Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Tarkoitat siis dieselin ja bensan verottamista? Etanoli pitäisi tosin vapauttaa verosta ja vaihtaa autot kulkemaan etanolilla.
Henkilöautojen päästöt putoaa - 80 % aika vauhdilla. Kustannus autoilijalle on minimaalinen hyötyyn verrattuna.
Miksi tästä vaihtoehdosta puhutaan niin vähän ?
.
Muutamia vuosia sitten jo todettiin asian suhteen, ettei etanolia saa riittävästi valmistettua tieliikennettä varten. Toki saisi, mutta sen eteen pitäisi tehdä paljon vahingollisia asioita, joten haitat jäävät hyötyjä suuremmiksi. Käytännössä etanolivillitys jäi siihen, kun ei siitä ole laajamittaiseksi korvikkeeksi.
 
Hyvätuloiset hyötyy eniten sähköautojen veroeduista.
Tähän liittyen kerron vertailun. Tuttavani hankki firman työsuhdeauton täyssähköisenä, firman päättämän autopolitiikan mukaisena. En muista mikä sen ostohinta on mutta varmaan jossain 60.000,- suunnalla.
Henkilökohtainen verotusarvo about 500,- kuussa. Kun toinen hankkii bensalla käyvän 39.000 hintaisen työsuhde-auton, sen verotusarvo on 760,- kuussa.

Seittäkää mulle miksi FIRMAN tekemä sijoitus sähköauton hankintaan tuloutetaankin veroetuna sen auton käyttäjälle joka ei ole sijoittanut asiassa yhtään mitään?
Sitä minä en tajua.
.
 
Eikös se etanoliauto kuluta vähän enemmän kuin bensavastaava? Tehoa saa vissiin vähän enemmän... parin "viinasaabin" kyydissä ja joskus ratin takana olleena.. tietty on hyvä jos lähialueelta löytyy E85 piste, ettei käy kuin yhdelle joka joutuu tankkaamaan autonsa 25km:n päässä...
Kuluttaa mutta todella vähän, eli paljon halvempaa ajaa etanolilla. Siis autoon on laitettu ohjausyksikkö joka säätää asetuksia riippuen mikä bensa/etanolisuhde menovedessä on sillä hetkellä. Eli sekatankata voi mitä vaan bourbonista v-poweriin.
 
Tähän liittyen kerron vertailun. Tuttavani hankki firman työsuhdeauton täyssähköisenä, firman päättämän autopolitiikan mukaisena. En muista mikä sen ostohinta on mutta varmaan jossain 60.000,- suunnalla.
Henkilökohtainen verotusarvo about 500,- kuussa. Kun toinen hankkii bensalla käyvän 39.000 hintaisen työsuhde-auton, sen verotusarvo on 760,- kuussa.

Seittäkää mulle miksi FIRMAN tekemä sijoitus sähköauton hankintaan tuloutetaankin veroetuna sen auton käyttäjälle joka ei ole sijoittanut asiassa yhtään mitään?
Sitä minä en tajua.
.

Näyttäisi olevan hurja vipu noissa päästöissä suhteessa verotusarvoon. 30k diesel on kallimpi kuin 50k Tesla. 50k hybridi jo törkyhintainen.

Luvut ald:n verotusarvolaskurista.

Kyllähän tuolla ohjataan työsuhdeautoilijoita täyssähköön/päästöttömyyteen. Ilmainen ilmastolounas.
 

Liitteet

  • DEEBA620-3FA9-4BD2-A5A2-B36C12AC3B9C.jpeg
    DEEBA620-3FA9-4BD2-A5A2-B36C12AC3B9C.jpeg
    458.6 KB · Luettu: 6
  • 51C60894-07D4-4D8C-947B-C0BFAAC4F78F.jpeg
    51C60894-07D4-4D8C-947B-C0BFAAC4F78F.jpeg
    178.7 KB · Luettu: 6
  • FFFC13E0-F376-4C4F-9C1A-BF432E5A223A.jpeg
    FFFC13E0-F376-4C4F-9C1A-BF432E5A223A.jpeg
    176.8 KB · Luettu: 6
Heh lähimmälle viinapumpulle 120km ja lähin nopea teslan laturi taitaa olla noin 350km päässä joten nostetaan vaan verot tappii niin porukat kyllä vaihtaa johonkin muuhun....

Ei kai siinä kohta muu auta, kuin rueta häkäpönttöä rakentamaan.
 

Ei kai siinä kohta muu auta, kuin rueta häkäpönttöä rakentamaan.
Voisin kuvitella, että nykyteknologialla syntyisi tehokkaampia laitteita kuin viime sota-ajan häkäpönttökaudella.
 
