No eihän nytkään ole tyhjän päälle menty? Olennaisin, mitä on hävitettty on T-sarja. Jos apilas ja olka-it on pantu pokkalistalle, niin suurin syy lienee ko. aseiden ikä, joka armotta tulee ja on tullut tiensä päähän.
Minä koin herätyksen silloin, kun rannikkotykistö ja - torjunta käytännössä pantiin lihoiksi. En lähde ruotimaan tekijöitä ja viitteitä, joita silloin oli saatavillani. Oletan ja uskon, että sain kuitenkin varsin kohtuullisen käsityksen, mitkä tekijät antoivat mahdollisuuden ko. erittäin tehokkaan elementin alasajoon. SE temppu ja miten se tehtiin, sen täytyi avata sinisilmäisimmänkin aamistelijan fauneilta perityn aasinkatseen....ja mitäs sitä tyhjää, ei aukaissut. Lotistiin "täsmäaseiden aikakaudesta jne." ja seuraavassa kirjoituksessa jo sai lukea, kuinka vain Usalla on kurantti kyky täsmäpommittaa, kun haastattelija heitteli iljettäviä kyssäreitä ns. tärkeiden kohteiden suojaustarpeesta torjuntakeinoin pääkaupunkiseudulla.
Jos, siis jos, uhka olisi määritelty vähänkään merkittäväksi, olisiko rt ajettu alas? Olisiko T-sarjasta sulatettu kattilan raaka-ainetta? Olisiko käynnistetty reservin deletointi sen sijaan, että olisi vaikka esim. kopterirahoilla hankinnoitu ressuille kaluja ja kilkuttimia, harjoitettu jne.? Olisiko tehty Nato-yhteensopivainen miinantorjuntakalustotilaus vai hankittu lujia iskukykyisiä ohjusaseita jne.?
Tämä uhka-kysymys on mielestäni SE juttu, josta pitäisi olla tietoa, ennenkuin voimme jatkaa keskustelua muutakin kuin suun mauksi ja fiilistellen. Toki sekin on arvo, mutta jotain maata pitäisi saada jalkain alle, sellainen on tunne. Minusta me olemme haroneet jo vuosia aivan tyhjän päällä, kun ollaan aamisteltu ja iimailtu hankintoja, varuskuntaratkaisuja, stenaturaatiota ja pokalismia, kv-huuhailua ja maavoimien huollon ja kunnossapidon ulkoisteluja.
Sanon ihan suoraan, että minä en osaa arvioida mahdollista uhkaa. Olen kylmän sodan ajan kasvatti ja minut on turmeltu ymmärtämään asiat niin, että meillä täytyy olla sot. suorituskykyä myös edelleen ihan wanhoja uhkia vastaan. Mutta näyttää siltä, että aika ajoi baikalin ohi ja laitosta luotsataan hiljaa mutta varmasti muita(kin) tarpeita varten.