Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Olisko hyvä ajatus jos Oulu, Rovaniemi, Kittilä ja Kajaani otettaisiin pois Finavialta? Säästyisivät etelän rahat. Oulusta saatettaisiin saada enemmän suoria lentoja Keski-Eurooppaan. Nyt tämä Helsinki-Vantaa imee kaikki matkustajat. Kahvikin on kallista.

Jos Finnair ei lennä ja jatko on epävarmaa niin että neuvotellaan vuosi kerrallaan lennetäänkö kaupunkin A, ei lennetä kaupunkiin B ja niin edelleen niin parempi että laitetaan sitten kaikki uusiksi.

Olisi siis kyettävä ohittamaan Helsinki-Vantaa. Tärkeimpiin eurooppalaisiin kaupunkeihin pääsy Tampereelta ja Oulusta. Mahdollisesti jostain keskeltä Suomeakin.
Voisi ollakin, tosin pitäisi olla riittävästi potentiaalisia lentomatkustajia näiden kenttien alueilla että se kiinnostaisi jotain lentoyhtiötä alkaa lentämään kaupallisia lentoja näiltä em paikkakunnilta. Ja sitten toinen kysymys olisi se, että millä tahoilla Suomessa olisi rahkeita pyörittää kansainvälisiä lentoasemia ympäri vuoden? Kv lentoaseman pitäminen on suurinpiirtein kalleinta hommaa ikinä.. Nykyisessä koronakriisin runnellessa koko ilmailusektoria varmasti valtio ja valtion lentokenttäyhtiö miettiivät tastusti päänsä puhki, miten tästä selvitään edes jotenkin kuivin jaloin. Ja miten saadaan pienimmät ja kannattomimmat maakuntakentät jonkun muun hoitoon.
Ja jos ne kiinalaiset/aasialaiset vaihtomatkustajat eivät aivan lähiaikoina enää löydäkään takaisin Hesa-Vantaalle kuten ennen tai eivät lennäkään kuten ennen niin sitten ollaankin kusessa sekä Finnairilla että lentokenttiä hallinnoivalla taholla. Silloin meillä on 30 miljoonan matkustajan kapasiteetti mutta 2 miljoonaa matkustajaa ja uudet, hienot terminaalit tyhjänpanttina..
 
Aikanaan Valtion Metallilla lennettiin 2 kertaa viikossa Tampere- Pori- Sundsvall- väliä 11- paikkaisella Mitsubishilla, lempinimeltään Zero. Muistaakseni se oli 3 tai 4 matkustajaa jolloin kannatti chartterilla lentää normi reittilentojen sijaan. Eli uskoisin tänäkin päivänä sopivalla kalustolla olevan kannattavaa lennellä maakuntien ja Hki-Vantaan väliä...
 
Sijoitus = Ostaa osuus olemassa olevasta asiasta ja vaatia tuottoa.
Investointi = Pistää rahaa uuteen asiaan ja vaatia tuottoa.

Sijoitus=verenimijä
Investointi=uuden luoja

Vain totaalinen imbesilli haluaa ulkomaisia sijoituksia kansantalouden näkökulmasta. Mutta niitä me olemme saaneet. Ja sitä valtiovalta haluaa. Ei aivo riitä ymmärtämään sitä, että osakkeiden osto pörssissä ei tuo yhtään mitään reaalitalouteen muuta kuin kasvaneen pääoman tuottovaateen.

Kun ymmärtää ja tunnustaa ihmisluonnon perusteet , ymmärtää sen, miksi varallisuuden keskittyminen on huono asia. Samoin ymmärtää sen, miksi kannattavia firmoja tapetaan. Samoin kuin ymärtää sen, miksi talouskasvu nykytilassa ilman velkaa ei ole edes teoriassa mahdollista makrotaloudellisessa mielessä.

Maailman suurin ideologinen ironia on siinä, että sekä kommunismin että kapitalismin lopputulos on aina sama. Ja samasta syystä. Kapitalismi elää pidempään, koska se tunnustaa asiat, mutta ei toisaalta kykene niitä hillitsemään.

Ja siksi me menemme jälleen kerran seinään samoin kuin olemme tehneet niin kauan kuin ihmisiä on ollut olemassa. Aina samalla tavalla. Ja seinä on tulossa kohta vastaan.

