"Säästöt romuttavat puolustusjärjestelmän"

Hejsan kirjoitti:
Eikö parola ala koulutta vuodesta 2012 Nasams joukkueita Psprikaatissa?

Niin vissiin, mutta onko koulutuspaikka sama vielä 2016????? Ei sitä Nasams-koulutuspaikkaa ole kultanauloin peruskallioon lyöty, kyllä se voidaan siirtää ilman suurta tuskaa.
 
baikal kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö parola ala koulutta vuodesta 2012 Nasams joukkueita Psprikaatissa?

Niin vissiin, mutta onko koulutuspaikka sama vielä 2016????? Ei sitä Nasams-koulutuspaikkaa ole kultanauloin peruskallioon lyöty, kyllä se voidaan siirtää ilman suurta tuskaa.

Mistä vuodesta te puhutte? onko se vuosi 2016 (2-3?)varuskuntaa pitää lakkauteta mistä ne nyt tekee päätöksen?
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
En oikein usko että mitään ps.kalustoa tuossa mittakaavassa varastoidaan ilman koulutusta noin pitkää aikaa ja 5-vuoden takia ei niitä kannata päivittää.

Jos miehistöjä koulutetaan vuoteen 2015 saakka, ovat he reservissä käyttökelpoisina kevyesti sen 10 vuotta..jolloin olemme jo vuodessa 2025..eikä ne BMP:t sitä pidemmälle "elä" vaikka modattaisiin kuinka..
 
Duoda, kuin kauan elää yks malli suomessa ennen kun sitä poistetaan käytöstä?

Esim taisteluvaunut?, rynnäkkövaunut?, miehistökuljetusvaunut, tykit?

Otan esim Hornetn ne tuli suomeen vuonna 1992 ? ja poistuu vuonna 2025 ? se on eli ikä 33 vuotta
 
baikal kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö parola ala koulutta vuodesta 2012 Nasams joukkueita Psprikaatissa?

Niin vissiin, mutta onko koulutuspaikka sama vielä 2016????? Ei sitä Nasams-koulutuspaikkaa ole kultanauloin peruskallioon lyöty, kyllä se voidaan siirtää ilman suurta tuskaa.

Vaikka ps.kalusto Parolasta nyt lähtisikin (mihin en ukso bmp-2 päivitys uutisen takia), niin mikä hinku teillä on lakkauttaa varuskunta jolla on parhaat eväät ottaa vastaan Nasams koulutus raskaalle/tilaa vievälle kalustolle soveltuvan osittain hyvinkin tuoreen infran ansiosta? Onko se säästämistä että jätetään tyhjilleen erittäin hyvin kouluttamiseen/huoltamiseen soveltuvia raskaamman kaluston tuoreita tiloja ja rakennetaan jonnekkin toisaalle niitä isolla rahalla?

Jos ps.kalusto Parolasta lähtisi, niin siirtäisin sinne Vekaralta kaiken it-koulutuksen tst-vaunujen tieltä sekä mahdolliset Tatra alustaiset raketinheittimet (jossain vilahti että ne ovat nykyisin Vekaralla), lisäksi MLRS kaluston Niinisalosta jos se suljetaan. IT-kalusto ja raketinheittimet joutuvat jokatapauksessa matkustamaan kauas ulos varuskunnistaan jotta niillä päästään ampumaan kovia. Parolassa olisi noille hyvät koulutus ja huolto tilat + tarvittavat ajourat ajokoulutukseen varuskunnan ympärillä. Jos jäisi vielä käyttämättömiä tiloja, niin sinne voisi siirtää vaikka jonkun kasaan lahoavan varikon/varaston tavarat saman aidan sisäpuolelle.

Hejsan, ensimmäinen varuskunta pitäisi viimeisimmän tiedon mukaan lakkauttaa 2014, määristä ei ole vielä tietoa. Kaksi nyt varmaan ainakin...
 
Kapiainen kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
En oikein usko että mitään ps.kalustoa tuossa mittakaavassa varastoidaan ilman koulutusta noin pitkää aikaa ja 5-vuoden takia ei niitä kannata päivittää.

Jos miehistöjä koulutetaan vuoteen 2015 saakka, ovat he reservissä käyttökelpoisina kevyesti sen 10 vuotta..jolloin olemme jo vuodessa 2025..eikä ne BMP:t sitä pidemmälle "elä" vaikka modattaisiin kuinka..

