Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Asia jäi nyt avoimeksi.

Jäi myös avoimeksi millainen teatteri tapauksesta olisi tullut. Valitettavasti? Mutta eivätköhän Helsingin Poliisilaitos ja syyttäjä voi jatkaa sitä Päivi Räsäsen kohdalla. Onkin nyt jo mielipideilmasto kuumenemassa. Varmaan saadaan lisää kipinöitä ja pahaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Sä yrität jostain syystä vetää outoja vertauksia mukaan tähän, vaikka asia on hyvin yksinkertainen:

Joko opposition edustajat saavat puhua vapaasti, tai sitten heidät asetetaan syytteeseen aina kun valtaapitävät niin haluavat.
Tässä keskustelun säikeessä yritän rautalangasta vääntämällä selittää, miksi Anderssonin moite Turkin poistaessa kategorisesti kaikkien kansanedustajien syytesuojan ei ole millään tavalla ristiriidassa sen kanssa, että hän äänesti Mäenpään syyttämisen sallimisen puolesta. Voin yrittää vielä keksiä lisää esimerkkejä, jos ei tämä vielä ole tämä selkiytynyt, ilmoittele vain.
 
Jäi myös avoimeksi millainen teatteri tapauksesta olisi tullut. Valitettavasti? Mutta eivätköhän Helsingin Poliisilaitos ja syyttäjä voi jatkaa sitä Päivi Räsäsen kohdalla.

Sehän on täysin mahdollista ettei Mäenpäätä olisi tuosta edes tuolmittu. Teko oli kuitenkin varsin vähäinen. Ongelma on ainakin minun silmissäni lähinnä periaatteellinen. Jokaisen pitäisi pysyä lestissään tai koko järjestelmä on lopulta vaarassa. Vallan kolmijako-oppi ei ole turha keksintö.
 
Saivartelua. Asiasta päättää eduskunta, syyttäjä voi esittää syytteen nostamista.

30 §
Kansanedustajan koskemattomuus


Kansanedustajaa ei saa estää hoitamasta edustajantointaan.


Kansanedustajaa ei saa asettaa syytteeseen eikä hänen vapauttaan riistää hänen valtiopäivillä lausumiensa mielipiteiden tai asian käsittelyssä noudattamansa menettelyn johdosta, ellei eduskunta ole siihen suostunut päätöksellä, jota vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä on kannattanut.
Varmistan vielä: mielestäsi on saivartelua erottaa nämä kaksi asiaa: 1) eduskunta voi laittaa kansanedustajan syytteeseen omalla päätöksellään ja 2) eduskunta voi suostua siihen, että syyttäjä laittaa kansanedustajan syytteeseen? (Muuten, itse lainaamasi lakiteksti sanoo hyvin selkeäsanaisesti ettei eduskunta todellakaan päätä syytteen nostamisesta.)
 
Tuosta olemme siis samaa mieltä. Teko oli vähäinen.
Niin vähäinen että tuosta ei olisi kannattanut mitään esimerkkiä tehdä.

Valitettavasti asia jäi nyt ratkaisemattomaksi ja samalla Mäenpään varjoksi.
 
Varmistan vielä: mielestäsi on saivartelua erottaa nämä kaksi asiaa: 1) eduskunta voi laittaa kansanedustajan syytteeseen omalla päätöksellään ja 2) eduskunta voi suostua siihen, että syyttäjä laittaa kansanedustajan syytteeseen? (Muuten, itse lainaamasi lakiteksti sanoo hyvin selkeäsanaisesti ettei eduskunta todellakaan päätä syytteen nostamisesta.)
Nyt sä taas sävellät ihan omiasi ja yrität laittaa sanoja muiden suuhun.

Syyttäjä voi pyytää lupaa asettaa kansanedustaja syytteeseen. Eduskunta päättää siitä. Hyvin yksinkertaista.
 
