Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
JaRi kirjoitti:minun nimi on eetuja minun isä on kersantti. mnusta tulee isona sotilas ja minä kaiki sotilaat silloin ei tule ikinä sotia mi
JaRi kirjoitti:minun nimi on eetuja minun isä on kersantti. mnusta tulee isona sotilas ja minä kaiki sotilaat silloin ei tule ikinä sotia mi
JaRi kirjoitti:JaRi kirjoitti:minun nimi on eetuja minun isä on kersantti. mnusta tulee isona sotilas ja minä kaiki sotilaat silloin ei tule ikinä sotia mi
No niin sieltä se totuus putkahtaa esiin, oli ukin pikku sotamies päässyt vahingossa koneelle kirjoittelemaan. Mutta anteeksi tämä häiriö.
baikal kirjoitti:JaRi kirjoitti:JaRi kirjoitti:minun nimi on eetuja minun isä on kersantti. mnusta tulee isona sotilas ja minä kaiki sotilaat silloin ei tule ikinä sotia mi
No niin sieltä se totuus putkahtaa esiin, oli ukin pikku sotamies päässyt vahingossa koneelle kirjoittelemaan. Mutta anteeksi tämä häiriö.
Ei kuule mitään, eikun hyvää joulua JaRi:lle.
noska kirjoitti:Sinällään erinomainen linkki, mutta koska tiedän, että kaikki käyttäjät eivät lue läpi 46 sivua, niin päätin olla laiska ja kysäistä, jotta miltä sivuilta / mistä luvuista löytyvät olennaisimmat asiat.
Liite 1. Käyttäjän 10 ohjetta
Yleisenä ohjeena voidaan todeta, että ”älä hölmöile!”. Sosiaalisessa mediassa
tapahtunut hölmöily voi kostautua myöhemmin elämässä, myös sen jälkeen
kun välitön savu on laskeutunut. Hölmöily saattaa rikkoa ihmissuhteita, työsuhteita
tai tyhjentää pankkitilin. Terveen järjen käyttö on sallittua ja suositeltavaa
sosiaalisten medioiden käytössä.
Seuraavassa 10 yleisohjetta:
1. Selvitä ja noudata organisaatiosi sosiaalisten medioiden käyttöpolitiikkaa.
Osallistu organisaation järjestämään tietoturvakoulutukseen.
2. Jos epäilet, että olet joutunut huijatuksi tai muun hyökkäyksen kohteeksi,
älä epäröi pyytää apua. Älä jätä tekemättä asiasta rikosilmoitusta, vaikka
taloudellinen menetys saattaa osaltasi jäädä vaatimattomaksi.
3. Jos mainitset sosiaalisen median palvelun henkilöprofiilissasi työnantajasi,
esiinnyt tällöin organisaatiosi (epävirallisena) edustajana. Muista käyttäytyä
sen mukaisesti!
4. Älä käytä samaa salasanaa eri palveluissa. Älä käytä samoja käyttäjätunnuksia ja salasanoja työ- ja vapaa-ajan palveluissa. Huolehdi salasanasi laadusta käyttämällä vain vahvoja salasanoja.
5. Varo syöttämästä liian henkilökohtaista tai yksityiskohtaista tietoa, valokuvia tai muuta materiaalia itsestäsi. Huomaa, että palvelun tarjoaja voi
hyödyntää profiiliisi syöttämiäsi tietoja laajasti. Tutustu huolellisesti käyttämiesi
palveluiden sopimusehtoihin.
6. Tarkista käyttäjäprofiilin yksityisyyden suojaa koskevat asetukset ja muuta
niitä tarvittaessa siten, että tietosi eivät leviä laajemmalle kuin haluamallesi
käyttäjäjoukolle.
7. Kunnioita perheesi ja ystäviesi suhtautumista sosiaalisiin medioihin. Vaikka olisit itse niistä innostunut, eivät kaikki sitä kuitenkaan ole. Jos kanssaihmisesi eivät halua sinun laittavan kuvia tai tietoa heistä sosiaaliseen mediaan, noudata heidän toiveitaan.
8. Älä hyväksy tuntemattomia yhteydenottoyrityksiä verkostoosi äläkä napsauta vieraita, hämäräperäisiä linkkejä.
9. Älä keskustele työasioista muissa kuin työtehtäviin hyväksytyissä sosiaalisissa medioissa. Ole erityisen huolellinen salassa pidettävän tiedon suhteen.