Mahdollista, mutta tähän mennessä pv ei ole jättänyt tämän tyylistä kalustoa varastoihin 5-vuotta kauemmaksi siitä kun varusmieskoulutus lopetetaan.

Itpsv90 varusmieskoulutus tosin taisi loppua jo 2007, mutta sitä koulutettiin kertauksissa aika ahkerasti 2010 asti ja sehän taitaa poistua 2014-16? Ja näitä vaunujahan ei tosiaan ollut kuin 6kpl, vähän eri asia kuin 100 rynnäkkövaunua... Mahdolista toki, mutta kuka suorittaa sen ahkeran kertautuksen 2020 asti?

BMP-2 varsinaisessa modaamisessa ei ole mitään järkeä jos vaunu lähtee koipussiin melkein heti sen jälkeen, paljon riippuu siitä minkälainen elinjakso päivitys niihin on menoillaan. Paseille suunnitteilla oleva elinjaksopäivitys tähtää elinkaaren jatkamiseen 2030 asti, BMP-2 vastaavasta ei ole tietoa... että vaihdetaanko vain öljyt vai lämpökameroidaan torni yms.... eiköhän tästä tihku talven aikana jotain tietoa...
 
Hejsan kirjoitti:
Duoda, kuin kauan elää yks malli suomessa ennen kun sitä poistetaan käytöstä?

Esim taisteluvaunut?, rynnäkkövaunut?, miehistökuljetusvaunut, tykit?

Otan esim Hornetn ne tuli suomeen vuonna 1992 ? ja poistuu vuonna 2025 ? se on eli ikä 33 vuotta

No Ehrnrooth aloitti kadettikoulun -22 ja antoi viimeisen lausuntonsa 17.12.2003. Se tekee 81 vuotta.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Vaikka ps.kalusto Parolasta nyt lähtisikin (mihin en ukso bmp-2 päivitys uutisen takia), niin mikä hinku teillä on lakkauttaa varuskunta jolla on parhaat eväät ottaa vastaan Nasams koulutus raskaalle/tilaa vievälle kalustolle soveltuvan osittain hyvinkin tuoreen infran ansiosta? Onko se säästämistä että jätetään tyhjilleen erittäin hyvin kouluttamiseen/huoltamiseen soveltuvia raskaamman kaluston tuoreita tiloja ja rakennetaan jonnekkin toisaalle niitä isolla rahalla?
Koko asiasta en mitään tiedä mutta kyllähän trendi on ollut se että järjestäin on ensimmäinen merkki viime vuosina ollut varuskuntien ja sotilasalueiden tyhjentämisestä se että tiloja aletaan laittaa kuntoon ja uusia.
 
noska kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Duoda, kuin kauan elää yks malli suomessa ennen kun sitä poistetaan käytöstä?

Esim taisteluvaunut?, rynnäkkövaunut?, miehistökuljetusvaunut, tykit?

Otan esim Hornetn ne tuli suomeen vuonna 1992 ? ja poistuu vuonna 2025 ? se on eli ikä 33 vuotta

No Ehrnrooth aloitti kadettikoulun -22 ja antoi viimeisen lausuntonsa 17.12.2003. Se tekee 81 vuotta.

:D....kalustoa, kalustoa Noska....eihän Ehrootia voi päivitää/moddata....
 
Kiitos Ohjustiedustelija siitä vastauksesta eli vuonna 2014 se ensinmäinen varuskunta lakkautaa (viimeistän)
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö parola ala koulutta vuodesta 2012 Nasams joukkueita Psprikaatissa?

Niin vissiin, mutta onko koulutuspaikka sama vielä 2016????? Ei sitä Nasams-koulutuspaikkaa ole kultanauloin peruskallioon lyöty, kyllä se voidaan siirtää ilman suurta tuskaa.

Vaikka ps.kalusto Parolasta nyt lähtisikin (mihin en ukso bmp-2 päivitys uutisen takia), niin mikä hinku teillä on lakkauttaa varuskunta jolla on parhaat eväät ottaa vastaan Nasams koulutus raskaalle/tilaa vievälle kalustolle soveltuvan osittain hyvinkin tuoreen infran ansiosta? Onko se säästämistä että jätetään tyhjilleen erittäin hyvin kouluttamiseen/huoltamiseen soveltuvia raskaamman kaluston tuoreita tiloja ja rakennetaan jonnekkin toisaalle niitä isolla rahalla?