Hah, nuori houkka! Tollaset lasten touhulan matalat jonotusnumerot eivät ole mitään verrattuna matemaattis-luonnontieteelliseen tiedekuntaan, joka tunnettiin nimellä "Yliopiston parkkipaikka" koska kukaan ei ikinä valmistunut sieltä, paitsi vakuutusmatemaatikoksi tai aktuaariksi... molemmat muuten duuneja jotka karkoittivat pelkällä nimi-kalmollaan kaikki muut ripeästi takaisin opintotuelle... :)
Olosuhteiden, sekä taloudellisten realiteettiien sanelemasta pakosta, meikäläinen päätti jossain vaiheessa reivata purjeet ja ryhtyä taloustieteen opiskelijaksi, ja ensimmäinen luennoitsijani kansantaloustieteen peruskurssilla (puhutaan ysärin puolivälistä about) oli siillitukkainen ja yllättävän vetävän näköinen Suvi-anne Siimes, josta tuli sitten vasemmistoliiton puheenjohtaja joitakin vuosia sen jälkeen , seikka joka kyllä yllätti meikäläisen täysin!
Hän oli todella vaikuttava ja asiastaan aidosti innostunut luennoitsija, joka synnytti omankin rakkauteni lajiin.
Eikä todellakaan mistään käynyt ilmi mikään tollainen fasisti-puolue- affiliaatio, päin vastoin...

Totta. Sukulaiseni taisi vetää 11vuotta aikoinaan. Eikä silti valmistunut
 
Kyllä kyllä. Jos yhdeltä kuskilta otetaan ajokortti pois törttöilyn vuoksi, kohta ajaminen on kaikilta kielletty. Näinhän se aina menee.
Olet pikkuisen pihalla noiden esimerkkiesi kanssa (toisaalta en ylläty kun kumminkin kyseessä liiin.!! Tölväykset)
kyllä normaalilla järjellä varustettu mies näkisi ristiriidan noissa kommenteissa
 
Olet pikkuisen pihalla noiden esimerkkiesi kanssa (toisaalta en ylläty kun kumminkin kyseessä liiin.!! Tölväykset)
kyllä normaalilla järjellä varustettu mies näkisi ristiriidan noissa kommenteissa
Auta siis minua ymmärtämään asia ja selosta ikään kuin kymmenvuotiaalle, missä ristiriita on. Minä en rehellisesti pysty näkökulmaasi käsittämään. Jos jaksat tämän tehdä, olen kiitollinen (tämä ihan ilman sarvia ja hampaita).

Yksi kysymys, joka ehkä selventäisi sekavuuttani: onko mielestäsi Suomessa sananvapaus kun tilanne on se, että joidenkin asioiden sanomisesta voi joutua edesvastuuseen?
 
Kiihotus kansanryhmää vastaan.

En tunne lakia mutta ilmeisesti se rikos ei edellytä tietyn kansanryhmän olemassaoloa jota vastaan kiihotetaa. Kansanryhmällä tarkoitetaan wikipedian mukaan etnistä ryhmää ja etnisellä ryhmällä tiettyä ryhmää jolla yhteinen kieli ja kulttuurl.
 
Auta siis minua ymmärtämään asia ja selosta ikään kuin kymmenvuotiaalle, missä ristiriita on. Minä en rehellisesti pysty näkökulmaasi käsittämään. Jos jaksat tämän tehdä, olen kiitollinen (tämä ihan ilman sarvia ja hampaita).

Yksi kysymys, joka ehkä selventäisi sekavuuttani: onko mielestäsi Suomessa sananvapaus kun tilanne on se, että joidenkin asioiden sanomisesta voi joutua edesvastuuseen?
Kun sinulle on jo selvitetty täälläkin ja tässä ketjussa monta kertaa. Mutta jos ei lapsi tajua niin lapsi saa tehdä virheitä, onneksi kumminkin Suomen lakien mukaan saatiin päätös jossa mäenpäätä ei voida syyttää. Oletko edelleen sitä mieltä että tämän kaiken prosessin jälkeen päätös oli lainvastainen?
 
Kansanedustajan täytyy voida puhua eduskunnassa mitä haluaa, vaikka ikäviä ja lainvastaisia. Miten muuten voi ajaa muutosta puheen aikana kiellettyihin asioihin?
Pidin Mäenpään puhetta typeränä, mutta kyllä tässä taas ns. vastapuoli on pistänyt pahemmaksi. Toiviainen ja kumppanit tekee persujen vaalityötä. Plus että nyt Koillismaalaiset umpikepulaiset vanhat ukot on alkanut käyttää vieraslaji ilmaisua. Ja heitä en kyllä rasistina saatikka persuna pidä, ajatuskin naurattaa.
 
Back
Top