Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Ei kai tässä muuta ole opposition puolelta kuin iskeä johtavaan hallituspuolueeseen. Vasemmistoliiton edustaja on liian pieni kala tässä kilpailussa. Pahemmalta se näyttäisi jos demarien ministeri saa potkun ja siitä saa hyviä viitteitä tervata loputkin demarien luotettavuudesta.
.

Kyllä se näin on.

Kokoomus pelaa kovaa tällä hetkellä. Voi olla, että Kokoomus ei ihan luota siihen, että ovat hallituksessa tai ainakaan hallitusta muodostamassa ensi vaaleissa ja SoTe pitää saada kaikin keinoin hakoteille.

Sinänsä vaan kyseenalaista, että kansalle uskotellaan, että on tehty jokin vakava virhe. Virhe tässä on se, että ministeriä (ottamatta kantaa puolueeseen) ollaan syyttämässä lokakuussa voimassa olevan lainsäädännön perusteella tilanteessa, jossa valmiuslaki oli keväällä käytössä ja ministerin valta oli eri, mitä se on nyt. Mihin tämä johtaa tulevaisuudessa, onkin sitten eri asia, koska tuleville Suomen hallituksille tulee eteen erilaisia kriisejä. Joko pandemiaa tai muuta kriittisempää.

Maskien hyödystä tai haitasta jokainen löytää omaa mielipidetään tukevan tutkimuksen, niiden käyttö ei ole eksaktia tiedettä.

Simpauttaja
 
Minun muisti kertoo, että tässä koronahärdellissä usein muistutettiin eri tilanteissa, ettei ole tutkittua tietoa esim. siitä, että virus leviää ilmateitse. Taisi olla jotain muutakin samanlaista kansalaisten pään sekoittamista virukseen liittyen - ettei ole tutkittua tietoa - jolloinka emme tee/sano/suosittele mitään.

Se oli silmiinpistävä epäkohta asian hoidossa, jonka logiikasta en ole päässyt vieläkään selville.

Ebola leviää pisaratartuntana, jonka leviämisen torjunta onnistuu suht helposti. Jokainen selkeästi näki, jos halusi nähdä, ettei virus mitenkään voi levitä pelkästään pisaratartuntana. Lukekaapa THL:n ylilääkärin sanat linkistä, miksi Ebolan leviäminen maailmalle ei ole todennäköinen:


THL:ssä tämä tiedettiin viruksista 2014, mutta sama ymmärrys viruksista oli tiedossa jo vuosisata takaperin.

Silmiinpistävää Koronahärdellissä oli se, että virustautien perusasiat heitettiin ikkunasta pellolle heti ensimmäisestä koronatartunnasta lähtien. Ihan kuin olisi palattu 1800-luvulle - "eimyömittääntiietä, tutkittaan ja katellaan".

Tätäkään en ymmärrä, että mitä helkkaria tapahtui.
Tiedemiesten, ja aivan erityisesti lääkärien, vakiovastaus johonkin epävarmaan asiaan on 'näyttöä ei ole'. Tämä lausunto on aina otettava sellaisenaan, mutta valitettavan usein se tulkitaan niin että siinä asiantuntija nyt kertoo miten asia ei ole. 'Ei näyttöä' tarkoittaa usein yksinkertaisesti sitä ettei asiaa ole tutkittu riittävästi varmuuden saamiseksi.

Ebolan tartuntamekanismi on ymmärtääkseni sellainen ettei se kerry todella suurissa määrin nenän limakalvoille tai sylkeen ennenkuin ihminen vetelee jo viimeisiään, jolloin tämä on yleensä jo sairaalassa eristyksissä eikä pääse pisaratartuttamaan ketään. Jos ebolaa kantava itsemurhapommittaja räjäyttää itsensä jossain lentokentällä niin moni saanee tartunnan (jos ei kuole räjähdykseen...) mutta ebolaa kantava ei aivastelemalla ja yskimällä saa sitä leviämään kovin hyvin. Toisin kuin vaikkapa flunssan.
 
Vaikka minä en demareita tai vasemmistoa äänestäkään, niin olen kuitenkin sitä ieltä että itse asiana tätä koronaa hoidettiin keväälläkin parhaalla mahdollisella tavalla, enkä olisi nyt peräämässä virheitä.
Se on aika tyhmää. Keväällä on kuitenkin näytetty hyvää johtajuutta siinä tilanteessa mikä oli päällä.

Täytyy muistaa että suomalainen epäröinnin kuningas on kuitenkin Petteri Orpo ollessaan sisäministerinä 2015. Siitä mallia mihin saakka voi huoletta näköjään lepsuilla ja väistellä päätöksiä.
.
 