Kyllä, näin asiat on. Tämä on juuri se joka menee monella ohi. Suurin osa "markkinahenkisistä" ihmisistä on näitä pro business kavereita, joiden käsitys markkinasta on se, että heidän oma yritys saa nauttia monopoli- tai duopolivoitoista. Tätä mallia edustaa esimerkiksi EK, Kesko ja Helander akseli.

On talouden dynamiikan kannalta äärimmäisen tärkeää, ettei näitä duo-/monopoleja päästettäisi syntymään. Pahin esimerkki juuri tästä ulkomaisesta sijoittamis/investointi haitasta on näiden sähköverkkojen myynti pääosin ulkomaisille sijoittajille.

Se ristiriita on siinä, että kun yrityksen tavoite on maksimoida voittoa, niin se on sama kuin tavoitella monopolia. Silloin kannattaa ostaa kilpailevat tekniikat jne pois ja haudata ne. Samoin kannattaa käyttää paljon rahaa lobbaukseen ja vaalirahoitukseen saadakseen omia tavotteita tukevia poliitikkoja taskuun.

Kapitalismi tarvitsee aina vastapainokseen vahvan valtion, joka kykenee toteuttamaan kilpailulainsäädäntöä. Tämän takia en puolla tätä ajattelua jossa valtio on vain yövartija. Se tie vie oligarkiaan.
 
Metsäteollisuuteen liittyy? Ilmastokunnianhimo jatkuu.
Tai olisko terästeollisuus?
Ovako Imatralla on kärsinyt autoteollisuuden muutoksesta ja menekki laskee kun entisenlaista osaa ei enää tarvita sähköautoissa. SSAB Raahe saattaa olla valtavan "ilmastopaineen" alla ja osaa muutenkin sulkea tehtaitaan. Lappohjan tehtaan sukevat vuoden loppuun mennessä.
Mä veikkaan että teräspuolella tapahtuu seuraavaksi. Outokumpu Torniosta en tiedä mutta mainitaan nyt sekin tässä.
.
 
Niinhän tuo pääministeri, selitti että nyt luodaan tilalle vihreitä työpaikko ja "uutta vihreämpää työllisyyttä". Vihreän hallituksen avulla ja vihreän hallituksen aikana tuhotun tuotannon tilalle. Tehdään selväksi että ilmasto.

Viruksen ja ilmaston avulla tullaan tehdään vielä kaikenlaista. Tullaan näkemään HX-hankkeenkin sabotointi.

Alkaa tuntua ikävältä että kun Naantali tuhotaan, lennot pois maakunnilta heti ensi vuonna kun virus todennäköisesti hellittää ja tasan samaan aikaan paasaavat että tilalle vihreää, vihreää vihreää ja vihreää. Kaiken sen syy oli siis se vitun ilmasto? Vihreillä puoluekokouskin. Krista Mikkonen on huolestunut siitä että jotkut hanhet eivät saa riittävästi peltoja käyttöönsä. Hanhet!
 
Viimeksi muokattu:
Nykyiselle hallitukselle on tärkeintä saada koko Suomi vihreäksi: nurmikkopeitto valtaamaan avonaiset alueet, puille tilaa joka paikkaan, bambi juoksemaan villinä ja vapaana...jne..
Ihmisellä, Suomen kansalaisella, ei ole tässä leffassa roolia. Loppupeleissä vihervasemmistolainen sammuttaa lopulta itsensäkin luonnon hyväksi.
.
 
Aikanaan Valtion Metallilla lennettiin 2 kertaa viikossa Tampere- Pori- Sundsvall- väliä 11- paikkaisella Mitsubishilla, lempinimeltään Zero. Muistaakseni se oli 3 tai 4 matkustajaa jolloin kannatti chartterilla lentää normi reittilentojen sijaan. Eli uskoisin tänäkin päivänä sopivalla kalustolla olevan kannattavaa lennellä maakuntien ja Hki-Vantaan väliä...
Ainakin aikaan ennen koronaa Hesa-Vantaan erilaiset maksut nousi/nostettiin niin korkeaksi että pienemmät koneet käytännössä häädettiin pois isojen Airbussien jaloista. Nyt voisi ehkä kelvata pienemmätkin koneet taas? Muistan itsekin aikaa kun Hki-Vantaalla operoi pikku- ja isot Saabit, Avro rj-85:set, Fokker 50 ja pienemmät ATR:t. Yhtiöinä ties mitä Botniaa yms. Noista ajoista on kulunut aikaa 10-20 vuotta, ehkä maailma on muuttunut niin että kotimaan lennot parantuneiden tie- ja ratayhteyksien vuoksi eivät enää ole niin kysyttyjä? Mutta en tiedä mikä se olisi se viisastenkivi mitä nyt pitäisi käyttää lentoliikenteessä..
 
