Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Veikkaukset, kuinka Haaviston käy Moskovassa?

Itse arvaan, että yhteisymmärrys tulee olemaan YYA-liturgiaan verrattava ylistystä. Suomesta on hyvä aloittaa Saksan johtaman koalition rapauttaminen.

Bilateraalisuus, vaikka termi ulkoministerillemme hiukan huonosti istuukin, rules!
 
Itse arvaan, että yhteisymmärrys tulee olemaan YYA-liturgiaan verrattava ylistystä. Suomesta on hyvä aloittaa Saksan johtaman koalition rapauttaminen.

Suomesta? Kahtokkee nyt ns. Itä-euroopan muutamia maita ja niiden asemoitumista mm. EUiin. Ja jos Saksan johtama koalitio rapautuu Laurosen:) vittuilulla, niin eipä tuo koalitio ole kovin vahva sitten alkujaankaan.

Lavrovilta voi tulla suunnilleen mitä vaan ja Pekan onkin tyydyttävä hoitamaan vain oma osuutensa. Jos Lavrov ojentaa Pekalle kissan, niin Pekan pitää sanoa olevansa sille allerginen.
 

Onkohan Paunio kirjoittanut tällekin foorumille? Jotenkin tutun oloista ja ainakin kaltaiselleni maallikolle samalla tavalla läkähdyttävää luettavaa.

Mielenkiintoinen ihminen kaiken kaikkiaan. On jo pitkään esiintynyt perussuomalaisena ja nyt avautuu SDP:n jäsenkirjasta luopumisesta. Trump-juttuja lukiessa tulee mieleen lähinnä muuan Jouko Piho. Ilman räikeitä uskonnollisia fantasioita kylläkin.
 
EKP:n tuoreessa julkaisussa todetaan, että elvytysrahasto välttää jäsenmaiden epätasaisen elpymisen ja taloudellisen eriytymisen. Saman olisi voinut ilmaista selkeämmin: elvytysrahasto tukee heikompia EU-maita korkeamman bkt:n maiden kustannuksella. On syytä tunnustaa, ettei elvytyspakettia laadittu Pohjois- ja Keski-Euroopan maiden etua silmällä pitäen, vaan EU:n haavoittuvaisempien jäsenmaiden elpymisen tukemiseksi.

Teoreettiset ja empiiriset tutkimukset osoittavat, että Pohjois- ja Keski-Euroopan finanssipoliittinen elvytys lisäisi niiden bkt:ta. On myös havaittu, että tämä elvyttäisi Etelä-Euroopan talouksia hyvin vähän tai ei lainkaan – huolimatta EU:n aiheuttamasta huomattavasta taloudellisesta integraatiosta unionimaiden välillä. Pohjois- ja Keski-Euroopan elvytys siis johtaisi entistä epätasaisempaan talouskehitykseen EU:n sisällä.

EKP toi vuonna 2019 julkaisussaan esiin, että finanssipolitiikan vaikutukset muihin maihin – kansainvälisen kaupan välityksellä – ovat myönteisiä mutta vähäisiä. Tuolloisissa johtopäätöksissä korostetaan, että havainto tukee keskitetyn finanssipoliittisen kapasiteetin luomista. Sillä tarkoitettiin käytännössä maiden välisten tulonsiirtojen luomista. Tätä näkökulmaa EKP painotti siis jo ennen nykyistä pandemian tuomaa taantumaa.

SUOMESSA elvytysrahaston perustelut ovat olleet täysin päinvastaisia. On väitetty, että elvytysrahaston tulonsiirrot elvyttävät Etelä- ja Itä-Euroopan talouksia ja että tämän seurauksena Suomen vienti ja talous elpyvät.

Todellisuudessa EU:n elvytyspakettiin ja tulonsiirtoihin on turvauduttu siksi, että finanssipolitiikan vaikutukset muihin maihin ovat erittäin pienet.

Onkin perusteetonta väittää, että elvytysrahaston pitäisi johtaa uudelleenarviointiin EU-jäsenyyden järkevyydestä. Toisaalta on perusteetonta väittää, että tulonsiirrot olisivat järkevä tapa elvyttää Suomen taloutta.