Kommentoin jo virus- ketjusta, että Suomessa oli valmiuslaki käytössä maalis- kesäkuussa. Silloin kommunikoinnista väestölle vastaa valtioneuvoston kanslia. Kanslian ei tarvitse perustella miksi tietoa jaetaan ja miksi ei. Myös kaikkien virkamiesten viestinnän sisällöstä päättää valtioneuvosto kanslia. Valtioneuvosto päättää, viestittääkö virkamies jotain vaiko eikö. Tämä on enemmän kuin selkeästi määritelty valmiuslaissa.
Että kuinka?

Eduskunnan pääsihteeri tai poliisiylijohtaja viestii parhaaksi katsomallaan tavalla, ei milloin ja miten valtioneuvosto suvaitsee määrätä.
 
Vaikka minä en demareita tai vasemmistoa äänestäkään, niin olen kuitenkin sitä ieltä että itse asiana tätä koronaa hoidettiin keväälläkin parhaalla mahdollisella tavalla, enkä olisi nyt peräämässä virheitä.
Se on aika tyhmää. Keväällä on kuitenkin näytetty hyvää johtajuutta siinä tilanteessa mikä oli päällä.

Täytyy muistaa että suomalainen epäröinnin kuningas on kuitenkin Petteri Orpo ollessaan sisäministerinä 2015. Siitä mallia mihin saakka voi huoletta näköjään lepsuilla ja väistellä päätöksiä.
.
Itse luulen että Orpo toimi 2015 ihan Berliinistä/Tukholmasta annettujen ohjeiden mukaan. Sen verran määrätietoisen tanakasti Svenska Järnväg matkaliputonta liikennettä Skånesta kohti Västerbottenia lisäsi.
 
Itse luulen että Orpo toimi 2015 ihan Berliinistä/Tukholmasta annettujen ohjeiden mukaan. Sen verran määrätietoisen tanakasti Svenska Järnväg matkaliputonta liikennettä Skånesta kohti Västerbottenia lisäsi.

Sipilä ja Orpo toimivat. Voi toki olla että opposition vihreät vaativat vielä Berliinin ilmasillankin avaamista.
 
Mä olen kuvitellut, että eduskunta on Suomessa ylintävaltaa käyttävä elin mutta ilmeisesti olen väärässä. Se onkin hallitus jos oikein olen muutamia kirjoituksia lukenut. Hallituksen ministerit edustavat kuinka suurta osaa kansasta? Aika pientä.
 
Näin se on, että eduskunta on ylintä päätösvaltaa käyttävä elin, mutta hallitus monesti kävelee eduskunnan yli.
 
Näin se on, että eduskunta on ylintä päätösvaltaa käyttävä elin, mutta hallitus monesti kävelee eduskunnan yli.
Kuten määräenemmistöä nauttivan hallituksen kuuluukin kävellä. Eihän työstä tulisi muuten mitään. Seuraavissa vaaleissa sitten luottamus punnitaan meidän äänestäjienkin toimesta.
 
Kuten määräenemmistöä nauttivan hallituksen kuuluukin kävellä. Eihän työstä tulisi muuten mitään. Seuraavissa vaaleissa sitten luottamus punnitaan meidän äänestäjienkin toimesta.

Näin se on,

Siinä kohtaa, kun presidentin valtaoikeuden minimoitiin, valta on pääministerillä ja päätökset tehdään määräenemmistöllä. Oppositiossa on hävinneet räksyttämässä. Oppositiossa joko hävitään lisää tai vain jos hallitus pahasti mokaa kannatus kasvaa.

Simpauttaja
 
Niin,


Kokoomuksen huolenaihe valtuuksien uudelleen jakamisesta on perusteltu. Perustuslaki Suomessa on se jarru ja tarkoituksella kansalaisen yksityisyyteen ja vapauteen liittyvät rajoitukset on tehty vaikeaksi. Rääkyminen siitä, että hallitus ei ole tarpeeksi nopea on lainsäätäjä siinä kohtaa, kun Suomi niminen valtio on perustettu, tarkoituksella näin säätänyt.

Mitä enemmän virkamiespäätöksellä tehdään vapauteen puuttuvia toimia, sitä enemmän ollaan harmaalla alueella, ovatko ne oikeutettuja vaiko eikö. Koska oppositio on noissa neuvotteluissa mukana, on mahdollista, että ehdotetut muutokset koskettavat perustuslakia ja sen nopeaa muutosta varten tarvitaan laajempi tuki kuin määräenemmistö.

Näin toimii länsimainen demokratia, punakaartit on sitten jotain muuta. Ja hyvä näin.

Simpauttaja
 
Näin se on,

Siinä kohtaa, kun presidentin valtaoikeuden minimoitiin, valta on pääministerillä ja päätökset tehdään määräenemmistöllä. Oppositiossa on hävinneet räksyttämässä. Oppositiossa joko hävitään lisää tai vain jos hallitus pahasti mokaa kannatus kasvaa.

Simpauttaja
Näinhän se Suomessa nykyään on. Jopa Tarja Halonen kritisoi tätä voimakkaasti perustuslakuuudistuksen aikaan.