Eritavalla vihreää linjaa:
  • Lisää ydinvoimaa
  • Sähköautoille semmoinen kannustin että vanhaan takertuva enää polttoroottorin pelkästään ostaa
  • Julkiseen liikenteeseen, varsinkin maaseudulle rahoitusta. (Sähkö)bussit kulkemaan.
  • Mitä vähemmän saastuttava yritys/laitos nii sitä enemmän rahaa/(vero)etuja
  • Maatalous tarkasteluun miten saisi vesistöjä liikarasittamatta tehoviljelyyn ratkaisuita
  • Kotitalouksien lämmitysratkaisut mietintään, venäjän kaasusta riippuvuuden vähennys
 
Niinhän tuo pääministeri, selitti että nyt luodaan tilalle vihreitä työpaikkojaja "uutta vihreämpää työllisyyttä". Vihreän hallituksen avulla ja vihreän hallituksen aikana tuhotun tuotannon tilalle. Tehdään selväksi että ilmasto.

Viruksen ja ilmaston avulla tullaan tehdään vielä kaikenlaista. Tullaan näkemään HX-hankkeenkin sabotointi.

Alkaa tuntua ikävältä että kun Naanantali vetäistään alas, lennot pois maakunnilta ja vielä sen jälkeen puhuvat että tilalle vihreää, vihreää vihreää ja vihreää. Vihreillä puoluekokouskin. Krista Mikkonen on huolestunut siitä että jotkut hanhet eivät saa riittävästi peltoja käyttöönsä.
Suomen kansan valitsemat päättäjät määrittelevät käytännössä ne lähtökohdat ja edellytykset joiden pohjalta yritysten tulee ratkaista kuinka tuotantoa ja liiketoimintaa voidaan harjoitettaa sekä kehittää tulevaisuudessa.
- silloin kun yrityksellä on toimintaa useissa maissa on helppo vertailla ja simuloida tuotto- ja kustannusrakenteita eri maiden välillä..
- toisekseen yrityksiin on palkattu osaavaa porukkaa tekemään em. laskelmia ja liiketoiminnan kannalta varsin keskeisiä investointipäätöksiä.
- onneksi tällainen mahdollisuus on olemassa vapaan markkinatalouden ja kilpailun puitteissa.

Periaatteessa ja hyvin pitkälle myös käytännössä valtioiden tulee ylläpitää ja kehittää mahdollisimman hyvin toimivaa ja palvelukykyistä yhteiskuntaa.
- yhteiskunnan toimintaympäristön hallinto on vähintäänkin yhtä vaativaa kuin yritysten tuotannon ja liiketoiminnan johtaminen.
- johtavilta poliitikoilta ja organisaatioon palkatuilta virkamiehiltä tulisi löytyä muutakin kompetenssiä kuin (viher)sosialistinen ideologia.

Mutta, loppuviimeksi kansa päättää ja valitsee omat edustajansa. Sen mukaan yhteiskuntaa johdetaan. Ollaan siihen tyytyväisiä.

Varsinkin kun ainakin vielä toistaiseksi Suomessa voi harjoittaa taloudellisesti kannattavaa yritystoimintaa. Osaamisella ja ahkeruudella on ainakin toistaiseksi mahdollista menestyä myös työtä tekemällä.
- toki meillä on likimain 400.000 työtöntä ja nykyisen hallituksen toimilla päästäneen vaalikauden aikana puoleen miljoonaan.
- jos meillä haluttaisiin niin suomalaisen yhteiskunnan toimintaa ja palvelurakenteita olisi mahdollista kehittää ainakin suurin piirtein samalla tavalla kuin muissa pohjoismaissa.
- monissa asioissa voisimme tehdä jopa paremminkin koska meillä on tiedossa missä naapurimme ovat onnistuneet ja toisaalta mikä heillä on vähemmän onnistunutta.
- onneksi monilla ja varsinkin nuoremmilla on mahdollista löytää tulevaisuutensa myös Suomen ulkopuolelta..