Muista, että palvelun ylläpitäjät pääsevät teknisesti käsiksi kaikkeen
palveluun talletettuun ja myös vain keskustelun osapuolten väliseksi tarkoitettuun
tietoon.
10. Huolehdi siitä, että tietokoneesi käyttöjärjestelmäpäivitykset ja työvälineohjelmistot on päivitetty ajan tasalle ja että siinä on tarvittavat palomuuri ja haittaohjelmien torjuntaohjelmistot käytössä ja että ne päivittyvät automaattisesti.
Eräs merkittävimmistä sosiaalisen median palveluiden tietoturvallisuuden uhkakuvista on muun kuin julkisen tietoaineiston paljastuminen tai joutuminen väärin käsiin. Tämä voi aiheutua seuraavista seikoista:
1. Käyttäjä saattaa jakaa tai lähettää palveluun vahingossa tai tiedostamattaan
salassa pidettäviä tietoaineistoja. Mikäli palvelu on ulkomailla
tai kolmannen osapuolen ylläpitämä, saattaa aineiston poistaminen
olla joko mahdotonta tai se kestää niin kauan, että tieto ehtii vuotaa ja
levitä myös muualle Internet-verkon palveluihin, jolloin tietoaineisto
jää ”ikuisesti” nettiin. Lisäksi tiedon poistoyritykset saattavat vain johtaa
siihen, että tieto leviää entistä laajemmin.
2. Käyttäjä saattaa aiheuttaa tiedostamattaan tietovuodon siten, että
vaikka hänen yksittäiset viestit eivät muodosta uhkaa, niin kerättäessä
nämä eri palveluihin tuotetut viestit yhteen tai keräämällä tietoja
pitemmältä aikajaksolta, saadaan muodostettua sellainen kokonaisvaltainen
tilannekuva, joka johtaa luottamuksellisen tiedon menettämiseen
3. Vaikka käyttäjä ei lähetä luottamuksellista tietoa sosiaalisen median palveluun,
toinen henkilö saattaa palveluun lähettämässä viestissä, valokuvissa
tai videotiedostoissa paljastaa tahattomasti käyttäjää tai organisaatiota
koskevia luottamuksellisia tietoja.
Useat sotilasorganisaatiot ovat ilmoittaneet ongelmaksi sen, että omat joukot
kirjoittaessaan blogeja kriisialueelta paljastavat tietoja operaatiosta ja
sen suunnitelmista, näin vaarantaen sekä operaation, henkilöstön että paikallisen
väestön turvallisuuden.
organisaation mainetta ja uskottavuutta saattavat haitata työntekijöiden
varomattomasti esittämät mielipiteet tai väärät tiedot, erityisesti jos ei
ole ilmiselvää, että kerrottu ”tieto” tai esitetty mielipide on henkilön oma eikä
organisaation virallinen kanta. Pahimmassa tapauksessa organisaatio saattaa
joutua juridiseen ja taloudelliseen vastuuseen työntekijän julkaisemasta asiasta.
”Öisin vapaa-ajan viestejä lähettävä työntekijä Taavi Tavallinen” on tapauksena
hyvinkin erilainen kuin ”öisin vapaa-ajan viestejä lähettävä yksityishenkilö
Taavi Tavallinen”. Mikäli Taavi ehdottomasti haluaa lähettää
kavereilleen huomiota herättäviä viestejä öisin, tulee Taavin selvästi harkita,
mitä hän julkaisee, missä hän julkaisee ja kenelle hän julkaisee. Vaikka
Taavi esiintyykin yksityishenkilönä, häntä koskevat edelleen työntekijään
liittyvät velvollisuudet.
Palveluun kirjaudutaan omalla henkilökohtaisella (sähköposti)tunnuksella. Palvelun käyttäjä toimii täysin yksityishenkilönä. Työntekijää koskettaa edelleen työntekijän velvoitteet (esim. virkavelvoite), mutta työnantajalla ei ole oikeutta sanella työntekijän vapaa-ajan toimintaa sosiaalisen median palvelussa. On kuitenkin myönteistä, jos organisaation tietoturvaohjeistus tukee henkilöä toiminaan tietoturvallisesti myös vapaa-ajan toiminnoissaan
Tietoaineistojen suojaamisessa lähtökohtana on, että sosiaalisen median palveluun
ei tule laittaa muuta kuin julkista tietoa. On myös otettava huomioon,
että yksittäiset julkiset tiedot saattavat muodostaa kokonaisuuden, joka ei
ole enää julkinen. Näin ollen organisaatioiden tulee määritellä käyttöpolitiikassaan
se, ketkä saavat julkaista organisaatioon liittyviä tietoja sosiaaliseen mediaan.
