi käyttää Airbus:in suihkukoneita kannattavasti Suomessa ja ATR:in pitäminen laivastossa on kallista puuhaa vain Suomen kenttiä ja Tallinnaa varten.

Melko turhaa vinkua hallitukselta tukea, jos liiketoiminnan perusedellytyksiä ei ole.

Simpauttaja
 
Voisiko maakuntakenttiä yhtiöittää ja päätyisivätkö sitä kautta, vähitellen, venäläissijoittajille? Lappeenrantahan vois olla otollinen kohde sellaisille kokeiluille?

Lappeenranta on yksityinen, säätiön omistuksessa.
 
Lappeenranta on yksityinen, säätiön omistuksessa.
Muitakin löytyy; mm. Seinäjoki ja Mikkeli, jälkimmäinen tosin kaupungin pyörittämä. Näille ei tosin ole reittiliikennettä. Muutenkin tuntuu, että valtion omistama Finavia pyrkii pääsemään eroon tappiota tekevistä lentoasemista. Lisää siis lienee tulossa - ainakin Enontekiöstä yrittivät jo päästä eroon aiemmin tänä vuonna.

Juuri näin,

Melko yksinkertaista matematiikkaa ja sama trendi koko Euroopassa. Suihkukoneella kannattavaa liiketoimintaa voi tehdä, jos lentomatka on vähintään 600km. Sitä lyhemmillä matkoilla potkurikone on kannattavampi. Potkurikone kilpailee junan kanssa. Finnair ei voi käyttää Airbus:in suihkukoneita kannattavasti Suomessa ja ATR:in pitäminen laivastossa on kallista puuhaa vain Suomen kenttiä ja Tallinnaa varten.

Melko turhaa vinkua hallitukselta tukea, jos liiketoiminnan perusedellytyksiä ei ole.

Simpauttaja

Joo, aika harvassa taitaa olla kannattavat Suomen sisäiset lentoreitit, jos näitä reittejä ruvetaan käymään yksitellen läpi. Toki suurin hyöty näistä on syöttöliikenne Finnairin jatkolennoille ympäri maailmaa. Taloudellisuudessahan ATR:n kaltaiset potkuriturbiinit ovat suihkumoottoreihin verrattuna ylivoimaisen hyviä näillä alle parin tunnin kotimaan reiteillä, mutta matkustajapaikkoja lienee kuitenkin turhan parjon tarjolla markkinoiden kokoon suhteutettuna. Toki esimerkiksi Helsingin ja maakuntien väliseen työmatkailuun lentokone alkaa olla oikeasti ajallisesti hyödyllinen vaihtoehto vasta suurin piirtein Vaasa-Kuopio -akselin pohjoispuolella. Tunnin mittaiseen kotimaanlentoon kun menee helposti se vähintään 3 tuntia kaikkine siirtymisineen ja odotteluineen...

Euroopassa ainakin Lufthansa tarjoaa maan sisällä junaa vaihtoehtona lennoille. Esimerkiksi Helsingistä Düsseldorfiin myydään tietyille ajankohdille lippua, jossa on lento Frankfurtiin, ja Frankfurtista jatkolennon sijasta junalippu suoraan Düsseldorfin päärautatieasemalle. Ajallisesti ei muistaakseni ole kovinkaan merkittävää eroa kokonaismatka-ajassa ja lisäksi lentoyhtiö vastaa matkan jatkuvuudesta normaalien sääntöjen mukaan esimerkiksi myöhästymisien ja peruutusten osuessa kohdalle. Helsinki-Vantaalta maakuntiin tai päinvastoin junaillessa vaaditaan (varsinkin talvella) pientä seikkailumieltä, kun liput on eri operaattoreilta (lentoyhtiö ja VR) ja huonon tuurin osuessa kohdalle joudut itse asiakkaana järjestämään korvaavat kyydit ja maksamaan uudet liput.

En ole perehtynyt näiden valtionyhtiöiden poliittiseen ohjaukseen, mutta jos poliitikot tässä maassa oikeasti haluaisivat ajatella ympäristöä ja saada ihmiset käyttämään esimerkiksi junaa kotimaanlentojen sijasta, voisi olla ihan paikallaan istahtaa kahvin ja kampaviinerien ääreen oikein porukalla, ja pohdiskella vähän miten asiat saisi järjestettyä tehokkaasti ja järkevästi yhteispelillä.