Jos ps.kalusto Parolasta lähtisi, niin siirtäisin sinne Vekaralta kaiken it-koulutuksen tst-vaunujen tieltä sekä mahdolliset Tatra alustaiset raketinheittimet (jossain vilahti että ne ovat nykyisin Vekaralla), lisäksi MLRS kaluston Niinisalosta jos se suljetaan. IT-kalusto ja raketinheittimet joutuvat jokatapauksessa matkustamaan kauas ulos varuskunnistaan jotta niillä päästään ampumaan kovia. Parolassa olisi noille hyvät koulutus ja huolto tilat + tarvittavat ajourat ajokoulutukseen varuskunnan ympärillä. Jos jäisi vielä käyttämättömiä tiloja, niin sinne voisi siirtää vaikka jonkun kasaan lahoavan varikon/varaston tavarat saman aidan sisäpuolelle.

Hejsan, ensimmäinen varuskunta pitäisi viimeisimmän tiedon mukaan lakkauttaa 2014, määristä ei ole vielä tietoa. Kaksi nyt varmaan ainakin...

Mulla ei ole mitään hinkua lakkauttaa henkilökohtaisesti mitään mistään. Tässähän vain puntaroidaan eri mahdollisuuksia. Ja vaikka kuinka järjellä näitä yrittäisi pohtia niin jää eräs muuttuja jäljelle: poliitikkojen kädenjälki nimittäin. Sitä on ihan mahdotonta ennakoida mitenkään.
 
Asiaa sivuten lievästi. Valtion tuottavuusohjelman tavoitteena oli karsia esimieskerroksia ja lisätä tekeviä käsipareja kentälle. Tarkastusviraston ja ulkopuolisen konsultin mielestä tässä on epäonnistuttu suunnilleen täysin. On se vaikeeta, jessus ihme.
 
Hankalahan se on myydä ajatusta "suorittavasta työstä" eläkkeelle jäämisestä 20-vuotiaalle, kun Ahtisaaren ajoista on pitänyt 60% ikäluokasta korkeakouluttaa.

Urakierto parhaimmillaan mestariksi on askel terveeseen suuntaan tässä asiassa.

Liittyykö säästöihin? On sen ytimessä, henkilöstökustannuksia koskevin osin.

On se toisaalta pirulliseksi mennyt: nykyään en itse tarvitse juuri mitään tutkintooni sisätynyttä työssäni. Toisaalta, olisi ollut hyvin haastavaa ylittää tiettyjä kynnyksiä matkalla nykytilaan jos ei olisi ollut sopiva paperi taskussa.

PV:n osalta tervehdyttämisessä on tämäkin kivi käännettävä. Vaatii muuten pirusti töitä prosessien, käytäntöjen ja normien yksinkertaistamisessa. Kuka uskoo että tapahtuu?
 
baikal kirjoitti:
Mulla ei ole mitään hinkua lakkauttaa henkilökohtaisesti mitään mistään. Tässähän vain puntaroidaan eri mahdollisuuksia. Ja vaikka kuinka järjellä näitä yrittäisi pohtia niin jää eräs muuttuja jäljelle: poliitikkojen kädenjälki nimittäin. Sitä on ihan mahdotonta ennakoida mitenkään.

Sivuhuomiona tässäkin keskustelussa on täysin vaiettu Puolustusvoimien 'kalleimmilla tonteilla' olevat ja helpoimmin realisoitavat kohteet. Jos säästöjä haettaisiin lakkauttamalla toiminnat sieltä mistä saataisiin kiinteistöt ja maa-alueet myymällä kovin tuotto, niin eiköhän Parolannummen sijasta kannattaisi katsoa Santahaminaa, Pääesikuntaa (!) ja Taivallahden tyhjillään olevaa kasarmia Helsingissä sekä Taistelukoulun kampusta Tuusulassa. Näiden säilyttämiseksi on varmasti sen verran vahva poliittinen lobby että asiasta ei keskustelua synny. PE:n sijainti pääkaupungissa voi tosin olla poliittisesti perusteltuakin.

