skärdis kirjoitti:
Tottahan me jokainen suodatamme tietoa, jota keskusteluihin kirjoitamme. Sen lisäksi myös väritämme puheitamme ja varmasti laskettelemme puhdasta paltuariakin. Eikö siihenkin pitäisi puuttua? Jos ei muuten, niin yleistä taistelutahtoa murtavana toimitana?
Kun vuodatustasi lukee, niin yhä selvemmin siitä paistaa läpi se "MINULLA ON OIKEUS" joka ymmärretään: "MINULLA ON VELVOLLISUUS JA MINUN ON PAKKO.."
Jos jokainen suodattaisi omaa tekstiään ja käyttäisi oikeuttaan olla puhumatta myös julkisista asioista, tätä keskustelua ei olisi koskaan tarvinnut edes aloittaa!!
Sitäpaitsi, tässä ei loppujenlopuksi ollut edes kyse siitä saako julkisia asioita puhua, vaan siitä ettei ehkä ollut (ylläpidollekaan) aivan selvää/heillä ei ollut varmuutta siitä pystyykö jokainen kirjoittaja keskustelun tiimellyksessä erottamaan sen mitä on sopivaa puhua julkisesti ja mikä ei. Näinollen ylläpito joutuu kantamaan palstan "omistajana" oman vastuunsa siitä, mitä täällä julkaistaan ja jos ylläpito kokee jonkun keskusteluaiheen sivuavan liian läheltä asioita, joiden "leiman laadusta" ei ole varmuutta, niin myös heillä ON OIKEUS siinä kohtaa mm. poistaa tekstiä vaikkei se teksti loppujenlopuksi olisi "leimattua" ollutkaan.
Samoin joillekin on tuntunut olevat hyvinkin epäselvää sellainen seikka että mitä sopii kysellä ja suorastaan udella..varsinkin foorumin keskustelijoiden taustat huomioiden. On vähintäänkin arveluttavaa, jos foorumilla aletaan toistuvasti ja hämmästyttyvän aktiviisesti kyselemään keskusteluissa "sivumennen"..tai jopa suoraan..asioita, joiden vastaus on 100% varmuudella "leimattua". Ainakin eettisesti asiaa lähestyen on jokseenkin väärin yrittää tuolla tavoin houkuttaa kanssakeskustelijaa ylittämään (huomaamattaan) sellaisia rajoja, joita ei pitäisi ylittää ja jota keskustelija itse ei kenties edes haluaisi ylittää..mutta innostuessaan keskusteluun ei sitä sillä hetkellä itse huomaa.
"MINULLA ON OIKEUS" tarkoittaa paljon muutakin kuin sitä, että kaikki viranomaistieto, jota ei ole "leimattu" on välittömästi julkaistava ja siitä on välittömästi keskusteltava. Niistä asioista on oikeus olla myös keskustelematta, se kannattaa huomata ja myös ymmärtää!
Entäpä jos joku lähestyy foorumin keskustelijaa jotakuinkin näin: "Työskentelen X-valtion armeijassa tiedustelusektorilla. Olen kiinnostunut muutamasta Suomen Puolustusvoimia koskevasta asiasta. Koska olet sen armeijan reserviupseeri, tiedät varmasti asiasta sinäkin. Saan nämä tiedot kyllä tietysti pyytämällä kotimaasi ministeriöstäkin..mutta ajattelin että voithan sinäkin ne kertoa kun kuitenkin tiedät niistä, kuten tiedät myös siis sen, että saan kyllä nämä tiedot sieltä ministeriöstäkin jos vain pyydän..Joten..."
Miten pitäisi toimia?? Vastata avoimesti kysymyksiin VAI käyttää oikeuttaan olla puhumatta??
Ylläpito on toiminut asiassa tarmokkaasti, asiallisesti, täysin perustein ja juuri siten kuin sen on pitänytkin toimia. Siitä ei ole pienintäkään epäilystä.