Juha Tervala

Kirjoittaja on taloustieteilijä ja yliopistonlehtori Helsingin yliopistossa.



Mielestäni on perusteetonta myös väittää, etteivät hallitus ja muut päättävät tahot valehtelisi kansalle räikesti päin naamaa tässäkin asiassa. On myös perusteetonta väitää, etteikö meille valehteltaisi tämän paketin ns. kertaluonteisuudesta.


Oikeasti tällä asialla pitäisi epäluottamukseen, disinformaatioon levittämiseen ja muihin seikkoihin perustuen antaa kenkää koko porukalle ja järjestää uudet vaalit.

VM Vanhanen on juuri pitänyt tiedostustilaisuuden, jossa kertoo miten Suomen EU:lta saamat 2,7 miljardia meinataan käyttää? Ensinnäkin en ole vielä edes nähnyt eduskunnan päättäneen asiasta, tukipaketti-asia hävisi mystisesti mediasta parin päivän myllytyksen jälkeen.

Toiseksi, miksi me emme vain anna 4 miljardia pois saamatta mitään, miksi vitussa pitää maksaa 6,6 miljardia josta saadaan takaisin silmänlumeeksi 2,7, jotta voidaan selittää saavamme jotain ja käydä keskustelua miten se käytetään? Kyllä sen tason pelleilyä, etten voi käsittää miten tällainen menee läpi.

Mun luottamus maamme päättäjiin on ihan nolla.
 
Tyttöystävä ei seuraa politiikka, ei yhtään.

Pyysin juuri häneltä juuri satasta. Lupasin antaa 30 takasin heti. Hymyn kanssa kysyin, että eikö ole tule hyvä mieli kun saat kolmekymppiä, että mitä meinaat sillä tehdä?

Katsoi mua monttu auki ja silmistä näkyi, että tyhjää lyö ennen kuin sai kysyttyä "mitä helvettiä sinä selität...". Ei onneksi ruvennut kaivamaan lompakkoa esiin, riittävän fiksu selvästikin :D
 
Mielestäni on perusteetonta myös väittää, etteivät hallitus ja muut päättävät tahot valehtelisi kansalle räikesti päin naamaa tässäkin asiassa. On myös perusteetonta väitää, etteikö meille valehteltaisi tämän paketin ns. kertaluonteisuudesta.

Oikeasti tällä asialla pitäisi epäluottamukseen, disinformaatioon levittämiseen ja muihin seikkoihin perustuen antaa kenkää koko porukalle ja järjestää uudet vaalit.

VM Vanhanen on juuri pitänyt tiedostustilaisuuden, jossa kertoo miten Suomen EU:lta saamat 2,7 miljardia meinataan käyttää? Ensinnäkin en ole vielä edes nähnyt eduskunnan päättäneen asiasta, tukipaketti-asia hävisi mystisesti mediasta parin päivän myllytyksen jälkeen.

Toiseksi, miksi me emme vain anna 4 miljardia pois saamatta mitään, miksi vitussa pitää maksaa 6,6 miljardia josta saadaan takaisin silmänlumeeksi 2,7, jotta voidaan selittää saavamme jotain ja käydä keskustelua miten se käytetään? Kyllä sen tason pelleilyä, etten voi käsittää miten tällainen menee läpi.

Mun luottamus maamme päättäjiin on ihan nolla.
Suomi tarvitsisi oman Trumpin politiikan ulkopuolelta laittamaan asiat järjestykseen. Pahkasika meininki pois mistä tulikin ja maalaisjärki tilalle. On tämä maa helvetti ennenkin nostettu suosta käytännössä suokuokkaa käyttäen. Ei tässä tarvita mitään Välimeren maiden Disco luigeja samassa unionissa.
 