Jopa siellä Hämeessä saattaisi olla tehokkainta säilyttää se Parolannummi ja lakkauttaa Hämeenlinnan keskustan Suomen kasarmit, MAAVMATLE Tampereelta, Viestirykmetti Riihimäellä ja Hennala Lahdessa ja pakata ne kaikki Parolannummelle. Tämä siis mikäli vaunukoulutus siirrettäisiin muualle tai lakkautettaisiin kokonaan. Vaikka harjoitusalueet PsPr:n ympäristössä eivät olekaan parhaat mahdolliset, on siellä kuitenkin rakennuskantaa ja majoitustiloja isolle joukolle ja liikenneyhteydet ovat sen verran hyvät että pakkosiirto Lahdesta, Riihimäeltä Tampereelta tai Helsingistä ei olisi kovin vaikea pala niellä.

Parolan aluehan ei todellisuudessa varmaankaan tyhjenisi kokonaan PV:n toiminnoista vaikka Panssariprikaati joukko-osastona lakkautettaisiin ja varuskunta-alueen kasarmirakennukset jyrättäisiin maan tasalle. Minusta olisi parasta katsoa sellaisia luopumiskohteita, joista pääsee 'puhtaasti' irti ja jotka saa myytyä hyvään hintaan. Nythän vähän jokaiseen lakkautettuun varuskuntaan on jäänyt jotakin PV:n toimintaa (Hyrylä, esim.) tai tilat ovat jääneet tyhjilleen ilman että niistä on saatu valtiolle myyntivoittoa (Taivallahti, Helsingin edustan linnakesaarille tulee varmaan sama kohtalo). Ne paikat, jotka eivät 'kelpaa siviileille' olisi varmaan kustannustehokkainta säilyttää omassa käytössä.
 
Joo, ei hajuakaan, miten ylipäätään fiksuimmin hoituisi se eroon pääseminen kiinteistö- ja aluemassasta. Alueiden riesana voi olla myös jotain ympäristöjuttuja, ainakin jossain, joiden vastuut laahaavat tietysti ainakin jonkun ristinä. Eiköhän valtio toimi kuten ennenkin eli pv:n pussista laahaava kiinteistö- ja aluemassa kuitataan, kulut ja menot.

Kuntapuolella ainakin on jos ei oltu yllättyneitä niin ainakin näytelty hyvin sitä, kun on lakkautettu kouluja sen kun on ehditty ja odotettu autuutta rahakirstuun. Kiinteistöjen peruslämmöt ja tietyt perusjutut imaisuttavat rahaa kysta kyllin, vaikkei ovikaan narahtaisi vuoteen...penskojen taksikyydit ja linja-autokuljetukset imaisevat kevyesti syntyneet "säästöt"....eli ottia antia kananpaskan kantia...vähän samaa ounastelen tässäkin kohtaa, eri mausteilla mutta silti.
 
Heikkilä kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mulla ei ole mitään hinkua lakkauttaa henkilökohtaisesti mitään mistään. Tässähän vain puntaroidaan eri mahdollisuuksia. Ja vaikka kuinka järjellä näitä yrittäisi pohtia niin jää eräs muuttuja jäljelle: poliitikkojen kädenjälki nimittäin. Sitä on ihan mahdotonta ennakoida mitenkään.

Sivuhuomiona tässäkin keskustelussa on täysin vaiettu Puolustusvoimien 'kalleimmilla tonteilla' olevat ja helpoimmin realisoitavat kohteet. Jos säästöjä haettaisiin lakkauttamalla toiminnat sieltä mistä saataisiin kiinteistöt ja maa-alueet myymällä kovin tuotto, niin eiköhän Parolannummen sijasta kannattaisi katsoa Santahaminaa, Pääesikuntaa (!) ja Taivallahden tyhjillään olevaa kasarmia Helsingissä sekä Taistelukoulun kampusta Tuusulassa. Näiden säilyttämiseksi on varmasti sen verran vahva poliittinen lobby että asiasta ei keskustelua synny. PE:n sijainti pääkaupungissa voi tosin olla poliittisesti perusteltuakin.