Tällaista tajunnanvirtaa tähän perjantaipäivään. :unsure:
 
Muitakin löytyy; mm. Seinäjoki ja Mikkeli, jälkimmäinen tosin kaupungin pyörittämä. Näille ei tosin ole reittiliikennettä. Muutenkin tuntuu, että valtion omistama Finavia pyrkii pääsemään eroon tappiota tekevistä lentoasemista. Lisää siis lienee tulossa - ainakin Enontekiöstä yrittivät jo päästä eroon aiemmin tänä vuonna.



Joo, aika harvassa taitaa olla kannattavat Suomen sisäiset lentoreitit, jos näitä reittejä ruvetaan käymään yksitellen läpi. Toki suurin hyöty näistä on syöttöliikenne Finnairin jatkolennoille ympäri maailmaa. Taloudellisuudessahan ATR:n kaltaiset potkuriturbiinit ovat suihkumoottoreihin verrattuna ylivoimaisen hyviä näillä alle parin tunnin kotimaan reiteillä, mutta matkustajapaikkoja lienee kuitenkin turhan parjon tarjolla markkinoiden kokoon suhteutettuna. Toki esimerkiksi Helsingin ja maakuntien väliseen työmatkailuun lentokone alkaa olla oikeasti ajallisesti hyödyllinen vaihtoehto vasta suurin piirtein Vaasa-Kuopio -akselin pohjoispuolella. Tunnin mittaiseen kotimaanlentoon kun menee helposti se vähintään 3 tuntia kaikkine siirtymisineen ja odotteluineen...

Euroopassa ainakin Lufthansa tarjoaa maan sisällä junaa vaihtoehtona lennoille. Esimerkiksi Helsingistä Düsseldorfiin myydään tietyille ajankohdille lippua, jossa on lento Frankfurtiin, ja Frankfurtista jatkolennon sijasta junalippu suoraan Düsseldorfin päärautatieasemalle. Ajallisesti ei muistaakseni ole kovinkaan merkittävää eroa kokonaismatka-ajassa ja lisäksi lentoyhtiö vastaa matkan jatkuvuudesta normaalien sääntöjen mukaan esimerkiksi myöhästymisien ja peruutusten osuessa kohdalle. Helsinki-Vantaalta maakuntiin tai päinvastoin junaillessa vaaditaan (varsinkin talvella) pientä seikkailumieltä, kun liput on eri operaattoreilta (lentoyhtiö ja VR) ja huonon tuurin osuessa kohdalle joudut itse asiakkaana järjestämään korvaavat kyydit ja maksamaan uudet liput.

En ole perehtynyt näiden valtionyhtiöiden poliittiseen ohjaukseen, mutta jos poliitikot tässä maassa oikeasti haluaisivat ajatella ympäristöä ja saada ihmiset käyttämään esimerkiksi junaa kotimaanlentojen sijasta, voisi olla ihan paikallaan istahtaa kahvin ja kampaviinerien ääreen oikein porukalla, ja pohdiskella vähän miten asiat saisi järjestettyä tehokkaasti ja järkevästi yhteispelillä.

Tällaista tajunnanvirtaa tähän perjantaipäivään. :unsure:
Nyt taitavat kaikki lentoasemat tehdä tappiota Suomessa? Ja varmaan lentoyhtiötkin. Se lienee totta että kaikki Finnairin kalusto lyhemmille kotimaan reiteille on liian isoa, ainakin tässä tilanteessa. Jopa ne Atraimet. Ehkä joku Saab-potkurikone olisi sopivan kokoinen. Ja varmasti lentoasemaverkosto rukataan taloudellisempaan kokoon lähitulevaisuudessa. Siinä päässevät kaikki halukkaat tahot kokeilemaan rahkeidensa riittävyyttä lentoaseman pitäjänä..
 
Muitakin löytyy; mm. Seinäjoki ja Mikkeli, jälkimmäinen tosin kaupungin pyörittämä. Näille ei tosin ole reittiliikennettä. Muutenkin tuntuu, että valtion omistama Finavia pyrkii pääsemään eroon tappiota tekevistä lentoasemista. Lisää siis lienee tulossa - ainakin Enontekiöstä yrittivät jo päästä eroon aiemmin tänä vuonna.