Heikkilä kirjoitti:noska kirjoitti:Sinällään erinomainen linkki, mutta koska tiedän, että kaikki käyttäjät eivät lue läpi 46 sivua, niin päätin olla laiska ja kysäistä, jotta miltä sivuilta / mistä luvuista löytyvät olennaisimmat asiat.
Kyllä olisi tarvetta tuottavuusohjelmalle, jos valtionhallinnossa on aikaa kirjoitella tuollaista uppaduppaa 46 sivua. Eipä silti, ei tuollaista pumaskaa kukaan lue eli onneksi siihen ei sentään käytetä virka-aikaa.
Mitä ihmettä se valtiolle työnantajana kuuluu, ymmärtääkö virkamies olla hölöttömästä oman lähipiirinsä asiat sosiaalisessa mediassa ilman, että varmistaa lähiomaisten hyväksyvän sen?
Heikkilä kirjoitti:Tästä viimeisestä haluaisin virittää keskustelua. Mistä organisaation 'ulkokehällä' tai kokonaan ulkopuolella oleva yksityishenkilö tietää, että hänellä olevat yksittäiset julkiset tiedot muodostavat ei-julkisen kokonaisuuden?
Ei mistään.
Eikä organisaation ulkopuolella olevalla ole mitään velvolllisuuksia olla yhdistelemättä vapaasti saatavilla olevaa aineistoa.
Heikkilä kirjoitti:Tälläistä palapelien rakenteluahan se tiedustelutyö tänä päivänä on, mutta voidaanko antaa nyrkkisääntöjä sille montako palapelin palaa saa kerrallaan mainita tällä foorumilla tai onko olemassa senvärisiä palasia, joita ei saa mainita ollenkaan tällä foorumilla vaikka ovatkin luokittelemattomia?
Miten tuollaisen ajattelit ohjeistaa?
Voin vakuuttaa, ettei tuollainen ohjeistus tule onnistumaan mitenkään tyhjentävästi.
Kapiainen kirjoitti:Ja vaikka toistan ehkä itseäni niin totean taas
skärdis kirjoitti:Voin vakuuttaa, ettei tuollainen ohjeistus tule onnistumaan mitenkään tyhjentävästi.
EVK kirjoitti:Samaa naurettavuutta on erilaiset reserviläistapahtumat, jossa toinen toistaan naurettavimpiin tactical desert camoihin pukeutuneet aikuiset lapset eivät suostu yhteiskuviin.
skärdis kirjoitti:En minäkään suostuisi, jos patsastelisin vapaa-ajallani jossakin Desert Stormista peräisin olevissa vermeissä. Mitä siitä nyt tuttavat, työkaverit ja naapuritkin ajattelisivat, jos tietäisivät?
EVK kirjoitti:Eipä siinä topicissa oikeasti ollut mitään sellaista tietoa, mitä ei vieraat vallat, ainakaan se kaikista keskeisin, aivan tasan tarkkaan tietäisi. Puolustusvoimissa varusmiehillekin jaetaan erittäin yksityiskohtaista materiaalia käyttöön; esimerkiksi eri sodanajan yhtymien tarkat kalustoluettelot joukkuekohtaisesti yksittäisten ase- ja ammustarvikkeiden tarkkuudella. Päällä pelkkä viranomaistason leima.
Heikkilä kirjoitti:Tässä voisi ajatella olevan kolme lähestymistapaa:
1. Sallitaan kaikkien julkisista lähteistä yhdisteltyjen kokonaisuuksien postaaminen tänne, vaikka olisivat kuinka laajoja tai tarkkoja.
2. Ei rajoiteta julkisten tietojen postaamista mutta annetaan ylläpidon deletoida ei-toivotut viestit. Annetaan kaikkien kukkien kukkia mutta poimitaan vääränväriset pois, opettaa puhemies Mao ja niinhän täällä on toimittukin.
3. Tehdään jotakin suuntaviivoja käyttäjille siitä mikä on suotavaa käytöstä, ettei ylläpidon tarvitse heiluttaa kirvestä niin usein. Hösselihän jotakin jo ehdotti.
Itse kannattaisin kakkosta tai kolmosta, jos kolmosesta saisi jotakin aikaiseksi.