Ohjus-tiedustelija
Ylipäällikkö
Kapiainen kirjoitti:Ohjus-tiedustelija kirjoitti:Minä olen vahvasti sitä mieltä että katseet kannattaa suunnata nyt niitä joukkoja kouluttaviin porukoihin jotka on jo päätetty poistaa SA-kokoonpanoista, ei niihin porukoihin jotka kenties poistuvat joskus +10-vuoden päästä.
Samaa mieltä minäkin olen! Nimenomaan sellaiset koulutuspaikat pitää nyt raakata pois, joita ei jatkossa tarvita. Tässä kohtaa olisi hyvin lyhytnäköistä ja ammattitaidotonta tuijottaa vain muutama vuosi eteenpäin. Nythän ollaan samaan aikaan tekemässä sitä mediassakin hyvin esillä ollutta Puolustusvoimien kokonaisuudistusta joka tähtää pidemmälle kuin vain +/- 10vuoden päähän. Nyt vain tilanne on se, että tähän samaan myllerrykseen sattuu myös suhteellisen kovat säästövelvoitteet. Jos nyt - kun tehdään jokatapauksessa kokonaisuudistusta, jolla on tarkoitus mennä todennäköisesti +20 vuotta eteenpäin
Ei varuskuntaverkkoa kertakaikkiaan kyetä vielä ajamaan sellaiseen tilaan joka on mahdollisesti edessä 15-20-vuoden päästä, ei todellakaan. Se tarkoittaisi käytännössä sitä että SA-vahvuus olisi jossain kenties 100 000 miehen nurkilla ja koulutusvelvoite olisi sen mukainen (nykyisen kaltainen asevelvollisuus iso ?). Onhan se nyt tullut moneen kertaan selväksi ettei pv kykene, eikä ole tarvettakaan näkemään näiltä osin ihan noin pitkälle koska poliitikot määräävät isot linjat ja ne muuttuvat vaalien/lähialueiden tilanteiden mukaan.
Uskon että nyt käydään jo päätettyjen/suurelta osin jo tehtyjenkin SA-kokoonpanojen mukaisten vähennysten kimppuun (koulutusvelvoitteen/tarpeen osalta), ei mahdollisesti 2020 eteen tulevien vähennysten.
Kapiainen kirjoitti:Jos katsotaan yhtään huomista pidemmälle, niin meille riittää erittäin hyvin yksi panssarijoukkoja kouluttava varuskunta. Se kattaa helposti ne tarpeet mitä sille joukkotyypille jatkoa ajatellen on. Kahden säilyttäminen olisi tässä tilanteessa jokseenkin järjetöntä, koska yhtään pidemmälle katsoen ei kertakaikkiaan tule olemaan tarvetta kuin hädintuskin yhdelle.
Kyllähän se varmaan riittäisi, mutta raskaan kaluston vaatimaa infraa tarvii rakentaa lisää kaikissa tapauksissa (vähintään Nasams järjestelmälle / BMP-2 päivitetään / MtLb kalustoa tulee lisää), istunee aika kehnosti haastavien säästösuunnitelmien kanssa yksiin...