Pks ei esiinny keskustelussa juuri tuosta syystä, viimeksikin keskustelu Santahaminen lakkauttamisesta vaimeni niin tehokkaasti ettei tuota ole realistista edes ehdottaa. Siitä en tosin olisi ollenkaan varma tuleeko se lobbaus politikkojen suunnalta vai pv henkilökunnan joka ei halua kirveelläkään pois ainoasta kotimaisesta metropolista... Ja taisihan se vähän siihenkin tyssätä että olisi pks puolustuksen/yllätys/kaappaushyökkäyksen kannalta vähän arveluttavaa jos lähin kasarmi olisi n.100km päässä...

Heikkilä kirjoitti:
Jopa siellä Hämeessä saattaisi olla tehokkainta säilyttää se Parolannummi ja lakkauttaa Hämeenlinnan keskustan Suomen kasarmit, MAAVMATLE Tampereelta, Viestirykmetti Riihimäellä ja Hennala Lahdessa ja pakata ne kaikki Parolannummelle. Tämä siis mikäli vaunukoulutus siirrettäisiin muualle tai lakkautettaisiin kokonaan. Vaikka harjoitusalueet PsPr:n ympäristössä eivät olekaan parhaat mahdolliset, on siellä kuitenkin rakennuskantaa ja majoitustiloja isolle joukolle ja liikenneyhteydet ovat sen verran hyvät että pakkosiirto Lahdesta, Riihimäeltä Tampereelta tai Helsingistä ei olisi kovin vaikea pala niellä.

Totta, eikä ne harjoitusalueetkaan ole "huonot" kuin mekanisoiduille joukolle, mikä tahansa muu ns. perusporukka joka ampuu pääasiassa vain jv-perusaseilla ja/tai joutuu joka tapauksessa matkustamaan esim. Lohtajalle tai Rovajärvelle ampumaan raskaammalla kalustollaan sopisi aivan mainiosti Parolaan. Ampumaradat perus rk/pistooli ammunnoille parin kivenheiton päässä kasarmin portista ja jv-tst ammunta-aluekkin kävelymatkan päässä kasarmeista. Myös raskaan kaluston ajoharjoittelu urat löytyy varuskunnan ympäriltä ja ihan kelvolliset alueet perus jv-alokas/E-kauden ryhmä tason maastoharjoituksiin aivan vieressä.

Lahdesta ei ainakaan löydy vastaavia aivan varuskunnan vierestä, tuskin Riihimäeltäkään? Nuo soveltuisivat oikeinkin hyvin siirrettäväksi yhteen isompaan yksikköön ja vanhat tilat menisi kaupaksi heittämällä. Keskittäisin myös sitä IT-koulutusta Parolaan, tarvittaessa myös raketinheittimet. Sivuseikkana H.linna on tosiaan aika hyvin keskellä suuria väestökeskittymiä joten sinne on sekä varusmiesten että kantahenkilökunnan helppo/kustannustehokasta tulla.
 
baikal kirjoitti:
Joo, ei hajuakaan, miten ylipäätään fiksuimmin hoituisi se eroon pääseminen kiinteistö- ja aluemassasta. Alueiden riesana voi olla myös jotain ympäristöjuttuja, ainakin jossain, joiden vastuut laahaavat tietysti ainakin jonkun ristinä. Eiköhän valtio toimi kuten ennenkin eli pv:n pussista laahaava kiinteistö- ja aluemassa kuitataan, kulut ja menot.

Kuntapuolella ainakin on jos ei oltu yllättyneitä niin ainakin näytelty hyvin sitä, kun on lakkautettu kouluja sen kun on ehditty ja odotettu autuutta rahakirstuun. Kiinteistöjen peruslämmöt ja tietyt perusjutut imaisuttavat rahaa kysta kyllin, vaikkei ovikaan narahtaisi vuoteen...penskojen taksikyydit ja linja-autokuljetukset imaisevat kevyesti syntyneet "säästöt"....eli ottia antia kananpaskan kantia...vähän samaa ounastelen tässäkin kohtaa, eri mausteilla mutta silti.

Jos lakkautettavan varuskunnan toiminnot siirtyvät toiseen varuskuntaan niin siitä 'lakkauttamisesta' tai oikeammin siirrosta koituu todellisia kuluja, jotka kuitataan PV:n toimintamenoista. Sellaisessa on säästöjen kannalta mieltä vain jos jotkin kiinteät menot pysyvästi laskevat - ja jos se mahdollistaa omaisuuden myynnin niin se vastaa suurempaa säästöä. Lakkautettavista toimipisteistä pitäisi siis päästä heti ja kokonaan eroon, eikä jäädä maksamaan markkinavuokraa tyhjistä tiloista Senaattikiinteistöille hamaan maailman tappiin samaan aikaan kun toimintojen siirto muualle aiheuttaa kustannuspainetta siellä.