No johan olet sälli. Ei pidä paikkaansa. Olen ihan vartavasten testannu 95e10 vs. E85 ja kulutusero on alle 10%. Toki on ajoneuvokohtainen mutta mun louskulla se menee näin.
Ihan fakta: "Koska etanolin energiasisältö on bensiiniä pienempi, auton polttoaineenkulutus on E85:llä ajettaessa litroina noin 30 prosenttia bensiinin kulutusta suurempi. Se ei välttämättä tarkoita bensiiniautoa suurempia polttoainekuluja, jos E85:n litrahinta on kolmanneksen bensiiniä halvempi."
 
Ihan fakta: "Koska etanolin energiasisältö on bensiiniä pienempi, auton polttoaineenkulutus on E85:llä ajettaessa litroina noin 30 prosenttia bensiinin kulutusta suurempi. Se ei välttämättä tarkoita bensiiniautoa suurempia polttoainekuluja, jos E85:n litrahinta on kolmanneksen bensiiniä halvempi."
Onko sulla antaa esimerkkiä ihan oikeasta elämästä vai intätkö aina jonkun toisen mielipidettä?
 
Joskus katselin ja koeajoin etanoliautoja. (uutta) Ei ongelmia sen suhteen! Mutta mikä tuppaa unohtumaan keskustelussa, ainakin VW-konsernissa on huoltoväli 15 tkm kun bensa-autossa 30 tkm longlife öljyillä. Huollot on kalliita ja niistä on vaivaa.

Mitä tulee tuohon em. kulutusjankkaamiseen, niin kyllähän se koeajoautokin ihan eri lukemia hörppäsi auton kulutusmittarin mukaan kuin vastaava bensiini. (ei ollut vain 10% ero) Jos haluaa oikeasti tietää mitä hörppää, pitää matka mitata GPS kanssa ja tankata auto mielellään aika 1:1 jotta tankki menee täyteen samalla tavalla = tasan samassa paikassa ja auto samalla tavalla kallellaan. Siinä voi muuten tulla litrojen heittoa kun tankkaa auton "täyteen" Varsinkaan en luottaisi siihen mitä auton kulutusmittari näyttää, siinä mittauksessa saattaa olla ihan eri toleranssit eri polttoainetyypeillä.
 
Joskus katselin ja koeajoin etanoliautoja. (uutta) Ei ongelmia sen suhteen! Mutta mikä tuppaa unohtumaan keskustelussa, ainakin VW-konsernissa on huoltoväli 15 tkm kun bensa-autossa 30 tkm longlife öljyillä. Huollot on kalliita ja niistä on vaivaa.

Mitä tulee tuohon em. kulutusjankkaamiseen, niin kyllähän se koeajoautokin ihan eri lukemia hörppäsi auton kulutusmittarin mukaan kuin vastaava bensiini. (ei ollut vain 10% ero) Jos haluaa oikeasti tietää mitä hörppää, pitää matka mitata GPS kanssa ja tankata auto mielellään aika 1:1 jotta tankki menee täyteen samalla tavalla = tasan samassa paikassa ja auto samalla tavalla kallellaan. Siinä voi muuten tulla litrojen heittoa kun tankkaa auton "täyteen" Varsinkaan en luottaisi siihen mitä auton kulutusmittari näyttää, siinä mittauksessa saattaa olla ihan eri toleranssit eri polttoainetyypeillä.
Jos kyse on uudemmista autoista niin asia voi hyvinkin olla noin. Itse ajelen vanhalla 3.3 v6 niin etanoli 10.8 ja bensa 9.9L per satakm. Ja tarkkaan on mitattu.
 
Perhesyyt ratkesikin nopeasti..




56889999-1118x629.jpg

Mikko Koskinen. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

IL: Sanna Marinin ex-valtiosihteeri hakee ministeriön ylijohtajaksi​

KASPERI SUMMANEN | 04.02.2021 | 12:00

Mikko Koskinen vetosi valtiosihteerin tehtävän jättäessään perhesyihin.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) entinen valtiosihteeri Mikko Koskinen hakee Iltalehden mukaan opetusministeriön ylijohtajaksi.
Koskinen erosi tammikuussa valtiosihteerin tehtävistä perhesyihin vedoten.

Valtiosihteerinä hän johti pääasiassa ministeriöiden kansliapäälliköiden muodostamaa Covid19-koordinaatioryhmää.

Opetusministeriön ylijohtajan hakuprosessi on herättänyt keskustelua. Haku pantiin hiljattain poikkeuksellisesti uusiksi sillä perusteella, ettei riittävän vahvaa hakijaa löytynyt. IL huomauttaa virkaa tähän asti hoitaneen Mika Tammilehdon vetäytyneen yllättäen pois hausta. Lehden tietojen mukaan taustalla saattoi olla kyllästyminen vahaan poliittiseen ohjaukseen. Ministeriöstä kuvataan tulleen viime vuosina ”vahva demarilinnake”.

