Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
kimmo.j kirjoitti:Samaa mieltä RDF,n kanssa.
Jos halutaan teloilla kulkeva APC, hankitaan Ällin modernisoitu versio.
Rynnäkkövaunuksi CV, pyörillä kulkevaksi kalustoksi sitten AMV.
SJ kirjoitti:kimmo.j kirjoitti:Samaa mieltä RDF,n kanssa.
Jos halutaan teloilla kulkeva APC, hankitaan Ällin modernisoitu versio.
Rynnäkkövaunuksi CV, pyörillä kulkevaksi kalustoksi sitten AMV.
Ymmärrän toki teidän näkemyksen, mutta kyllä tuosta BMP-1:stäkin saisi toimivan. Korvataan vaan aseistus vaikkapa sellaisella RCW:llä mistä on ollut juttua. En ole varma, että pitäisikö torni poistaa vai ei, mutta APC käytössä RCW lienee riittävä aseistus? Tornin tilalle saisi varmaan muutaman ukon lisää ja muuta tilaa.
JOKO kirjoitti:SJ kirjoitti:kimmo.j kirjoitti:Samaa mieltä RDF,n kanssa.
Jos halutaan teloilla kulkeva APC, hankitaan Ällin modernisoitu versio.
Rynnäkkövaunuksi CV, pyörillä kulkevaksi kalustoksi sitten AMV.
Ymmärrän toki teidän näkemyksen, mutta kyllä tuosta BMP-1:stäkin saisi toimivan. Korvataan vaan aseistus vaikkapa sellaisella RCW:llä mistä on ollut juttua. En ole varma, että pitäisikö torni poistaa vai ei, mutta APC käytössä RCW lienee riittävä aseistus? Tornin tilalle saisi varmaan muutaman ukon lisää ja muuta tilaa.
Useimmissa torneissa on niukasti paukkuja. Paljonkohan se AMV:n tornin lipas vetää? 500? Sillä ei paljoa juhlita. Sanoisin suojakilvellä varustetun tavallisen kookoon olevan paras vaihtoehto niihin harvoihin tilanteisiin, joissa kuljetusvaunun voi viedä vihollisen näkyville.
kimmo.j kirjoitti:Jos haetaan käytetty on tietysti aina ongelmana saatavuus.
Vertaillaampa kuitenkin hiukan Bemari 1,stä ja Älliä APC roolissa.
-Bemari olisi paremmin suojattu.
-Älli kuljettaisi enemmän miehiä, on matalampi ja omaa paremman maastoliikkuvuuden.
-Nopeudesta en ole varma.
-Radio on molemmissa yhtä huono
Siis mielestäni Älli on parempi miehistönkuljetusvaunu.
Mitä tulee katolla olevaan kk-mieheen vs. kaukoohjattavaan torniin on eroa vaikka kuinka. Tietysti myös hinnassa. Talvella katto on oikea herkkupaikka olla ajoviimassa, sielä kyllä aistit pysyvät tarkkana. Kk-mies vetää myös tulta puoleensa ja on suojaton paine ja sirpalevaikutusta vastaan, varsinkin kun se tulee muualta kuin edestä.
Lisäksi hyvä RWS on vakautettu, hyväkään kk-mies ei ole. Pimeätoiminta mahdollisuus löytyy molemmista jos sellainen ominaisuus halutaan.
hessukessu kirjoitti:Mitä ihmeen vertailua täällä nyt ryhdyttiin tekemään?
Ainoa oikea vertailu on, että ostetaanko noita vai ollaanko ilman ja annetaan äijien kävellä pallomeressä. Toki kaikki liikenevät MTLB:t tulisi kanssa ostaa ja jos joku hullu luopuu AMV:stä niin ostetaan vaan halvalla takaisin. Tämä ei millään tavalla liity mitenkään siihen, että nyt olisi tarjolla ostaa kohtuullista teloilla kulkevaa ja panssaroitua kuljetuskalustoa varmaankin kohtuuhintaan. Sellaisesta, kuten panssaroidusta kuljetuskalustosta ylipäätäänkin, on huutava pula. Vaikka iskisi rasvoissa varastoon odottamaan sotaa, evvk. mutta tuota kalustoa tarvitaan ja siitä on puutetta.