Haavisto sanoi minusta tiedotustilaisuudessa ne asiat mitä pitikin. Diplomaattisesti kuten ruukataan mutta ei kuten EU edustaja sylikoirana. Lausunnot on hiottu presidentin ja ulkoministeriön kanssa sanatarkasti. Samat lausunnot olisi antanut Soini tai Kanervakin tuossa virassa.
 
Tyttöystävä ei seuraa politiikka, ei yhtään.

Pyysin juuri häneltä juuri satasta. Lupasin antaa 30 takasin heti. Hymyn kanssa kysyin, että eikö ole tule hyvä mieli kun saat kolmekymppiä, että mitä meinaat sillä tehdä?

Katsoi mua monttu auki ja silmistä näkyi, että tyhjää lyö ennen kuin sai kysyttyä "mitä helvettiä sinä selität...". Ei onneksi ruvennut kaivamaan lompakkoa esiin, riittävän fiksu selvästikin :D
Olisit pyytänyt että hän olisi hakenut vanhemmiltaan kolmekymppiä ja antanut sinulle. Sinä olisit luvannut maksaa satasen takaisin 35 vuoden aikana hänen vanhemmilleen. Ekan lyhennyksen suorittaisit ehkä 7 vuoden päästä mutta sopisit siitä tarkemmin sitten. Se vertaus olisi lähempänä tätä tukipakettia.

Se koko lainasumma otetaan EU:n nimissä ja jaetaan valtioille. Takaisinmaksusta ja miten se maksetaan sekä sen takaisinmaksun alkamisesta päätetään sitten 2028-2034 välillä, laina-ajan ollessa kuitenkin se 30 vuotta.

En minä sano että tämä elpymisrahasto olisi paras idea sitten valmiiksi viipaloidun leivän, mutta ei tässä nyt kukaan ole rahaa pois lähettämässä. Vielä. Lähettääkö ollenkaan jää nähtäväksi.

Voidaanhan se maksaa takaisin vähentyneinä saamisina (tuet, rahastot), EU maksuosuuden korotuksena, päästömaksuilla tai EU-veroilla. Joka tapauksessa ei se ole kuin vähän yli parisataa miltsiä vuodessa. Eli muutama kymppi per lärvi. Suomen nettomaksu EU:lle oli viime vuonna ~580 miltsiä, lisätään tohon tuo elpymismaksu niin saadaan pyöreä 800 miltsiä, eli se ~150 egee / vuosi / naama. Eli vähän vähemmän mitä suorat yritystuet. Se nyt on se hinta siitä että ei kuulema tarvitse vaihtaa rahaa lentokentällä...
 
Tyttöystävä ei seuraa politiikka, ei yhtään.

Pyysin juuri häneltä juuri satasta. Lupasin antaa 30 takasin heti. Hymyn kanssa kysyin, että eikö ole tule hyvä mieli kun saat kolmekymppiä, että mitä meinaat sillä tehdä?

Katsoi mua monttu auki ja silmistä näkyi, että tyhjää lyö ennen kuin sai kysyttyä "mitä helvettiä sinä selität...". Ei onneksi ruvennut kaivamaan lompakkoa esiin, riittävän fiksu selvästikin :D
Oma tosielämän taakanjako-esimerkki voisi olla kaverin polttarit vuosia sitten: Mentiin porukalla syömään ajatuksella että jokainen maksaa omat ruokansa/juomansa ja sankarille tietty tarjotaan. Tällä ajatuksella otin nuukuuksissani halvinta ruokaa ja pullon olutta. Jotkut sitten ottivat parasta mitä oli tarjolla +kunnon ruokakuomat. Sitten joku keksi taakanjako-mallin eli koko seurueen lasku yhteen ja se sitten jaettiin kaikille tasan. No, sain syödä halvinta ja maksaa fiksumpien paremman einestämisen viulut. Tuntui kyllä... no suomalaiselta.
 
Veikkaukset, kuinka Haaviston käy Moskovassa?

Itse arvaan, että yhteisymmärrys tulee olemaan YYA-liturgiaan verrattava ylistystä. Suomesta on hyvä aloittaa Saksan johtaman koalition rapauttaminen.