Mikko Koskinen on aiemmin toiminut SDP:n poliittisen valmistelun päällikkönä, SAK:n koulutuspäällikkönä ja ministerin erityisavustajana. Hän kertoi tammikuussa ”vetävänsä henkeä ja pohtivansa, mihin seuraavaksi”. IL:n tiedon mukaan Koskinen on vahvoilla ylijohtajakisassa.

 
Perhesyyt ratkesikin nopeasti..




56889999-1118x629.jpg

Mikko Koskinen. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

IL: Sanna Marinin ex-valtiosihteeri hakee ministeriön ylijohtajaksi​

KASPERI SUMMANEN | 04.02.2021 | 12:00

Mikko Koskinen vetosi valtiosihteerin tehtävän jättäessään perhesyihin.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) entinen valtiosihteeri Mikko Koskinen hakee Iltalehden mukaan opetusministeriön ylijohtajaksi.
Koskinen erosi tammikuussa valtiosihteerin tehtävistä perhesyihin vedoten.

Valtiosihteerinä hän johti pääasiassa ministeriöiden kansliapäälliköiden muodostamaa Covid19-koordinaatioryhmää.

Opetusministeriön ylijohtajan hakuprosessi on herättänyt keskustelua. Haku pantiin hiljattain poikkeuksellisesti uusiksi sillä perusteella, ettei riittävän vahvaa hakijaa löytynyt. IL huomauttaa virkaa tähän asti hoitaneen Mika Tammilehdon vetäytyneen yllättäen pois hausta. Lehden tietojen mukaan taustalla saattoi olla kyllästyminen vahaan poliittiseen ohjaukseen. Ministeriöstä kuvataan tulleen viime vuosina ”vahva demarilinnake”.

Mikko Koskinen on aiemmin toiminut SDP:n poliittisen valmistelun päällikkönä, SAK:n koulutuspäällikkönä ja ministerin erityisavustajana. Hän kertoi tammikuussa ”vetävänsä henkeä ja pohtivansa, mihin seuraavaksi”. IL:n tiedon mukaan Koskinen on vahvoilla ylijohtajakisassa.

No nyt hän on hakemassa omaan "perheeseensä" sdp:n perseeseen, oho kirotusvirhe, ei se vähäinenkään järki juokse näin kovilla pakkasilla.
 
Ei se öljynvaihto mikään homma ole.Joka mies sen tekee vaikka pihalla imupumpulla15 t välein.Kun petrooli muunnoksia tuli piti öljyt vaihtaa 5 t välein.
 
Niin tekee, mutta uudessa autossa voi sanoa hei hei esim. 5 V takuulle joka olisi erittäin huono siirto.
Takuu ei lopu omatoimisesta öljynvaihdosta. Tai ei ole ainakaan meidän kieseissä loppunut, vielä 15 vuoden aikana. On ollut joitain takuukorjauksia vuosien varrella ja suurimman osan öljynvaihdoista olen tehnyt itse. Öljyjä vaihtaessa kannattaa vaihtaa myös suodatin. Joissakin moottoreissa suodatin on helposti luoksepäästävissä, toisissa hankalammin. Kotipihalla tapahtuvaa vaihtoa ajatellen.

Taisi olla etanolimoottoreiden kanssa niin että etanoli liuotti öljykalvoa sylinterin seiniltä, jolloin männänrenkaat kuluivat ennen aikojaan. Ohipuhallus kasvoi ja etanolia joutui öljyn sekaan. Voitelu heikkeni ja moottorit kuluivat ennen aikojaan. Tässä on juurisyy etanolikäyttöisten moottoreiden puolitetulle öljynvaihtovälille. Vajaat kymmenkunta vuotta takaperin etanolimoottoreita sai usealta automerkiltä, saaneeko enää keneltäkään?
 
Takuu ei lopu omatoimisesta öljynvaihdosta. Tai ei ole ainakaan meidän kieseissä loppunut, vielä 15 vuoden aikana. On ollut joitain takuukorjauksia vuosien varrella ja suurimman osan öljynvaihdoista olen tehnyt itse. Öljyjä vaihtaessa kannattaa vaihtaa myös suodatin. Joissakin moottoreissa suodatin on helposti luoksepäästävissä, toisissa hankalammin. Kotipihalla tapahtuvaa vaihtoa ajatellen.

No ei (poislukien tilanne, jossa hölmöilee jotain esim. laittaa väärää öljyä) Mutta huoltokirjassa pitää olla silti määräaikaishuollot tehtynä ja huoltokirja leimattuna jokatapauksessa, jotta takuu pysyy voimassa. Vaikka vaihtelisi itse öljyä joka viikko. SE, oli vähän niinku pointtina tässä. Kuten aiemmin kirjoitin, ainakin VW konsernin aikana etanoliautoa olisi joutunut käyttämään huollossa alvarsiinsa. (max 15 tkm) versus bensa (30 tkm) Ei tuntunut varsinkaan pre-korona kilometreillä yhtään hyvältä idealta etanoliauto. Ei mennyt jatkoon osin tuon takia.
 
Back
Top