Jos joku voi pieraista pari miljardia euroa ylimääräistä rahaa niin okei, juu, ostetaan ihmeessä taistelujoukoille CV9030FIN vaunuja lisää ja jos vielä pari miljardia jollakin on rahaa niin ostetaan sillä AMV:t kaikkiin muihin kuljetustaksitehtäviin lisää juujuujuu. Mutta kun ei taida olla. Niihin ei ole varaa. Tuohon hankintaan voisi hyvin olla varaa. Siksi se kannattaisi tehdä.
Raveni kirjoitti:Ei tässä mitään vileeneitä olla ja osteta kun halvalla saa... Johan sitä aikoinaan kiinalaisia rynkkyjä ostettiin kaapit täyteen ja sen jälkeen laitettiin sulattoon kun laatu oli mitä oli mutta kun halvalla saatiin. Taisi niistä jokunen sentään afganistaniin päätyä vai huolivatko edes sinne...
SJ kirjoitti:Raveni kirjoitti:Ei tässä mitään vileeneitä olla ja osteta kun halvalla saa... Johan sitä aikoinaan kiinalaisia rynkkyjä ostettiin kaapit täyteen ja sen jälkeen laitettiin sulattoon kun laatu oli mitä oli mutta kun halvalla saatiin. Taisi niistä jokunen sentään afganistaniin päätyä vai huolivatko edes sinne...
Muistuttaisin, että nuo aseet olivat ihan tarkoitukseen silloin kun ne hankittiin. Niillä nimittäin saatiin korvattua vanhat pystykorvat ja Suomi KP:t yms. aseet. Toki nuo BMP:t menisi sulattoon ehkä jopa parin vuosikymmenen aikana, mutta nykyään niille olisi kyllä käyttöä. Mutta käytettynä ostettujen ei voi olettaa pysyvän käytössä yhtä kauan kuin uutena ostettujen. Mutta jos niiden hinta on sitä mitä se nykyään on, niin ei vissiin haittaa, jos nuo uusittaisiin vaikka joka vuosikymmen.
Raveni kirjoitti:SJ kirjoitti:Raveni kirjoitti:Ei tässä mitään vileeneitä olla ja osteta kun halvalla saa... Johan sitä aikoinaan kiinalaisia rynkkyjä ostettiin kaapit täyteen ja sen jälkeen laitettiin sulattoon kun laatu oli mitä oli mutta kun halvalla saatiin. Taisi niistä jokunen sentään afganistaniin päätyä vai huolivatko edes sinne...
Muistuttaisin, että nuo aseet olivat ihan tarkoitukseen silloin kun ne hankittiin. Niillä nimittäin saatiin korvattua vanhat pystykorvat ja Suomi KP:t yms. aseet. Toki nuo BMP:t menisi sulattoon ehkä jopa parin vuosikymmenen aikana, mutta nykyään niille olisi kyllä käyttöä. Mutta käytettynä ostettujen ei voi olettaa pysyvän käytössä yhtä kauan kuin uutena ostettujen. Mutta jos niiden hinta on sitä mitä se nykyään on, niin ei vissiin haittaa, jos nuo uusittaisiin vaikka joka vuosikymmen.
Mikä vika BTR-80:ssä on? Toiminta säde on parempi ja uskoisin että huollotkin helpommat. Onhan miehistön kuljetus kalustoa maailma pullollansa.
Hejsan kirjoitti:Poistumisluukut...täällä ruotsissa niin ne eivät kuului kärkitaisteluun että ne pysähti 200 m taistelusta ja miehistö sai silloin mennä ulos ja kävellä sinne taistelukentälle.
Eikai silloin haitta miten APC:tä päässe ulos?
SJ kirjoitti:Raveni kirjoitti:SJ kirjoitti:Raveni kirjoitti:Ei tässä mitään vileeneitä olla ja osteta kun halvalla saa... Johan sitä aikoinaan kiinalaisia rynkkyjä ostettiin kaapit täyteen ja sen jälkeen laitettiin sulattoon kun laatu oli mitä oli mutta kun halvalla saatiin. Taisi niistä jokunen sentään afganistaniin päätyä vai huolivatko edes sinne...