Maaperän saastumisen kannalta ongelmallisimpia ovat varmasti harjoitusalueet ja varastoalueet, joissa on saatettu takavuosina haudata maahan ja kaataa veteen mitä tahansa jätettä, mutta kasarmi- ja esikuntatilat tuskin ovat paljon siviilipuolen teollisuusalueita vaikeammin hyödynnettävissä jos ne ovat sellaisissa paikoissa että joku yksityinen grynderi haluaa ne ostaa ja taloustilanne on sellainen että niille on aitoa kysyntää. Kunnon laman keskellä joku homeinen lamellikasarmi peninkulman päässä uinuvasta maalaistaajamasta ei ole edes roskapankkifirman silmissä hyvä sijoitus. Myrkytetyllä maalla nököttävä mineriittikoppi täynnä hävityskypsää ruutia - no tarvitseeko siitä edes järjestää näyttöä. Jos sellaiselle rupeaa tekemään yhtään mitään niin se vain maksaa, siksi ne kai ovat rapistuneet siihen kuntoon missä ne nyt ovat.
 
Heikkilä kirjoitti:
Sivuhuomiona tässäkin keskustelussa on täysin vaiettu Puolustusvoimien 'kalleimmilla tonteilla' olevat ja helpoimmin realisoitavat kohteet. Jos säästöjä haettaisiin lakkauttamalla toiminnat sieltä mistä saataisiin kiinteistöt ja maa-alueet myymällä kovin tuotto, niin eiköhän Parolannummen sijasta kannattaisi katsoa Santahaminaa, Pääesikuntaa (!) ja Taivallahden tyhjillään olevaa kasarmia Helsingissä sekä Taistelukoulun kampusta Tuusulassa. Näiden säilyttämiseksi on varmasti sen verran vahva poliittinen lobby että asiasta ei keskustelua synny. PE:n sijainti pääkaupungissa voi tosin olla poliittisesti perusteltuakin.

Aivan totta!

Jos ajatellaan esimerkiksi Santahaminaa, niin miksei sitä voisi aivan hyvin varuskuntana lakkauttaa?! MPKK:n toiminnot on siirrettävissä tarvittavin osin MAASK:lle, josta taas osa toiminnoista olisi siirrettävissä vaikkapa RUK:uun..tai itseasiassa MPKK,MAASK ja RUK (+kaikki pienet RU-kurssit muualta) voitaisiin yhdistää yhdeksi isoksi sotakouluksi, jonka pääpaikka olisi LPR ja osa toiminnoista Haminassa..ellei sitten kaikki mahtuisi LPR:ntaan. Varusmieskoulutus voidaan kyllä hoitaa aivan hyvin missä tahansa toisessakin varuskunnassa, se ei ole kynnyskysymys alkuunkaan. Eihän meillä mikään muukaan joukko-osasto harjoittele ja kouluttaudu SA-tontillaan..miksi se siis Kaartin osalta olisi kynnyskysymys kun se ei muidenkaan kohdalla sitä ole?!
Santahaminan saaminen muuhun kuin sotilaskäyttöön olisi enemmän kuin mieluisaa aika monellekin taholle ja se olisi myös kokonaisuutena realisoitavissa hyvinkin helposti..toisin kuin esim Kontiorannan varuskunta kiinteistöineen.

PE on sekin ihan oma lukunsa. Se on totta, että poliittisesti ajatellen voi olla tarkoituksenmukaista että PE sijaitsee lähellä poliittisen vallan keskittymää..mutta sanonpa vaan että PE:n siirrosta ei edes keskustella, koska siellä pääosa siellä työskentelevistä upseereista on hankkinut asunnon ja rakentanut elämänsä PK-seudulle, eikä sieltä ole kiva lähteä pois.. Aikanaanhan Puolustusvoimat ajoi MAAVE:aa kovasti Hämeenlinnaan. Perusteluja oli vaikka mitä..mutta tosiasiassa iso syy oli se, että PK-seudulta voisi suht helposti käydä töissä Hämeenlinnassa..Mikkelissä on pakko olla reppurina tai sitten muuttaa sinne.
"Kovia" ratkaisuja kyllä tehdään koskien joukko-osastoja ja peräänkuulutetaan henkilöstöltä muutosvalmiutta... Eikö sen nimissä voisi sitten keskustella myös PE:n, Santahaminan ja Tuusulan toimintojen siirtämisestä muualle ja nykyisistä kiinteistöistä ja maa-alueista luopumista myymällä ne markkinahintaan..ostajat varmaankin löytyisivät.