Suomessa ei vallan kolmijako enää toimi (jos ei sitten ay-liikkeen kautta..). Pääministeri valitaan muutaman kymmenen hengen puoluevallan
avulla, vaaleissa kansa ei usein tiedä mistä äänestävät tämän seurauksena ja puoluekoneisto voi käytännössä kumota näitä päätöksiä jälkikäteen.
Ja juuri näin onkin käynyt.

Suoralla kansanvaalilla valittava presidentti piti ajaa mahdollisimman sivuraiteelle.

Sama porukka joka ajoi edellistä uudistusta, on myös tuomassa listavaalia, vieläkin lisätäkseen puoluevaltaa äänestäjien vaikutusmahdollisuuksien kustannuksella.
 
Täytyy kyllä sanoa, että siinä vaiheessa, kun presidentti ei enää saa hajottaa hallitusta vaan se tehdään pääministerin aloitteesta tai eduskunnan epäluottamuslauseella, on kyllä pukki kaalimaan vartijana, koska mikä enemmistöhallitus tieten tahtoen itsensä kaataisi. Kyllä se hallitus täytyisi laittaa nauttimaan presidentin luottamusta.
 
Täytyy kyllä sanoa, että siinä vaiheessa, kun presidentti ei enää saa hajottaa hallitusta vaan se tehdään pääministerin aloitteesta tai eduskunnan epäluottamuslauseella, on kyllä pukki kaalimaan vartijana, koska mikä enemmistöhallitus tieten tahtoen itsensä kaataisi. Kyllä se hallitus täytyisi laittaa nauttimaan presidentin luottamusta.

Järjestelmä jossa presidentti voi mielensä mukaan erottaa Eduskunnan enemmistön luottamusta nauttivan hallituksen olisi läntisessä demokratiassa käsittämätön. Suomikin oli Kekkosen kaudella kuin Keski-Aasian persestanit elinikäisine pressoineen. Luojan kiitos siitä ajasta on otettu kunnon loikka demokratian suuntaan. Aina ei hallitus miellytä mutta se ongelma hoituu sujuvasti vaalien kautta jos tarpeeksi moni on samalla kannalla.
 
Järjestelmä jossa presidentti voi mielensä mukaan erottaa Eduskunnan enemmistön luottamusta nauttivan hallituksen olisi läntisessä demokratiassa käsittämätön. Suomikin oli Kekkosen kaudella kuin Keski-Aasian persestanit elinikäisine pressoineen. Luojan kiitos siitä ajasta on otettu kunnon loikka demokratian suuntaan. Aina ei hallitus miellytä mutta se ongelma hoituu sujuvasti vaalien kautta jos tarpeeksi moni on samalla kannalla.
Vähän huono systeemi tämäkin, jossa hallituksella on käytännössä aina eduskunnan enemmistö takanaan, eikä vähäisintäkään velvoitetta oppositiota kohtaan. Tässä on aika pitkälti myös syy sille, miksi tällä vuosituhannella hallitukset eivät ole käytännössä saaneet juuri mitään näpertelyä suurempaa aikaiseksi, koska kaikki työ katkeaa 4 vuoden välein ja hommat tehdään täysin toisista lähtökohdista sekä kumotaan edellisen hallituksen tekemisiä. Mikäli hallituksella olisi edes jonkinlaista painetta oppositiota kohtaan, koska yhteistä tahtoa yhteiskunnan rakentamiseksi ei enää nykyään ole, niin saattettaisiin saada isompiakin uudistuksia tehtyä ilman resettinappulaa. Ehkä voisi olla laki, joka estää hallitusta käyttämästä ehdotonta valtaa eduskunnassa ja esimerkiksi rajoittaisi hallituspuolueiden yhteenlasketun ääniosuuden eduskunnassa alle 50 prosentin.

Jotain tarttis tehdä, sillä enää ei osata tehdä kompromisseja, yhteiskunnan kokonaisedusta puhumattakaan, ja hallitustyökin näyttää olevan enää vain riitelyä.
 
Järjestelmä jossa presidentti voi mielensä mukaan erottaa Eduskunnan enemmistön luottamusta nauttivan hallituksen olisi läntisessä demokratiassa käsittämätön. Suomikin oli Kekkosen kaudella kuin Keski-Aasian persestanit elinikäisine pressoineen. Luojan kiitos siitä ajasta on otettu kunnon loikka demokratian suuntaan. Aina ei hallitus miellytä mutta se ongelma hoituu sujuvasti vaalien kautta jos tarpeeksi moni on samalla kannalla.

Kekkosen aikaan presidentillä oli oikeus hajottaa eduskunta ja sitä kautta hallitus jätti eronpyyntönsä. Vaalien kautta uusi eduskunta ja hallitus. Kekkosella ei ollut oikeutta erottaa pelkästään hallitusta. Nykyään presidentti voi hajottaa eduskunnan, jos pääministeri siitä tekee aloitteen.

Simpauttaja
 
Back
Top