Muistuttaisin, että nuo aseet olivat ihan tarkoitukseen silloin kun ne hankittiin. Niillä nimittäin saatiin korvattua vanhat pystykorvat ja Suomi KP:t yms. aseet. Toki nuo BMP:t menisi sulattoon ehkä jopa parin vuosikymmenen aikana, mutta nykyään niille olisi kyllä käyttöä. Mutta käytettynä ostettujen ei voi olettaa pysyvän käytössä yhtä kauan kuin uutena ostettujen. Mutta jos niiden hinta on sitä mitä se nykyään on, niin ei vissiin haittaa, jos nuo uusittaisiin vaikka joka vuosikymmen.
Mikä vika BTR-80:ssä on? Toiminta säde on parempi ja uskoisin että huollotkin helpommat. Onhan miehistön kuljetus kalustoa maailma pullollansa.
80:ssä ei sinällään mitään, olen vaan tässä viimeisimmässä rönsyssä keskittynyt telavehkeisiin. Aikaisemman mallit sen sijaan hylkäisin suoraan niiden poistumisluukkujen takia. Ainoa vika jonka voisin kuvitella on saatavuus, en keksi yhtään käyttäjämaata 80:lle, joka olisi noita poistamassa.
Hejsan kirjoitti:Poistumisluukut...täällä ruotsissa niin ne eivät kuului kärkitaisteluun että ne pysähti 200 m taistelusta ja miehistö sai silloin mennä ulos ja kävellä sinne taistelukentälle.
Eikai silloin haitta miten APC:tä päässe ulos?
Raveni kirjoitti:SJ kirjoitti:Raveni kirjoitti:SJ kirjoitti:Raveni kirjoitti:Ei tässä mitään vileeneitä olla ja osteta kun halvalla saa... Johan sitä aikoinaan kiinalaisia rynkkyjä ostettiin kaapit täyteen ja sen jälkeen laitettiin sulattoon kun laatu oli mitä oli mutta kun halvalla saatiin. Taisi niistä jokunen sentään afganistaniin päätyä vai huolivatko edes sinne...
Muistuttaisin, että nuo aseet olivat ihan tarkoitukseen silloin kun ne hankittiin. Niillä nimittäin saatiin korvattua vanhat pystykorvat ja Suomi KP:t yms. aseet. Toki nuo BMP:t menisi sulattoon ehkä jopa parin vuosikymmenen aikana, mutta nykyään niille olisi kyllä käyttöä. Mutta käytettynä ostettujen ei voi olettaa pysyvän käytössä yhtä kauan kuin uutena ostettujen. Mutta jos niiden hinta on sitä mitä se nykyään on, niin ei vissiin haittaa, jos nuo uusittaisiin vaikka joka vuosikymmen.
Mikä vika BTR-80:ssä on? Toiminta säde on parempi ja uskoisin että huollotkin helpommat. Onhan miehistön kuljetus kalustoa maailma pullollansa.
80:ssä ei sinällään mitään, olen vaan tässä viimeisimmässä rönsyssä keskittynyt telavehkeisiin. Aikaisemman mallit sen sijaan hylkäisin suoraan niiden poistumisluukkujen takia. Ainoa vika jonka voisin kuvitella on saatavuus, en keksi yhtään käyttäjämaata 80:lle, joka olisi noita poistamassa.
Itsellä huolena on näissä telavehkeissä vain vaikea huollettavuus sekä polttoaineen kulutus. MT-LB kuluttaa ainakin joidenkin tietojen mukaan 90-100l/100km... Ja aktiivisessa vaiheessa vaikka siirtymät eivät pitkiä olisikaan niin ovat tästä huolimatta liikkeellä aika paljon tai valmiita liikkumaan. Lisäksi pidemmät siirtymät vaativat lavetti kuljetusta. Tiedä sitten kuinka paljon lavetteja Suomen maassa on mutta aika moista shown pyörittämistä tuollainen mekanisoitu pumppu vaatii moottoroituun nähden.
Tvälups kirjoitti:Ruotsista olisi saanut paljon muutakin ja länsimaista mukavaa 90-luvulla. Muun muassa Strv 103 (S-vagn) ja Strv 104 (Centurion) psv:ja.
Olkoonkin vanhentunutta tekniikkaa niin siltikin uskon näiden olevan vahvistus mm TorK kalustona, nyt tarjottavan -ei mitään- sijaan.
Onneksi on ymmärretty ostaa ruotsalaisten huoltamat älli-tällit SA:n vahvuuteen. Ruotsalaisilla pitäisi oleman aimo kasa PKM -konekiväärejäkin...