Bilateraalisuus, vaikka termi ulkoministerillemme hiukan huonosti istuukin, rules!

Oli tuolla ainakin pieni muistutus siita että Fortumin Venäjä sijoitukset ovat panttivankina
"Lavrov painotti erikseen Fennovoiman ja Rosatomin Suomeen rakenteilla olevan ydinvoimalan merkitystä ja totesi kuin ohimennen, että Fortumilla on meneillään iso investointiohjelma Venäjällä."

Kovasti koetetaan vääntää suhteita kahdenvälisiksi
 
Oma tosielämän taakanjako-esimerkki voisi olla kaverin polttarit vuosia sitten: Mentiin porukalla syömään ajatuksella että jokainen maksaa omat ruokansa/juomansa ja sankarille tietty tarjotaan. Tällä ajatuksella otin nuukuuksissani halvinta ruokaa ja pullon olutta. Jotkut sitten ottivat parasta mitä oli tarjolla +kunnon ruokakuomat. Sitten joku keksi taakanjako-mallin eli koko seurueen lasku yhteen ja se sitten jaettiin kaikille tasan. No, sain syödä halvinta ja maksaa fiksumpien paremman einestämisen viulut. Tuntui kyllä... no suomalaiselta.
No tuohan sinun kokema tapahtuma on ihan yks yhteen mitä Suomi on juuri kokemassa ja tekemässä.
Sinä olet se Suomi ja kaverisi Kreikka, Espanja, Italia ja .... YM.
Se sankari taitaa olla Saksa?
 
Eikös Kreikka jollain tukirahoilla ostanut uusia fregatteja vaimitävittujaneoli? PSB:n keississä päivänsankari olisi saanut vielä suihinoton illallisen lisäksi. Muiden rahoilla.
 
Eikös Kreikka jollain tukirahoilla ostanut uusia fregatteja vaimitävittujaneoli? PSB:n keississä päivänsankari olisi saanut vielä suihinoton illallisen lisäksi. Muiden rahoilla.

Sukellusveneitä muun muassa. Ja tämä sukellusvenediili joka juontaa jo 90-luvulle kertoo hieman siitä, mitä oikeasti näiden "pelastuspakettien" taustalla on. Sieltä löytyy nimittäin aina jossain muodossa Saksa ja sen edut.



 
Vähän vielä lisää intersektionaalista feminismiä ja Teflon-testejä kirkolta niin eroakirkosta.fi saa uuden kävijän..

Vaikka en tunnustakaan salaliittoteorioita, minulla on aika vankka käsitys että Suomen evlut kirkko on solutettu. Ei välttämättä pohjamutia myöten, mutta pinnalla olevat toimijat. Itse jouduin surukseni eroamaan muutamia vuosia sitten, "triggerinä" toimi punapääpapin toilailut, joista kirkko ei näkyvästi sanoutunut irti.

Odotan ryhtiliikettä, ja vaikka en olekaan erityisen uskonnollinen ihminen, mielelläni kuuluisin yhteisöön perinteiden, historian ja kulttuurin vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka en tunnustakaan salaliittoteorioita, minulla on aika vankka käsitys että Suomen evlut kirkko on solutettu. Ei välttämättä pohjamutia myöten, mutta pinnalla olevat toimijat. Itse jouduin surukseni eroamaan muutamia vuosia sitten, "triggerinä" toimi punapääpapin toilailut, joista kirkko ei näkyvästi sanoutunut irti.

Odotan ryhtiliikettä, ja vaikka en olekaan erityisen uskonnollinen ihminen, mielelläni kuuluisin yhteisöön perinteiden, historian ja kulttuurin vuoksi

Minäkin olen harkinnut kirkosta eroamista juuri samoista syistä ja miksi kuulun kirkkoon on nuo luettelemasi.
Mutta olen päättänyt etten piruuttanikaan eroa. Ei minun päätöksiä viherkommunisitit ala ohjailemaan, vaikka ovat surullisen vahvasti soluttautuneet kirkon sisälle.
 
Back
Top