Ohjus-tiedustelija kirjoitti:Kellekkään ei sitten tullut mieleen kyseenalaistaa tätä "listaa" esim. ihan jostain omasta taikurinhatusta vedetyksi? Ylen linkki ei ainakaan sisällä kyseistä "tietoa".
Tuli hyvinkin mieleen, eihän YLEn sivuilla ollut kuin kuvia ja tuo listaus ylittää monessa kohdin järjen rajat, vaikka varmasti sisältää asiallisiakin osia. Niin kuin viestissäni asian muotoilin: "On mielenkiintoista nähdä, mitä julkisesti esitetään ja mitä toisaalta jälkikäteen havaitaan tapahtuneeksi, erilaisia listojahan voidaan aina julkistella suunnalla jos toisellakin".
Tuo on minun asteikollani sitä kyseenalaistamista, täytynee ensi kerralla lihavoida. Sen sijaan esim. 122 H 63:n osittainen poistaminen on jo toteutunutta faktaa, eikä pohjannut hopeisen listaan.
Kuten sanottu, listaus on varmasti monelta osin kohdallaan, itse en kuitenkaan halua uskoa esim. Rk:n poistamiseen noin laajassa mitassa saati tuoreiden panssarikokoonpanojen purkamiseen vielä tässä vaiheessa. Vanhimpien Pasien poistuminen on julkistettu jo aiemmin, samoin BTR-50:n ainakin osittainen korvaaminen Ruotsin ällitälleillä. Se, että BTR-50 halutaan korvata kertoo toisaalta selvää kieltä siitä, että taisteluosastokokoonpanoilla lienee tulevaisuutta, mikä taas puhuisi 122 PsH 74:n säilyttämisen puolesta. Masi/Rasi-akselille haettiin taannoin peruskorjaajaa, liekö löytynyt? Sekalaisen neukkutykistön poistaminen taas on jopa todennäköistä.
Kukaan ei varmaankaan vielä tiedä mitä tulee tapahtumaan, mutta itse olen henkisesti valmistautunut myös kaikki järjelliset tasot ylittävään kaluston hävitykseen lähivuosina. Esimerkiksi itäkalustoallergian todellinen laajuus tulee nähtäväksi, asiaanhan liittyy yhtenä osasena myös Leopard kakkosten tuleva modernisaatio. Tuon ohjelman supistaminen kertautuisi hyvin todennäköisesti BMP-2:n ja edelleen niitä käyttävien kokoonpanojen poistamisena, mikä taas edelleen vapauttaisi rutosti itävaunuja sulatettaviksi. Voi hyvin käydä esimerkiksi niin, että Kainuun prikaatin panssarointiongelma ratkaistaan poistamalla taisteluosastot ja siirtämällä näin vapautuneet Ällitällit keskiseen Suomeen.
Mahdollisten lopputulemien skaala on todella laaja. Jos meistä jokainen heittäisi vaikka kuinka valistuneen arvauksen, niin niistä yksikään ei todennäköisesti olisi täsmälleen oikea.