Joo, aika harvassa taitaa olla kannattavat Suomen sisäiset lentoreitit, jos näitä reittejä ruvetaan käymään yksitellen läpi. Toki suurin hyöty näistä on syöttöliikenne Finnairin jatkolennoille ympäri maailmaa. Taloudellisuudessahan ATR:n kaltaiset potkuriturbiinit ovat suihkumoottoreihin verrattuna ylivoimaisen hyviä näillä alle parin tunnin kotimaan reiteillä, mutta matkustajapaikkoja lienee kuitenkin turhan parjon tarjolla markkinoiden kokoon suhteutettuna. Toki esimerkiksi Helsingin ja maakuntien väliseen työmatkailuun lentokone alkaa olla oikeasti ajallisesti hyödyllinen vaihtoehto vasta suurin piirtein Vaasa-Kuopio -akselin pohjoispuolella. Tunnin mittaiseen kotimaanlentoon kun menee helposti se vähintään 3 tuntia kaikkine siirtymisineen ja odotteluineen...

Euroopassa ainakin Lufthansa tarjoaa maan sisällä junaa vaihtoehtona lennoille. Esimerkiksi Helsingistä Düsseldorfiin myydään tietyille ajankohdille lippua, jossa on lento Frankfurtiin, ja Frankfurtista jatkolennon sijasta junalippu suoraan Düsseldorfin päärautatieasemalle. Ajallisesti ei muistaakseni ole kovinkaan merkittävää eroa kokonaismatka-ajassa ja lisäksi lentoyhtiö vastaa matkan jatkuvuudesta normaalien sääntöjen mukaan esimerkiksi myöhästymisien ja peruutusten osuessa kohdalle. Helsinki-Vantaalta maakuntiin tai päinvastoin junaillessa vaaditaan (varsinkin talvella) pientä seikkailumieltä, kun liput on eri operaattoreilta (lentoyhtiö ja VR) ja huonon tuurin osuessa kohdalle joudut itse asiakkaana järjestämään korvaavat kyydit ja maksamaan uudet liput.

En ole perehtynyt näiden valtionyhtiöiden poliittiseen ohjaukseen, mutta jos poliitikot tässä maassa oikeasti haluaisivat ajatella ympäristöä ja saada ihmiset käyttämään esimerkiksi junaa kotimaanlentojen sijasta, voisi olla ihan paikallaan istahtaa kahvin ja kampaviinerien ääreen oikein porukalla, ja pohdiskella vähän miten asiat saisi järjestettyä tehokkaasti ja järkevästi yhteispelillä.

Tällaista tajunnanvirtaa tähän perjantaipäivään. :unsure:

Näin se on,

Saksassa Lufthansa tiputti esimerkiksi jo 2017 lennot Berliinin ja Hampurin välillä kannattamattomana, vaikka koneet oli täynnä. Suoraa matkaa on about 250km. Vantaalta Vaasaan on about 350km ja koneet puolitäynnä, jos sitäkään.

Kyllä tämä Suomen asuttamispolitiikka pitäisi perustua kannattaviin suunnitelmiin, eikä kiikkustuolin kitinäiseen haikailuun menneestä.

Simpauttaja
 
Pitänee kommentoida. Alkuosan vuodatuksen jätän omaan arvoonsa.

Tuosta velkaantumisesta sen verran, että on melko hölmöä katsoa vain taseen toista puolta. Samalla kun velkaantuminen on kasvanut niin on myös varat nousseet. Toisen velka on toisen varallisuutta.

Kun katsotaan Suomen netto investointi asemaa niin tämän näkee selvästi.

Katso liite: 43782
Olen elämäni aikana katsellut aika monen yrityksen taseita ja tuloslaskelmia. Mutten ymmärrä tuosta jättämästäsi taulukosta yhtään mitään.
- mitä tarkoitetaan kun puhutaan Suomen investoinneista? (julkista sektoria, teollisuutta, kotitalouksia tai mitä?)
- Suomen julkishallinto on kymmenen vuoden aikana entisestään velkaantunut yli 50 miljardia..samon kotitaloudet.
- teollisuuden velkaantumisaste (ikävä kyllä monessa tapauksessa myös investoinnit vähentyneet) on samaan aikana käsittääkseni pienentynyt,

Sen tiedän että julkishallinnon (valtion ja kuntien jne.) rakenteellisen kustannusvajeen kattaminen lisävelkaa ottamalla, ei lisää julkishallinnon varallisuutta.
- yhteiskunnan hallintoon valittujen johtajien lakisääteisenä velvolisuutena (virkavalansa vannottuaan) on huolehtia siitä että tulot ja menot pysyy tasapainossa..
- siis ei pidä syödä enempää kuin tienataan.