Ja olisihan siinä kerrankin sitä esimerkillä johtamista kun muiden lakkautusten ohessa PE lakkauttaisi omat toimintonsa PK-seudulta keskittäen ne Mikkeliin...
 
Heikkilä kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Joo, ei hajuakaan, miten ylipäätään fiksuimmin hoituisi se eroon pääseminen kiinteistö- ja aluemassasta. Alueiden riesana voi olla myös jotain ympäristöjuttuja, ainakin jossain, joiden vastuut laahaavat tietysti ainakin jonkun ristinä. Eiköhän valtio toimi kuten ennenkin eli pv:n pussista laahaava kiinteistö- ja aluemassa kuitataan, kulut ja menot.

Kuntapuolella ainakin on jos ei oltu yllättyneitä niin ainakin näytelty hyvin sitä, kun on lakkautettu kouluja sen kun on ehditty ja odotettu autuutta rahakirstuun. Kiinteistöjen peruslämmöt ja tietyt perusjutut imaisuttavat rahaa kysta kyllin, vaikkei ovikaan narahtaisi vuoteen...penskojen taksikyydit ja linja-autokuljetukset imaisevat kevyesti syntyneet "säästöt"....eli ottia antia kananpaskan kantia...vähän samaa ounastelen tässäkin kohtaa, eri mausteilla mutta silti.

Jos lakkautettavan varuskunnan toiminnot siirtyvät toiseen varuskuntaan niin siitä 'lakkauttamisesta' tai oikeammin siirrosta koituu todellisia kuluja, jotka kuitataan PV:n toimintamenoista. Sellaisessa on säästöjen kannalta mieltä vain jos jotkin kiinteät menot pysyvästi laskevat - ja jos se mahdollistaa omaisuuden myynnin niin se vastaa suurempaa säästöä. Lakkautettavista toimipisteistä pitäisi siis päästä heti ja kokonaan eroon, eikä jäädä maksamaan markkinavuokraa tyhjistä tiloista Senaattikiinteistöille hamaan maailman tappiin samaan aikaan kun toimintojen siirto muualle aiheuttaa kustannuspainetta siellä.

Itse näkisin että 1-3 varuskuntaa pitäisi lakkauttaa ns. kokonaan ja 1-3 toiminnat siirtää (siltä osin kuin tarve jatkossa vaatii), keskittämällä suurempaan kokonaisuuteen.

Yksi pääasiassa Jpr90 kouluttanut varuskunta kiinni kokonaan, mitään ei siirretä mihinkään. (käytännössä Kontioranta tai Sodankylä). Varuskunta/alueet myyntiin, jos saatuneita maita tms. kuluja estämässä kauppaa, niin jätetään luonnontilaan suljetuiksi alueiksi (mikä estää?)

Keuruu kiinni kokonaan, jäljelle jätettävä pioneeri/suojelu koulutus hajautetaan jäljelle jäävien varuskuntien pioneeri yksiköihin. Varuskunta/alueet edellisen kaavan mukaan.

Niinisalo kiinni kokonaan tai sitten keskitetään sinne tykistön koulutusta muualta jolloin muualle vapautuu tiloja ottaa vastaan lopetettavista yksiköistä siirtyvää jv-peruskoulutusvastuuta jolla voidaan tuottaa esim. Jpr05 tuottamisen ohella nykyistä enemmän myös uusia alueellisia joukkoja

Lahti Ja Riihimäki kiinni kokonaan + varuskunnat kaupaksi samantien, Riihimäen toiminnat Parolaan heti kun tilat vapautuu ja Lahden heti siltä osin kuin on tarve.

Parolasta ps.koulutus Vekaralle sitten kun kaluston poistuminen (tai rahaa tilojen rakentamiseen) antaa siihen mahdollisuuden, it-koulutus vaihdossa Parolaan. Eli Riihiäen lakkauttaminen olisi edessä vasta vuosikymmen lopulla, mutta päätös voitaisiin tehdä jo nyt.


