Saimaa-Savo itäisen alueen kehittäminen

Keskustanuoret tällä kertaa:

Vallihauta ja vaurautta itärajalle!​

Uusi Saimaan kanava Suomen puolelle. Ei tuolla taida vaaleja voittaa.
Tuo vallihauta pitää tehä Stalinin kanavasta.
 
Kyllähän tuosta muutama yritys hyötysi mutta onko se lopulta niin kannattavaa kaivaa uutta kanavaa kun rautatieyhteyksiäkin pitäisi siinä sivussa parantaa.
Eihän sitä uutta tarvii kaivaa, otetaan vanha vallihaudaksi (Vienanmeren–Itämeren kanava eli Stalinin kanav No, Karjalan kannakselle pitää uusi Berliinin muuri rakentaa, siihenkin miula olisi sopiva reitti tiedossa :cool: .
 
Keskustanuoret tällä kertaa:

Vallihauta ja vaurautta itärajalle!​

Uusi Saimaan kanava Suomen puolelle. Ei tuolla taida vaaleja voittaa.
Ehkä ennemmin kannattaisi rakentaa Kymijoen kanava ja yhdistää Suomen kolmen eri kanavaverkostoa toisiinsa.
Tuolla olisi myös huoltovarmuutta parantava vaikutus.
 
Ehkä ennemmin kannattaisi rakentaa Kymijoen kanava ja yhdistää Suomen kolmen eri kanavaverkostoa toisiinsa.
Tuolla olisi myös huoltovarmuutta parantava vaikutus.

Jos sisävesiliikenteenseen halutaan panostaa, niin tuo tuntuisi itsestäänselvältä hankkeelta. Saataisiin kaksi valtavan isoa vesistöaluetta yhdistettyä toisiinsa ja mereen. Mutta toisaalta taas kustannukset olisivat myös valtavan suuret ja koska sisävesiliikenteen kilpailukyky ei mikään hyvä ole nykymaailmassa, niin hyöty/kustannus-laskelmat ovat raskaasti miinuksella. Homma pitäisikin pystyä perustelemaan jotenkin muuten kuin suoralla rahallisella hyödyllä.
 
Jos sisävesiliikenteenseen halutaan panostaa, niin tuo tuntuisi itsestäänselvältä hankkeelta. Saataisiin kaksi valtavan isoa vesistöaluetta yhdistettyä toisiinsa ja mereen. Mutta toisaalta taas kustannukset olisivat myös valtavan suuret ja koska sisävesiliikenteen kilpailukyky ei mikään hyvä ole nykymaailmassa, niin hyöty/kustannus-laskelmat ovat raskaasti miinuksella. Homma pitäisikin pystyä perustelemaan jotenkin muuten kuin suoralla rahallisella hyödyllä.
Kilpailukyky suhteessa raideliikenteeseen paranee huomattavasti jos proomu pääsee satamaan rannikolla asti. Kuten jenkkilässä huomattava osa viljasta kuljetetaan vesiteitse rannikolle.
Sekin vaikuttaa lasketaanko hyötyjä seuraavalle 100 vai 1000 vuodelle?
 
Kilpailukyky suhteessa raideliikenteeseen paranee huomattavasti jos proomu pääsee satamaan rannikolla asti. Kuten jenkkilässä huomattava osa viljasta kuljetetaan vesiteitse rannikolle.

USA:ssa sisävesiliikenteen kilpailukyky on parempi, koska etäisyydet ovat pitkiä, talviolot eivät yleensä ole ongelma ja koska rekat ovat siellä lainsäädännöstä johtuen paljon Suomea pienikokoisempia. Suomessa viljaa ei nykyisin kuljeteta junillakaan.
https://uswheat.org/wheatletter/facts-about-u-s-wheat-exports-and-the-columbia-snake-river-system/
Sekin vaikuttaa lasketaanko hyötyjä seuraavalle 100 vai 1000 vuodelle?

Hyöty/kustannus-laskelmissa on kyllä usein se perusongelma, että laskelma rajataan johonkin muutamaan kymmeneen vuoteen. Toisaalta aika ei tähän mennessä ole ollut sisävesiliikenteen tai rannikkolaivaliikenteen puolella, vaan niiden kilpailukyky on heikentynyt oikeastaan koko ajan, kun polttomoottorikäyttöistä maantiekalustoa on ollut saatavilla, eli jo yli sadan vuoden ajan.
 
Back
Top