Tiedän, tiedän toki että terveydenhuolto, jatkuvasti lisääntyvät sosiaalurvakustannukset, koulutus jne. jne. on investointi tulevaisuuteen (=tulevaisuuden pääomaa?)
- mutta yhteiskunnan taloudellisen kehityksen ja turvallisuuden kannalta olisi parempi että kustannukset katettaisiin saaduilla (vero)tuotoilla eikä ottamalla velkaa.
- siis toistan vielä - Käytetään yhteiskunnan tuottamiin palveluihin enintään sen verran varoja kuin yhteiskunnalla on tuloja!

Valitettavasti Suomen nykyinen vihersosialistinen hallitus ei kanna vastuuta yhteiskunnan (lue kansalaisten ja veronmaksajien) tulevaisuudesta. Se on tietysti ikävää...
- ainoa hyvä puoli (jos se nyt voi sellainen olla?) on se että todennäköisesti kaikkein eniten, vihersosialistien rikoksesta yhteiskuntaa kohtaan, joutuvat kärsimään kyseisiä puolueita äänestäneet.
- toinen hyvä puoli lienee siinä että Kepun vaalipetoksen vuoksi kyseisen puolueen äänestäjien määrä (=kannatus) on jo käytännössä likimain puolittunut..
 
Olen elämäni aikana katsellut aika monen yrityksen taseita ja tuloslaskelmia. Mutten ymmärrä tuosta jättämästäsi taulukosta yhtään mitään.
- mitä tarkoitetaan kun puhutaan Suomen investoinneista? (julkista sektoria, teollisuutta, kotitalouksia tai mitä?)
- Suomen julkishallinto on kymmenen vuoden aikana entisestään velkaantunut yli 50 miljardia..samon kotitaloudet.
- teollisuuden velkaantumisaste (ikävä kyllä monessa tapauksessa myös investoinnit vähentyneet) on samaan aikana käsittääkseni pienentynyt,

Sen tiedän että julkishallinnon (valtion ja kuntien jne.) rakenteellisen kustannusvajeen kattaminen lisävelkaa ottamalla, ei lisää julkishallinnon varallisuutta.
- yhteiskunnan hallintoon valittujen johtajien lakisääteisenä velvolisuutena (virkavalansa vannottuaan) on huolehtia siitä että tulot ja menot pysyy tasapainossa..
- siis ei pidä syödä enempää kuin tienataan.

Tiedän, tiedän toki että terveydenhuolto, jatkuvasti lisääntyvät sosiaalurvakustannukset, koulutus jne. jne. on investointi tulevaisuuteen (=tulevaisuuden pääomaa?)
- mutta yhteiskunnan taloudellisen kehityksen ja turvallisuuden kannalta olisi parempi että kustannukset katettaisiin saaduilla (vero)tuotoilla eikä ottamalla velkaa.
- siis toistan vielä - Käytetään yhteiskunnan tuottamiin palveluihin enintään sen verran varoja kuin yhteiskunnalla on tuloja!

Valitettavasti Suomen nykyinen vihersosialistinen hallitus ei kanna vastuuta yhteiskunnan (lue kansalaisten ja veronmaksajien) tulevaisuudesta. Se on tietysti ikävää...
- ainoa hyvä puoli (jos se nyt voi sellainen olla?) on se että todennäköisesti kaikkein eniten, vihersosialistien rikoksesta yhteiskuntaa kohtaan, joutuvat kärsimään kyseisiä puolueita äänestäneet.
- toinen hyvä puoli lienee siinä että Kepun vaalipetoksen vuoksi kyseisen puolueen äänestäjien määrä (=kannatus) on jo käytännössä likimain puolittunut..

Määritelmä löytyy vaikka täältä


Olennaista on katsoa kansantalouden varallisuutta ja velkoja katsoen laajasti. Isossa kuvassa Suomella ei ole tällä hetkellä minkäänlaista hätäpäivää, NIIP on lähellä nollaa.

Kestävyysvaje on sitten eri konsepti. Siinä on taas oletuksilla huomattava merkitys lopputuloksen kannalta. Kestävyysvajetta ei oikein voi korjata laskematta elintasoa kuin joko syntyvyyden nostamisella, positiivisella työperäisellä nettomaahanmuutolla ja/tai tuottavuuden kasvulla. Kestävyysvaje keskustelu on Suomalainen ilmiö ja maailmalla sitä ei samalla tavalla katsota.
 
Back
Top