Teollisuusministeri Lintilä ennustelee uusia ilmoituksia teollisuuden alasajosta..onhan se positiivista että hänelläkin on tiedossa mihin suuntaan kehitys kulkee yhteiskunnassamme.
- ehkä se on riittävä reagointi Kepun ministeriltä..koska puoluekin vaihtoi suuntaansa ja lähti vihersosialistisen vähemmistön ( = 76/200 kansanedustajaa) tukipuolueeksi..

Niin ja se ennuste...Suomessa ajetaan alas teollisuutta ja tuotantoa siirtyy soveltuvin osin muualle...Ruotsiin, Saksaan ja muuallekin..
- toisekseen osa varsinkin perusteollisuudesta vaihtaa omistajaansa. Nähdään todennäköisesti uusia investointeja myös Venäjän suunnalta.
- osa lopettavista on jo esim. ruotsalaisten omistuksessa jolloin päätökset tuotannon siirroista ja ehkä laitosten myynnistäkin on helpompi tehdä.

Näillä mennään.
 

Ja sisäministerin kanta:
"–Tästä käydään puoluekokouksessa keskustelua. Itse en voi tässä vaiheessa muuten ottaa kantaa kuin seistä tämän puoluehallituksen kannan takana, että asiasta on tehdään selvitys, Ohisalo totesi lauantaina."

..............................................


Ota tosta nyt sitten selvää:unsure:
Taitaa se kanta kuitenkin olla myönteinen (oma spekulaationi).
 
Seuraavan hallituksen tärkein tehtävä on vihervasemmistolaisen politiikan jälkien korjaaminen. Ja vihreiden pitäminen oppositiossa seuraavat 20 vuotta. Huutakoot sieltä.

Valitettavasti he ovat ehtineet soluttaa jo virkoihin oman idelogiansa omaavia ihan riittävästi. Menee ainakin 20 vuotta, jos riittääkään ennen kuin nämä jäävät eläkkeelle, jolleivat tyri raskaasti tai kammeta pois viroistaan. Nämä kyllä tekevät varmasti kaikkensa etti hyödylliset asiat,keksinnöt tai vaikkapa uudistukset etene jollei se ole heidän agendalleen mieleinen.
 
Valitettavasti he ovat ehtineet soluttaa jo virkoihin oman idelogiansa omaavia ihan riittävästi. Menee ainakin 20 vuotta, jos riittääkään ennen kuin nämä jäävät eläkkeelle, jolleivat tyri raskaasti tai kammeta pois viroistaan. Nämä kyllä tekevät varmasti kaikkensa etti hyödylliset asiat,keksinnöt tai vaikkapa uudistukset etene jollei se ole heidän agendalleen mieleinen.
Tuossa toimii ainoastaan perinteinen tapa, ylennetään nuo turhakkeet ylempään 0-positioon ilman valtaa ja alaisia...
 
Onhan tämä nyt tietysti vähän synkkätunnelmaista. Mutta ei tämä ole niin vakavaa. Pelkkää Pahkasikaa., minkä jokainen tiesi etukäteen kuullessaan hallituspohjan. Jopa tuttuni, vihreä kaupunginvaltuutettu sanoi, että tässä on sellainen kombo, jota hän ei olisi halunnut. Tuhon tie.

Hallituksella ei ole käsitystä eikä myöskään suunnitelmaa julkisen talouden tasapainottamisesta. Tämä on se ison kuvan kovin juttu.

En ihmettele Timo Haapalan tuskailua: työllisyys voidaan lykätä kymmenen vuoden päähän, mutta valkoposkihanhille on saatava omat pellot jo kevääksi. Syntyvyys on alhaalla, verot hirveät ja pääministeri reippaasti miettii, miten voisi tehdä vieläkin vähemmän töitä.
 
Back
Top