Heikkilä kirjoitti:
Maaperän saastumisen kannalta ongelmallisimpia ovat varmasti harjoitusalueet ja varastoalueet, joissa on saatettu takavuosina haudata maahan ja kaataa veteen mitä tahansa jätettä, mutta kasarmi- ja esikuntatilat tuskin ovat paljon siviilipuolen teollisuusalueita vaikeammin hyödynnettävissä jos ne ovat sellaisissa paikoissa että joku yksityinen grynderi haluaa ne ostaa ja taloustilanne on sellainen että niille on aitoa kysyntää. Kunnon laman keskellä joku homeinen lamellikasarmi peninkulman päässä uinuvasta maalaistaajamasta ei ole edes roskapankkifirman silmissä hyvä sijoitus. Myrkytetyllä maalla nököttävä mineriittikoppi täynnä hävityskypsää ruutia - no tarvitseeko siitä edes järjestää näyttöä. Jos sellaiselle rupeaa tekemään yhtään mitään niin se vain maksaa, siksi ne kai ovat rapistuneet siihen kuntoon missä ne nyt ovat.

Tällä perusteella Lahti ja Riihimäki olisi ykköskohteet ja tietysti se Santahamina(?) Muualla ei taida paljon kasarmeille/niiden maille järkevään rahaan kysyntää olla. Keskustoissa sijaitsevat esikunnat toki sitten omana lukunaan.
 
Kapiainen kirjoitti:
Jos ajatellaan esimerkiksi Santahaminaa, niin miksei sitä voisi aivan hyvin varuskuntana lakkauttaa?!

Varusmieskoulutus voidaan kyllä hoitaa aivan hyvin missä tahansa toisessakin varuskunnassa, se ei ole kynnyskysymys alkuunkaan. Eihän meillä mikään muukaan joukko-osasto harjoittele ja kouluttaudu SA-tontillaan..miksi se siis Kaartin osalta olisi kynnyskysymys kun se ei muidenkaan kohdalla sitä ole?!

Kait tuossa vedotaan jotenkin yllätys/kappaushyökkäyksen torjuntaa tms...
Ja että pv on oltava läsnä pääkaupungissa maanpuolustustahdon/näkyvyyden tms. takia.
Jotenkin se keskustelu kuivui viimeksikin kasaan/vaijettiin kuoliaaksi...

Kapiainen kirjoitti:
PE on sekin ihan oma lukunsa. Se on totta, että poliittisesti ajatellen voi olla tarkoituksenmukaista että PE sijaitsee lähellä poliittisen vallan keskittymää..mutta sanonpa vaan että PE:n siirrosta ei edes keskustella, koska siellä pääosa siellä työskentelevistä upseereista on hankkinut asunnon ja rakentanut elämänsä PK-seudulle, eikä sieltä ole kiva lähteä pois.. Aikanaanhan Puolustusvoimat ajoi MAAVE:aa kovasti Hämeenlinnaan. Perusteluja oli vaikka mitä..mutta tosiasiassa iso syy oli se, että PK-seudulta voisi suht helposti käydä töissä Hämeenlinnassa..Mikkelissä on pakko olla reppurina tai sitten muuttaa sinne.
"Kovia" ratkaisuja kyllä tehdään koskien joukko-osastoja ja peräänkuulutetaan henkilöstöltä muutosvalmiutta... Eikö sen nimissä voisi sitten keskustella myös PE:n, Santahaminan ja Tuusulan toimintojen siirtämisestä muualle ja nykyisistä kiinteistöistä ja maa-alueista luopumista myymällä ne markkinahintaan..ostajat varmaankin löytyisivät.

Ja olisihan siinä kerrankin sitä esimerkillä johtamista kun muiden lakkautusten ohessa PE lakkauttaisi omat toimintonsa PK-seudulta keskittäen ne Mikkeliin...

Niinpä... no se nähdään, minua kiinnostaa kovasti iskeekö se kovin leikkuri edes niihin Majurit-Kenraalit akselilla oleviin toimiin vai koulutusportaaseen. Kun nyt ensin saataisiin edes sitä yli paisunutta esikunta/hallinto porukkaa pienemmäksi työskentelevät ne sitten missä tahansa!
 
Back
Top